تخته امتیازات
مطالب محبوب
در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز در دوشنبه, 17 خرداد 1400 در همه بخش ها
-
3 امتیاز
-
3 امتیاز
-
سلام علیکم در ارث با وجود فرزند چیزی به نوه نمی رسد و در فرض سوال اگر آن مرحوم در زمان فوت فقط همین یک پسر را داشته تمام اموال به وی می رسد. موفق باشید.2 امتیاز
-
طبق نظر آیت الله بهجت: مغرب موقعی است که آفتاب از زمینی که مسطح است غروب کند. و منطقهای که پستی و بلندی دارد، مغربِ آن موقعی است که اگر زمین مسطح بود آفتاب غروب میکرد، ولی احتیاط مستحب این است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا میشود از بین برود و نظر آیت الله سیستانی این است که: اگر انسان شک در غروب آفتاب داشته باشد و احتمال بدهد پشت کوهها یا ساختمانها یا درختان مخفیشده باشد، نباید قبل از اینکه سرخی طرف مشرق(حمره مشرقیه) ـ که بعد از غروب آفتاب پیدا میشود ـ از بالای سر انسان بگذرد، نماز مغرب را بهجا آورد. و اگر شک هم نداشته باشد ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید تا وقت مذکور صبر کند در بررسی این دو نظر بدست می آید چنانچه شخصی که سابقا مقلد آیت الله بهجت بوده بداند آفتاب غروب کرده میتواند به نظر ایت الله بهجت رجوع نماید و قبل از ذهاب حمره مشرقیه نماز مغربش را بخواند2 امتیاز
-
سلام علیکم باید بر طبق نظر و مبنای فقهی مرجع تقلید خود و بر طبق افق محلی که در اول ماه رمضان در آنجا هستید بوظیفه شرعی خود عمل کنید قابل به ذکر است که مقصود از حاکم شرع در مباحث فقهی، مجتهد جامع الشرائط است.2 امتیاز
-
با احترام با توجه به پیشینۀ این پرسش، سؤال شما ادغام شد. اگر ابهامی وجود داشت در ادامۀ این تاپیک مطرح بفرمایید. و نیز ببینید: نمایه ارز2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
سلام علیکم نجس بودن فرش مادامی که نجاست با رطوبت به لباس و بدن نمازگزار سرایت نکند اشکالی ندارد و نماز صحیح است2 امتیاز
-
سلام علیکم شهیدی که مستثنی شده از غسل و کفن مقتولی است که در معرکه جنگ به اذن(اجازه) امام علیه السلام یا نائب خاص او یا در دفاع از اسلام کشته شده باشد بشرطی که وقتی او را پیدا میکنند جان داده باشد و اگر جان و رمقی در او باشد غسل و کفن لازم است2 امتیاز
-
با احترام تعیین سوره لازم نیست؛ اما اگر قصد تبدیل سوره را دارد، یعنی سورهای را در ذهن تعیین کرد و پس از گفتن «بسم الله» تصمیم گرفت سورۀ دیگری بخواند، بنابر احتیاط بسمالله را دوباره بگوید. ببینید: رساله جامع، م۱۱۷۰2 امتیاز
-
سلام علیکم اگر منظورتان از وعده پرداخت، تحویل یکساله سکه ها باشد، در سر سال خمسی ارزش فعلی سکه ها با لحاظ زمان دار بودن آنها بر ذمه شما ثابت است که در زمان دریافت آنها پرداخت آن واجب می گردد اما اگر سکه ها را دریافت کرده اید و بناست پول آن را در یکسال آینده پرداخت کنید،اگر سکه ها را جهت تجارت و خرید و فروش تهیه کرده اید و به اصطلاح مال التجاره است در سر سال خمسی ارزش سکه ها را برآورد کنید و مقدار پولی که بابت آنها بدهکارید را از ارزش فعلی آنها کسر نمایید اما اگر مال التجاره نیست و جهت حفظ ارزش پول یا نگهداری و اقتناع تهیه نموده اید و بابت همه آنها بدهکارید خمس ندارد2 امتیاز
-
با سلام و احترام اگر بهجهت زخم پانسمان شده، میتوانید غسل جبیره کنید یا بهجای غسل تیمم نمایید. اگر شکسته است و میتوان روی جبیره را مسح کرد، لازم است غسل جبیرهای بنمایید. برای اطلاع بیشتر ببینید: آموزش غسل جبیره |2 امتیاز
-
سلام علیکم بعد از اینکه خدمت شما بیان شد **اشکال شرعی ندارد** این دست مطالب از قبیل سیاهی و سنگینی جایگاه شرعی ندارد و افکار خود را به این مسائل مشغول نسازید همیشه موفق باشید2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
سلام علیکم باید شما اطلاع دهید که معملات ربوی را بر روی حصه اموال شما انجام ندهند و این اطلاع رسانی به هر نحوی باشد کفایت میکند! چه از طریق ایمیل یا فکس یا تلفنی و حضوری... و باید به کسی گفته شود که احتمال ترتیب اثر را بدهد حال خود اون شخص نفوذ داشته باشد یا به اطلاع مسئولین ذی نفوذ برساند. و چنانچه بانک عمل نکرد معصیتش به عهده شما نیست و شما میتوانید در سهامتان تصرف کنید.2 امتیاز
-
سلام علیکم گرچه خلاف شرعی مرتکب نمیشود اما توصیه میشود بخاطر حفظ رابطه حسنه بین زوجین و مفاسدی که احیانا بر اثر متوجه شدن آقا از عملکرد خلاف رضایت او بوجود می آید از این کار پرهیز نماید2 امتیاز
-
سلام علیکم ۱. بقدری که اطمینان حاصل میکند از طرف صاحبان مال با اجازه حاکم شرع، رد مظالم بدهد ۲. اگر پیدا کردن صاحبان مال عسر و حرج در پی داشته باشد با اجازه حاکم شرع، رد مظالم دهد ۳. کسی که غیبت میکند باید از کرده خود پشیمان گردد و توبه کند ، و احتیاط واجب آن است که - اگر مفسده ای بار نشود - از شخص غیبت شده حلالیت بطلبد یا اینکه برای او استغفار کند. ۴. اگر احتمال دهیم چنانچه موارد خاص را برشماریم رضایت و حلالیت حاصل نمیشود حلالیت کلی مفید نیست مگر اینکه اطمینان داشته باشیم در هرحالی( چه بطور عام چه بطور خاص) فرد ما را بریء الذمه مینماید2 امتیاز
-
سلام علیکم اگر با توجه صدایش را در قرائت نماز ظهر بلند کند نمازش باطل میشود اما اگر غفلتا صدایش را بلند کرد نمازش باطل نمیشود اما میتواند جهت آگاه کردن ذکری غیر از قرائت بگوید ونیت ذکر هم داشته باشد2 امتیاز
-
سلام علیکم پرداخت فطریه درماه مبارک رمضان اشکال ندارد هرچند احتیاط مستحب آن است که در ماه رمضان هم فطریه را ندهد و پرداخت آن را تا شب عید فطر به تأخیر اندازد.2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
پدر و برادر میتواند گاو را به عنوان تقاص در مقابل گوسفندان و وام پرداختی تصرف نماید و چنانچه قیمت گاو بیشتر از قیمت گوسفندان و وام باشد به حاکم شرع رجوع نمایند.2 امتیاز
-
سلام علیکم همانطور که درجواب قبل فرمودند در رابطه با اصل بازی آیتالله سیستانی اظهارنظر نفرمودند بدین معنا که دراین مسأله یاباید بارعایت الأعلم فالأعلم به مرجع دیگری رجوع کنید یااینکه این بازی را انجام ندهید. بله دررابطه خریدوفروش اکانت یا مراحل این بازی فرمودند جایز نیست. ملاک حرمت اینگونه بازیها درسوال قبل جواب داده شد.2 امتیاز
-
