رفتن به مطلب

تخته امتیازات

  1. آرین منش

    آرین منش

    کارشناسان قدیم


    • امتیاز

      29

    • تعداد ارسال ها

      43


  2. محسن زاده

    محسن زاده

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      12

    • تعداد ارسال ها

      1693


  3. موسوی

    موسوی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      2

    • تعداد ارسال ها

      674


  4. Reza

    Reza

    کاربر


    • امتیاز

      1

    • تعداد ارسال ها

      5


مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز در پنجشنبه, 20 خرداد 1400 در همه بخش ها

  1. سلام علیکم . اگر در بین نماز عشاء بفهمد نماز مغرب را نخوانده است، اگر وارد رکوع رکعت چهارم نشده ، میتواند نیتش را به مغرب برگرداند ونماز مغرب را تمام کند . واگر در حال خواندن مغرب هست و یادش میاید که نماز صبح را نخوانده ، اگر وارد رکوع رکعت سوم نشده میتواند نیتش را به صبح برگرداند،و نمازش را تمام کند . ودر هر دوصورت زمانی میتواند در نیتش عدول کند به نماز قبل که وقت آن نماز فعلی تنگ نباشد والا باید همان نماز فعلی را تمام کند .
    5 امتیاز
  2. سلام علیکم . در هر دوصورت اگر این طلبه اطلاع کافی از مسائل خمس نداشته و یقین دارد که به خاطر جواب و حساب اشتباه او ، شخص پرداخت کننده ی خمس بیشتر از مقدار لازم ، خمس پرداخت کرده است ، ضامن آن زیاده خواهد بود . وباید آن زیاده را به صاحبانش برگرداند ویا به نماینده ی مرجع مربوطه ، رجوع کند وبا مصالحه ازین بدهی خارج شود .
    4 امتیاز
  3. سلام علیکم . در فرض سوال ، حکم معظم له همانست که اول نوشته شده ، یعنی قبل از برداشت و تصرف در آن پولها ، پرداخت خمس آن مبالغ واریزی واجب نیست . اما اگر برداشت کرده و در آن وجوه تصرف کرده و تا سال خمسی مصرف نشده است ، خمس آنها واجب است . ومحتمل است در جواب آخر ، فرض را بر تصرف و قبض گرفته باشند .
    3 امتیاز
  4. سلام علیکم . ۱ . در سوال اول باید گفت اگر پدر زمین را به پسر بخشیده است و دراختیار او قرار داده است ، در فرض سوال شما ،اگر بر آن سال گذشته است به آن زمین وبه آن خانه ای که در آن ساخته شده هرچند ناتمام ، خمس تعلق میگیرد ( به مقدار ارزش فعلی زمین همراه با آن خانه و مصالح مصرف شده )وخود پسر باید آنرا حساب کند وپرداخت کند . واگر پدر به او نبخشیده وفقط در اختیارش گذاشته ، بعد فرا رسیدن سال خمسی پدر ، محاسبه ی خمس بر پدر واجب است . ۲ . ودر سوال دوم هم حکم همینست که گفته شد . ودر هر دو مورد برای محاسبه دقیق، باید حضوراً به دفتر مرجع خودتون مراجعه فرمایید.
    3 امتیاز
  5. سلام علیکم . جواب سوال فوق در رابطه با ضمانت چنین است که : اگرسپردن صاحب موتور به نگهبان به صورت امانت باشد که نگهبان هم قبول کرده باشد این امانت داری را ، حکم اینست که ؛اگر نگهبان کوتاهی در نگهداری موتور نداشته ،وباز موتور به سرقت رفته ، نگهبان ضامن نیست .اما اگر در نگهداری آن کوتاهی کرده ، ضامن است . واما اگر این سپردن به نحو امانت نبوده ویا نگهبان قبول امانت نکرده باشد ، ضمانتی وجود ندارد .
    3 امتیاز
  6. سلام علیکم . در فرض این سوال ،اگر شاگرد یقین دارد که صاحب اصلی ( زید )به فروش با این قیمت راضی نیست وعمرو را وکیل در فروش به قیمت معینی کرده ، باید به صاحب اصلی گزارش دهد وحق فروش بیشتر را ندارد . ونسبت به مالی که زیاد تر گرفته شده موظف است در اختیار صاحب اصلی بگذارد . واگر این امر ممکن نیست ،باید عمرو را نهی از منکر کند . ودر صورت عدم تاثیر ، کارش را عوض کند .
    2 امتیاز
  7. سلام علیکم . مساله اینست که اگر کسی مثلا اندازه صد هزار تومان پول خالص شده و مخمس دارد و تاسال بعد ، این پول را یا بخشی از آنرا در موونه خرج میکند ، میتواند از درآمد اضافی سال بعد کسر کند وخمس الباقی را بدهد .مثلا اگر سال بعد ۲۰۰ هزار دارد میتواند آن پول خالص شده ی سال قبل را هر چقدر که باشد ، از این ۲۰۰ تومن کسر کند( که در فرض مثال ۱۰۰ تومان خالص بود ) وخمس الباقی را که ۱۰۰ تومن دیگه هست پرداخت کند ، یعنی ۲۰ تومان و الباقی خالص شده میشود ۸۰ تومان که با خالص سال قبل مجموعا میشود ۱۸۰ تومان . وبه همین منوال سوالهای بعد هم میتواند کسر کند . یعنی اگر سال بعد ۲۸۰ اضافه داشت ، ۱۸۰ تومان خالص سالهای قبل را از۲۸۰ کسر میکند ، خمس الباقی که میشود ۱۰۰ تومان را به مقدار ۲۰ تومان خمس میدهد و باقی مانده ی خالص با سالهای قبل میشود ۲۶۰ تومان . وهمینطور سالهای بعدی ... واین در مورد فرد شاغل است . وغیر شاغل برای هر درآمدی میتواند یک سال جدا قرار بدهد . والبته لازم به ذکر است که همیشه برای محاسبه ی فعلی ، باید حضوری تشریف بیاورید که کامل مسئله حساب معلوم شود .
    2 امتیاز
  8. سلام علیکم . در مورد سوال اول ، در وقف باید صیغه ی وقف خوانده شود وبگوید (وقف کردم )ویا به نیت وقف آنرا به متولی مسجد بدهد .-وراه اثبات وقف به علم واطمینان از راه های عقلائی ویا شهادت شاهد ویا اقرار میباشد- واین تعبیر در سوال اگر معیّناً بدون نیت وقف باشد در حکم همان هدیه است .مگر اینکه مالک اول زنده باشد و اعلام کند که به نیت وقف بوده . در مورد سوال دوم ، باید از مالک اول کسب تکلیف شود.اگروقف نبوده و مالک اول، این تخلف را بخشید ، واسطه وظیفه ای ندارد . واگر درخواست جایگزین کرد ، واسطه موظف است جایگزین کند . واگر وقف بوده ضامن است به مثل یا قیمت آن علاوه بر اینکه دچار معصیت شده و باید استغفار کند .
    2 امتیاز
  9. سلام علیکم ۱.بله پاک است ومی توانید وضو بگیرید. ۲.اگر باهمان شستن در آب کر یا جاری اگر عین نجاست از بین برود نیازی به شستن مجدد نیست و تطهیر صورت گرفته فقط درصورتی که بدن یا لباس به ادرار نجس شده باشد چه با آب کر(بنابراحتیاط واجب) وچه با آب قلیل باید دومرتبه شسته شود. نکته:برطرف کردن عین نجاست حتما لازم نیست با آب کشیدن انجام شود بلکه با دست کشیدن و...میتوان عین نجاست را برطرف کرد. سوالات مطرح شده توسط پاسخگویان دفتر آیت‌الله مصباح موسوی(نماینده آیت‌الله سیستانی)پاسخ داده می شود. موفق باشید.
    1 امتیاز
  10. سلام علیکم در هر دو مورد اجازه شوهر لازم نیست اما اگر این امور متوقف خروج از منزل باشد، خروج از منزل باید با رضایت یا اذن و اجازه شوهر باشد
    1 امتیاز
  11. سلام علیکم صِرف احتمال ثبوت دیه هرچند قوی _ بدون مطالبه ی شخصی که مجروح شده وبدون دلیل بر اثبات آن _ موجب واجب شدن دیه نمیشود . واگر احتمال میدهد که ظلمی وجراحتی وارد کرده که حقی از دیگران برگردنش مانده ، میتواند احتیاطا مبلغی را به عنوان رد مظالم‌ از طرف آن مجروح ،پرداخت کند .
    1 امتیاز
  12. سلام علیکم اگر مجموع این خون کمتر از مساحت بند سر انگشت شصت باشد اشکال ندارد و نماز را ادامه دهید ولی اگر مقدار این خون بیشتر است در صورتی که آب کشیدن بدن یا لباس، یا عوض کردن لباس، یا بیرون آوردن آن، نماز را به هم نمی‏زند، در بین نماز، بدن یا لباس را آب بکشد یا لباس را عوض نماید ولی چنانچه طوری باشد که اگر بدن یا لباس را آب بکشد، یا لباس را عوض کند، یا بیرون آورد، نماز به هم می‏خورد، باید ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نماز را بشکند و دوباره با لباس پاک نماز بخواند. و اگر وقت تنگ است و نمی تواند آنچه گفته شد را نیز انجام دهد نماز را با همان شرایط بخواند و نمازش صحیح است
    1 امتیاز
  13. طبق نظر آیت الله بهجت: مغرب موقعی است که آفتاب از زمینی که مسطح است غروب کند. و منطقه‌ای که پستی و بلندی دارد، مغربِ آن موقعی است که اگر زمین مسطح بود آفتاب غروب می‌کرد، ولی احتیاط مستحب این است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می‌شود از بین برود و نظر آیت الله سیستانی این است که: اگر انسان شک در غروب آفتاب داشته باشد و احتمال بدهد پشت کوه‌ها یا ساختمان‌ها یا درختان مخفی‌شده باشد، نباید قبل از اینکه سرخی طرف مشرق(حمره مشرقیه) ـ که بعد از غروب آفتاب پیدا می‌شود ـ از بالای سر انسان بگذرد، نماز مغرب را به‌جا آورد. و اگر شک هم نداشته باشد ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید تا وقت مذکور صبر کند در بررسی این دو نظر بدست می آید چنانچه شخصی که سابقا مقلد آیت الله بهجت بوده بداند آفتاب غروب کرده میتواند به نظر ایت الله بهجت رجوع نماید و قبل از ذهاب حمره مشرقیه نماز مغربش را بخواند
    1 امتیاز
  14. سلام علیکم باید بر طبق نظر و مبنای فقهی مرجع تقلید خود و بر طبق افق محلی که در اول ماه رمضان در آنجا هستید بوظیفه شرعی خود عمل کنید قابل به ذکر است که مقصود از حاکم شرع در مباحث فقهی، مجتهد جامع الشرائط است.
    1 امتیاز
  15. سلام علیکم سهم امام را باید به نماینده‌ی مرجع تقلید خود پرداخت کنید، یا از نماینده‌ی مرجع خود اجازه بگیرید که شخصا خودتان به فقراء متدین شیعه پرداخت کنید. در مورد مذکور در سوال هم باید از نماینده‌ی مرجع اجازه گرفت.
    1 امتیاز
  16. باعرض سلام . اقتناع درلغت به معنای قناعت وخرسندی به آنچه که هست که در اینجا کنایه از همان نگهداری است یعنی سکه ها را به عنوان یک پس انداز نگهداشته باشید ودنبال اکتساب وکسب تجارت نباشید .
    1 امتیاز
  17. سلام‌علیکم‌. دیدن آن اشکالی ندارد درصورتی که دیدن آن مشتمل بر حرامی مثل صحنه های مستهجن وغیر مشروع نباشد که احیانا موجب تحریک شهوت شود ویا ترس از افتادن در گناه باشد . وهمچنین نبایداز نظر اعتقادی موجب انحراف عقیده باشد .
    1 امتیاز
  18. سلام علیکم . این سوال را دردوبخش باید جواب داد . ۱؛ این نوع دریافت وجه از دیگران ولو به قصد خیر باشد ، نوعی فریب است و جایز نیست که بیش از حد نیاز ساختن مسجد از خیرین پول اضافی گرفت . واگر بیش از نیاز گرفته باید یا به صاحبانش برگرداند ویا با اجازه ی آنها برای نیازهای غیرفعلی وبعدی مسجد نگهدارد . ۲؛ اما آن خیّرینی که وجه را به قصد ساخت مسجد پرداخت کرده اند ، همه درثواب ساخت مسجد سهیم هستند و به نیت خود رسیده وانشاءالله خداوند متعال ازآنها قبول کند .
    1 امتیاز
  19. سلام علیکم آیا کار کردن با اجر تعیین شده بین دو محدوده حداقلی و حداکثری بسته به سطح کار جایز است؟
    1 امتیاز
  20. سلام علیکم نجس بودن فرش مادامی که نجاست با رطوبت به لباس و بدن نمازگزار سرایت نکند اشکالی ندارد و نماز صحیح است
    1 امتیاز
  21. سلام علیکم شهیدی که مستثنی شده از غسل و کفن مقتولی است که در معرکه جنگ به اذن(اجازه) امام علیه السلام یا نائب خاص او یا در دفاع از اسلام کشته شده باشد بشرطی که وقتی او را پیدا میکنند جان داده باشد و اگر جان و رمقی در او باشد غسل و کفن لازم است
    1 امتیاز
  22. سلام علیکم اگر منظورتان از وعده پرداخت، تحویل یکساله سکه ها باشد، در سر سال خمسی ارزش فعلی سکه ها با لحاظ زمان دار بودن آنها بر ذمه شما ثابت است که در زمان دریافت آنها پرداخت آن واجب می گردد اما اگر سکه ها را دریافت کرده اید و بناست پول آن را در یکسال آینده پرداخت کنید،اگر سکه ها را جهت تجارت و خرید و فروش تهیه کرده اید و به اصطلاح مال التجاره است در سر سال خمسی ارزش سکه ها را برآورد کنید و مقدار پولی که بابت آنها بدهکارید را از ارزش فعلی آنها کسر نمایید اما اگر مال التجاره نیست و جهت حفظ ارزش پول یا نگهداری و اقتناع تهیه نموده اید و بابت همه آنها بدهکارید خمس ندارد
    1 امتیاز
  23. سلام علیکم اصولا رهن، به معنایی که در حال حاضر مصطلح شده اشتباه است در فقه، «رهن» یا «گرو» به مالی گفته می شود که بدهکار نزد طلبکار می‌گذارد تا اگر طلب او را به موقع نداد، بتواند طلبش را از آن مال بردارد. مال رهنی در واقع نوعی ضمانت برای پرداخت بدهی است و گیرنده رهن در ابتدای امر حق تصرف در آن را ندارد. راه تصحیح این است که خانه به مبلغی اجاره شود، به شرطی که مبلغی به موجر قرض داده شود؛ یعنی اجاره‌ به شرط قرض، نه قرضِ به شرط اجاره یا به شرط تصرف در منزل، به عبارت دیگر، همان پولی که به عنوان رهن کامل بود، در ضمن اجاره به عنوان قرض داده می‌شود. وازآنجایی که حضرت آیت الله سیستانی در مورد این حکم احتیاط واجب دارند مقلدین ایشان می توانند بارعایت الأعلم فالأعلم به مرجع دیگری رجوع کنند. موفق باشید.
    1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد
×
×
  • اضافه کردن...