رفتن به مطلب

تخته امتیازات

  1. آرین منش

    آرین منش

    کارشناسان قدیم


    • امتیاز

      18

    • تعداد ارسال ها

      43


  2. موسوی

    موسوی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      2

    • تعداد ارسال ها

      674


  3. سجادی

    سجادی

    کارشناسان قدیم


    • امتیاز

      1

    • تعداد ارسال ها

      63


مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز در چهارشنبه, 26 خرداد 1400 در همه بخش ها

  1. سلام علیکم . در بحث طهارت از حدث در نماز فرقی بین جاهل قاصر و مقصر نیست . در هرصورت اگر علم پیدا کند که وضویش اشتباه بوده باید نمازش را قضا کند . ودر فرض شما اگر شستن از پایین به بالا بوده باطل است . اما اگر از پایین تر شروع میکرده وآب را میریخته وسپس بلافاصله بالاتر را هم دست میکشیده ، درصورتی که شستن، برآن صادق باشد وضو صحیح است .
    3 امتیاز
  2. سلام علیکم‌. اگر کسی بر انجام کاری یا ترک فعلی، به خدا قسم بخورد دیگر نباید قسمش را بشکند و در صورت شکستن قسم یعنی آن کار را انجام ندهد، معصیت کرده وکفاره شکستن قسم واجب میشود . باید اگر میتواند ۱۰ فقیر را اطعام کند یا بپوشاند واگر نتوانست ۳ روز متوالی روزه بگیرد . البته تحقق قسم و احکام آن در صورتی است که شرایط آن موجود باشد ومتعلق قسم امری باشد که شرعا رجحان دارد و یا مورد توجه عقلاء باشد .
    3 امتیاز
  3. قیاس مع الفارق است . اگر سنی در مذهب خودش درست عمل میکرده بعد از تشرف به مذهب تشیع اعمال سابقش قبول و اعمال لاحق را طبق وظیفه باید انجام دهد . اما شخصی که شیعه است اگر از ابتداء به وظیفه اش عمل نمیکرده ، طبیعتا عباداتش در بعض موارد که فقها فرمودن ، باطل واقع شده وباید دوباره طبق وظیفه عمل کند . ودر خصوص سوال مذکور در ابتداء ، جواب صحیح و تایید شده بیان شد .
    2 امتیاز
  4. جواب تایید شده رو دوباره بخوانید . مساله مشکلی ندارد .و جواب شما داده شده است .
    2 امتیاز
  5. سلام علیکم وضو و غسل شرط واقعی برای نماز میباشد و در صورتی که انسان بفمهمد وضویی که انجام داده باطل بوده ، باید نمازهایی که با آن وضو خوانده را دوباره بخواند.
    1 امتیاز
  6. سلام علیکم ۱.در صورتی نمازهایتان تمام است که: الف. قصد ادامه این کار را برای مدت قابل توجهی داشته باشید مثل مدت شش ماه از یک سال. ب. حداقل ده روز در هر ماه در حال سفر باشید هرچند این ده روز در ضمن دو یا سه سفر باشد یا ده بار در هر ماه در ده روز مختلف سفر بروید هرچند زمان سفرهایتان به حد مسافت شرعی چند ساعت باشد. ج. کثرت سفر به فعلیت برسد و قبل از آن بنابر احتیاط واجب نماز را هم تمام و هم شکسته بخوانید. ۲.از ابتدا تا زمانی که عرفا کثرت سفر به فعلیت برسد باید نمازتان را هم شکسته وهم تمام بخوانید.
    1 امتیاز
  7. سلام علیکم الف.کسی که شغلش سفر است مثل راننده، درصورتی نمازش تمام است که: ۱. قصد ادامه این شغل را برای مدت قابل توجهی داشته باشد مثل راننده­ ای که تصمیم دارد برای مدت قابل توجهی در حد مسافت شرعی رانندگی کند به گونه ای که عرف او را راننده حد مسافت شرعی به حساب می آورد. ۲. فاصله بین سفرهای شغلی ­اش زیادتر از مقدار معمول نباشد. ب.کسی که شغلش مسافرت است مثل راننده هرچند این کار شغل موقت او باشد با صدق عرفی این عنوان، نمازش تمام است.(در رابطه با جمع خواندن کسی که مقدمه کارش سفر است مثل معلمی که برای تدریس به حد مسافت شرعی می رود کثرت سفر باید به فعلیت برسد و قبل از آن بنابر احتیاط واجب نمازش را هم تمام و هم شکسته بخواند)
    1 امتیاز
  8. سلام علیکم . وجوب پرداخت دیه در صورتی است که شخص مجروح باعلم به ثبوت دیه ، مطالبه ی دیه کند . ودر ثانی دیه ووجوب آن در زمانیست که قرمز شدن بدن ازروی جنایت وظلم باشد مثل سیلی زدن ومانند آن و الا ازآن تعبیر به ارش میشود . ودر هر صورت بر فرض عدم مطالبه( با آگاهی به ثبوت دیه) و یا رضایت ، پرداخت دیه یا ارش واجب نیست. واگر مجروح ، کودک نابالغ باشد ، ولی او نمیتواند رضایت دهد ودیه مال کودک است ، واگر بعدبلوغ رضایت داد ، دیه ساقط میشود
    1 امتیاز
  9. سلام علیکم . مساله اینست که اگر کسی مثلا اندازه صد هزار تومان پول خالص شده و مخمس دارد و تاسال بعد ، این پول را یا بخشی از آنرا در موونه خرج میکند ، میتواند از درآمد اضافی سال بعد کسر کند وخمس الباقی را بدهد .مثلا اگر سال بعد ۲۰۰ هزار دارد میتواند آن پول خالص شده ی سال قبل را هر چقدر که باشد ، از این ۲۰۰ تومن کسر کند( که در فرض مثال ۱۰۰ تومان خالص بود ) وخمس الباقی را که ۱۰۰ تومن دیگه هست پرداخت کند ، یعنی ۲۰ تومان و الباقی خالص شده میشود ۸۰ تومان که با خالص سال قبل مجموعا میشود ۱۸۰ تومان . وبه همین منوال سوالهای بعد هم میتواند کسر کند . یعنی اگر سال بعد ۲۸۰ اضافه داشت ، ۱۸۰ تومان خالص سالهای قبل را از۲۸۰ کسر میکند ، خمس الباقی که میشود ۱۰۰ تومان را به مقدار ۲۰ تومان خمس میدهد و باقی مانده ی خالص با سالهای قبل میشود ۲۶۰ تومان . وهمینطور سالهای بعدی ... واین در مورد فرد شاغل است . وغیر شاغل برای هر درآمدی میتواند یک سال جدا قرار بدهد . والبته لازم به ذکر است که همیشه برای محاسبه ی فعلی ، باید حضوری تشریف بیاورید که کامل مسئله حساب معلوم شود .
    1 امتیاز
  10. سلام علیکم . طبق نظر آیت الله سیستانی اگر مبلغ اجاره به طور غیر متعارف پایین باشد ( اجاره محاباتی ) بنابر احتیاط واجب این اجاره صحیح نیست. اما با مراجعه به اعلم بعدی باید تحقیق کنید نظر اعلم بعدی چگونه است ، آیا متعارف بودن را شرط میدانند یا خیر .
    1 امتیاز
  11. سلام‌علیکم‌. دیدن آن اشکالی ندارد درصورتی که دیدن آن مشتمل بر حرامی مثل صحنه های مستهجن وغیر مشروع نباشد که احیانا موجب تحریک شهوت شود ویا ترس از افتادن در گناه باشد . وهمچنین نبایداز نظر اعتقادی موجب انحراف عقیده باشد .
    1 امتیاز
  12. سلام علیکم . این سوال را دردوبخش باید جواب داد . ۱؛ این نوع دریافت وجه از دیگران ولو به قصد خیر باشد ، نوعی فریب است و جایز نیست که بیش از حد نیاز ساختن مسجد از خیرین پول اضافی گرفت . واگر بیش از نیاز گرفته باید یا به صاحبانش برگرداند ویا با اجازه ی آنها برای نیازهای غیرفعلی وبعدی مسجد نگهدارد . ۲؛ اما آن خیّرینی که وجه را به قصد ساخت مسجد پرداخت کرده اند ، همه درثواب ساخت مسجد سهیم هستند و به نیت خود رسیده وانشاءالله خداوند متعال ازآنها قبول کند .
    1 امتیاز
  13. سلام علیکم . اگر طرفین قصد اجاره دارند صحیح نیست واجاره باطل است . واگر قصد جعاله دارند ، صحیح است . ودر هرصورت بعد از عمل ، اگر توافق در یک مبلغی حاصل شد گرفتن آن جایز است .
    1 امتیاز
  14. وعلیکم السلام . ۱.اختیار همسر دوم اگر خلاف شرط ضمن عقد نباشد اشکالی ندارد به شرط رعایت عدالت واجب . ۲.درصورت عدم نیاز وضرورت، ترک اختیار همسر دوم در جهت قوام زندگی شخصی موثر است . ۳. از جواب یک ودو جواب این سوال هم روشن میشود .وبه هرحال اگر ضرورت ومصلحتی در اختیار زوجه ی دوم باشد ، طبق مصلحت عمل شود .
    1 امتیاز
  15. سلام علیکم اگر بعد ادرار ، استبراء انجام شده ،قطعا این رطوبت پاک است . واگر استبراء نکرده ومقداری زمان فاصله شده که معمولا در این فاصله اگر رطوبتی از ادرار در مجاری ادراری باقی میماند خارج میشد ، وچیزی خارج نشده وبعد از یک فاصله رطوبت خارج شده ،آن رطوبت پاک است . ودرفرض سوال حکم به پاک بودن میشود.
    1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد
×
×
  • اضافه کردن...