رفتن به مطلب

تخته امتیازات

  1. آرین منش

    آرین منش

    کارشناسان قدیم


    • امتیاز

      14

    • تعداد ارسال ها

      43


  2. موسوی

    موسوی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      4

    • تعداد ارسال ها

      674


مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز در سه شنبه, 25 خرداد 1400 در همه بخش ها

  1. سلام علیکم . در صورت شک ، غسل مس میت واجب نیست . ( هرچندبه جهت رعایت احتیاط، غسل کردن بهتر است) ودر فرض سوال دوم‌ نماز را باید قضاکند ولی قضای روزه واجب نیست ‌.
    3 امتیاز
  2. سلام علیکم . بر فرض رسیدن مال به حدنصاب ، زکات بر این شخص واجب است .هر چند مقروض باشد . در سوال دوم هم بر فرض رسیدن به حد نصاب ، زکات واجب است .
    3 امتیاز
  3. سلام علیکم در بحث نیت نماز ترامی عدول جایز است بدین معنی که اگر شخصی مثلا مشغول نماز عصر شد و یادش آمد که نماز ظهر را نخوانده باید به نماز ظهر عدول کند و سپس اگر یادش آمد که نماز صبحش هم قضا شده در اینصورت نمازگزار می تواند نیتش را به نماز صبح عدول دهد(در صورتی که وقت نماز ادائی ضیق نباشد به طوری که تمام یاقسمتی از آن خارج وقت خوانده شود) منهاج الصالحین جلد۱ مسأله۵۸۹ موفق باشید.
    2 امتیاز
  4. سلام علیکم اگر یقین دارید که صاحب مال راضی به تصرف شما درآن مال است اشکال ندارد، اما اگر نمی دانید راضی هست یا نه دراینصورت تصرف بدون اجازه ی صاحب آن جایز نیست ودرصورت تصرف وتلف کردن آن مال ضامن مثل آن می باشید. واینکه بعدا صاحب مال رضایت بدهد فقط مسأله ضمان برطرف می شود ولی بخاطر تصرف درمال غیر معصیت کردید. موفق باشید.
    1 امتیاز
  5. سلام علیکم ۱.ایذاء به معنای اذیت و آزار دیگران است که اغلب به عنوان مردم آزاری از آن یاد می شود. ۲.خیر فرقی نمی کند. ۳.اگر جدای از اینکه غیبت نیست توهین وهتک حرمت نسبت به مومن نباشد اشکال ندارد. موفق باشید.
    1 امتیاز
  6. سلام علیکم . در محاسبه ی خمس ابتدا سرمایه محاسبه میشود که اعم از داراییهای نقدی ، مال التجاره ، طلبهای قابل وصول و سرمایه های ثابت میباشد سپس بدهکاریهاییکه از ربح سال کسر میشود لحاظ میگردد. چناچه چیزی باقیماند ،متعلق خمس است . لازم به ذکر است که اینطور نیست تمام بدهی ها از ربح سال کسر شود بلکه برخی از بدهی هااز ربح سال کسر میشود ونکته قابل توجه اینکه برای محاسبه خمس مراجعه حضوری لازم است .
    1 امتیاز
  7. سلام علیکم . مستاجر به صرف اجاره ی اعیان کل مبلغ اجاره را بدهکار است و میتواند مبلغ اجاره ی سالش را از درآمد مازاد آخر سالش کسر نماید .
    1 امتیاز
  8. سلام علیکم . این مقدار رفت وآمدها کافی نیست و اگر این مکان بدون استفاده ی مورد نیاز موونه ، سالگشت شود، متعلَّق خمس قرار میگیرد وباید حساب شود .
    1 امتیاز
  9. سلام علیکم . در فرض سوال ، حکم معظم له همانست که اول نوشته شده ، یعنی قبل از برداشت و تصرف در آن پولها ، پرداخت خمس آن مبالغ واریزی واجب نیست . اما اگر برداشت کرده و در آن وجوه تصرف کرده و تا سال خمسی مصرف نشده است ، خمس آنها واجب است . ومحتمل است در جواب آخر ، فرض را بر تصرف و قبض گرفته باشند .
    1 امتیاز
  10. سلام علیکم . در هر دوصورت اگر این طلبه اطلاع کافی از مسائل خمس نداشته و یقین دارد که به خاطر جواب و حساب اشتباه او ، شخص پرداخت کننده ی خمس بیشتر از مقدار لازم ، خمس پرداخت کرده است ، ضامن آن زیاده خواهد بود . وباید آن زیاده را به صاحبانش برگرداند ویا به نماینده ی مرجع مربوطه ، رجوع کند وبا مصالحه ازین بدهی خارج شود .
    1 امتیاز
  11. سلام علیکم . جواب سوال فوق در رابطه با ضمانت چنین است که : اگرسپردن صاحب موتور به نگهبان به صورت امانت باشد که نگهبان هم قبول کرده باشد این امانت داری را ، حکم اینست که ؛اگر نگهبان کوتاهی در نگهداری موتور نداشته ،وباز موتور به سرقت رفته ، نگهبان ضامن نیست .اما اگر در نگهداری آن کوتاهی کرده ، ضامن است . واما اگر این سپردن به نحو امانت نبوده ویا نگهبان قبول امانت نکرده باشد ، ضمانتی وجود ندارد .
    1 امتیاز
  12. سلام علیکم . در مورد سوال اول ، در وقف باید صیغه ی وقف خوانده شود وبگوید (وقف کردم )ویا به نیت وقف آنرا به متولی مسجد بدهد .-وراه اثبات وقف به علم واطمینان از راه های عقلائی ویا شهادت شاهد ویا اقرار میباشد- واین تعبیر در سوال اگر معیّناً بدون نیت وقف باشد در حکم همان هدیه است .مگر اینکه مالک اول زنده باشد و اعلام کند که به نیت وقف بوده . در مورد سوال دوم ، باید از مالک اول کسب تکلیف شود.اگروقف نبوده و مالک اول، این تخلف را بخشید ، واسطه وظیفه ای ندارد . واگر درخواست جایگزین کرد ، واسطه موظف است جایگزین کند . واگر وقف بوده ضامن است به مثل یا قیمت آن علاوه بر اینکه دچار معصیت شده و باید استغفار کند .
    1 امتیاز
  13. سلام علیکم . قضای نمازهای واجب پدر با چند شرط بر پسر بزرگتر بنابر احتیاط ، واجب است واگر این شرایط نباشد اصلا واجب نیست . ۱. اینکه پدر نمازش را روی عذر ترک کرده باشد مثل فراموشی یا خواب ماندن .(پس اگر عمدا ترک کند ، بر پسر واجب نیست ) ۲. پدر در زمان حیاتش توانایی قضا را داشته باشد ( پس اگر نمیتوانسته قضا کند هرچند به صورت شرایط اضطراری مثل نشسته ویا خوابیده خواندن ، وباهمان ناتوانی فوت شده ، برپسر واجب نیست ) ۳ .پدر وصیت نکرده باشد به اجیر گرفتن . در غیر شرایط مذکور قضا واجب نیست . وهمچنین است قضای روزه ماه رمضان پدر با همین شرایط .و اگر بجای هرروز ۷۵۰ گرم طعام به فقیر بدهد ، دیگر قضا لازم نیست . ودر هر صورت اگر خودتون یا همسرتون همینطوری بخواهید، نماز یاروزه را بدون وجود شرایط فوق قضا کنید اشکالی ندارد .
    1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد
×
×
  • اضافه کردن...