تخته امتیازات
مطالب محبوب
در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان یکشنبه, 10 بهمن 1400 در پست ها
-
سلام علیکم منظور پاسخگوی محترم این نبوده که تمام راههای فرار از خمس جایز نیست؛ بلکه منظورشان این بوده که مطلق فرار از خمس جایز نیست، به این معنی که برخی از موارد جایز است و برخی از موارد غیرمشروع؛ لذا از جواب دادهشده سوءبرداشت صورت گرفته است. در مورد سؤال شما، اصل هبه محقق نشده و مال از ملکیت شما خارج نشده است؛ چراکه در تحقق هبه، قبض شرط است و آیتالله سیستانی واریز به حساب یا در اختیار قراردادن کارت را قبض نمیدانند. با توجه به این مطلب، اگر شما کارت را به همسر محترم دادهاید و ایشان مبلغ درون کارت را خرج کردهاند، از آنجا که اینگونه رفتارها بین زن و شوهر طبیعی است و خارج از شأن به حساب نمیآید، مبالغ خرجشده خمس ندارد؛ اما اگر مبلغ هنوز در حساب شما موجود است و سال خمسی شما فرا رسیده است، خمسش بر شما واجب است و با دادن کارت از ملکیت شما خارج نشده است. راه اصلاح و حلّ این مشکل این است که مبلغ درون کارت را با همسر خود مصالحه نمایید. با مصالحه، مبلغ درون حساب، از ملکیّت شما خارج شده و به ملکیت همسر شما در میآید.2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
سلام علیکم امور عامه عبارت است از: قوانینی که به مصلحت جامعه است یا ساخت راه یا سازماندهی ارتش در مقابل حملات بیگانگان امور اینچنینی که برای ایجاد نظم و امنیت در جامعه لازم است .2 امتیاز
-
وظیفه مکلفین رجوع به مرجع اعلم در باب فروعات واحکام دین است وکلام مرجع از این باب حجت است که ما راهی برای رسیدن به احکام دین غیر ازاین راه نداریم ورجوع به فقیه جامع الشرایط که تبحر وتخصص در این امر دارد ، عاقلانه ترین راه برای رسیدن به احکام دین است . اما نکاتی را باید در این مورد مد نظر داشته باشید . نکته اول این است که غیر معصوم همیشه در معرض خطا واشتباه است وکسی را به حد عصمت نبینیم . لذا به مرجع تقلید عالم وعادل در باب فروعات دین مراجعه میکنیم تا زمانی که شرایط تقلید در او باشد ،وهر زمان شرایط را از دست داد ،شرعا تقلید از او جایز نیست . این نوع فکر که من مقلد مرجعی هستم وبه کلام دیگر فقها وعالمان دین توجهی ندارم فکر اشتباهیست . همه ما به علمای مهذب وبا تقوا نیاز داریم واز وجود همه انها بهره میبریم .لذا این تعبیر که نظر هیچکسی را نه میپذیرم نه اهمیت میدهم عبارت مناسبی نیست.2 امتیاز
-
سلام علیکم تمثال ائمه اگر دو بعدی باشد حکم صورت ب را دارد و اگر سه بعدی باشد حکم صورت ج را دارد، ساخت و اجرت بر ساخت آن حرام است؛ اما خرید و فروش آن جایز است.1 امتیاز
-
سلام علیکم در مورد سوال اگر ابی که از صورت به دست سرایت کرده بر رطوبت و اب دست برای مسح کردن غلبه نکرده وضو اشکال ندارد. اگر غلبه کرده بوسیله جای دیگر دست که آب صورت سرایت نکرده مسح نماید.1 امتیاز
-
سلام علیکم در کفاره عمدی روزه ماه مبارک رمضان باید دو ماه روزه بگیرید، یا شصت فقیر را سیر نمایید یا به هرکدام یک مد (تقریبا 750 گرم)، طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهید، و چنانچه اینها برای شما ممکن نباشد، باید به قدر امکان صدقه بدهید، و اگر صدقه دادن هم ممکن نیست، استغفار نمایید. و احتیاط واجب آن است که هر وقت توانایی مالی پیدا کردید، کفاره را به فقیر پرداخت نمایید. موفق باشید1 امتیاز
-
با سلام و احترام سعی کنید با مطالعه بیشتر دربارۀ گناهان و اثرات منفی آنها، فاصله ذهنی خود را از گناه بیشتر کنید. همین که از گذشته پشیمان بوده و تصمیم دارید به سمت گناه نروید، توبه محقق شده است. هر مقدار میتوانید استغفار کنید، مداومت بر استغفار بسیار خوب است. درود بر شما، موفق باشید1 امتیاز
-
با سلام و احترام پیشتر به سؤال شما پاسخ داده شده است. پست فعلی شما با قبلی ادغام شد.1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
سلام علیکم چنانچه توافق روشن و صریحی بر نحوه کار و خدمات شده باشد، اجیر مستحق مبلغ بالاتری نخواهد بود گرچه اگر واقعا از کلفت و سختی کار باخبر نبوده سزاوار است طرفین مصالحه نمایند1 امتیاز
-
سلام علیکم ارشاد جاهل و یاد دادن حکم شرعی به وی با این شرایط واجب است : ۱. آن حکم، از احکام الزامیّه (واجب یا حرام) باشد. ۲. حکم مذکور محلّ ابتلای فرد جاهل باشد، مانند بسیاری از مسائل نماز و روزه. ۳. آن حکم از موارد اختلافی در فقه نباشد که احتمال عقلایی داده شود وی از مجتهد جامع الشرایطی تقلید مینماید که آن مورد را از احکام الزامیه (واجب یا حرام) نمیداند. ۴. فردی که میخواهد ارشاد نماید، اطلاع از حکم الزامی داشته باشد. ۵. احتمال عقلایی تأثیر در فرد جاهل وجود داشته باشد. ۶. یاد دادن به وی موجب سختی فوقالعادهای که معمولاً تحمّل نمیشود (حَرَج) نباشد؛ البتّه احتمال حرج کافی نیست و برای رفع تکلیف یقین یا اطمینان به حرج لازم است. ۷. یاد دادن به وی موجب ضرر قابل توجّه نباشد؛ البتّه اطمینان به ضرر لازم نیست، بلکه برای رفع تکلیف، خوف ضرر کافی است. شایان ذکر است، در مواردی که فرد جاهل درصدد یادگیری و تعلّم حکم مسأله است ارشاد وی – با تحقّق شرایط فوق – لازم میباشد و همین طور است اگر با وجود التفات به ندانستن حکم مسأله، درصدد یادگیری آن نباشد، بلکه اگر فرد به علّت غفلتی که نسبت به آن مسأله دارد، احتمال ثبوت حکم الزامی در آن مورد را نمیدهد و به این علّت درصدد یادگیری آن نیست، باز هم بنابر احتیاط لازم، یاد دادن مسأله به او واجب است.1 امتیاز
-
عادل کسى است که کارهایى را که بر او واجب است بجا آورد و کارهایى را که بر او حرام است ترک کند. نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبى باشد، که اگر از اهل محل یا همسایگان، یا کسانى که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، خوبى او را تصدیق نمایند. اگر بی توجهی منظورتان همان انجام ندادن باشد اخلالی به عدالت نیست1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
با سلام و احترام بنابر احتیاط واجب لازم است فطریه با قصد قربت به فقیر شیعه دوازدهامامی داده شود، یا به نیت پرداخت فطریه به حاکم شرع تحویل داده یا به حساب ایشان واریز شود تا وی به فقرای شیعه برساند. مبالغ واریزی توسط نمایندگان مراجع تقلید (به وکالت از حاکم شرع) قبض شده و برای فقرای شیعه صرف میشود.1 امتیاز
-
سلامعلیکم خون اولی که در ۲۴دی دیده اید چنانچه شرایط حیض داشته وحداقل سه روزادامه پیدا کرده حکمحیضدارد ،نسبت به انتهای ان چنانچه عادت شما ده روزه بوده ،بعد از اتمام ده روزغسل حیض واحب بوده وبعداز اناستحاضه می باشد ،اما اگر عدد عادت دوماه قبل کمتر از ده روز بوده واین ماه از ده روز تجاوز کرده ،تعداد روزهای عادت قبل را حیض وبقیه را استحاضه قرار دهید. خون جدیدی که از ۱۳بهمن دیده اید استحاضه می باشد . جهت توضیحات بیشتر وروشن تر شدن مساله با کارشناسان دفتر تماس حاصل فرمایید .1 امتیاز
-
سلام علیکم خواندن نماز فرادا در جایی که نماز جماعت برپا مى شود چنانچه هتک امام جماعت بوده وعدالت وى را زیر سؤال ببرد و او مستحق چنین هتکى نباشد حرام است . ولى نمازش صحیح است. ولی اگر چنین چیز متعارف باشد که یک بخش مسجد نماز جماعت می خوانند و بخش دیگر نماز فرادا، خواندن نماز فرادا اشکال ندارد.1 امتیاز
-
سلام علیکم 1. طرح سگ بروی پلاستیک بلااشکال است 2. اگر عامل مستقیم در ایجاد ضرر بسیار مهم و عمده در کسی نباشید اشکالی ندارد1 امتیاز
-
سلام علیکم از نظر اسلام وعلمای ما شب لیلة الرغائب را که شب ارزوها میدانند تا چه حد صحیح وقابل اعتماد است؟1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
سلام علیکم مواردی که تخلف از ضابطه و شروط بیمه گر محسوب میشود و بر اساس اطلاعات غلط حقوق و مزایای بیشتری بهفرد تعلق گرفته است، حلال نمیباشد1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
سلام علیکم مطلب یاد شده در مورد هدایا صحیح است ولی در معاملات پول واریزی ملک فرد مقابل میباشد چون در خرید و فروش قبض عوض شرط نیست و به صرف انعقاد قرارداد بیع، عوضین( پول و کالا) به ملک افراد در میآید و این در هبه و هدیه است که برای تحقق آن، قبض شرط است1 امتیاز
-
سلام علیکم پشه، مورچه و امثال آنها نجس نیستند و زنده و مرده آنها چیزی را نجس نمیکند میتوانید انها را از غذا جدا کنید و از غذا استفاده کنید1 امتیاز
-
با احترام این مسئله کمی تخصصی میباشد: مسئله ۹: إذا علم أنّ أحد المجتهدین أعلم من الآخر - مع کون کلّ واحد منهما أعلم من غیرهما، أو انحصار المجتهد الجامع للشرائط فیهما - فإن لم یعلم الاختلاف بینهما فی الفتوی تخیر بینهما، وإن علم الاختلاف وجب الفحص عن الأعلم، فإن عجز عن معرفته کان ذلک من اشتباه الحجّة باللّاحجّة فی کلّ مسألة یختلفان فیها فی الرأی، ولا إشکال فی وجوب الاحتیاط فیها مع اقترانه بالعلم الإجمالی المنجّز، کما لا محلّ للاحتیاط فی ما کان من قبیل دوران الأمر بین المحذورین ونحوه حیث یحکم فیه بالتخییر مع تساوی احتمال الأعلمیة فی حقّ کلیهما، وإلّا فیتعین العمل علی وفق فتوی من یکون احتمال أعلمیته أقوی من الآخر . توضیح اجمالی آن این است: گاهی انسان میداند که یکی از دو مجتهد الف و ب اعلم هستند و وظیفۀ انسان تقلید از یکی از این دو است؛ اما نمیتواند اعلم را تشخیص بدهد، در این فرض: اگر علم به اختلاف فتوای این دو نفر ندارد، میتواند از هر کدام تقلید کند؛ اما اگر میداند که آن دو نفر اختلافاتی در فتوا دارند، باید تحقیق کرده و اعلم را تشخیص بدهد. حال اگر نتواند اعلم از بین این دو را بشناسد، موارد اختلافی، از مصادیق تردید بین حجت و غیرحجت است، یعنی یکی از دو فتوا در حقّ او حجت و فتوای دیگر حجیّت ندارد. پس دو صورت دارد: اگر احتیاط ممکن است، مثلاً یکی قائل به وجوب و دیگری قائل به استحباب است، باید احتیاط کرده و به وجوب عمل کند؛ اگر احتیاط ممکن نیست، مثلاً یکی قائل به وجوب و دیگری قائل به حرمت است، دو حالت دارد: اگر احتمال اعلمیّت در یکی بیشتر است، در این مسئله به فتوای او عمل کند؛ اگر احتمال اعلمیّت در هر دو مساوی است، اختیار دارد که به فتوای هر کدام عمل کند.1 امتیاز
-
سلام علیکم انسان ازاد است در هر جایی که میتواند دینخود را حفظ کند ،زندگی کند ومحدودیتی برای او نیست .1 امتیاز
-
سلام علیکم انچه در روایت زیارت عاشورا است مراد در یک مجلس است اما برای کسی که فرصت کافی ندارد میتواند رجااا با فاصله انجام دهد .1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
سلام علیکم 1. اشکالی ندارد 2. خیر 3. اگر ممکن است آن را بگیرد و به محل دوری منتقل کند و اگر ممکن نیست و این حیوان باعث آزار و اذیت و تخریب اموال میشود و به کسی هم تعلق ندارد حق معدوم کردن آن را دارد 4. حق دفاع از خود را دارد1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
سلام علیکم وقت فضیلت نماز ظهر از زوال تا رسیدن سایه شاخص به چهار هفتم است . وقت فضیلت نماز عصر از رسیدن شاخص است به دوهفتم (تقریبا یک ساعت و نیم بعد از ظهر) تا کوتاه شدن آن به شش هفتم است. وقت فضیلت نماز مغرب به احتیاط واجب بعد از اینکه سرخی طرف مشرق ـ که بعد از غروب آفتاب پیدا میشود ـ از بالای سر انسان بگذرد تا زوال شفق (سرخی مغرب-حمره مغربیه) است . وقت فضیلت نماز عشا از زوال شفق (تقریبا ۴۵ دقیقه بعد از مغرب) تا یک سوم شب است. وقت فضیلت نماز صبح از اول فجر تا روشن شدن آسمان است1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر وظیفه خود را انجام دهید حقوق شما اشکال ندارد.1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر در آب دهان مستهلک شده باشد ولو مزه و رایحه ای از آن احساس شود سبب باطل شدن روزه نمیشود1 امتیاز
-
با احترام تکبیرهای بعد از سلام چون صورت نماز را بههم نمیزند مانعی ندارد. البته نمازگزار نباید سرش را به سمت چپ و راست منحرف کند.1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
هتک حرمت مگر حتما باید به گوش فرد برسد ؟ گاهی نسبتی داده شده که کاملا احترام و حرمت فرد از بین رفته هرچند خود او هم متوجه نشده باشد .1 امتیاز
-
سلام عليكم اقتدا جایز نیست ولی اگر در شرایطی قرار دارید که نماز نخواندن با آنها برای شما عسر وحرج ایجاد میکند میتوانید در صف بایستید وهمراه آنها اعمال را انجام دهید ولی حمد وسوره را بخوانید .1 امتیاز
-
سلام علیکم بله اگر قبل از قرائت یا قبل از آنکه به اندازه رکوع خم شوید، یادتان بیاید که اذان و اقامه، یا اقامه به تنهایی را فراموش کردهاید، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکنید، بلکه اگر قبل از تمام شدن نماز یادتان بیاید که آنها را فراموش کردهاید، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکنید. نکته: این مطلب نشان دهنده اهمیت اذان و اقامه برای نماز است که قبل از نماز ترک نشود خصوصا در نماز صبح و مغرب و خصوصا نسبت به اقامه تاکید بیشتری وارد شده است. رساله توضیح المسائل م ۱۱۵۰ موفق باشید.1 امتیاز
-
نماز احتیاط متّصل به اصل نماز و قبل از انجام باطل کنندههای آن باید خوانده شود و چنانچه بین اصل نماز و نماز احتیاط عمداً یکی از باطل کنندههای نماز را انجام دهید، بنابر احتیاط واجب نماز احتیاط صحیح نیست و نمیتوانید به خواندن آن اکتفاء نمایید. نکته: اگر بدن رو به قبله بوده و فقط صورت را از قبله منحرف کردهاید مبطل نماز شمرده نمیشود و میتوانید نماز احتیاط را بخوانید. رساله جامع م ۱۴۹۳1 امتیاز
-
سلام علیکم عمل استمنا حرام و گناه کبیره است اما بزرگترین گناه نزد خداوند نا امید شدن از رحمت خداوند متعال است شما توبه نمایید و سعی کنید ارتباط با خداوند متعال را بیشتر کنید ، و امیدوار به بخشش خداوند باشید انشالله خداوند شما را یاری فرماید سعی کنید جایی تنها نباشید و هر وقت مقدمات این کار فراهم شد سعی کنید سریع شرایط را تغییر دهید موفق باشید1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
سلام عليكم اگر یقین دارد وضو نداشته ان نماز باطل است وباید اعاده شود هرچند بعد از گذشت وقت متوجه شود.1 امتیاز
-
سلام علیکم منظور این است که ، اگر موی حیوان حرام گوشت چسبیده به ما تتم الصلاه باشد نماز باطل و اگر بما لا تتم الصلاه فیه واقع شده باشد نماز صحیح است عبارت الواقعه منه علی الثوب گویا همین مطلب است نه اینکه معیار همین موها باشد که آیا قابلیت تتم الصلاه فیه را داشته باشند یا خیر فتدبر تعرف1 امتیاز
-
در فرضی هم که زوج طلاق دهد چنانچه طلاق رجعی باشدباید تا انتهای عده نفقه زوجهرا پرداخت نماید .1 امتیاز
-
سلام علیکم گرچه رسالت وبسایت ما بررسی اسناد روایی نیست اما همانگونه که بیان شد از نظر معظم له این روایت اعتبار لازم را ندارد لطفاً سوالات خود را در حوزه احکام اعم از عبادات و معاملات مطرح بفرمایید1 امتیاز
-
سلام علیکم طبق نظر آیت الله سیستانی استحباب این نماز ثابت نیست و اگر کسی بخواهد این نماز را بخواند باید به نیت رجاء مطلوبیت بجا بیاورد.1 امتیاز
-
سلام تحلیلی که گذاشتین مربوط به شرکتهای سرمایهگذاری است که یکی از گروههای بورسی است ، و متاسفانه تعمیم داده شده به تمام بورس!! نقل قولها ناظر به شرکتهای تجاری (شرکتهای سرمایه گذاری) است اما موقع مثال زدن ایران خودرو مثال زده شده !! شرکتهای سرمایه گذاری نظیر نماد وصنعت ، وساپا ، صبا ،... باید یک سوم مبلغ شرکت رو ابتدا در بانک قرار دهند و ...1 امتیاز
-
تعیین مصادیق به عهده ما نیست وبا خود مکلف است انچه در حیطه وظیفه ماست بیان حکم به صورت کلی است1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد