رفتن به مطلب

مصدق

کارشناس احکام
  • تعداد ارسال ها

    403
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    5

مصدق آخرین باز در روز 27 آذر 1402 برنده شده

مصدق یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

آخرین بازدید کنندگان نمایه

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمی شود.

دستاورد های مصدق

Rising Star

Rising Star (9/14)

  • یک ســـــال با المصباح
  • شما ۱۰ سؤال پرسیدید
  • ارسال نخستین پاسخ
  • از دیدار روزانه شما خرسندیم
  • بیش از ۵ امتیاز دادید

نشان‌های اخیر

9

اعتبار در سایت

  1. مصدق

    ۱۹۹۵

    سلام علیکم طبق نظر آیت الله سیستانی 1_ پایان وقت ادا برای نماز ظهر و عصر، بنابر احتیاط غروب آفتاب می‌باشد. و کسی که تا آخر وقت فقط به اندازه یک نماز فرصت دارد، در اینجا نماز ظهر قضا شده است و باید عصر را به‌جا بیاورد. 2_ نمازهایی که در ادا نمودن آن‌ها، ترتیب شرط می‌باشد مانند ظهر و عصر یا مغرب و عشا، لازم است در به‌جا آوردن قضای آن‌ها ترتیب رعایت شود. 3_ از لحاظ إخفات و جهر، نماز قضا، مانند نماز ادا می‌باشد. صبح و مغرب و عشا بلند و ظهر و عصر آهسته. 4_ در نیّت نماز همین مقدار کفایت می‌کند که بدانید نمازی را که می‌خوانید قضا یا ادا است، صبح است یا ظهر یا عصر
  2. مصدق

    ۱۹۸۱

    سلام علیکم چنانچه بین مأموم با امام یا با مأمومی که واسطه اتصال می‌باشد، بیشتر از یک قدم بزرگ فاصله شود، جماعت آن مأموم بنابر احتیاط واجب، تبدیل به نماز فرادی می‌شود، هر چند واسطهٔ اتصال، نماز دیگری را اقتدا کند. لذا شخص مسافر یا در انتهای صف یا در گوشه‌ای قرار بگیرد تا لطمه‌ای به نماز جماعت دیگران وارد نشود. جهت مطالعه و آگاهی بیشتر: mesb.ir/j1-1912 موفق باشید
  3. مصدق

    ۱۹۷۰

    سلام علیکم چنانچه خون بیرون آمده از لای دندان، در آب دهان مستهلک و از بین رفته شده باشد، دیگر پرهیز از آب دهان لازم نیست، و پاک می‌باشد. جهت مطالعه و آگاهی بیشتر: https://mesb.ir/j1-243 موفق باشید
  4. مصدق

    ۱۹۶۵

    سلام علیکم 1_ چنانچه ارتباط و اختلاط بین محرم و نامحرم و حدود شرعی آن رعایت نشود، جایز نیست. 2_ نگاه به صورت و دست‌ها تا مچ، با سه شرط جایز است: بدون لذت و عدم خوف وقوع در حرام و نیز بدون آرایش باشد. البته احتیاط مستحب است با وجود شرایط فوق هم، نگاه انجام نگیرد. 3_ به‌طور کلی استفاده و تصرف در چنین مکان‌هایی، بستگی دارد به اذن و اجازهٔ متولی آن حسینیه. موفق باشید
  5. مصدق

    ۱۹۷۵

    سلام علیکم موسیقی‌ _جدا از محتوای آن_ چنانچه سبک نواختن آن متناسب با مجلس لهو باشد، حرام است نواختن و گوش دادن به آن. برای تشخیص حرام یا حلال بودن آن، با مراجعه به عرف، نوع آن واضح می‌شود. لذا در حرام یا حلال بودن، معیار حالات شخصی یک نفر نیست. در خصوصِ سبک خواندنِ خواننده یا مداح: چنانچه سبک خواندن، (جدای از محتوای آن) ، اگر به سبکی باشد که در مجالس اهل لهو خوانده شده و مناسب با آن مجلس باشد، چنین خوانندگی یا مداحی، حرام است هم خواندن و هم گوش دادن به آن. در بحث محتوا: چنانچه حاوی قرآن، ذکر و دعا باشد، خواندن با لحن و سبک غنایی، حرام است. همچنین حاوی مدیحه، غزل اسلامی، جملات حکمت‌آمیز به شعر و نثر باشد، اگر خواندن با لحن غنایی صورت گیرد، بنابر احتیاط واجب حرام است. جهت آگاهی بیشتر نسبت به موسیقی و تعریف از مجلس لهو به‌ این‌آدرس مراجعه کنید: https://mesb.ir/j2-396 موفق باشید
  6. مصدق

    ۱۹۷۵

    سلام علیکم نماز ایشان از این بابت صحیح بوده و نیازی به إعاده نمی‌باشد. جهت مطالعه و آگاهی بیشتر: https://lib.al-mesbah.org/2387/#1269 موفق باشید
  7. مصدق

    ۱۹۵۹

    سلام علیکم چنانچه مفسده‌ای بر این عمل مترتب گردد، جایز نیست. همچنین در موضوع پخش و انتشار آن اگر موجب اهانت به مؤمن یا إفشای أسرار یا غیبت او یا عنوان حرام دیگری محسوب شود، جایز نیست. موفق باشید
  8. مصدق

    ۱۹۲۱

    سلام علیکم زن مستحاضه، اگر نتواند خود را به جهت عذری بررسی نماید، انجام حدّاقل وظایف مستحاضه بر او واجب است؛ مثلاً اگر نمی‌داند استحاضۀ او قلیله است یا متوسطه، باید کارهای استحاضۀ قلیله را انجام دهد و اگر نمی‌داند استحاضه‌اش متوسطه است یا کثیره، باید کارهای استحاضه متوسطه را انجام دهد. ولی اگر بداند قبلاً کدام یک از آن سه قسم بوده، باید به وظیفۀ همان قسم رفتار نماید، مثلاً اگر قبلاً متوسطه بوده و الآن نمی‌داند قلیله شده یا نه، باید به وظیفۀ استحاضۀ متوسطه عمل کند. موفق باشید
  9. مصدق

    حج

    سلام علیکم صِرف داشتن مهریهٔ بالا، زن را مستطیع نخواهد کرد. البتّه زنی که شوهرش تمکّن مالی داشته و وی (زن) تمام یا بخشی از مهریّۀ خویش را که به مقدار هزینۀ تشرّف به حج است از او گرفته یا شوهرش حاضر باشد مَهر مذکور را بپردازد و صَرف آن در مسیر حج موجب نمی‌شود زن در مشقّت فوق‌العاده‌ای که معمولاً قابل تحمّل نیست (حَرَج) واقع شود، مستطیع محسوب شده و حج بر او واجب است. موفق باشید
  10. مصدق

    ۱۹۵۶

    سلام علیکم به‌طور کلّی باید از انجام کارهایی در مسجد که عرفاً هتک حرمت مسجد به حساب می‌‌آید، پرهیز شود. بحث اضطرار و ضرورت، استثنا می‌باشد، البته در این فرض هم واجب فوری است، تا حد امکان، شئونات مسجد رعایت شده، و راه خروج از اضطرار را فراهم و تسریع کرد. موفق باشید
  11. مصدق

    ۱۹۶۰

    سلام علیکم متعدّد بودن اسم برای یک فرد، أثر و دخلی در صحّت نماز میّت برای او ندارد، زیرا در نماز، نام متوفی آورده نمی‌شود. همچنین ذکر هر کدام از نام‌های شخص در حرز، فرقی با هم دارد. موفق باشید
  12. سلام علیکم انجام این کار فی نفسه مبطل روزه نمی‌باشد، أمّا چنانچه بداند به واسطه این عمل چیزی از داخل معده، وارد فضای دهان خواهد شد، انجام این کار جایز نیست. ضمناً قی‌کردن (استفراغ) اگر عمداً صورت گیرد، روزه باطل می‌شود.
  13. مصدق

    ۱۹۴۱

    سلام علیکم قَسَمی که مخالفت با آن موجب کفاره دادن می‌شود، قسمی است که با آوردن نام خدا یا صفات او با هر نوع زبانی همراه باشد. أمّا قسم خوردن به نام پیامبر اسلام (ص)، یا امامان معصوم، یا مقدّساتی مانند قرآن و کعبه، تکلیف شرعی برای انسان در صورت مخالفت با آن به‌وجود نمی‌آورد و کفاره‌ای ندارد. جهت مطالعه و آگاهی بیشتر: https://lib.al-mesbah.org/3059/#1159 موفق باشید
  14. مصدق

    ۱۹۱۲

    سلام علیکم یکی از راه‌ها و نشانهٔ شرعی برای تذکیه حیوان که به تبع آن خریدن و خوردن جایز می‌شود، عبارتند از: گرفتن از دست مسلمانی که آن گوشت را به منظور خوردن انسان‌ها در معرض فروش قرارداده باشد. لذا در صورت شک و تردید در خرید و خوردن چنین گوشتی، حکم به حلیّت و جواز آن می‌شود. موفق باشید
  15. مصدق

    قصاص نابالغ

    سلام علیکم صرفِ طلبِ بخشش بلامانع است. اما آموزگار حق ندارد، از دانش آموز بخواهد که عمل متقابل به مثل انجام دهد. مناسب آن‌است دانش آموز خاطی را نصیحت کرده و نیز والدین طرفین را در جریان قرار دهند. موفق باشید
×
×
  • اضافه کردن...