تخته امتیازات
مطالب محبوب
در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان یکشنبه, 10 بهمن 1400 در همه بخش ها
-
سلام علیکم منظور پاسخگوی محترم این نبوده که تمام راههای فرار از خمس جایز نیست؛ بلکه منظورشان این بوده که مطلق فرار از خمس جایز نیست، به این معنی که برخی از موارد جایز است و برخی از موارد غیرمشروع؛ لذا از جواب دادهشده سوءبرداشت صورت گرفته است. در مورد سؤال شما، اصل هبه محقق نشده و مال از ملکیت شما خارج نشده است؛ چراکه در تحقق هبه، قبض شرط است و آیتالله سیستانی واریز به حساب یا در اختیار قراردادن کارت را قبض نمیدانند. با توجه به این مطلب، اگر شما کارت را به همسر محترم دادهاید و ایشان مبلغ درون کارت را خرج کردهاند، از آنجا که اینگونه رفتارها بین زن و شوهر طبیعی است و خارج از شأن به حساب نمیآید، مبالغ خرجشده خمس ندارد؛ اما اگر مبلغ هنوز در حساب شما موجود است و سال خمسی شما فرا رسیده است، خمسش بر شما واجب است و با دادن کارت از ملکیت شما خارج نشده است. راه اصلاح و حلّ این مشکل این است که مبلغ درون کارت را با همسر خود مصالحه نمایید. با مصالحه، مبلغ درون حساب، از ملکیّت شما خارج شده و به ملکیت همسر شما در میآید.2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
سلام علیکم امور عامه عبارت است از: قوانینی که به مصلحت جامعه است یا ساخت راه یا سازماندهی ارتش در مقابل حملات بیگانگان امور اینچنینی که برای ایجاد نظم و امنیت در جامعه لازم است .2 امتیاز
-
وظیفه مکلفین رجوع به مرجع اعلم در باب فروعات واحکام دین است وکلام مرجع از این باب حجت است که ما راهی برای رسیدن به احکام دین غیر ازاین راه نداریم ورجوع به فقیه جامع الشرایط که تبحر وتخصص در این امر دارد ، عاقلانه ترین راه برای رسیدن به احکام دین است . اما نکاتی را باید در این مورد مد نظر داشته باشید . نکته اول این است که غیر معصوم همیشه در معرض خطا واشتباه است وکسی را به حد عصمت نبینیم . لذا به مرجع تقلید عالم وعادل در باب فروعات دین مراجعه میکنیم تا زمانی که شرایط تقلید در او باشد ،وهر زمان شرایط را از دست داد ،شرعا تقلید از او جایز نیست . این نوع فکر که من مقلد مرجعی هستم وبه کلام دیگر فقها وعالمان دین توجهی ندارم فکر اشتباهیست . همه ما به علمای مهذب وبا تقوا نیاز داریم واز وجود همه انها بهره میبریم .لذا این تعبیر که نظر هیچکسی را نه میپذیرم نه اهمیت میدهم عبارت مناسبی نیست.2 امتیاز
-
نگارش 1.3.7
78 دریافت
«احکام جامع»، مجموعهای است شامل کتابهای فقه فتوایی حضرت آیتالله العظمی آقای سید علی حسینی سیستانی(مدّظلّهالعالی) شامل: کتابهای فارسی: توضیح المسائل رساله جامع، جلد اول فقه برای غرب نشینان (بهزودی) مناسک حج استفتائات الکتب العربیة: منهاج الصالحین المسائل المنتخبة الحواشی علی العروة (بهزودی) مناسک الحج (بهزودی)2 امتیاز -
سلام وقت بخیر در این مورد شرایط زندگی افراد و عنوان مالی که بدستشان میرسد در حکم مساله تفاوت ایجاد میکند بطور کلی؛ ملاک شاغل بودن فرد در بحث «خمس» آن است که درآمد کسبی وی در طول سال، نسبت به مخارج و مصارف سالیانهاش، مقدار قابل توجّهی باشد؛ مثلاً اگر درآمد کسبی فرد، به اندازۀ «5» درصد مخارج و مصارف وی باشد، این فرد، عرفاً شاغل به حساب نمیآید؛ امّا اگر درآمد کسبی او «25» درصد مخارجش باشد، عرفاً شاغل میباشد و در موارد تردید عرفی، مراعات مقتضای احتیاط بین احکام شاغل و غیر شاغل، ترک نشود1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر در حالی که میدانسته صبح شده عمدا چیزی خورده، روزهی آن روز صحیح نیست، و باید بنا بر احتیاط واجب تا اذان مغرب مفطرات را انجام نداده و بعد از ماه مبارک رمضان یک روز روزه قضایی بگیرد و کفاره افطار عمدی هم پرداخت نماید. اما اگر نمیدانسته اذان صبح را دادهاند و چیزی خورده در صورتی که برای طلوع فجر صادق (اذان صبح) تحقیق کرده باشد روزهی آن روز صحیح میباشد، اما اگر تحقیق نکرده و چیزی خورده باید بنا بر احتیاط واجب تا اذان مغرب مفطرات را انجام نداده و بعد از ماه مبارک رمضان فقط قضای آن روز را بهجا آورد و پرداخت کفاره لازم نیست. موفق باشید1 امتیاز
-
سلام علیکم مسافر در سفر نمی تواند روزه بگیرد مگر اینکه کثیرالسفر باشد یا در مقصد قصد ده روز نماید.1 امتیاز
-
سلام علیکم باید معادل گیری و تطبیق کرد، پول قدیم با جدید را. بهطور مثال 1000 پول قدیم، در ابتدا زمانی که تبدیل به پول جدید شد، (نه زمان حال), معادل چند پول جدید قرار میگیرد. اُفت ارزش پول، موجب نمیشود تا بیشتر دریافت شود. موفق باشید1 امتیاز
-
با سلام و احترام آب ریختن مقدمۀ شستن است، گاهی شستن با صرف ریختن آب حاصل میشود و گاهی نیاز به دستکشیدن دارد. اما این مسئله در مقام تفصیل بین آب ریختن و شستن نیست؛ بلکه میخواهد بگوید: گاهی هنگام شستن صورت، آب روی وسط پیشانی ریخته میشود، و در واقع نسبت به قسمت بالای پیشانی، شستن، با ریختن آب محقق نمیشود و نیاز به دست کشیدن دارد. این کشیدن دست به بالای پیشانی در صورتی کافی است که رطوبت دست بهاندازهای باشد که غَسل و شستن صدق کند، نه اینکه بهقدری کم باشد که مسح صدق کند.1 امتیاز
-
سلام علیکم به سؤال شما چند مرتبه پاسخ داده شده است. اگر هنوز ابهامی وجود دارد، با تلفنهای دفتر تماس حاصل کنید: https://wiki.al-mesbah.org/wiki/آدرس_و_تلفن_دفتر1 امتیاز
-
سلام علیکم آبی که بعد از استبرا از انسان خارج میشود پاک است و وضو را هم نقض نمیکند و در این باره و سواس نداشته باشید و به آن اعتنا نکنید.چون اگر اعتنا کنید روز به روز بر مشکلتان افزوده میشود والله العالم1 امتیاز
-
سلام علیکم دلیل بطلان این معاملات منطبق نبودن بر هیچ یک از عقود شرعیه و اکل مال به باطل بودن است1 امتیاز
-
سلام علیکم کافر دو نوع است ذمی و حربی و قرارداد های بین دولتها دلیل بر ذمی بودن آنها نمیشود.1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
سلام علیکم مطلبی که در مسئله ۶۳۹ جلد ۲ رساله جامع آمده در فرض برداشت بصورت نقدی میباشد و در کارت به کارت صدق نمیکند. فرق مسئله فوق با مسئله ۷۸۷ جلد ۳ در این است که اجازه اموال مجهول المالک با حاکم شرع است و در این موضوع اجازه دادند اما در مال مشترک و شراکتی اجازه دو شریک لازم است و بدون اذن هریک دیگری نمی تواند در مال شرکت تصرف کند.1 امتیاز
-
سلام علیکم دعا کردن برای چهل نفر مومن جزو مستحبات نماز شب است شما میتوانید این ذکری که فرمودید بگویید میتوانید یک مرتبه بگویید و ادامه نماز را بخوانید یا کلا نگویید اشکالی به نماز شب وارد نمیشود1 امتیاز
-
سلام علیکم رانندگی بانوان با رعایت حجاب اسلامی و سایر شؤون اشکالی ندارد اگر در رانندگی را به خوبی بلد هستند مشکلی ندارد و تقوا رعایت حلال و حرام خداوند است هر کدام که کمتر با نامحرم ارتباط دارند از همان استفاده کنند1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر مطمئن باشید که چنانچه میدانستند انکسی که پول قرضی میخواهد خود شما هستید آن پول را قرض میدادند اشکالی ندارد1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر فردی عقیقه نشده باشد، مستحب است خودش تا آخر عمر، برای خودش عقیقه کند، بلکه می توان برای کسی که عقیقه نشده بعد از فوت او نیز عقیقه انجام داد . عقیقه باید شتر یا گاو یا گوسفند یا بز باشد و حیوان دیگر مانند مرغ و خروس و بوقلمون و شتر مرغ کافی نیست . مستحب است عقیقه چاق و فربه باشد و لازم نیست شرایط واجب قربانی عید قربان را داشته باشد .1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر منکر بودن عمل او برای شما محرز باشد ( چه بسا از ناحیه مالک شرکت ماذون باشد) وظیفه شما نهی از منکر است( با وجود شرائط دیگر آن مثل احتمال ترتیب اثر) ولی در هرحال ضمان و دین و حق الناسی متوجه شما نیست1 امتیاز
-
سلام علیکم در این خصوص، قانونی در کشور نداریم. پس شرعاً ضمان و بدهی برای فرد ایجاد نمیشود، امّا چنانچه در ضمن عقد شرعی مانند صلح، پرداخت خسارت معیّن در صورت تخلّف با وی شرط شده، پرداخت آن لازم است. موفق باشید1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
با سلام و احترام بنابر احتیاط واجب لازم است فطریه با قصد قربت به فقیر شیعه دوازدهامامی داده شود، یا به نیت پرداخت فطریه به حاکم شرع تحویل داده یا به حساب ایشان واریز شود تا وی به فقرای شیعه برساند. مبالغ واریزی توسط نمایندگان مراجع تقلید (به وکالت از حاکم شرع) قبض شده و برای فقرای شیعه صرف میشود.1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر پدری فوت نماید، بعضی از اموال اختصاصی وی به پسر بزرگترش ارث میرسدو سایر ورثه نسبت به آن حقّی ندارند، که این اموال «حَبْوَه» نامیده میشود. قرآن (مصحف)، انگشتر، شمشیر و لباسهایى را که پدر پوشیده یا براى پوشیدن نگه داشته، جزء «حَبْوه» محسوب میشود. شایان ذکر است: حکم مذکور در بالا، شامل سایر اشیای اختصاصی میّت مانند مُهر و تسبیح، ساعت مچی، گوشی همراه، تبلت، رایانه، کتابها، اسب، ماشین و وسیلۀ نقلیه وی نمىشود؛ ولى در مورد تفنگ و خنجر و سلاحهای دیگر مشابه، بنابراحتیاط لازم آن است که پسر بزرگتر با سایر ورثه مصالحه نماید. جهت مطالعه و آگاهی بیشتر https://lib.al-mesbah.org/3326/#1269 موفق باشید1 امتیاز
-
در تکمیل جواب کارشناس محترم لازم به ذکر است اگر حمام کردن وشستن بدن بعد از حجامت ضرر داشته باشد ،در اینجا وظیفه به جای غسل تیمم است .اما اگر سوال شما از جهت این باشد که چون خون خارج می شود وظیفه چیست در این فرض سوال وظیفه این است که زیر دوش رفته وخون را برطرف کنید ،بعد از برطرف شدن خون یک لحظه اب به نیت غسل برسد کافی است هرچند بعد از ان مجدد خون خارج شود .1 امتیاز
-
سلام علیکم مثل اینکه به همسر خود بگوید من موجودی حسابم را که فلان مبلغ است را با شما مصالحه نمودم و همسرش نیز قبول کند آنگاه همسرش مالک آن مبلغ از موجودی میشود و از ملکیت زن خارج میشود و میتواند کارت بانکی آن حساب را در اختیارش بگذارد ضمن اینکه مصالحه کننده میتواند شرط کند که مبلغ مورد مصالحه را صرف امور زندگی مشترک نماید1 امتیاز
-
سلام علیکم خونی که به سبب کوبیده شدن ، زیر ناخن یا زیر پوست میمیرد ، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند ، پاک است و اگر انسان شک دارد خطوط موجود خون است یا گوشت پاک است .1 امتیاز
-
سلام علیکم از نظر اسلام وعلمای ما شب لیلة الرغائب را که شب ارزوها میدانند تا چه حد صحیح وقابل اعتماد است؟1 امتیاز
-
سلام علیکم حق طلاق قابل واگذاری نیست، بله در ضمن عقد نکاح زن میتواند شرط کند که از همان لحظه از طرف مرد وکیل باشد تا چنانچه مرد تخلفاتی نسبت به شروط وضع شده داشته باشد با این وکالت، از طرف مرد خود را مطلقه نماید در خصوص پرداخت مهریه ، میتواند عند المطالبه و عند الاستطاعه باشد1 امتیاز
-
سلام علیکم در سفر به بیش از هشت فرسخ نماز شکسته است مگر اینکه قصد اقامت ده روز یا بیشتر در یک مکانی را داشته باشد1 امتیاز
-
سلام علیکم چنانکه گفته شد اگر مصرف زیاد و مستمر آن( شما بخوانید اعتیاد) خوف ضرر مهم و قابل اعتنایی برای انسان ایجاد نماید کشیدن آن جایز نیست1 امتیاز
-
سلام علیکم تحقیق با خود شماست ولی در میان فقها موجود حضرت آیت الله سیستانی شهرت به اعلمیت دارند .1 امتیاز
-
سلام علیکم تفاوتی ندارد در کدام دست باشد اگر به قصد غسل آن بخش را بشوید غسلش تکمیل میشود1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
نسبت به باز خواست اخروی خدا میداند ، اما خلاف قانون رفتار کردن اجازه داده نمیشود .1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر در آب دهان مستهلک شده باشد ولو مزه و رایحه ای از آن احساس شود سبب باطل شدن روزه نمیشود1 امتیاز
-
با احترام بله، مجموع واحد است. معمولاً اینگونه نذرکردن (انجام کاری بهصورت روزانه یا چله یا سالانه) بدین صورت است که مجموعِ دفعات عمل به نذر، یک نذر واحد محسوب میشود. لذا در صورتی که یک مرتبه تخلف شود، کفاره واجب شده و وجوب عمل به نذر برداشته میشود.1 امتیاز
-
با سلام و احترام برای واریز وجوهات و کفارات و... به صفحۀ «پرداخت وجوهات» مراجعه بفرمایید. https://forum.al-mesbah.org/pay/1 امتیاز
-
سلام عليكم اگر مالک اصلی قیمت خاصی معین کرده وفروشنده قیمت اضافه تر گفته لازم است ان مبلغ اضافه به مشتریان برگردد واگر دسترسی به انها ندارد هم از کار خود توبه نماید وهم با اجازه از دفتر مرجع تقلید رد مظالم بدهد .1 امتیاز
-
سلام عليكم اگر یقین دارد وضو نداشته ان نماز باطل است وباید اعاده شود هرچند بعد از گذشت وقت متوجه شود.1 امتیاز
-
سلام علیکم منظور این است که ، اگر موی حیوان حرام گوشت چسبیده به ما تتم الصلاه باشد نماز باطل و اگر بما لا تتم الصلاه فیه واقع شده باشد نماز صحیح است عبارت الواقعه منه علی الثوب گویا همین مطلب است نه اینکه معیار همین موها باشد که آیا قابلیت تتم الصلاه فیه را داشته باشند یا خیر فتدبر تعرف1 امتیاز
-
سلام عليكم وسواس یک بیماری ذهنی وروحی است وانچه در روایات بیان شده القاات شیطانی است که به صورت وسواس بروز میکند ، حتی یکی از اسامی خود شیطان وسواس است . از جمله کارهای شیطان این است که کاراشتباه وخلاف شرع را برای فرد کار صحیح جلوه میدهد لذا نوع افراد وسواسی را اگر مشاهده نمایید کار خود را صحیح میدانند وکار دیگران را مشکل دار میبینند ،پس نکته اول این است که به این نتیجه برسید وسواس کار شیطان است . بعد از رسیدن به این نتیجه لازم است ان دستوراتی که از شرع وارد شده برای مقابله با شیطان اجرا شود ،از جمله انها بی اعتنایی نسبت به موردی است که وسوسه شده اید ، بدانید این بی اعتنایی نه تنها برای شما مشکلی ندارد بلکه عین دستور دین است . ثانیا از ذکر ویاد خدا غفلت نکنید چرا که تمام هم وهدف شیطان بر دور کردن بندگان خداست از خدا ،لذا هر زمان وسوسه بر شما غلبه کرد بر خلاف میل ابلیس لعین شروع به ذکر. یاد خدا کنید ، با این بی اعتنایی وذکر خدا هر چند سخت. زمان بر است میتوانید بر وسوسه خود غلبه کنید . در مورد سرایت نجاست هم تا یقین صد در صد پیدا نکردید هیچ ترتیب اثری ندهید .1 امتیاز
-
سلام علیکم گرچه رسالت وبسایت ما بررسی اسناد روایی نیست اما همانگونه که بیان شد از نظر معظم له این روایت اعتبار لازم را ندارد لطفاً سوالات خود را در حوزه احکام اعم از عبادات و معاملات مطرح بفرمایید1 امتیاز
-
سلام علیکم به طور کلی چنانچه یادگیری علوم غریبه مشتمل بر کار حرام یا ترک واجب یا مخالف شرع نباشد، و محذور شرعی دیگری را به همراه نداشته باشد اشکال ندارد. لکن آنچه از این علوم در حال حاضر نزد مردم است قابل اعتماد نیست، و غالبا ورود به این امور موجب #تضییع_وقت و #اتلاف_عمر عزیز و بازماندن از وظایف اهمّ میگردد، و لذا توصیه نمیشود خصوصا برای طلاب علوم دینی، گاه این علوم مشتمل بر اموری است که ترویج باطل محسوب میشود. نسبت به کتب دینی هم باید سطح تحصیلات شما واشنایی شما با ادبیات عرب برای ما مشخص شود تا بتوانیم در این زمینه راهنمای شما باشیم .1 امتیاز
-
سلام علیکم باید از صاحب آن مرغ تحقیق کند و از خود او یا ورثه ی او حلالیت بطلبد یا قیمت آن مرغ را به آنها بپردازد1 امتیاز
-
تعیین مصادیق به عهده ما نیست وبا خود مکلف است انچه در حیطه وظیفه ماست بیان حکم به صورت کلی است1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد