رفتن به مطلب

احکام شرعی هبه


علی مهمان

ارسال های توصیه شده

اگر کسی  خانه ای  که  آن را طبق فتوا  اجاره و قرض  شرعی  داده است را  با همان شرایط  به دیگری که نیازمند  است  هدیه  و قبض شرعی کند   1_ آیا  هدیه گیرنده به مقدار آن قرض که باید به مستاجر بعدا عودت بدهد را نیز  مالک آن خانه شده است  یا خیر؟ (منظور اینکه آیا این  شرایط هم مثل وام اقساطی برای خرید خانه است که شخص به اندازه اقساطش مالک شده باشد) 2  _بر فرض اینکه به مقدار قرض مالک نشده به این سوال پاسخ فرمایید که حال اگر در روز اتمام قرارداد مستاجر ،  هدیه گیرنده به عنوان موجر  قرارداد جدیدی  با مبلغ جدیدی با همان مستاجر که در خواست و التماس تمدید قرارداد دارد، را  منعقد کند (که در واقع معنی آن این می‌شود که مستاجر می‌تواند قرضش را پس بگیرد و تخلیه کند اما اصرار دارد اضافه تر نیز بدهد)  آیا در این صورت  هدیه گیرنده،  مالک  کامل آن خانه شده یا خیر؟ با تشکر فراوان

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد

چنانچه منزل مذکور مشروط به پرداخت رهن به مستاجر ،هبه شده باشد ،هبه گیرنده با تحقق قبض شرعی مالک تمام منزل می‌شود ‌و در صورتی که در آن منزل  قبل از سال خمسی ساکن نشود ،خمس آن لازم است وپرداخت رهن قرض برای منزل نیست بلکه به عنوان شرط هبه می باشد .اما اگر مشروط به پرداخت رهن نباشد تمام منزل متعلق به موهوب له است وپرداخت رهن بر عهده مالک قبل یا همان واهب می باشد .اجاره بها نیز متعلق به واهب می باشد 

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در 13 بهمن 1401 در 17:49، ترنجیان گفته است:

چنانچه منزل مذکور مشروط به پرداخت رهن به مستاجر ،هبه شده باشد ،هبه گیرنده با تحقق قبض شرعی مالک تمام منزل می‌شود ‌و در صورتی که در آن منزل  قبل از سال خمسی ساکن نشود ،خمس آن لازم است وپرداخت رهن قرض برای منزل نیست بلکه به عنوان شرط هبه می باشد .اما اگر مشروط به پرداخت رهن نباشد تمام منزل متعلق به موهوب له است وپرداخت رهن بر عهده مالک قبل یا همان واهب می باشد .اجاره بها نیز متعلق به واهب می باشد 

باسلام و تشکر از پاسخ فوق

فرمودید اگر ساکن منزل  هبه شده قبل از سال خمسی نشویم خمس دارد. من در زمان قبض شرعی(تمدید اجاره با مستاجر) آن خانه جزو ضروریاتم بود هم برای خانواده  و هم برای والدینم که به دلایلی هر کدام جداگانه  از مستاجر بودن  در عذاب بودیم و بین اقوام به خاطر شرایط متفاوتی که داشتیم خجالت هم میکشیدم، اما متاسفانه برخلاف میلم به  دلایلی نتوانستم خودم یا والدینم  را ساکن کنم! با این فرض آیا خمس دارد؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 هفته بعد...
در 13 بهمن 1401 در 17:49، ترنجیان گفته است:

چنانچه منزل مذکور مشروط به پرداخت رهن به مستاجر ،هبه شده باشد ،هبه گیرنده با تحقق قبض شرعی مالک تمام منزل می‌شود ‌و در صورتی که در آن منزل  قبل از سال خمسی ساکن نشود ،خمس آن لازم است وپرداخت رهن قرض برای منزل نیست بلکه به عنوان شرط هبه می باشد .اما اگر مشروط به پرداخت رهن نباشد تمام منزل متعلق به موهوب له است وپرداخت رهن بر عهده مالک قبل یا همان واهب می باشد .اجاره بها نیز متعلق به واهب می باشد 

باسلام. تشکر میکنم از پاسخ

1 در قسمت اول پاسخ که اگر استفاده نشود خمس دارد، آیا   آن دو شرط در رساله جامع  برای کالای استفاده نشده که معافیت خمسی دارد  برای گیرنده هدیه نیز  اگر همان شرایط را داشته باشد (عرفا نیاز واقعی در همان سال  دارد و به خاطر نداشتنش در مشقت است  - یقین دارد نمی‌تواند در اینده  تهیه کند و جزو موونه همان سالش است)  خمس ندارد؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد

اگر قبول نکردن هبه به این  کیفیت ،عرفا موجب کسر شان باشد و تنها راه خانه دار شدن قبول هبه با همین وضعیت باشد  وبه جهت رهن امکان سکونت نباشد ،خمس ندارد .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • مهدی پور عنوان را به احکام شرعی هبه تغییر داد

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...