تخته امتیازات
مطالب محبوب
در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان یکشنبه, 6 مهر 1399 در همه بخش ها
-
سلام علیکم وضو و غسل شرط واقعی برای نماز میباشد و در صورتی که انسان بفمهمد وضویی که انجام داده باطل بوده ، باید نمازهایی که با آن وضو خوانده را دوباره بخواند.13 امتیاز
-
سلام علیکم در صورتی که انسان از کسی طلب دارد و بدهکار قادر به پرداخت بدهی نمیباشد ، وظیفه انسان صبر کردن است. اما اگر بدهکار میتواند بدهی را پرداخت کند ولی کوتاهی میکند میتوان خود یا توسط حاکم شرع او را به پرداخت بدهی مجبور نمود.13 امتیاز
-
سلام علیکم اگه تقلید صدا و حرکات شخصی باعث غیبت یا ایذاء مومن شود حرام است و باید توبه کرد و چون این گناهان حق الله است نیاز به حلالیت طلبیدن از شخص نیست. مگر اینکه این عمل باعث توهین و هتک حرمت شخص شده باشد و با حلالیت طلبیدن جبران این توهین هتک میشود ، بنابر احتیاط واجب، لازم است در صورتی که مفسده نداشته باشد از او حلالیت طلبید.13 امتیاز
-
سلام علیکم مقداری از دوطرف پیشانی که مو رویده است جزء صورت حساب نمیشود و نیاز به شستن نیست.11 امتیاز
-
11 امتیاز
-
سلام علیکم . مساله اینست که اگر کسی مثلا اندازه صد هزار تومان پول خالص شده و مخمس دارد و تاسال بعد ، این پول را یا بخشی از آنرا در موونه خرج میکند ، میتواند از درآمد اضافی سال بعد کسر کند وخمس الباقی را بدهد .مثلا اگر سال بعد ۲۰۰ هزار دارد میتواند آن پول خالص شده ی سال قبل را هر چقدر که باشد ، از این ۲۰۰ تومن کسر کند( که در فرض مثال ۱۰۰ تومان خالص بود ) وخمس الباقی را که ۱۰۰ تومن دیگه هست پرداخت کند ، یعنی ۲۰ تومان و الباقی خالص شده میشود ۸۰ تومان که با خالص سال قبل مجموعا میشود ۱۸۰ تومان . وبه همین منوال سوالهای بعد هم میتواند کسر کند . یعنی اگر سال بعد ۲۸۰ اضافه داشت ، ۱۸۰ تومان خالص سالهای قبل را از۲۸۰ کسر میکند ، خمس الباقی که میشود ۱۰۰ تومان را به مقدار ۲۰ تومان خمس میدهد و باقی مانده ی خالص با سالهای قبل میشود ۲۶۰ تومان . وهمینطور سالهای بعدی ... واین در مورد فرد شاغل است . وغیر شاغل برای هر درآمدی میتواند یک سال جدا قرار بدهد . والبته لازم به ذکر است که همیشه برای محاسبه ی فعلی ، باید حضوری تشریف بیاورید که کامل مسئله حساب معلوم شود .7 امتیاز
-
سلام علیکم . در فرض سوال ، حکم معظم له همانست که اول نوشته شده ، یعنی قبل از برداشت و تصرف در آن پولها ، پرداخت خمس آن مبالغ واریزی واجب نیست . اما اگر برداشت کرده و در آن وجوه تصرف کرده و تا سال خمسی مصرف نشده است ، خمس آنها واجب است . ومحتمل است در جواب آخر ، فرض را بر تصرف و قبض گرفته باشند .6 امتیاز
-
سلام علیکم . در هر دوصورت اگر این طلبه اطلاع کافی از مسائل خمس نداشته و یقین دارد که به خاطر جواب و حساب اشتباه او ، شخص پرداخت کننده ی خمس بیشتر از مقدار لازم ، خمس پرداخت کرده است ، ضامن آن زیاده خواهد بود . وباید آن زیاده را به صاحبانش برگرداند ویا به نماینده ی مرجع مربوطه ، رجوع کند وبا مصالحه ازین بدهی خارج شود .6 امتیاز
-
سلام علیکم . اگر در بین نماز عشاء بفهمد نماز مغرب را نخوانده است، اگر وارد رکوع رکعت چهارم نشده ، میتواند نیتش را به مغرب برگرداند ونماز مغرب را تمام کند . واگر در حال خواندن مغرب هست و یادش میاید که نماز صبح را نخوانده ، اگر وارد رکوع رکعت سوم نشده میتواند نیتش را به صبح برگرداند،و نمازش را تمام کند . ودر هر دوصورت زمانی میتواند در نیتش عدول کند به نماز قبل که وقت آن نماز فعلی تنگ نباشد والا باید همان نماز فعلی را تمام کند .6 امتیاز
-
سلام علیکم . طبق نظر آیت الله سیستانی اگر مبلغ اجاره به طور غیر متعارف پایین باشد ( اجاره محاباتی ) بنابر احتیاط واجب این اجاره صحیح نیست. اما با مراجعه به اعلم بعدی باید تحقیق کنید نظر اعلم بعدی چگونه است ، آیا متعارف بودن را شرط میدانند یا خیر .6 امتیاز
-
سلام علیکم . ۱ . در سوال اول باید گفت اگر پدر زمین را به پسر بخشیده است و دراختیار او قرار داده است ، در فرض سوال شما ،اگر بر آن سال گذشته است به آن زمین وبه آن خانه ای که در آن ساخته شده هرچند ناتمام ، خمس تعلق میگیرد ( به مقدار ارزش فعلی زمین همراه با آن خانه و مصالح مصرف شده )وخود پسر باید آنرا حساب کند وپرداخت کند . واگر پدر به او نبخشیده وفقط در اختیارش گذاشته ، بعد فرا رسیدن سال خمسی پدر ، محاسبه ی خمس بر پدر واجب است . ۲ . ودر سوال دوم هم حکم همینست که گفته شد . ودر هر دو مورد برای محاسبه دقیق، باید حضوراً به دفتر مرجع خودتون مراجعه فرمایید.5 امتیاز
-
سلام علیکم . جواب سوال فوق در رابطه با ضمانت چنین است که : اگرسپردن صاحب موتور به نگهبان به صورت امانت باشد که نگهبان هم قبول کرده باشد این امانت داری را ، حکم اینست که ؛اگر نگهبان کوتاهی در نگهداری موتور نداشته ،وباز موتور به سرقت رفته ، نگهبان ضامن نیست .اما اگر در نگهداری آن کوتاهی کرده ، ضامن است . واما اگر این سپردن به نحو امانت نبوده ویا نگهبان قبول امانت نکرده باشد ، ضمانتی وجود ندارد .5 امتیاز
-
سلام علیکم . در مورد سوال اول ، در وقف باید صیغه ی وقف خوانده شود وبگوید (وقف کردم )ویا به نیت وقف آنرا به متولی مسجد بدهد .-وراه اثبات وقف به علم واطمینان از راه های عقلائی ویا شهادت شاهد ویا اقرار میباشد- واین تعبیر در سوال اگر معیّناً بدون نیت وقف باشد در حکم همان هدیه است .مگر اینکه مالک اول زنده باشد و اعلام کند که به نیت وقف بوده . در مورد سوال دوم ، باید از مالک اول کسب تکلیف شود.اگروقف نبوده و مالک اول، این تخلف را بخشید ، واسطه وظیفه ای ندارد . واگر درخواست جایگزین کرد ، واسطه موظف است جایگزین کند . واگر وقف بوده ضامن است به مثل یا قیمت آن علاوه بر اینکه دچار معصیت شده و باید استغفار کند .5 امتیاز
-
سلام علیکم . قضای نمازهای واجب پدر با چند شرط بر پسر بزرگتر بنابر احتیاط ، واجب است واگر این شرایط نباشد اصلا واجب نیست . ۱. اینکه پدر نمازش را روی عذر ترک کرده باشد مثل فراموشی یا خواب ماندن .(پس اگر عمدا ترک کند ، بر پسر واجب نیست ) ۲. پدر در زمان حیاتش توانایی قضا را داشته باشد ( پس اگر نمیتوانسته قضا کند هرچند به صورت شرایط اضطراری مثل نشسته ویا خوابیده خواندن ، وباهمان ناتوانی فوت شده ، برپسر واجب نیست ) ۳ .پدر وصیت نکرده باشد به اجیر گرفتن . در غیر شرایط مذکور قضا واجب نیست . وهمچنین است قضای روزه ماه رمضان پدر با همین شرایط .و اگر بجای هرروز ۷۵۰ گرم طعام به فقیر بدهد ، دیگر قضا لازم نیست . ودر هر صورت اگر خودتون یا همسرتون همینطوری بخواهید، نماز یاروزه را بدون وجود شرایط فوق قضا کنید اشکالی ندارد .5 امتیاز
-
سلامعلیکم. دیدن آن اشکالی ندارد درصورتی که دیدن آن مشتمل بر حرامی مثل صحنه های مستهجن وغیر مشروع نباشد که احیانا موجب تحریک شهوت شود ویا ترس از افتادن در گناه باشد . وهمچنین نبایداز نظر اعتقادی موجب انحراف عقیده باشد .5 امتیاز
-
سلام علیکم . این سوال را دردوبخش باید جواب داد . ۱؛ این نوع دریافت وجه از دیگران ولو به قصد خیر باشد ، نوعی فریب است و جایز نیست که بیش از حد نیاز ساختن مسجد از خیرین پول اضافی گرفت . واگر بیش از نیاز گرفته باید یا به صاحبانش برگرداند ویا با اجازه ی آنها برای نیازهای غیرفعلی وبعدی مسجد نگهدارد . ۲؛ اما آن خیّرینی که وجه را به قصد ساخت مسجد پرداخت کرده اند ، همه درثواب ساخت مسجد سهیم هستند و به نیت خود رسیده وانشاءالله خداوند متعال ازآنها قبول کند .5 امتیاز
-
بسم الله الرحمن الرحیم گاهی برخی از اعضای بدن ما زخم شده یا میشکند و در نتیجه نمیتوانیم بهطور عادی وضو گرفته یا غسل کنیم! در این مواقع گاهی وظیفۀ ما تیمم و گاهی وضوی جبیره خواهد بود. جبیره چیست؟ باند، پارچه، مَرهَم، گچ، آتل و هرچیزی که بهوسیله آن زخم یا دُمَل یا شکستگی را میبندند جبیره نام دارد. و همچنین آبله و تاول بر اثر سوختگی و نیز دوا و مرهمی که برای درمان درد و ورم و رگبهرگ شدن روی عضو قرار میگیرد، همه در حکم جبیره هستند. در ادامه حکم انواع جبیره برگرفته از منابع فقه فتوایی آیتالله العظمی سیستانی بهشکل نموداری خدمت شما خوبان تقدیم میشود. تذکر: بخشهایی که داخل [قلاب] قرار دارد بنابر احتیاط واجب میباشد. حکم وضوی جبیره اگر جبیره تمام یا بیشتر اعضای وضو را فرا گرفته باشد، [باید بین وضوی جبیره و تیمم جمع کند]، یعنی لازم است علاوه بر وضوی جبیره، تیمم نیز انجام شود. اما اگر جبیره همه یا بعضِ یک عضو را گرفته باشد، حالات و احکام متفاوتی دارد: حکم جبیرهای که در گِردی صورت یا دست (از آرنج تا انگشتان) قرار دارد به صورت زیر است: اگر رساندن آب به زیر جبیره ممکن است، لکن وقت برای نماز تنگ است، وظیفه تیمم است. حکم جبیرهای که در یکچهارم جلوی سر یا روی پا قرار دارد اینگونه است:5 امتیاز
-
نمازگذار در رکعت سوم و چهارم میتواند حمد یا تسبیحات اربعه را به عنوان ذکر واجب بخواند و بعد از ذکر واجب میتواند بسم الله را به نیت مطلق ذکر بگوید.5 امتیاز
-
بله ، در صورتی که معاملات صوری نباشد بطوری که بعد از معامله اول فروشنده مالک پول و خریدار مالک جنس شود و مختار در معامله دوم باشند .5 امتیاز
-
5 امتیاز
-
سلام دوست عزیز در مورد رمز ارزها ابهامات و اختلافات بسیاری بین اقتصادانها وجود دارد اولین واساسی ترین ابهام :اینکه رمزارزها واقعا پول دیجیتال هستند یا کالای دیجیتالی اگر کوچکترین تحقیقی در این مورد انجام بدین متوجه میشین که هنوز پول بودنشان از منظر اقتصادی تایید نشده ، بلکه دلیل بر عدم آن وجود دارد! اینکه در ابتدا قرار بود پولی غیر متمرکز ارائه شود که جایگزین پولهای رایج تحت سلطه دولت ها باشد ، تحقق پیدا