رفتن به مطلب

تخته امتیازات

  1. آرین منش

    آرین منش

    کارشناسان قدیم


    • امتیاز

      9

    • تعداد ارسال ها

      43


  2. ترنجیان

    ترنجیان

    کارشناس ارشد


    • امتیاز

      1

    • تعداد ارسال ها

      1283


مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز در شنبه, 22 خرداد 1400 در همه بخش ها

  1. سلام علیکم . مساله اینست که اگر کسی مثلا اندازه صد هزار تومان پول خالص شده و مخمس دارد و تاسال بعد ، این پول را یا بخشی از آنرا در موونه خرج میکند ، میتواند از درآمد اضافی سال بعد کسر کند وخمس الباقی را بدهد .مثلا اگر سال بعد ۲۰۰ هزار دارد میتواند آن پول خالص شده ی سال قبل را هر چقدر که باشد ، از این ۲۰۰ تومن کسر کند( که در فرض مثال ۱۰۰ تومان خالص بود ) وخمس الباقی را که ۱۰۰ تومن دیگه هست پرداخت کند ، یعنی ۲۰ تومان و الباقی خالص شده میشود ۸۰ تومان که با خالص سال قبل مجموعا میشود ۱۸۰ تومان . وبه همین منوال سوالهای بعد هم میتواند کسر کند . یعنی اگر سال بعد ۲۸۰ اضافه داشت ، ۱۸۰ تومان خالص سالهای قبل را از۲۸۰ کسر میکند ، خمس الباقی که میشود ۱۰۰ تومان را به مقدار ۲۰ تومان خمس میدهد و باقی مانده ی خالص با سالهای قبل میشود ۲۶۰ تومان . وهمینطور سالهای بعدی ... واین در مورد فرد شاغل است . وغیر شاغل برای هر درآمدی میتواند یک سال جدا قرار بدهد . والبته لازم به ذکر است که همیشه برای محاسبه ی فعلی ، باید حضوری تشریف بیاورید که کامل مسئله حساب معلوم شود .
    2 امتیاز
  2. سلام علیکم . مستاجر به صرف اجاره ی اعیان کل مبلغ اجاره را بدهکار است و میتواند مبلغ اجاره ی سالش را از درآمد مازاد آخر سالش کسر نماید .
    1 امتیاز
  3. سلام علیکم . در فرض این سوال ،اگر شاگرد یقین دارد که صاحب اصلی ( زید )به فروش با این قیمت راضی نیست وعمرو را وکیل در فروش به قیمت معینی کرده ، باید به صاحب اصلی گزارش دهد وحق فروش بیشتر را ندارد . ونسبت به مالی که زیاد تر گرفته شده موظف است در اختیار صاحب اصلی بگذارد . واگر این امر ممکن نیست ،باید عمرو را نهی از منکر کند . ودر صورت عدم تاثیر ، کارش را عوض کند .
    1 امتیاز
  4. سلام علیکم . در فرض سوال ، حکم معظم له همانست که اول نوشته شده ، یعنی قبل از برداشت و تصرف در آن پولها ، پرداخت خمس آن مبالغ واریزی واجب نیست . اما اگر برداشت کرده و در آن وجوه تصرف کرده و تا سال خمسی مصرف نشده است ، خمس آنها واجب است . ومحتمل است در جواب آخر ، فرض را بر تصرف و قبض گرفته باشند .
    1 امتیاز
  5. سلام علیکم . ۱ . در سوال اول باید گفت اگر پدر زمین را به پسر بخشیده است و دراختیار او قرار داده است ، در فرض سوال شما ،اگر بر آن سال گذشته است به آن زمین وبه آن خانه ای که در آن ساخته شده هرچند ناتمام ، خمس تعلق میگیرد ( به مقدار ارزش فعلی زمین همراه با آن خانه و مصالح مصرف شده )وخود پسر باید آنرا حساب کند وپرداخت کند . واگر پدر به او نبخشیده وفقط در اختیارش گذاشته ، بعد فرا رسیدن سال خمسی پدر ، محاسبه ی خمس بر پدر واجب است . ۲ . ودر سوال دوم هم حکم همینست که گفته شد . ودر هر دو مورد برای محاسبه دقیق، باید حضوراً به دفتر مرجع خودتون مراجعه فرمایید.
    1 امتیاز
  6. سلام علیکم . در مورد سوال اول ، در وقف باید صیغه ی وقف خوانده شود وبگوید (وقف کردم )ویا به نیت وقف آنرا به متولی مسجد بدهد .-وراه اثبات وقف به علم واطمینان از راه های عقلائی ویا شهادت شاهد ویا اقرار میباشد- واین تعبیر در سوال اگر معیّناً بدون نیت وقف باشد در حکم همان هدیه است .مگر اینکه مالک اول زنده باشد و اعلام کند که به نیت وقف بوده . در مورد سوال دوم ، باید از مالک اول کسب تکلیف شود.اگروقف نبوده و مالک اول، این تخلف را بخشید ، واسطه وظیفه ای ندارد . واگر درخواست جایگزین کرد ، واسطه موظف است جایگزین کند . واگر وقف بوده ضامن است به مثل یا قیمت آن علاوه بر اینکه دچار معصیت شده و باید استغفار کند .
    1 امتیاز
  7. سلام علیکم در مورد سوال ،انتخاب این اسم مانعی ندارد . ودر مجموع نیکوست که برای فرزندان نام هایی انتخاب کنیم که روحیه عبودیت و بندگی را در آنها تقویت کند و انتخاب اسماء والقاب انبیاء واولیاء الهی مناسب تر است .
    1 امتیاز
  8. سلام علیکم . قضای نمازهای واجب پدر با چند شرط بر پسر بزرگتر بنابر احتیاط ، واجب است واگر این شرایط نباشد اصلا واجب نیست . ۱. اینکه پدر نمازش را روی عذر ترک کرده باشد مثل فراموشی یا خواب ماندن .(پس اگر عمدا ترک کند ، بر پسر واجب نیست ) ۲. پدر در زمان حیاتش توانایی قضا را داشته باشد ( پس اگر نمیتوانسته قضا کند هرچند به صورت شرایط اضطراری مثل نشسته ویا خوابیده خواندن ، وباهمان ناتوانی فوت شده ، برپسر واجب نیست ) ۳ .پدر وصیت نکرده باشد به اجیر گرفتن . در غیر شرایط مذکور قضا واجب نیست . وهمچنین است قضای روزه ماه رمضان پدر با همین شرایط .و اگر بجای هرروز ۷۵۰ گرم طعام به فقیر بدهد ، دیگر قضا لازم نیست . ودر هر صورت اگر خودتون یا همسرتون همینطوری بخواهید، نماز یاروزه را بدون وجود شرایط فوق قضا کنید اشکالی ندارد .
    1 امتیاز
  9. با تشکر از همکار عزیز . در محاسبات خمسی چنانچه حضورا مراجعه شود دقیق تر محاسبه میگردد .
    1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد
×
×
  • اضافه کردن...