محمد حیدریان 0 ارسال شده در 19 دی 1400 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 دی 1400 آیا شهریهی را که طلاب دریافت میکند خمس دارد؟ وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 224 ارسال شده در 20 دی 1400 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 20 دی 1400 سلام علیکم شهریه آیت الله سیستانی به طلبه ها تملیک می شود پس اگر یک سال بماند خمس دارد، ولی اگر شهریه اباحه تصرف باشد خمس ندارد. وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
Ali123 11 ارسال شده در 6 بهمن 1400 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن 1400 اگر این شهریه ای که آیت الله سیستانی یا غیر آن بزرگوار به طلبه ها می دهند از پول مخمس باشد باز هم خمس بهش تعلق می گیرد؟ وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 224 ارسال شده در 7 بهمن 1400 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 7 بهمن 1400 سلام علیکم اگر این شهریه خود خمس یا مال مخمس هم باشد وقتی به دیگری تملیک شود مشمول خمس میشود وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
Ali123 11 ارسال شده در 7 بهمن 1400 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 بهمن 1400 رساله جامع مسأله ۲۳۱۴. مالی که از روی استحقاق، به عنوان خمس یا زکات به فقیر داده می شود، خمس ندارد ولی منافع حاصل از آن، چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید، خمس دارد. آیا نمی شود که با این مسئله خمس از گردن طلبه ها برداشته شود ؟ به دلیل اینکه عنوان فقیر بر طلبه ها صدق می کند و مستحق خمس و زکات نیز می باشد وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 224 ارسال شده در 8 بهمن 1400 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 8 بهمن 1400 سلام علیکم چیزی که رافع حکم وجوب پرداخت خمس است این است که دریافتی شخص خود عنوان خمس یا زکات را داشته باشد و ما چندباره عرض کردیم اگر شهریه، خودِ سهم امام(بخشی از خمس) باشد که در اختیار طلاب قرار گرفته است(اباحه تصرف) خمس ندارد ولی شهریه ای که بعنوان هدیه از سوی مرجع به طلاب تملیک میشود مشمول خمس میگردد اما عنوان فقر رافع حکم وجوب پرداخت خمس نیست (برخلاف آنچه در زکات فطره گفته شده) بلکه فرد فقیر نیز اگر بر اثر قناعت مالی را در سر سال اضافه بیاورد واجب است خمس آن را بپردازد مسأله 1776 ـ اگر مالی را که فقیر بابت صدقه واجب، مانند کفارات ورد مظالم یا مستحبی گرفته از مخارج سالش زیاد بیاید، یا از مالی که به او دادهاند منفعتی ببرد، مثلاً از درختی که به او دادهاند میوهای به دست آورد و از مخارج سالش زیاد بیاید ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید خمس آن را بدهد. ولی اگر مالی را از بابت خمس یا زکات از روی استحقاق به او داده باشند لازم نیست خمس خود آن را بدهد، ولی منافع آن اگر از مخارج سال زیاد بیاید خمس دارد. وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری