مهمان مهمان ارسال شده در 2 خرداد 1402 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 خرداد 1402 سلام مگر نه این است که پیش از انتخاب مرجع تقلید، وظیفه ی مسلمان احتیاط می باشد؟ پس وقتی مکلفی میخواهد، مرجع تقلیدی را برای عمل به تقلید، انتخاب کند، در این هنگام، هنوز محتاط است. حال، وقتی بین دو مجتهد، تساوی برقرار باشد. وظیفه محتاط، انتخاب یک نفر نیست، بلکه رعایت هر دو فتوا می باشد. پس باید به نظر آن دو مجتهد مراجعه کند، اگر هر دو مجتهد، اجازه انتخاب یک نفر را داده بودند، پس میتواند، یک نفر را انتخاب کند. اما در صورتی که، یکی از آن دو، فتوای به احتیاط داده باشد، مکلف نمی تواند یکی را انتخاب کند، بلکه باید بین هر دو رساله، احتیاط کند، حتی اگر مجتهد دیگری را برای تقلید انتخاب کرده باشد. آیت الله وحید خراسانی، برای مقلدین خودشان، فتوای به احتیاط بین مراجع مساوی را دارند. هر چند که حضرت آیت الله سیستانی هم در شرایطی بنا بر احتیاط واجب عنوان کرده اند، که قابل رجوع به مرجع فالاعلم هست. پس اگر کسی در هنگام انتخاب مرجع تقلید، آیت الله وحید، در نظرش جزو مراجع اعلم بوده باشد، باید نسبت به همه مراجع تقلید احتیاط کند، حتی اگر مقلد ایشان هم نباشد. این سوال فقه، از جهت استدلالی نیست، احکام مبتلی به است با تشکر وضعیت: پاسخدادهشده توسط: موسوی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام موسوی 175 ارسال شده در 3 خرداد 1402 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 3 خرداد 1402 سلام علیکم خیر از همان ابتدای بلوغ، وظیفهی مکلف (که خودش مجتهد نیست) نسبت به احکام عملیه یا تقلید است یا عمل به احتیاط. در جایی که چند مجتهد از لحاظ اعلمیت مساوی باشند یا اعلمیتی بین آنها معلوم نباشد، چنانچه با ورعتر بودن یکی از آنها ثابت شود، به این معنا که در اموری که در فتوی دادن و استنباط نقش دارند، بیشتر احتیاط کند و اهل تحقیق و بررسی باشد، باید از او تقلید کند و اگر با ورعتر بودن هم ثابت نشود مخیر است عمل خود را با فتوای هر کدام تطبیق نماید، مگر در موارد علم اجمالی [منظور از علم اجمالی در اینجا مواردی است که مکلف یقین به اصل تکلیف دارد و میداند عملی بر او واجب شده اما این که آن تکلیف به طور مشخص کدام است، برایش معلوم نیست. مثال: فرض کنید در بعضی از موارد سفر، مجتهدی، نماز شکسته و مجتهد دیگری نماز کامل را واجب میداند، در اینجا فرد میداند باید نمازی بخواند اما نمیداند شکسته است یا کامل که وظیفه شخص این است که بنا بر احتیاط واجب هم نماز را شکسته بخواند و هم کامل، چنین مسألهای از موارد علم اجمالی میباشد.] یا حجت اجمالی [حجت اجمالی مانند علم اجمالی است با این تفاوت که در اینجا مکلف، خود، یقین به اصل تکلیف ندارد، بلکه به دلیل دیگری (غیر از یقین خود) که پیروی از آن دلیل بر او لازم است (مثل فتوای مجتهد) بر او ثابت شده که تکلیفی با همان توضیحاتی که در قسمت علم اجمالی ذکر شد برای او وجود دارد که بنابر احتیاط واجب، مکلف باید رعایت هر دو فتوی را بنماید] موفق باشید وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری