رفتن به مطلب

آرین منش

کارشناسان قدیم
  • تعداد ارسال ها

    43
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    14

آرین منش آخرین باز در روز 29 خرداد 1400 برنده شده

آرین منش یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

5 دنبال کننده

آخرین بازدید کنندگان نمایه

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمی شود.

دستاورد های آرین منش

Newbie

Newbie (1/14)

138

اعتبار در سایت

  1. آرین منش

    ریختن آب پایین‌تر از پیشانی

    قیاس مع الفارق است . اگر سنی در مذهب خودش درست عمل میکرده بعد از تشرف به مذهب تشیع اعمال سابقش قبول و اعمال لاحق را طبق وظیفه باید انجام دهد . اما شخصی که شیعه است اگر از ابتداء به وظیفه اش عمل نمیکرده ، طبیعتا عباداتش در بعض موارد که فقها فرمودن ، باطل واقع شده وباید دوباره طبق وظیفه عمل کند . ودر خصوص سوال مذکور در ابتداء ، جواب صحیح و تایید شده بیان شد .
  2. آرین منش

    ریختن آب پایین‌تر از پیشانی

    جواب تایید شده رو دوباره بخوانید . مساله مشکلی ندارد .و جواب شما داده شده است .
  3. آرین منش

    ریختن آب پایین‌تر از پیشانی

    سلام علیکم . در بحث طهارت از حدث در نماز فرقی بین جاهل قاصر و مقصر نیست . در هرصورت اگر علم پیدا کند که وضویش اشتباه بوده باید نمازش را قضا کند . ودر فرض شما اگر شستن از پایین به بالا بوده باطل است . اما اگر از پایین تر شروع میکرده وآب را میریخته وسپس بلافاصله بالاتر را هم دست میکشیده ، درصورتی که شستن، برآن صادق باشد وضو صحیح است .
  4. سلام علیکم‌. اگر کسی بر انجام کاری یا ترک فعلی، به خدا قسم بخورد دیگر نباید قسمش را بشکند و در صورت شکستن قسم یعنی آن کار را انجام ندهد، معصیت کرده وکفاره شکستن قسم واجب میشود . باید اگر میتواند ۱۰ فقیر را اطعام کند یا بپوشاند واگر نتوانست ۳ روز متوالی روزه بگیرد . البته تحقق قسم و احکام آن در صورتی است که شرایط آن موجود باشد ومتعلق قسم امری باشد که شرعا رجحان دارد و یا مورد توجه عقلاء باشد .
  5. سلام علیکم . وجوب پرداخت دیه در صورتی است که شخص مجروح باعلم به ثبوت دیه ، مطالبه ی دیه کند . ودر ثانی دیه ووجوب آن در زمانیست که قرمز شدن بدن ازروی جنایت وظلم باشد مثل سیلی زدن ومانند آن و الا ازآن تعبیر به ارش میشود . ودر هر صورت بر فرض عدم مطالبه( با آگاهی به ثبوت دیه) و یا رضایت ، پرداخت دیه یا ارش واجب نیست. واگر مجروح ، کودک نابالغ باشد ، ولی او نمیتواند رضایت دهد ودیه مال کودک است ، واگر بعدبلوغ رضایت داد ، دیه ساقط میشود
  6. آرین منش

    مس میت شک در تماس بدن با میت

    سلام علیکم . در صورت شک ، غسل مس میت واجب نیست . ( هرچندبه جهت رعایت احتیاط، غسل کردن بهتر است) ودر فرض سوال دوم‌ نماز را باید قضاکند ولی قضای روزه واجب نیست ‌.
  7. سلام علیکم . بر فرض رسیدن مال به حدنصاب ، زکات بر این شخص واجب است .هر چند مقروض باشد . در سوال دوم هم بر فرض رسیدن به حد نصاب ، زکات واجب است .
  8. سلام علیکم . در محاسبه ی خمس ابتدا سرمایه محاسبه میشود که اعم از داراییهای نقدی ، مال التجاره ، طلبهای قابل وصول و سرمایه های ثابت میباشد سپس بدهکاریهاییکه از ربح سال کسر میشود لحاظ میگردد. چناچه چیزی باقیماند ،متعلق خمس است . لازم به ذکر است که اینطور نیست تمام بدهی ها از ربح سال کسر شود بلکه برخی از بدهی هااز ربح سال کسر میشود ونکته قابل توجه اینکه برای محاسبه خمس مراجعه حضوری لازم است .
  9. آرین منش

    حکم تکان خوردن کم در نماز

    سلام علیکم . ۱. میتواند بدون اینکه از حالت نماز خارج شود و یا موالات بهم بخورد ، ذکر را قطع کند و خم شود ودوباره به قرائتش ادامه دهد . ۲. خیر کراهتی ندارد . ۳. این سوال کمی تفصیل دارد به کتب مربوطه مراجعه شود .
  10. سلام علیکم . مستاجر به صرف اجاره ی اعیان کل مبلغ اجاره را بدهکار است و میتواند مبلغ اجاره ی سالش را از درآمد مازاد آخر سالش کسر نماید .
  11. سلام علیکم . این مقدار رفت وآمدها کافی نیست و اگر این مکان بدون استفاده ی مورد نیاز موونه ، سالگشت شود، متعلَّق خمس قرار میگیرد وباید حساب شود .
  12. سلام علیکم . در فرض این سوال ،اگر شاگرد یقین دارد که صاحب اصلی ( زید )به فروش با این قیمت راضی نیست وعمرو را وکیل در فروش به قیمت معینی کرده ، باید به صاحب اصلی گزارش دهد وحق فروش بیشتر را ندارد . ونسبت به مالی که زیاد تر گرفته شده موظف است در اختیار صاحب اصلی بگذارد . واگر این امر ممکن نیست ،باید عمرو را نهی از منکر کند . ودر صورت عدم تاثیر ، کارش را عوض کند .
  13. سلام علیکم . مساله اینست که اگر کسی مثلا اندازه صد هزار تومان پول خالص شده و مخمس دارد و تاسال بعد ، این پول را یا بخشی از آنرا در موونه خرج میکند ، میتواند از درآمد اضافی سال بعد کسر کند وخمس الباقی را بدهد .مثلا اگر سال بعد ۲۰۰ هزار دارد میتواند آن پول خالص شده ی سال قبل را هر چقدر که باشد ، از این ۲۰۰ تومن کسر کند( که در فرض مثال ۱۰۰ تومان خالص بود ) وخمس الباقی را که ۱۰۰ تومن دیگه هست پرداخت کند ، یعنی ۲۰ تومان و الباقی خالص شده میشود ۸۰ تومان که با خالص سال قبل مجموعا میشود ۱۸۰ تومان . وبه همین منوال سوالهای بعد هم میتواند کسر کند . یعنی اگر سال بعد ۲۸۰ اضافه داشت ، ۱۸۰ تومان خالص سالهای قبل را از۲۸۰ کسر میکند ، خمس الباقی که میشود ۱۰۰ تومان را به مقدار ۲۰ تومان خمس میدهد و باقی مانده ی خالص با سالهای قبل میشود ۲۶۰ تومان . وهمینطور سالهای بعدی ... واین در مورد فرد شاغل است . وغیر شاغل برای هر درآمدی میتواند یک سال جدا قرار بدهد . والبته لازم به ذکر است که همیشه برای محاسبه ی فعلی ، باید حضوری تشریف بیاورید که کامل مسئله حساب معلوم شود .
  14. سلام علیکم . در فرض سوال ، حکم معظم له همانست که اول نوشته شده ، یعنی قبل از برداشت و تصرف در آن پولها ، پرداخت خمس آن مبالغ واریزی واجب نیست . اما اگر برداشت کرده و در آن وجوه تصرف کرده و تا سال خمسی مصرف نشده است ، خمس آنها واجب است . ومحتمل است در جواب آخر ، فرض را بر تصرف و قبض گرفته باشند .
  15. آرین منش

    خمس خانه ناتمام

    سلام علیکم . ۱ . در سوال اول باید گفت اگر پدر زمین را به پسر بخشیده است و دراختیار او قرار داده است ، در فرض سوال شما ،اگر بر آن سال گذشته است به آن زمین وبه آن خانه ای که در آن ساخته شده هرچند ناتمام ، خمس تعلق میگیرد ( به مقدار ارزش فعلی زمین همراه با آن خانه و مصالح مصرف شده )وخود پسر باید آنرا حساب کند وپرداخت کند . واگر پدر به او نبخشیده وفقط در اختیارش گذاشته ، بعد فرا رسیدن سال خمسی پدر ، محاسبه ی خمس بر پدر واجب است . ۲ . ودر سوال دوم هم حکم همینست که گفته شد . ودر هر دو مورد برای محاسبه دقیق، باید حضوراً به دفتر مرجع خودتون مراجعه فرمایید.
×
×
  • اضافه کردن...