نکرد زیرا نوسانات شدید قیمتی در اکثر این رمزارزها باعث شد اینها از خواستگاه ابتدایی منحرف شده و به کالایی تبدیل شود که تمام قیمت گذاری این رمز ارزها متوقف بر عرضه و تقاضا باشد! و به خودی خود هیچ ارزش ذاتی و حتی قیمتی ندارد!! به تعبیر دیگر اکثر این رمزارزها هیچ پشتوانهای به غیر از عرضه و تقاضا ندارند لذا با ریال و دلار که دارای ارزش و قیمت هستند متفاوت هست که پشتوانه آنها دولتها و بانک مرکزی هر کشور است و نکته مویداین مطلب که رمز ارزها ارزش ذاتی ندارند، همین مقوله ( بلک اوت ) است که بارها طی چندسال ارزهای زیادی از چرخه خارج شده و قیمتشان به صفر رسیده! و از سوی دیگر اکثر دولتها این رمزارزها رو به رسمیت نشناختند و اما از منظر شرعی صرف معامله کردن عدهای دلیل بر صحت اون معامله نمیشود و نمونههای زیادی میتوان نام برد که افراد زیادی به آن پرداختن اما شرع آن را باطل میداند مانند ربا ،خرید و فروش خمر و مواد مخدر و گوشت حیوانات حرام گوشت مثه خوک و.. و نکته مهمتر اینکه ماهیتی که معلوم نیست پول مجازی است یا دارایی مجازی و احکام کدام بر او باید بار شود مشکلیست که باید حل شود . البته غافل از تفاوت موجود بین کوینها و توکنها نیستم . عرض پایانی اینکه این مطب بسیار پیچیده و جای تحقیق و بررسی دارد حداقل پیشنهاد میکنم نظرات متخصصین در امر اقتصاد و اساتید دانشگاههای کشور خودمون رو در زمینه چیستی رمزینه جویا شوید!5 امتیاز
-
سلام علیکم. اگر کسی بر انجام کاری یا ترک فعلی، به خدا قسم بخورد دیگر نباید قسمش را بشکند و در صورت شکستن قسم یعنی آن کار را انجام ندهد، معصیت کرده وکفاره شکستن قسم واجب میشود . باید اگر میتواند ۱۰ فقیر را اطعام کند یا بپوشاند واگر نتوانست ۳ روز متوالی روزه بگیرد . البته تحقق قسم و احکام آن در صورتی است که شرایط آن موجود باشد ومتعلق قسم امری باشد که شرعا رجحان دارد و یا مورد توجه عقلاء باشد .4 امتیاز
-
سلام علیکم . در محاسبه ی خمس ابتدا سرمایه محاسبه میشود که اعم از داراییهای نقدی ، مال التجاره ، طلبهای قابل وصول و سرمایه های ثابت میباشد سپس بدهکاریهاییکه از ربح سال کسر میشود لحاظ میگردد. چناچه چیزی باقیماند ،متعلق خمس است . لازم به ذکر است که اینطور نیست تمام بدهی ها از ربح سال کسر شود بلکه برخی از بدهی هااز ربح سال کسر میشود ونکته قابل توجه اینکه برای محاسبه خمس مراجعه حضوری لازم است .4 امتیاز
-
سلام علیکم . در فرض این سوال ،اگر شاگرد یقین دارد که صاحب اصلی ( زید )به فروش با این قیمت راضی نیست وعمرو را وکیل در فروش به قیمت معینی کرده ، باید به صاحب اصلی گزارش دهد وحق فروش بیشتر را ندارد . ونسبت به مالی که زیاد تر گرفته شده موظف است در اختیار صاحب اصلی بگذارد . واگر این امر ممکن نیست ،باید عمرو را نهی از منکر کند . ودر صورت عدم تاثیر ، کارش را عوض کند .4 امتیاز
-
سلام علیکم صِرف احتمال ثبوت دیه هرچند قوی _ بدون مطالبه ی شخصی که مجروح شده وبدون دلیل بر اثبات آن _ موجب واجب شدن دیه نمیشود . واگر احتمال میدهد که ظلمی وجراحتی وارد کرده که حقی از دیگران برگردنش مانده ، میتواند احتیاطا مبلغی را به عنوان رد مظالم از طرف آن مجروح ،پرداخت کند .4 امتیاز
-
سلام علیکم در مورد سوال ،انتخاب این اسم مانعی ندارد . ودر مجموع نیکوست که برای فرزندان نام هایی انتخاب کنیم که روحیه عبودیت و بندگی را در آنها تقویت کند و انتخاب اسماء والقاب انبیاء واولیاء الهی مناسب تر است .4 امتیاز
-
سلام علیکم. اگر میت درزمان حیاتش اهل خمس بوده ومیدانید که خمس آن ۵ میلیون را پرداخت نکرده ، خمس آن و سود متعلق به آنرا باید پرداخت کنند .درغیر اینصورت واجب نیست . ودرهرصورت مبلغ واریزی جهت یارانه برای وارثین خمس ندارد . لازم به ذکر است که برای محاسبات خمسی اگر حضوری تشریف بیاورید دفتر بهتر ودقیق تر خواهد بود چون مساله فرضهای مختلف دیگری هم دارد که حکممتفاوت میشود .4 امتیاز
-
باعرض سلام . اقتناع درلغت به معنای قناعت وخرسندی به آنچه که هست که در اینجا کنایه از همان نگهداری است یعنی سکه ها را به عنوان یک پس انداز نگهداشته باشید ودنبال اکتساب وکسب تجارت نباشید .4 امتیاز
-
4 امتیاز
-
4 امتیاز
-
سلام علیکم اصولا رهن، به معنایی که در حال حاضر مصطلح شده اشتباه است در فقه، «رهن» یا «گرو» به مالی گفته می شود که بدهکار نزد طلبکار میگذارد تا اگر طلب او را به موقع نداد، بتواند طلبش را از آن مال بردارد. مال رهنی در واقع نوعی ضمانت برای پرداخت بدهی است و گیرنده رهن در ابتدای امر حق تصرف در آن را ندارد. راه تصحیح این است که خانه به مبلغی اجاره شود، به شرطی که مبلغی به موجر قرض داده شود؛ یعنی اجاره به شرط قرض، نه قرضِ به شرط اجاره یا به شرط تصرف در منزل، به عبارت دیگر، همان پولی که به عنوان رهن کامل بود، در ضمن اجاره به عنوان قرض داده میشود. وازآنجایی که حضرت آیت الله سیستانی در مورد این حکم احتیاط واجب دارند مقلدین ایشان می توانند بارعایت الأعلم فالأعلم به مرجع دیگری رجوع کنند. موفق باشید.4 امتیاز
-
در نمازهای اخفاتی ماموم میتواند هر ذکری را در هنگام قرائت امام بخواند!4 امتیاز
-
پدر و برادر میتواند گاو را به عنوان تقاص در مقابل گوسفندان و وام پرداختی تصرف نماید و چنانچه قیمت گاو بیشتر از قیمت گوسفندان و وام باشد به حاکم شرع رجوع نمایند.4 امتیاز
-
سایر احکام جبیره حکم غیر جبیره بستن ضروری غیر ضرری: اگر عضوی از بدن به جهتی غیر از ضرر (مثلاً برای بندآمدن خون) بسته شده باشد، وظیفه تیمم است. ضرر در غیر قرح و جرح و کسر: اگر اعضای وضو بهجهتی غیر دمل و زخم و شکستگی (مانند بیماری پوستی یا ورم) بسته شده بود، وظیفه تیمم است. مانع غیر جبیرهای: اگر به اعضای وضو چیزی مانند رنگ روغنی، قیر، چسب ۱-۲-۳ یا آنژیوکت چسبیده باشد و برطرفکردنش ممکن نباشد یا عضوی نجس باشد و شستن آن ممکن نباشد: در اعضای تیمم: [جمع بین وضوی جبیره و تیمم] در غیر اعضای تیمم: تیمم جبیره بیش از حدّ متعارف اگر در اعضای غَسل یا مسح بیش از مقدار لازم بسته شده باشد، باید مقدار زائد باز شود و اگر بازکردنش مقدور نیست یا ضرر یا حرج دارد: در اعضای تیمم: [جمع بین وضوی جبیره و تیمم] در غیر اعضای تیمم: تیمم شخص مبتلا به چشمدرد روی چشم باز: آب برای اطراف چشم ضرر دارد: تیمم آب برای اطراف چشم ضرر ندارد: [جمع بین وضوی جبیره و تیمم] روی چشم بسته: وضوی جبیره جبیره نجس اگر روی جبیره نجس باشد، باید آن را تطهیر کند یا روی آن پارچۀ پاکی قرار دهد، بهصورتی که جزو جبیرۀ قبلی محسوب شود، سپس روی آن را مسح کند، و اگر این کار ممکن نیست، شستن اطراف جبیره کافی است. برطرفشدن عذر و برداشتن جبیره تا زمانی که احتمال ضرر وجود داشته باشد، یا گمان خوبشدن نداشته باشد، برداشتن جبیره واجب نیست. شخصی که داخل یا خارج از وقت عذرش برطرف میشود: اگر وظیفهاش وضوی جبیره بوده: اعاده و قضای نمازهای خواندهشده لازم نیست و لازم نیست برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. اگر وظیفهاش تیمم یا جمع بوده: اعاده و قضای نمازهای خواندهشده لازم نیست؛ ولی باید برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. کیفیت وضوی جبیره هر مقدار از عضو باز است را بشوید و قسمت پوشیده را مسح کند، و شستن قسمتهای پوشیده کفایت نمیکند. جبیرهداشتن ماسِح اگر عضو ماسح (مسحکننده) جبیره داشت با همان رطوبتِ روی جبیره، میتوان عضو ممسوح (مسحشونده) را مسح نمود.4 امتیاز
-
حکم غسل جبیره شخصی که میخواهد غسل کند، اگر قسمتی از بدنش دمل یا زخم داشته باشد (چه روی آن باز یا بسته باشد)، میتواند غسل جبیره کند یا تیمم بَدَل از غسل بهجا آورد. اما اگر قسمتی از بدن دارای شکستگی است، تفصیلی دارد که در نمودار زیر بیان شده است: دو نکته: غسل جبیرهای باید ترتیبی انجام شود و به صورت ارتماسی باطل است. در غسل میت، احکام جبیره جاری نمیشود؛ بلکه در همۀ صورتها وظیفه تیمم است.4 امتیاز
-
اگر ماموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشاء ، صدای امام را میشنود نمی تواند حمد و سوره را بخواند و همچنین در نماز ظهرو عصر بنابر احتیاط واجب نباید حمد و سوره را بخواند اما میتواند به عنوان مطلق ذکر بسم الله را بخواند. و منظور از عدم جواز بطلان نماز است.4 امتیاز
-
سلام علیکم بر هر مکلفی لازم است مسائلی را که احتمال میدهد به واسطه یاد نگرفتن آنها در معصیت(یعنی ترک واجب یا فعل حرام) واقع شود را یاد بگیرد وفرقی بین زن ومرد نیست. در رابطه حقوق شوهر برزن:۱.تمکین خود برای شوهر واجب است و۲.خارج شدن زن از منزل با اجازه شوهر باشد. نسبت به تلفن به ارحام:اگر باحقوق شوهر منافات نداشته باشدو از تلفن شخصی خودتان استفاده کنید اشکال ندارد. ونکته آخر اینکه برای یادگیری مسائل شرعی اگر از راه دیگری غیر از پیام دادن(درصورت منع شوهر) برای شما ممکن است بهتر است از آن راه استفاده کنید که در روابط بین شما وهمسرتان مشکلی پیش نیاید. موفق باشید.4 امتیاز
-
سلام علیکم وظیفه مقلد عمل کردن به فتوی مرجع تقلید خود است و اگر طبق مبناء مرجع ماه شوال اثبات نشده باید به نیت آخر ماه مبارک رمضان روزه بگیرد. اما کسی که مقلد نیست و عمل به احتیاط میکند و امکان سفر ندارد ، باید جهت رعایت احتیاط با توجه به اینکه امید مطلوبیت شارع وجود دارد و استصحاب بقاء رمضان میشود روزه بگیرد.4 امتیاز
-
4 امتیاز
-
4 امتیاز
-
خیر ،چنانچه تصمیم داریدبرنج بابت کفاره بدهید لازم است برای هر روز افطار غیرعمدی ۷۵۰ گرم برنج بدهید .نکته قابل توجه این است که درکفاره دادن پول به فقیر کفایت نمیکند وحتما باید طعام داده شود ویا فقیر با وکالت از طرف شما طعام تهیه کند . لذا با دادن پول تا زمانی که فقیرهمان طعامی که قیمتش را محاسبه کردید تهیه نکند ،کفاره از ذمه شمابرداشته نمیشود4 امتیاز
-
سلام علیکم . ۱. میتواند بدون اینکه از حالت نماز خارج شود و یا موالات بهم بخورد ، ذکر را قطع کند و خم شود ودوباره به قرائتش ادامه دهد . ۲. خیر کراهتی ندارد . ۳. این سوال کمی تفصیل دارد به کتب مربوطه مراجعه شود .3 امتیاز
-
سلام علیکم باید بر طبق نظر و مبنای فقهی مرجع تقلید خود و بر طبق افق محلی که در اول ماه رمضان در آنجا هستید بوظیفه شرعی خود عمل کنید قابل به ذکر است که مقصود از حاکم شرع در مباحث فقهی، مجتهد جامع الشرائط است.3 امتیاز
-
سلام علیکم سهم امام را باید به نمایندهی مرجع تقلید خود پرداخت کنید، یا از نمایندهی مرجع خود اجازه بگیرید که شخصا خودتان به فقراء متدین شیعه پرداخت کنید. در مورد مذکور در سوال هم باید از نمایندهی مرجع اجازه گرفت.3 امتیاز
-
سلام علیکم بله صحیح است ولی باید دقت داشت که قبل از خواندن عقد هرگونه رفتاری که موجب برانگیخته شدن شهوت شود حرام است واینکه از هر کاری وسخنی که دومحرم نسبت به هم دارند پرهیز شود.3 امتیاز
-
سلام علیکم ۱. بقدری که اطمینان حاصل میکند از طرف صاحبان مال با اجازه حاکم شرع، رد مظالم بدهد ۲. اگر پیدا کردن صاحبان مال عسر و حرج در پی داشته باشد با اجازه حاکم شرع، رد مظالم دهد ۳. کسی که غیبت میکند باید از کرده خود پشیمان گردد و توبه کند ، و احتیاط واجب آن است که - اگر مفسده ای بار نشود - از شخص غیبت شده حلالیت بطلبد یا اینکه برای او استغفار کند. ۴. اگر احتمال دهیم چنانچه موارد خاص را برشماریم رضایت و حلالیت حاصل نمیشود حلالیت کلی مفید نیست مگر اینکه اطمینان داشته باشیم در هرحالی( چه بطور عام چه بطور خاص) فرد ما را بریء الذمه مینماید3 امتیاز
-
سلام علیکم همانطور که درجواب قبل فرمودند در رابطه با اصل بازی آیتالله سیستانی اظهارنظر نفرمودند بدین معنا که دراین مسأله یاباید بارعایت الأعلم فالأعلم به مرجع دیگری رجوع کنید یااینکه این بازی را انجام ندهید. بله دررابطه خریدوفروش اکانت یا مراحل این بازی فرمودند جایز نیست. ملاک حرمت اینگونه بازیها درسوال قبل جواب داده شد.3 امتیاز
-
سلام علیکم اگر پول زکات فطره راکنار گذاشته اید یا اینکه شما واسطه رساندن به دست فقیر هستید،باید همان پول را به فقیر بدهید وتبدیل آن پول به چیز دیگر مثل رب،برنج و...جایز نیست مگر درصورتی که باوکالت از طرف فقیر انجام شود. واینکه بنابراحتیاط واجب نباید فطریه را به شراب خوار و بی نماز و کسی که معصیت را آشکارا به جا می آورد و متجاهر به فسق است بدهید.3 امتیاز
-
سلام علیکم چنانچه مبلغی از شرکت کنندگان گرفته میشود وجوایز از همان مبالغ گرفته شده تهیه میشود این کار جایز نیست ولی اگر ان مبلغ در عوض دادن جزوه ،کتاب یا خدمات دیگر گرفته شود وجایزه از محل دیگر تامین شود مانعی ندارد .3 امتیاز
-
بسم الله الرحمن الرحیم وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است، و هر کس شرایط وجوب روزه را دارا باشد با صرف نظر از وجوب یا عدم وجوب آن بر دیگران، موظف است روزه بگیرد. بنابراین اگر مسلمانی وارد ماه رمضان آینده شود و ترس آن را داشته باشد که در صورت روزه گرفتن به بیماری کرونا مبتلا خواهد شد هرچند تمام اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی را مراعات کند، نسبت به هر روز که چنین ترسی وجود داشته باشد وجوب روزه از او ساقط میگردد و بعدا باید قضا کند، ولی اگر بتواند با مراعات اقدامات احتیاطی احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد تا آنجا که ازنظر عقلا دیگر چنین احتمالی مورد اعتنا نباشد، و لو به اینکه در خانه بماند و از اختلاط با دیگران در فاصله نزدیک پرهیز کند و از ماسک و دستکش استفاده کند و دستهایش را مکرراً ضدعفونی کند، و انجام این کارها او را در مشقت شدید و فوقالعاده قرار ندهد، در این صورت وجوب روزه از او ساقط نمیگردد. و اما اینکه گفته شد برخی از پزشکان جهت جلوگیری از کاهش آب بدن و خشکی گلو، نوشیدن مکرر آب در فاصله زمانی نزدیک به هم را توصیه میکنند، چراکه عارض شدن این دو امر احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش میدهد؛ این مطلب ـ بر فرض صحت ـ مانع از وجوب روزه نمیشود، مگر برای کسی که پس از رسیدن این مطلب به او بر خود بترسد که اگر روزه بگیرد به این بیماری مبتلا خواهد شد و راهی برای کاهش احتمال ابتلا وجود نداشته باشد به طوری که [عنوان] ترس از بیماری بر او صدق نکند ـ هرچند با ماندن در خانه و به کارگیری سایر اقدامات احتیاطی یادشده ـ و اما افراد دیگر باید روزه بگیرند. و چه بسا ممکن است شخص روزهدار پیش از سحر با مصرف سبزیجات و میوههای سرشار از آب ـ مانند خیار و هندوانه ـ کاهش آب بدنِ ناشی از روزهداری را جبران کند؛ همچنان که میتواند با جویدن آدامسِ بدون شکر از خشک شدن گلو جلوگیری کند ـ البته به شرط اینکه ذرات آدامس پس از جدا شدن وارد حلق نشود ـ چراکه جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان میشود و بلعیدن بزاق دهان در حال روزه بلامانع است. بنابراین افرادی که میتوانند کار خود را در ماه رمضان رها کنند و در منزل باقی بمانند و از ابتلا به ویروس در امان باشند، وجوب روزه از آنان ساقط نمیشود؛ ولی افرادی که ـ بنا به هر دلیلی ـ نمیتوانند کار خود را رها کنند اگر به واسطه نخوردن آب در فاصلههای زمانی نزدیک در روز، ترس از ابتلا به کرونا داشته باشند و راه دیگری برای در امان بودن از آن نداشته باشند، روزه بر آنان واجب نیست، ولی با این وجود مجاز به روزه خواری درملأ عام هم نیستند. بدون شک روزه ماه رمضان یکی از مهم ترین فریضههای شرعی است و ترک آن بدون داشتن عذر واقعی جایز نیست، و هر شخص نسبت به وضعیت خود آگاه تر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر؟ خلاصه کلام اینکه وجوب روزه در ماه رمضان از کسی ساقط میشود که عذر شرعی داشته باشد، مانند بیمار و کسی که به خاطر نصیحت پزشک ـ مثلاً ـ بر خود بترسد که روزه گرفتن موجب ابتلایش به بیماری شود و اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی که او را از ابتلا به بیماری ایمن سازند برایش میسّر نباشد، و در غیر این صورت باید این اقدامات را انجام دهد و مجاز به ترک روزه نیست. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ۱۷/ شعبان/ ۱۴۴۱هـ دفتر مرجع عالیقدر آقای سیستانی (مدّظله)/نجف اشرف3 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد