توسعهدهنده ثبت سیستمی 11 ارسال شده در 17 دی 1399 توسعهدهنده اشتراک گذاری ارسال شده در 17 دی 1399 پرسش: حکم باطل کردن روزه با خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء یا باقی ماندن بر جنابت در ماه رمضان چیست؟ پاسخ: توبه و استغفار کنید و اگر کسی روزه ماه رمضان را به خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء باطل کند ، در صورتی که بداند آن کار روزه را باطل می کند، علاوه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب می شود. و همچنین (بنا بر احتیاط واجب) کسی که جاهل به حکم بوده ولی در جهل خود معذور نبوده و احتمال می داده که این کار مبطل روزه باشد ، کفاره بر او لازم می گردد. و اما کسی که مساله را نمی دانسته و در جهل خود معذور بوده یا مطمئن بوده که این کار روزه را باطل نمی کند کفاره بر او نیست و فقط قضا کافی است. و اگر استمناء کند یا باقی بر جنابت بماند ، در حالی که جاهل باشد به اینکه چنین کاری روزه را باطل می کند چنانچه در جهل خود معذور باشد ، روزه اش صحیح است. ولی اگر می دانسته این کار مبطل روزه است ولی نمی دانست کفاره دارد در این صورت باید قضا کند و کفاره هم بدهد. و در کفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد (۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان یا ماکارونی و مانند آنها) . و اگر قضای آن را یک سال تأخیر بیندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر یک روز علاوه بر قضا یک مد طعام (کفاره تأخیر) به فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیندازد کفاره تکرار نمی شود. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: رساله جامع، م۲۰۴۴ | وضعیت: تأییدشده توسط: ثبت-سیستمی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
توسعهدهنده ثبت سیستمی 11 ارسال شده در 19 دی 1399 مالک توسعهدهنده اشتراک گذاری ارسال شده در 19 دی 1399 پرسش: در اوایل سن تکلیف ۶ روز ماه رمضان را به حرام شکستم ولی با توجه به این موضوع که بعدا کفاره آن را می دهم روزه مستحبی زیادی گرفتم حکم چیست ؟ آیا باز هم می توانم بگیرم ؟ مبلغ ریالی آن چقدر می شود و چگونه قابل پرداخت است ؟ پاسخ: توبه و استغفار کنید و اگر کسى روزه ماه رمضان را به خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء باطل کند ، در صورتى که بداند آن کار روزه را باطل مى کند، علاوه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب مى شود. و همچنین (بنا بر احتیاط واجب) کسى که جاهل به حکم بوده ولی در جهل خود معذور نبوده و احتمال مى داده که این کار مبطل روزه باشد ، کفاره بر او لازم می گردد. و اما کسى که مساله را نمى دانسته و در جهل خود معذور بوده یا مطمئن بوده که این کار روزه را باطل نمى کند کفاره بر او نیست و فقط قضا کافی است. و اگر استمناء کند یا باقی بر جنابت بماند ، در حالى که جاهل باشد به اینکه چنین کاری روزه را باطل مى کند چنانچه در جهل خود معذور باشد ، روزه اش صحیح است. ولى اگر مى دانسته این کار مبطل روزه است ولی نمى دانست کفاره دارد در این صورت باید قضا کند و کفاره هم بدهد. و در کفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد (۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان یا ماکارونی و مانند آنها) . و اگر قضای آن را یک سال تأخیر بیاندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر یک روز علاوه بر قضا یک مد طعام (کفاره تأخیر) به فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیاندازد کفاره تکرار نمى شود. و اگر توان قضا نداشته باشد در وصیت نامه خود قید کند که بعد از او حتما آن را قضا کنند. و کسی که روزه قضای واجب به گردنش هست نمی تواند روزه مستحبی بگیرد. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: رساله جامع، م۲۰۴۴ | وضعیت: تأییدشده توسط: ثبت-سیستمی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
توسعهدهنده ثبت سیستمی 11 ارسال شده در 19 دی 1399 مالک توسعهدهنده اشتراک گذاری ارسال شده در 19 دی 1399 پرسش: در سالهای اول بلوغ احیانا روزه را میخوردم آیا قضا و کفاره بر من واجب است؟ پاسخ: اگر احتمال مى دهید که در آن وقت مفهوم تکلیف را نمى فهمیدید یا اینکه احتمال مى دهید که آن وقت مطمئن بودید که خوردن جایز است قضا کافى است و کفاره لازم نیست. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: رساله جامع، م۲۰۲۸ | وضعیت: تأییدشده توسط: ثبت-سیستمی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری