رفتن به مطلب

خمس اموال دانش آموزان


عبدالله مهمان

ارسال های توصیه شده

بسم الله الرحمن الرحیم

فرزندان من دانش آموز هستند. در ایام نوروز به طور معمول مبالغی را از اقوام به عنوان عیدی و هدیه دریافت می کنند. از آنجایی که ثبت حساب هدایای مذکور به تفکیک روز دریافت و در نظر گرفتن سال جداگانه برای آنها مشکل به نظر می رسد، انتهای سال شمسی به عنوان سال خمسی آنها در نظر گرفته شده است و در تاریخ مذکور خمس آنچه از هدایایی که در مناسبتهای مختلف سال مذکور دریافت نموده و مصرف نشده است، محاسبه ولی با تاخیر حدود دو سه هفته ای خمس ایشان پرداخت شده است. آیا این کار صحیح است و در صورت عدم صحت راه تصحیح گذشته چیست؟

با توجه به اینکه ممکن است مبالغی تحت عنوان عیدی وجود داشته است (که مطابق مرسوم مبالغ قابل توجهی هم نبوده است) و در اثر غفلت و یا کم دقتی پس از سال خمسی مذکور مصرف شده باشد و در جایی هم ثبت نشده است که قابلیت محاسبه و تصحیح داشته باشد، قابل مصالحه می باشد؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

بله بهمین صورت می‌توانید عمل کنید خصوصا اگر این مبالغ بنا باشد بدون تصرف باقی بماند لکن تاخیر در خمس جایز نیست اما اگر شرایط پرداخت مهیا نیست می‌توانید با وکالت دادن به افراد در دفتر مرجع، مبلغ خمس را دستگردان کنید و نسب به مبالغ احتمالی نیز مصالحه نمایید

 

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...