رفتن به مطلب

تخته امتیازات

  1. محسن زاده

    محسن زاده

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      10

    • تعداد ارسال ها

      1693


  2. محمدآبادی

    محمدآبادی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      10

    • تعداد ارسال ها

      552


  3. شوندی

    شوندی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      10

    • تعداد ارسال ها

      654


  4. محمود موحدی فر

    محمود موحدی فر

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      7

    • تعداد ارسال ها

      742


مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان جمعه, 6 مرداد 1402 در همه بخش ها

  1. سلام علیکم وقتی نمازگزار تشهد را فراموش کند احتیاط واجب سجده سهو انجام داده شود وقضای تشهد احتیاط مستحب است.
    1 امتیاز
  2. سلام علیکم مستحب است مکلف در رکعت اول و دوم نماز فرادا یا جماعت، پس از تمام شدن سوره حمد بگوید: الحمدلله رب العالمین صلوات نوعی دعاست و صلوات فرستادن در هر قسمتی از نماز جایز است.
    1 امتیاز
  3. فراگیری علم نجوم باعث پی‌بردن هرچه بیشتر به عظمت باری تعالی است و از این جهت مشکلی ندارد. اما اگر شخصی احتمال انحراف در باورهای خود را بدهد، یا بخواهد از تعالیم نجوم در مسیر آسیب‌رساندن به افراد یا پیشگویی و ترویج شایعات دروغین استفاده کند، (بر اساس عنوان ثانوی) جایز نمی‌باشد.
    1 امتیاز
  4. سلام علیکم به صرف شک داشتن بابت مال شبهه ناک، نیاز به انجام مواردی که در پاسخ قبل بیان شد، نمی‌باشد.
    1 امتیاز
  5. سلام علیکم اگر منظورتان این است که احتمال می‌دهید حق الناس در آن مال وجود داشته باشد: اگر مالک مال را می‌شناسید باید با او مصالحه کنید. و اگر مالک را نمی‌شناسید یا به هیچ وجه به او دسترسی ندارید، باید مقدار یقینی را با اجازه حاکم شرع از طرف او رد مظالم به فقیر شرعی پرداخت کنید. نکته: اگر خودتان باعث مخلوط‌شدن اموال دیگران با اموال خود شده‌اید، در این صورت، باید حداکثر مقداری که احتمال می‌دهید را با شرایط فوق رد مظالم بدهید.
    1 امتیاز
  6. سلام علیکم عرض شد که نفس این طریقه از تجارت و کسب درآمد با اجناسی که خرید و فروش آن‌ها در شرع صحیح شمرده شده، بی‌إشکال می‌باشد.
    1 امتیاز
  7. سلام علیکم درصورتی‌که عمره تمتع را در ماه ذى‌القعده به‌جا آورده باشد، مى‌تواند پس ‌از انجام اعمال حج، عمره مفرده‌ را انجام دهد؛ اما اگر در ماه ذی‌الحجه عمره تمتع را انجام داده باشد و بخواهد پس از اعمال حج، عمره مفرده انجام دهد بنا بر احتیاط واجب باید آن را تا ماه محرم تأخیر بیندازد. نکته: به‌جا آوردن دو عمره مفرده در یک ماه در صورتی که هر دو عمره برای خودش باشد یا هر دو به نیابت از یک نفر باشد جایز نیست، ولی می‌تواند عمره دوم را به قصد رجاء به جا آورد، اما اگر یکی از آنها برای خودش و دومی به نیابت از شخص دیگری باشد یا هر دو به نیابت از دو نفر مستقل باشد اشکال ندارد. موفق باشید
    1 امتیاز
  8. با تشکر از کارشناس محترم مراد از تکلیف ندارد این است که قهر نباشد و وظیفه خود را نسبت به یک برادر دینی انجام دهد .
    1 امتیاز
  9. سلام علیکم مسلمان اول تکلیفی ندارد.
    1 امتیاز
  10. سلام علیکم توریه یعنی سخنی که ظاهر آن سخن معنایی را می رساند که گوینده آن ظاهر را قصد نکرده است، علاوه بر اینکه معنایی را که قصد کرده نیز دروغ و خلاف واقع نیست؛ هر چند خلاف ظاهر است؛ این طور سخن گفتن جایز است و مختص به مورد خاصی نیست .
    1 امتیاز
  11. سلام علیکم شکستن نماز بدون عذر حرام است. اگر قسم شرعی باشد چنانچه عمداً مخالفت کند گناه کرده است باید کفاره بدهد، یعنی: یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند انجام دهد، باید سه روز پی‌درپی روزه بگیرد.
    1 امتیاز
  12. سلام علیکم اگر تنبیه به گونه‌ای باشد که موجب کبودی یا سرخی بدن کودک شود دیه واجب می‌شود؛ در صورتی که کودک به سن بلوغ نرسیده، دیه را باید به ولی شرعی کودک (پدر یا پدربزرگ پدری) بدهید و اگر کودک به سن بلوغ رسیده باید به خود وی پرداخت نمایید. اگر برای نهی کودک از انجام کاری که نباید صورت بگیرد، راهی غیر از تنبیه بدنی نباشد، با توجه به این شرایط تنبیه جایز می‌باشد: ۱.تنبیه توسط ولی کودک انجام شود یا با اجازه ولی شرعی باشد. ۲.تنبیه کودک به خاطر تربیت باشد نه بخاطر خنک شدن دل یا چیز دیگر. ۳.اینکه کودک کار حرام مرتکب شده باشد یا موجب اذیت و آزار دیگران شده باشد. ۴.بیشتر از سه ضربه کودک را نزند و زدن هم آرام صورت بگیرد؛ بنابراین اگر طوری بزند که بدن کودک سرخ یا کبود شود دیه واجب است پرداخت نماید. موفق باشید
    1 امتیاز
  13. با تشکر از کارشناس محترم در تکمیل جواب باید گفت مراد از شرایط حیض استمرار سه روز است یعنی آلودگی در باطن به طور مستمر باشد وحداقل ده روز از پاکی قبل گذشته باشد
    1 امتیاز
  14. سلام علیکم گرفتن این پول‌ها برای ورزش‌ها و مسابقات رزمی اگر مانع دیگری مانند قمار نداشته باشد اشکال شرعی ندارد. این درآمد اگر تا سر سال خمسی در مؤنه مصرف نشود مشمول خمس می‌شود.
    1 امتیاز
  15. سلام علیکم با صرف چنین احتمالی نمی شود در این آب تصرف کرد و با آن وضو گرفت. وضو با آبی که صاحب آن راضی نباشد باطل است، هر چند وضو گیرنده حکم شرعی را نمی دانسته .
    1 امتیاز
  16. الف: اگر این پول پس انداز شده مشمول خمس بوده و از بین رفته، خمس آن به ذمه شخص هست ب: اگر سود این سهام در سررسید خمسی شخص در دسترس و قابل برداشت بوده خمس ان واجب شده و اگر بعد از آن از بین برود خمس آن به ذمه شخص می‌باشد
    1 امتیاز
  17. سلام وقت بخیر در این مورد شرایط زندگی افراد و عنوان مالی که بدستشان میرسد در حکم مساله تفاوت ایجاد میکند بطور کلی؛ ملاک شاغل بودن فرد در بحث «خمس» آن است که درآمد کسبی وی در طول سال، نسبت به مخارج و مصارف سالیانه‌اش، مقدار قابل توجّهی باشد؛ مثلاً اگر درآمد کسبی فرد، به اندازۀ «5» درصد مخارج و مصارف وی باشد، این فرد، عرفاً شاغل به حساب نمی‌آید؛ امّا اگر درآمد کسبی او «25» درصد مخارجش باشد، عرفاً شاغل می‌باشد و در موارد تردید عرفی، مراعات مقتضای احتیاط بین احکام شاغل و غیر شاغل، ترک نشود
    1 امتیاز
  18. سلام علیکم در بحث خمس تشخیص شان با خود مکلف است اما عواملی در آن تاثیر دارد موقعیت اجتماعی، نگرش دیگران، میزان درآمد و غیره با توجه به این موارد اگر انسان شیئی که خریده در شأنش باشد ولی به کمتر از آن هم نیازش برطرف میشود، اضافی آن خمس ندارد والله العالم
    1 امتیاز
  19. سلام علیکم تمثال ائمه اگر دو بعدی باشد حکم صورت ب را دارد و اگر سه بعدی باشد حکم صورت ج را دارد، ساخت و اجرت بر ساخت آن حرام است؛ اما خرید و فروش آن جایز است.
    1 امتیاز
  20. سلام علیکم اگر در حالی که می‌دانسته صبح شده عمدا چیزی خورده، روزه‌ی آن روز صحیح نیست، و باید بنا بر احتیاط واجب تا اذان مغرب مفطرات را انجام نداده و بعد از ماه مبارک رمضان یک روز روزه قضایی بگیرد و کفاره افطار عمدی هم پرداخت نماید. اما اگر نمی‌دانسته اذان صبح را داده‌اند و چیزی خورده در صورتی که برای طلوع فجر صادق (اذان صبح) تحقیق کرده باشد روزه‌ی آن روز صحیح می‌باشد، اما اگر تحقیق نکرده و چیزی خورده باید بنا بر احتیاط واجب تا اذان مغرب مفطرات را انجام نداده و بعد از ماه مبارک رمضان فقط قضای آن روز را به‌جا آورد و پرداخت کفاره لازم نیست. موفق باشید
    1 امتیاز
  21. سلام علیکم مسافر در سفر نمی تواند روزه بگیرد مگر اینکه کثیرالسفر باشد یا در مقصد قصد ده روز نماید.
    1 امتیاز
  22. سلام علیکم باید معادل گیری و تطبیق کرد، پول قدیم با جدید را. به‌طور مثال 1000 پول قدیم، در ابتدا زمانی که تبدیل به پول جدید شد، (نه زمان حال), معادل چند پول جدید قرار می‌گیرد. اُفت ارزش پول، موجب نمی‌شود تا بیشتر دریافت شود. موفق باشید
    1 امتیاز
  23. سلام علیکم در کفاره عمدی روزه ماه مبارک رمضان باید دو ماه روزه بگیرید، یا شصت فقیر را سیر نمایید یا به هرکدام یک مد (تقریبا 750 گرم)، طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهید، و چنانچه اینها برای شما ممکن نباشد، باید به قدر امکان صدقه بدهید، و اگر صدقه دادن هم ممکن نیست، استغفار نمایید. و احتیاط واجب آن است که هر وقت توانایی مالی پیدا کردید، کفاره را به فقیر پرداخت نمایید. موفق باشید
    1 امتیاز
  24. سلام علیکم در مورد سوال وضو اشکال ندارد. حساسیت زیاد در مسئله برای خود بوجود نیاورید.
    1 امتیاز
  25. با سلام و احترام آب ریختن مقدمۀ شستن است، گاهی شستن با صرف ریختن آب حاصل می‌شود و گاهی نیاز به دست‌کشیدن دارد. اما این مسئله در مقام تفصیل بین آب ریختن و شستن نیست؛ بلکه می‌خواهد بگوید: گاهی هنگام شستن صورت، آب روی وسط پیشانی ریخته می‌شود، و در واقع نسبت به قسمت بالای پیشانی، شستن، با ریختن آب محقق نمی‌شود و نیاز به دست کشیدن دارد. این کشیدن دست به بالای پیشانی در صورتی کافی است که رطوبت دست به‌اندازه‌ای باشد که غَسل و شستن صدق کند، نه اینکه به‌قدری کم باشد که مسح صدق کند.
    1 امتیاز
  26. سلام علیکم به سؤال شما چند مرتبه پاسخ داده شده است. اگر هنوز ابهامی وجود دارد، با تلفن‌های دفتر تماس حاصل کنید: https://wiki.al-mesbah.org/wiki/آدرس_و_تلفن_دفتر
    1 امتیاز
  27. با سلام و احترام رسالت ما در این انجمن، پاسخ به سؤالات احکام می‌باشد. با توجه به اینکه سؤال فوق خارج از «سیاست‌ها و قوانین سایت المصباح» می‌باشد، از پاسخ‌دادن به آن معذوریم؛ ازاین‌رو موضوع بسته شد. موفق باشید
    1 امتیاز
  28. با سلام و احترام سعی کنید با مطالعه بیشتر دربارۀ گناهان و اثرات منفی آنها، فاصله ذهنی خود را از گناه بیشتر کنید. همین که از گذشته پشیمان بوده و تصمیم دارید به سمت گناه نروید، توبه محقق شده است. هر مقدار می‌توانید استغفار کنید، مداومت بر استغفار بسیار خوب است. درود بر شما، موفق باشید
    1 امتیاز
  29. سلام علیکم قبول شدن توبه تنها به‌دست خداوند می‌باشد، البته برای امیدوار بودن به قبولی توبه، ادا کردن حق الله و حق الناس، جزو ملزومات آن می‌باشد. موفق باشید
    1 امتیاز
  30. با سلام و احترام پیش‌تر به سؤال شما پاسخ داده شده است. پست فعلی شما با قبلی ادغام شد.
    1 امتیاز
  31. سلام علیکم آبی که بعد از استبرا از انسان خارج می‌شود پاک است و وضو را هم نقض نمی‌کند و در این باره و سواس نداشته باشید و به آن اعتنا نکنید.چون اگر اعتنا کنید روز به روز بر مشکلتان افزوده می‌شود والله العالم
    1 امتیاز
  32. سلام علیکم در پرداخت این هزینه، تکلیفی به عهده شما نمی باشد. موفق باشید
    1 امتیاز
  33. سلام وقت بخیر اگر این مقدار از مسامحه سبب تولید محصولی می‌شود که نسبت به محصول مورد نظر مشتری، تفاوتی ایجاد می‌شود که عرف از آن اغماض و چشم پوشی نمی‌کند این نوعی کم‌فروشی بوده، حرام و حق الناس است و شما نیز مجوز چنین کاری را ندارید
    1 امتیاز
  34. سلام علیکم 1_ طبق فرض گفته شده پیشانی پاک بوده و فقط دست نجس است. نکته قابل توجه: اگر تری و رطوبت به قدری کم باشد که به دیگری نرسد، آن شی دیگر نجس نمی‌شود. 2_ آب واسطه سوم حساب نمی‌شود و با برخورد با واسطه دوم نجس می‌شود. و این آب با برخورد با هر شئ پاک دیگری آن‌را نجس می‌کند. موفق باشید
    1 امتیاز
  35. سلام علیکم دلیل بطلان این معاملات منطبق نبودن بر هیچ یک از عقود شرعیه و اکل مال به باطل بودن است
    1 امتیاز
  36. سلام علیکم باید تمام اموالی که دارد به سه قسم تقسیم کند. اول :آنهایی که خمس تعلق نگرفته است که یا از مستثنیات خمس است یا در مؤنه قرار گرفته است. این قسم خمس ندارد. دوم: آنهایی که قطعاً خمس تعلق گرفته است که باید خمس آنها را بدهد. سوم: آنهایی که شک دارد که آیا خمس تعلق گرفته یا نه که باید با حاکم شرع و دفتر مرجعش مصالحه کنند.
    1 امتیاز
  37. سلام علیکم کافر دو نوع است ذمی و حربی و قرارداد های بین دولت‌ها دلیل بر ذمی بودن آنها نمیشود.
    1 امتیاز
  38. سلام علیکم اگر اهالی (واگذار کنندکان زمین) راضی به تغییر کاربری هستند و از طرف دولت منعی در استفاده از فضای ایجاد شده نیست، اشکالی ندارد
    1 امتیاز
  39. سلام علیکم خیر، شما ضمان مالی ندارید
    1 امتیاز
  40. با سلام و احترام آسیب‌رساندن و آزار بی‌جهت حیوانات جایز نمی‌باشد و عصبانیت، عذر شرعی محسوب نمی‌شود. در فرض سؤال، الآن تکلیفی ندارید.
    1 امتیاز
  41. سلام علیکم اگر در جایی که هتک نمیشود باشد اشکال ندارد. و اگر در جایی باشد که هتک میشود و محو آن ممکن باشد باید آنرا محو کند.
    1 امتیاز
  42. سلام علیکم کسی که مسلمان باشد و از اسلام خارج شود مرتد میشود. مرتد دو نوع است ملی و فطری مسأله 125 رساله جامع جلد(۱). کافر کسی است که الف. به خداوند متعال یا به یگانگی او معترف نباشد؛ ب. یا معترف به نبوّت خاتم الأنبیاء(صلی الله علیه وآله وسلم) نباشد؛ ج. یا یکی از ضروریات دین را منکر شود و این انکار، طوری باشد که به تکذیب خاتم الأنبیاء پیامبر اکرمˆ برگردد، هرچند به‌طور اجمالی باشد و در این مورد فرقی نمی‌‌کند که آن ضروری، از واجبات مانند نماز، روزه، زکات و حجاب باشد یا از کارهای حرام مانند شراب خوردن، ربا و غنا باشد یا از مسائل اعتقادی مثل معاد یا مودّت اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) باشد. بنابراین، فردی که دینی را انتخاب نکرده باشد یا دارای دینی غیر از دین اسلام باشد یا دین اسلام را انتخاب نموده، امّا بعضی از دستوراتی را که از جانب خداوند متعال به پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) ابلاغ شده - در حالی که می‌‌داند گفتۀ پیامبر خداست - انکار نماید، کافر می‌‌باشد. امّا فردی که اسلام را به عنوان دین خویش انتخاب نموده، ولی به دلایلی مانند دوری از محیط مسلمانان یا القاء شبهات مخالف دین، بعضی از احکام فرعی دین مثل خمس و حجاب را بدون آنکه قصد تکذیب پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و گفتۀ ایشان را داشته باشد منکر گردد، کافر نمی‌‌باشد، هرچند منحرف است. کافر به‌طور کلّی، به دو دستۀ کافر کتابی یعنی یهودی، مسیحی و زرتشتی و کافر غیر کتابی، یعنی کافری که یهودی یا مسیحی یا زرتشتی نمی‌‌باشد، طبقه‌بندی می‌‌گردد که حکم پاک یا نجس بودن آنان در مسألۀ «127» ذکر میشود مسأله 127. شایان ذکر است، حکم پاک یا نجس بودن مرتدّ، یعنی کسی که از اسلام خارج شده، حکم همان گروهی است که مرتدّ به آن وارد شده است. پس اگر فرد مرتدّ، کافر کتابی گردد، پاک است و چنانچه کافر غیر کتابی شود، بنابر احتیاط واجب نجس می‌‌گردد.
    1 امتیاز
  43. سلام علیکم اگر اعضای میت قبل از اینکه سه غسل آن کامل شود لمس شود غسل مس میت واجب میشود واگر هر شیئی (دست یا لباس و...) با رطوبت به میتی که سه غسل او کامل نشده برخورد کند نحس میشود.
    1 امتیاز
  44. سلام علیکم خیر، تنها کالایی را بعنوان خمس می‌توان پرداخت کرد که به‌خود آن کالا خمس تعلق گرفته باشد
    1 امتیاز
  45. اگر فردی در بانک خصوصی پولی را به رسم امانت بگذارد و شرط سود و اضافه نکند( گرچه می‌داند به آن پول، من باب سود مبلغی اضافه میکنند) در این فرض تصرف در آن مبلغ اضافه که بانک خصوصی با رضایت خود به ما پرداخت نموده، حلال است و بانک خصوصی بانکی است که سهامداران آن افراد حقیقی و سازمان های خصوصی باشند و دولت در آن سهمی نداشته باشد
    1 امتیاز
  46. وظیفه مکلفین رجوع به مرجع اعلم در باب فروعات واحکام دین است وکلام مرجع از این باب حجت است که ما راهی برای رسیدن به احکام دین غیر ازاین راه نداریم ورجوع به فقیه جامع الشرایط که تبحر وتخصص در این امر دارد ، عاقلانه ترین راه برای رسیدن به احکام دین است . اما نکاتی را باید در این مورد مد نظر داشته باشید . نکته اول این است که غیر معصوم همیشه در معرض خطا واشتباه است وکسی را به حد عصمت نبینیم . لذا به مرجع تقلید عالم وعادل در باب فروعات دین مراجعه میکنیم تا زمانی که شرایط تقلید در او باشد ،وهر زمان شرایط را از دست داد ،شرعا تقلید از او جایز نیست . این نوع فکر که من مقلد مرجعی هستم وبه کلام دیگر فقها وعالمان دین توجهی ندارم فکر اشتباهیست . همه ما به علمای مهذب وبا تقوا نیاز داریم واز وجود همه انها بهره میبریم .لذا این تعبیر که نظر هیچ‌کسی را نه میپذیرم نه اهمیت میدهم عبارت مناسبی نیست.
    1 امتیاز
  47. سلام علیکم به طور کلی چنانچه یادگیری علوم غریبه مشتمل بر کار حرام یا ترک واجب یا مخالف شرع نباشد، و محذور شرعی دیگری را به همراه نداشته باشد اشکال ندارد. لکن آنچه از این علوم در حال حاضر نزد مردم است قابل اعتماد نیست، و غالبا ورود به این امور موجب #تضییع_وقت و #اتلاف_عمر عزیز و بازماندن از وظایف اهمّ میگردد، و لذا توصیه نمیشود خصوصا برای طلاب علوم دینی، گاه این علوم مشتمل بر اموری است که ترویج باطل محسوب میشود. نسبت به کتب دینی هم باید سطح تحصیلات شما واشنایی شما با ادبیات عرب برای ما مشخص شود تا بتوانیم در این زمینه راهنمای شما باشیم .
    1 امتیاز
  48. سایر احکام جبیره حکم غیر جبیره بستن ضروری غیر ضرری: اگر عضوی از بدن به جهتی غیر از ضرر (مثلاً برای بندآمدن خون) بسته شده باشد، وظیفه تیمم است. ضرر در غیر قرح و جرح و کسر: اگر اعضای وضو به‌جهتی غیر دمل و زخم و شکستگی (مانند بیماری پوستی یا ورم) بسته شده بود، وظیفه تیمم است. مانع غیر جبیره‌ای: اگر به اعضای وضو چیزی مانند رنگ روغنی، قیر، چسب ۱-۲-۳ یا آنژیوکت چسبیده باشد و برطرف‌کردنش ممکن نباشد یا عضوی نجس باشد و شستن آن ممکن نباشد: در اعضای تیمم: [جمع بین وضوی جبیره و تیمم] در غیر اعضای تیمم: تیمم جبیره بیش از حدّ متعارف اگر در اعضای غَسل یا مسح بیش از مقدار لازم بسته شده باشد، باید مقدار زائد باز شود و اگر بازکردنش مقدور نیست یا ضرر یا حرج دارد: در اعضای تیمم: [جمع بین وضوی جبیره و تیمم] در غیر اعضای تیمم: تیمم شخص مبتلا به چشم‌درد روی چشم باز: آب برای اطراف چشم ضرر دارد: تیمم آب برای اطراف چشم ضرر ندارد: [جمع بین وضوی جبیره و تیمم] روی چشم بسته: وضوی جبیره جبیره نجس اگر روی جبیره نجس باشد، باید آن را تطهیر کند یا روی آن پارچۀ پاکی قرار دهد، به‌صورتی که جزو جبیرۀ قبلی محسوب شود، سپس روی آن را مسح کند، و اگر این کار ممکن نیست، شستن اطراف جبیره کافی است. برطرف‌شدن عذر و برداشتن جبیره تا زمانی که احتمال ضرر وجود داشته باشد، یا گمان خوب‌شدن نداشته باشد، برداشتن جبیره واجب نیست. شخصی که داخل یا خارج از وقت عذرش برطرف می‌شود: اگر وظیفه‌اش وضوی جبیره بوده: اعاده و قضای نمازهای خوانده‌شده لازم نیست و لازم نیست برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. اگر وظیفه‌اش تیمم یا جمع بوده: اعاده و قضای نمازهای خوانده‌شده لازم نیست؛ ولی باید برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. کیفیت وضوی جبیره هر مقدار از عضو باز است را بشوید و قسمت پوشیده را مسح کند، و شستن قسمت‌های پوشیده کفایت نمی‌کند. جبیره‌داشتن ماسِح اگر عضو ماسح (مسح‌کننده) جبیره داشت با همان رطوبتِ روی جبیره، می‌توان عضو ممسوح (مسح‌شونده) را مسح نمود.
    1 امتیاز
  49. حکم غسل جبیره شخصی که می‌خواهد غسل کند، اگر قسمتی از بدنش دمل یا زخم داشته باشد (چه روی آن باز یا بسته باشد)، می‌تواند غسل جبیره کند یا تیمم بَدَل از غسل به‌جا آورد. اما اگر قسمتی از بدن دارای شکستگی است، تفصیلی دارد که در نمودار زیر بیان شده است: دو نکته: غسل جبیره‌ای باید ترتیبی انجام شود و به صورت ارتماسی باطل است. در غسل میت، احکام جبیره جاری نمی‌شود؛ بلکه در همۀ صورت‌ها وظیفه تیمم است.
    1 امتیاز
  50. پرسش: آیا رضایت والدین در انجام مستحبات و شرکت در مراسم و شعائر اسلامی نسبت به فرزندان شرط است ؟ پاسخ: خیر شرط نیست ولی اگر انجام اعمال مستحبی باعث اذیت آنها بعلت شفقت بر او شود جایز نیست. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: رساله جامع، م۲۲۹۱ |
    1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد
×
×
  • اضافه کردن...