رفتن به مطلب

محمود موحدی فر

کارشناس احکام
  • تعداد ارسال ها

    520
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    2

تمامی مطالب نوشته شده توسط محمود موحدی فر

  1. سلام علیکم تقیه یعنی حفظ کردن ، و غالبا به معنای پنهان کردن عقیده به جهت حفظ خود از خطر است یا به جهت مدارات و رعایت جوانب اخلاقی که این تقیه در نماز نه مقدمات آن ثابت است. و شرایط آن الف: حفظ اساس و اولویت‌های مکتب ب: حفظ شخص و شخصیت معصوم ج: حفظ و بقای شیعیان د: خروج شیعه از انزوا و مهیا شدن زمینه‌های حضور پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در سطح جامعه
  2. محمود موحدی فر

    ۲۱۱۴

    سلام علیکم 1_عطر زدن که بوی عطر در سجده استشمام شود اشکال ندارد. 2_اگر رو از قبله برگردانده نشده اشکال ندارد. 3_اقتدا در رکعت اخر نماز عشا مثلا در رکوع اشکال ندارد.
  3. محمود موحدی فر

    ۲۰۹۹

    سلام علیکم در مورد سوال استفاده از شهریه مطابق ضوابط دفتر شهریه اشکال ندارد.
  4. محمود موحدی فر

    غسل میت

    سلام علیکم در مورد سوال فرقی بین پسر یا داماد نیست و اولویتی وجود ندارد.
  5. محمود موحدی فر

    ۲۰۹۲

    سلام علیکم در مورد سوال شنونده غیبت و غیبت کننده هر دو گناهکارند. اما اگر در حال حرکت بوده و غیبت به گوشش رسیده گناهکار نیست.
  6. محمود موحدی فر

    ۲۰۸۹

    سلام علیکم در مورد سوال پول پس انداز شده برای خرید خانه اگر تا قبل از سال خمسی در خرید خانه مصرف نشود خمس دارد و همچنین حقوق معوقه هم خمس دارد. در صورتی که مرجع فرد اعلم باشد و باشرایط صحیح مثلا دو عالم عادل پرسیده و پی به اعلمیت مرجع برده بدون دلیل نمی تواند مرجع را تغییر بدهد.
  7. محمود موحدی فر

    ۲۰۹۰

    سلام علیکم در مورد سوال لکه بینی قبل از عادت ماهانه اگر سه روز استمرار ندارد و خون زخم نیست حکم استخاضه را دارد برای نماز به وظیفه استحاضه عمل نماید.
  8. محمود موحدی فر

    ۲۰۸۳

    سلام در مورد سوال اگر قرض بوده و اضافه دریافت نماید هر چند در قالب گندم باشد ربا و حرام است.
  9. سلام علیکم ۱_خون بخشیده شده اندازه کمتر درهم باید خالص باشد. بنابراین، اگر خون کمتر از درهم باشد، ولی با چرک یا زردابه یا آب و مانند آن مخلوط شده باشد، نماز با آن صحیح نیست. ۲_اگر اب ضرر قابل توجهی ندارد و مشقت فراوان ندارد لازم است تطهیر شود.
  10. سلام علیکم در مورد سوال اگر خلاف قانون نیست اشکال ندارد.
  11. محمود موحدی فر

    ۲۰۵۷

    سلام علیکم در مورد سوال لازم است طبق قانون دفتر شهریه عمل نماید.
  12. سلام علیکم خونی که به سبب کوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست می‌‌میرد، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است؛ امّا اگر به آن خون بگویند و ظاهر گردد، نجس است؛ پس چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود طوری که خون، جزء ظاهر بدن حساب شود، چنانچه بیرون آوردن خون و تطهیر محل، برای وضو یا غسل، ضرر قابل توجّه یا زحمت فوق‌العاده‌‌ای ندارد، باید آن را بیرون آورند و اگر ضرر قابل توجّه یا سختی فوق‌العاده که معمولاً قابل تحمّل نیست دارد، چنانچه در قسمت‌های مربوط به تیمّم نمی‌باشد، تیمّم کافی است و اگر در قسمت‌های مربوط به تیمّم است و مانع شمرده می‌شود، باید هم تیمّم نماید و هم وضوی جبیره بگیرد.
  13. محمود موحدی فر

    ۲۰۷۴

    سلام علیکم در مورد سوال در حریم های عمومی لازم است طبق قانون عمل شود و در حریم های خصوصی رضایت مالکین شرط است بدون رضایت مالکین جایز نیست تصرف نماید.
  14. محمود موحدی فر

    ۲۰۷۲

    سلام علیکم در مورد سوال اول وقت خواندن نماز ظهر اشکال ندارد.
  15. محمود موحدی فر

    ۲۰۶۸

    سلام علیکم در مورد سوال زکات مال التجاره شرایط خاص خودش برای وجوب زکات دارد. مالی که انسان به عقد معاوضه مالک می‌شود، و برای تجارت و منفعت بردن نگاه می‏دارد باید ـ بنا بر احتیاط واجب ـ با چند شرط زکات آن را بدهد ـ و آن یک چهلم است ـ : 1 ـ مالک بالغ و عاقل باشد. 2 ـ مال حداقل به‌اندازه (15) مثقال طلای مسکوک یا (105) مثقال نقره مسکوک قیمت داشته باشد. 3 ـ یک سال از وقتی که قصد منفعت بردن کرده است بر آن مال گذشته باشد. 4 ـ قصد منفعت بردن در تمام سال باقی باشد، پس اگر در میان سال از آن قصد منصرف شود، و مثلاً قصد صرف آن را در مؤونه نماید، زکات واجب نیست. 5 ـ مالک بتواند در تمام سال در آن تصرف کند. 6 ـ در تمام سال به مقدار سرمایه یا بیشتر از آن، خریدار داشته باشد، پس اگر در قسمتی از سال به مقدار سرمایه، خریدار نداشته باشد، واجب نیست زکات آن را بدهد. اگر این شرایط را ندارد پرداخت ان واحب نیست و ثواب قرائت و قاری قرآن به قوت خود باقی است.
  16. محمود موحدی فر

    ۲۰۶۶

    سلام علیکم بازی با «شطرنج» و «تخته نرد» حرام است؛ چه اینکه همراه با شرط‌بندی باشد یا بدون آن؛ مثل اینکه برای تفریح، سرگرمی، افزایش هوش و دقّت، ورزش فکری، بازی کنند.
  17. محمود موحدی فر

    ۲۰۶۵

    سلام علیکم در مورد سوال خواندن نماز در مسجد واجب نیست.
  18. محمود موحدی فر

    وضو

    سلام علیکم در مورد سوال اگر ابی که از صورت به دست سرایت کرده بر رطوبت و اب دست برای مسح کردن غلبه نکرده وضو اشکال ندارد. اگر غلبه کرده بوسیله جای دیگر دست که آب صورت سرایت نکرده مسح نماید.
  19. محمود موحدی فر

    ۱۹۷۴

    سلام علیکم در مورد سوال اگر بیع شرط واقعی انجام شود اشکال ندارد.
  20. محمود موحدی فر

    ۲۰۰۲

    سلام علیکم در مورد سوال همانطور که موارد استخاره بیان شد مورد سوال حضرتعالی استخاره صحیح نیست.
  21. محمود موحدی فر

    تهمت

    سلام علیکم در مورد سوال صرف شک کردن تهمت نیست. اگریقین ندارد نمی تواند صریحا به فردی اعلان نماید که برداشته است.
  22. محمود موحدی فر

    ۲۰۳۱

    سلام علیکم در مورد سوال بعد از دعا در قنوت و اذکار درسجده اشکال ندارد به فارسی دعا کند. اگر در قنوت تنها به دعای فارسی اکتفا کند، بنابر احتیاط واجب مثل این است که قنوت را به‌جا نیاورده است.
  23. محمود موحدی فر

    ۲۰۳۲

    سلام علیکم نماز خواندن پشت سر آنان جایز است، لیکن مأموم اگر بتواند باید با صدای آهسته برای خودش حمد و سوره را بخواند و اگر نتوانست در دلش بخواند. اگر هم تقیه اقتضا کرد می تواند تکتّف کند (دو دستش را بر هم بگذارد) همچنین در صورتی که جایی که هست چیزی که سجده بر آن جایز است نباشد جایز است بر فرش ومانند آن سجده کند واگر باشد مانند زمین یا حصیر یا سنگ باید بر آن سجده کند.
  24. محمود موحدی فر

    سوال شرعی

    سلام علیکم در مورد سوال هر کدام از مبطلات غسل یا وضو رخ دهد اگر غسل از مواردی باشد که کفایت از وضو می کندو خواسته باشد با ان غسل اعمالی که نیاز به وضو دارد انجام دهد لازم است وضو گرفته شود.
  25. محمود موحدی فر

    ۲۰۳۸

    سلام علیکم در مورد سوال دفن استخوان لازم نیست و سندی ندارد.
×
×
  • اضافه کردن...