رفتن به مطلب

تخته امتیازات

  1. آرین منش

    آرین منش

    کارشناسان قدیم


    • امتیاز

      14

    • تعداد ارسال ها

      43


  2. سجادی

    سجادی

    کارشناسان قدیم


    • امتیاز

      2

    • تعداد ارسال ها

      63


  3. محسن زاده

    محسن زاده

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      1

    • تعداد ارسال ها

      1685


مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز در یکشنبه, 23 خرداد 1400 در همه بخش ها

  1. سلام علیکم . در محاسبه ی خمس ابتدا سرمایه محاسبه میشود که اعم از داراییهای نقدی ، مال التجاره ، طلبهای قابل وصول و سرمایه های ثابت میباشد سپس بدهکاریهاییکه از ربح سال کسر میشود لحاظ میگردد. چناچه چیزی باقیماند ،متعلق خمس است . لازم به ذکر است که اینطور نیست تمام بدهی ها از ربح سال کسر شود بلکه برخی از بدهی هااز ربح سال کسر میشود ونکته قابل توجه اینکه برای محاسبه خمس مراجعه حضوری لازم است .
    3 امتیاز
  2. سلام علیکم . ۱. میتواند بدون اینکه از حالت نماز خارج شود و یا موالات بهم بخورد ، ذکر را قطع کند و خم شود ودوباره به قرائتش ادامه دهد . ۲. خیر کراهتی ندارد . ۳. این سوال کمی تفصیل دارد به کتب مربوطه مراجعه شود .
    3 امتیاز
  3. سلام علیکم . طبق نظر آیت الله سیستانی اگر مبلغ اجاره به طور غیر متعارف پایین باشد ( اجاره محاباتی ) بنابر احتیاط واجب این اجاره صحیح نیست. اما با مراجعه به اعلم بعدی باید تحقیق کنید نظر اعلم بعدی چگونه است ، آیا متعارف بودن را شرط میدانند یا خیر .
    2 امتیاز
  4. سلام علیکم در صورتی که انسان از کسی طلب دارد و بدهکار قادر به پرداخت بدهی نمیباشد ، وظیفه انسان صبر کردن است. اما اگر بدهکار میتواند بدهی را پرداخت کند ولی کوتاهی میکند میتوان خود یا توسط حاکم شرع او را به پرداخت بدهی مجبور نمود.
    1 امتیاز
  5. سلام علیکم اگه تقلید صدا و حرکات شخصی باعث غیبت یا ایذاء مومن شود حرام است و باید توبه کرد و چون این گناهان حق الله است نیاز به حلالیت طلبیدن از شخص نیست. مگر اینکه این عمل باعث توهین و هتک حرمت شخص شده باشد و با حلالیت طلبیدن جبران این توهین هتک میشود ، بنابر احتیاط واجب، لازم است در صورتی که مفسده نداشته باشد از او حلالیت طلبید.
    1 امتیاز
  6. سلام علیکم اگر طبق انچه ادعا کرده و متصدی مربوطه کتاب را در اختیارشان قرار داده رساله ها را برای تحقیق و بررسی میخواسته و به افرادی هم که واگذار کرده با همین هدف بوده، یا به مقلدین ایشان واگذار نموده چیزی بر ایشان نیست
    1 امتیاز
  7. سلام علیکم . در فرض این سوال ،اگر شاگرد یقین دارد که صاحب اصلی ( زید )به فروش با این قیمت راضی نیست وعمرو را وکیل در فروش به قیمت معینی کرده ، باید به صاحب اصلی گزارش دهد وحق فروش بیشتر را ندارد . ونسبت به مالی که زیاد تر گرفته شده موظف است در اختیار صاحب اصلی بگذارد . واگر این امر ممکن نیست ،باید عمرو را نهی از منکر کند . ودر صورت عدم تاثیر ، کارش را عوض کند .
    1 امتیاز
  8. سلام علیکم . مساله اینست که اگر کسی مثلا اندازه صد هزار تومان پول خالص شده و مخمس دارد و تاسال بعد ، این پول را یا بخشی از آنرا در موونه خرج میکند ، میتواند از درآمد اضافی سال بعد کسر کند وخمس الباقی را بدهد .مثلا اگر سال بعد ۲۰۰ هزار دارد میتواند آن پول خالص شده ی سال قبل را هر چقدر که باشد ، از این ۲۰۰ تومن کسر کند( که در فرض مثال ۱۰۰ تومان خالص بود ) وخمس الباقی را که ۱۰۰ تومن دیگه هست پرداخت کند ، یعنی ۲۰ تومان و الباقی خالص شده میشود ۸۰ تومان که با خالص سال قبل مجموعا میشود ۱۸۰ تومان . وبه همین منوال سوالهای بعد هم میتواند کسر کند . یعنی اگر سال بعد ۲۸۰ اضافه داشت ، ۱۸۰ تومان خالص سالهای قبل را از۲۸۰ کسر میکند ، خمس الباقی که میشود ۱۰۰ تومان را به مقدار ۲۰ تومان خمس میدهد و باقی مانده ی خالص با سالهای قبل میشود ۲۶۰ تومان . وهمینطور سالهای بعدی ... واین در مورد فرد شاغل است . وغیر شاغل برای هر درآمدی میتواند یک سال جدا قرار بدهد . والبته لازم به ذکر است که همیشه برای محاسبه ی فعلی ، باید حضوری تشریف بیاورید که کامل مسئله حساب معلوم شود .
    1 امتیاز
  9. سلام علیکم . در فرض سوال ، حکم معظم له همانست که اول نوشته شده ، یعنی قبل از برداشت و تصرف در آن پولها ، پرداخت خمس آن مبالغ واریزی واجب نیست . اما اگر برداشت کرده و در آن وجوه تصرف کرده و تا سال خمسی مصرف نشده است ، خمس آنها واجب است . ومحتمل است در جواب آخر ، فرض را بر تصرف و قبض گرفته باشند .
    1 امتیاز
  10. سلام علیکم . ۱ . در سوال اول باید گفت اگر پدر زمین را به پسر بخشیده است و دراختیار او قرار داده است ، در فرض سوال شما ،اگر بر آن سال گذشته است به آن زمین وبه آن خانه ای که در آن ساخته شده هرچند ناتمام ، خمس تعلق میگیرد ( به مقدار ارزش فعلی زمین همراه با آن خانه و مصالح مصرف شده )وخود پسر باید آنرا حساب کند وپرداخت کند . واگر پدر به او نبخشیده وفقط در اختیارش گذاشته ، بعد فرا رسیدن سال خمسی پدر ، محاسبه ی خمس بر پدر واجب است . ۲ . ودر سوال دوم هم حکم همینست که گفته شد . ودر هر دو مورد برای محاسبه دقیق، باید حضوراً به دفتر مرجع خودتون مراجعه فرمایید.
    1 امتیاز
  11. سلام علیکم . اگر در بین نماز عشاء بفهمد نماز مغرب را نخوانده است، اگر وارد رکوع رکعت چهارم نشده ، میتواند نیتش را به مغرب برگرداند ونماز مغرب را تمام کند . واگر در حال خواندن مغرب هست و یادش میاید که نماز صبح را نخوانده ، اگر وارد رکوع رکعت سوم نشده میتواند نیتش را به صبح برگرداند،و نمازش را تمام کند . ودر هر دوصورت زمانی میتواند در نیتش عدول کند به نماز قبل که وقت آن نماز فعلی تنگ نباشد والا باید همان نماز فعلی را تمام کند .
    1 امتیاز
  12. سلام علیکم اگر بعد ادرار ، استبراء انجام شده ،قطعا این رطوبت پاک است . واگر استبراء نکرده ومقداری زمان فاصله شده که معمولا در این فاصله اگر رطوبتی از ادرار در مجاری ادراری باقی میماند خارج میشد ، وچیزی خارج نشده وبعد از یک فاصله رطوبت خارج شده ،آن رطوبت پاک است . ودرفرض سوال حکم به پاک بودن میشود.
    1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+04:30 می باشد
×
×
  • اضافه کردن...