بسم الله الرحمن الرحیم گاهی برخی از اعضای بدن ما زخم شده یا میشکند و در نتیجه نمیتوانیم بهطور عادی وضو گرفته یا غسل کنیم! در این مواقع گاهی وظیفۀ ما تیمم و گاهی وضوی جبیره خواهد بود. جبیره چیست؟ باند، پارچه، مَرهَم، گچ، آتل و هرچیزی که بهوسیله آن زخم یا دُمَل یا شکستگی را میبندند جبیره نام دارد. و همچنین آبله و تاول بر اثر سوختگی و نیز دوا و مرهمی که برای درمان درد و ورم و رگبهرگ شدن روی عضو قرار میگیرد، همه در حکم جبیره هستند. در ادامه حکم انواع جبیره برگرفته از منابع فقه فتوایی آیتالله العظمی سیستانی بهشکل نموداری خدمت شما خوبان تقدیم میشود. تذکر: بخشهایی که داخل [قلاب] قرار دارد بنابر احتیاط واجب میباشد. حکم وضوی جبیره اگر جبیره تمام یا بیشتر اعضای وضو را فرا گرفته باشد، [باید بین وضوی جبیره و تیمم جمع کند]، یعنی لازم است علاوه بر وضوی جبیره، تیمم نیز انجام شود. اما اگر جبیره همه یا بعضِ یک عضو را گرفته باشد، حالات و احکام متفاوتی دارد: حکم جبیرهای که در گِردی صورت یا دست (از آرنج تا انگشتان) قرار دارد به صورت زیر است: اگر رساندن آب به زیر جبیره ممکن است، لکن وقت برای نماز تنگ است، وظیفه تیمم است. حکم جبیرهای که در یکچهارم جلوی سر یا روی پا قرار دارد اینگونه است:2 امتیاز
-
سایر احکام جبیره حکم غیر جبیره بستن ضروری غیر ضرری: اگر عضوی از بدن به جهتی غیر از ضرر (مثلاً برای بندآمدن خون) بسته شده باشد، وظیفه تیمم است. ضرر در غیر قرح و جرح و کسر: اگر اعضای وضو بهجهتی غیر دمل و زخم و شکستگی (مانند بیماری پوستی یا ورم) بسته شده بود، وظیفه تیمم است. مانع غیر جبیرهای: اگر به اعضای وضو چیزی مانند رنگ روغنی، قیر، چسب ۱-۲-۳ یا آنژیوکت چسبیده باشد و برطرفکردنش ممکن نباشد یا عضوی نجس باشد و شستن آن ممکن نباشد: در اعضای تیمم: [جمع بین وضوی جبیره و تیمم] در غیر اعضای تیمم: تیمم جبیره بیش از حدّ متعارف اگر در اعضای غَسل یا مسح بیش از مقدار لازم بسته شده باشد، باید مقدار زائد باز شود و اگر بازکردنش مقدور نیست یا ضرر یا حرج دارد: در اعضای تیمم: [جمع بین وضوی جبیره و تیمم] در غیر اعضای تیمم: تیمم شخص مبتلا به چشمدرد روی چشم باز: آب برای اطراف چشم ضرر دارد: تیمم آب برای اطراف چشم ضرر ندارد: [جمع بین وضوی جبیره و تیمم] روی چشم بسته: وضوی جبیره جبیره نجس اگر روی جبیره نجس باشد، باید آن را تطهیر کند یا روی آن پارچۀ پاکی قرار دهد، بهصورتی که جزو جبیرۀ قبلی محسوب شود، سپس روی آن را مسح کند، و اگر این کار ممکن نیست، شستن اطراف جبیره کافی است. برطرفشدن عذر و برداشتن جبیره تا زمانی که احتمال ضرر وجود داشته باشد، یا گمان خوبشدن نداشته باشد، برداشتن جبیره واجب نیست. شخصی که داخل یا خارج از وقت عذرش برطرف میشود: اگر وظیفهاش وضوی جبیره بوده: اعاده و قضای نمازهای خواندهشده لازم نیست و لازم نیست برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. اگر وظیفهاش تیمم یا جمع بوده: اعاده و قضای نمازهای خواندهشده لازم نیست؛ ولی باید برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. کیفیت وضوی جبیره هر مقدار از عضو باز است را بشوید و قسمت پوشیده را مسح کند، و شستن قسمتهای پوشیده کفایت نمیکند. جبیرهداشتن ماسِح اگر عضو ماسح (مسحکننده) جبیره داشت با همان رطوبتِ روی جبیره، میتوان عضو ممسوح (مسحشونده) را مسح نمود.2 امتیاز
-
سلام علیکم خیر،زکات فطره را به کسانی که واجب النفقه انسان هستند مثل فرزندان وپدرومادر جایز نیست بدهید.2 امتیاز
-
بنظر میرسد پاسخ سوال روشن شده باشد! در پاسخ اول مانع بودن به معنای عام است که شامل جبیره و مرهم میشود چرا که جبیره و مرهم هم مانع رسیدن آب به عضو هستند2 امتیاز
-
سلام علیکم اگر مرد در ضمن خرید شارژ ، با زن شرط کند فلان پیامک را ارسال نکند و فلان تماس را نگیرد و زن این شرط را بپذیرد جایز نیست بر خلاف شرط خود عمل نماید2 امتیاز
-
سلام علیکم معظم له در مورد بازی نام برده شده اظهار نظر ننموده اند و قابل رجوع به نظر اعلم بعد می باشد اساسا حرمت بازی رایانه ای میتواند به یکی از جهات ذیل باشد ا. بازی قمار باشد ۲. ترویج فرهنگ ضد دینی و هتک مقدسات باشد ۳. دارای صحنه های مهیج شهوت و محتوای غیر اخلاقی باشد وسایر جهاتی که در شرع مقدس حرام برشمرده شده است2 امتیاز
-
سلام علیکم خیر چسب کمر مانع نیست بلکه حکم مرهم را دارد و حکم جبیره بر آن بار میشود، ببینید مساله ۳۵۹ رساله جامع را میخوانیم...همچنین دوا و مرهمی که برای معالجه به علّت درد یا ورم یا رگ به رگ شدن و مانند آن روی عضو قرار میدهند، احکام جبیره را دارد هرچند آن عضو زخم یا دمل یا شكستگی نداشته باشد. پیوسته موفق باشید.2 امتیاز
-
حکم غسل جبیره شخصی که میخواهد غسل کند، اگر قسمتی از بدنش دمل یا زخم داشته باشد (چه روی آن باز یا بسته باشد)، میتواند غسل جبیره کند یا تیمم بَدَل از غسل بهجا آورد. اما اگر قسمتی از بدن دارای شکستگی است، تفصیلی دارد که در نمودار زیر بیان شده است: دو نکته: غسل جبیرهای باید ترتیبی انجام شود و به صورت ارتماسی باطل است. در غسل میت، احکام جبیره جاری نمیشود؛ بلکه در همۀ صورتها وظیفه تیمم است.2 امتیاز
-
سلام علیکم اگر موضوع شهادت،مسئله ایست که شما ازآن اطلاعی ندارید شهادت دادن جایز نیست.2 امتیاز
-
نمازگذار در رکعت سوم و چهارم میتواند حمد یا تسبیحات اربعه را به عنوان ذکر واجب بخواند و بعد از ذکر واجب میتواند بسم الله را به نیت مطلق ذکر بگوید.2 امتیاز
-
اگر ماموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشاء ، صدای امام را میشنود نمی تواند حمد و سوره را بخواند و همچنین در نماز ظهرو عصر بنابر احتیاط واجب نباید حمد و سوره را بخواند اما میتواند به عنوان مطلق ذکر بسم الله را بخواند. و منظور از عدم جواز بطلان نماز است.2 امتیاز
-
بله ، در صورتی که معاملات صوری نباشد بطوری که بعد از معامله اول فروشنده مالک پول و خریدار مالک جنس شود و مختار در معامله دوم باشند .2 امتیاز
-
سلام علیکم بر هر مکلفی لازم است مسائلی را که احتمال میدهد به واسطه یاد نگرفتن آنها در معصیت(یعنی ترک واجب یا فعل حرام) واقع شود را یاد بگیرد وفرقی بین زن ومرد نیست. در رابطه حقوق شوهر برزن:۱.تمکین خود برای شوهر واجب است و۲.خارج شدن زن از منزل با اجازه شوهر باشد. نسبت به تلفن به ارحام:اگر باحقوق شوهر منافات نداشته باشدو از تلفن شخصی خودتان استفاده کنید اشکال ندارد. ونکته آخر اینکه برای یادگیری مسائل شرعی اگر از راه دیگری غیر از پیام دادن(درصورت منع شوهر) برای شما ممکن است بهتر است از آن راه استفاده کنید که در روابط بین شما وهمسرتان مشکلی پیش نیاید. موفق باشید.2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
سلام علیکم با توجه به عدم رؤیت هلال با چشم غیرمسلح در شبِ پنجشنبه، برای مقلدین آیتالله العظمی سیستانی روز جمعه عید خواهد بود2 امتیاز
-
سلام علیکم خیر ثابت نمیشود مگراینکه ازثابت شدن ماه نزد ایشان برای شما اطمینان به دیده شدن ماه حاصل شود البته باتوجه به ملاکاتی که مرجع اعلم برای دیده شدن ماه دارند زیرا بر مکلف واجب است ضوابط ثبوت ماه را طبق فتوای مجتهد اعلم تطبیق کند رساله توضیحالمسائل آیتالله سیستانی مسأله ۱۷۰۰2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
منهاج الصالحین جلد اول المبحث الثالث فی الوضو الفصل الثانی فی الجبائر به ضمیمه مساله ۱۰۶2 امتیاز
-
با احترام همین مقدار که مشغول سفر باشد و عرف بگوید او زیاد سفر میرود کافی است. ببینید: رساله جامع، م۱۵۸۳ + پاورقی موفق باشید2 امتیاز
-
سلام علیکم این شخص کثیرالسفرمحسوب نمیشود،اگرعددسفرها یاروزهای مسافرت اودرهرماه 8 یا 9 باشدبنابراحتیاط واجب درهمه سفرهانمازش راهم شکسته وهم تمام بخواند(دراین موردبارعایت الأعلم فالأعلم میتوانیدبه مرجع دیگری رجوع کنید)اما اگرعددسفرهایاروزهای مسافرت اودرهرماه 7 یاکمترباشدنمازش شکسته است. اماتوضیح کامل: درصدق عنوان کثیرالسفردرموردکسی که مقدمه شغلش مسافرت است مثل تاجر سه امرمعتبراست: 1.بایدقصدادامه این کاررابرای مدت قابل توجهی مثل مدت شش ماه ازیکسال یادوسال هرسال مدت سه ماه را داشته باشد. 2.حداقل ده روز درهرماه درحال سفرباشد. 3.کثرت سفربه فعلیت برسدوقبل ازآن بنابراحتیاط واجب نمازش راهم تمام وهم شکسته بخواند.2 امتیاز
-
با سلام و احترام معیار تشخیص خود شما است. اگر با توجه به شرایط جسمی که دارید، احتمال عقلایی میدهید که روزه برایتان ضرر دارد یا باعث شدتیافتن مریضیتان میشود، روزه بر شما واجب نیست و باید بعداً قضای آن را بهجا آورید. ببینید: رساله جامع، م۱۹۱۴ | و نیز:2 امتیاز
-
با سلام و احترام تفاوتی ندارد، در فرض غیرعمد نیز کفاره تأخیر واجب است. البته در فرض عمد بنابر فتوا و در فرض غیرعمد بنابر احتیاط واجب. ( مسألة 519 ) : ــ الأحوط الأولى ــ أن يقضي ما فاته في شهر رمضان لعذر أو بغير عذر أثناء سنته إلى رمضان الآتي ، ولا يؤخّره عنه ، ولو أخّره عمداً وجب أن يكفّر عن كل يوم بالتصدق بمدّ من الطعام ، سواء فاته صوم شهر رمضان لعذر أم بدونه؛ على ــ الأحوط لزوماً ــ في الصورة الثانية ، كما أنّ ــ الأحوط وجوباً ــ أداء الكفّارة مع التأخير في القضاء بغير عمد في الصورتين ، ولو فاته الصوم لمرض واستند التأخير في قضائه إلى استمرار المرض إلى رمضان الآتي ، بحيث لم يتمكّن المكلّف من القضاء في مجموع السنة سقط وجوب القضاء ولزمته الفدية فقط ، وهي بمقدار الكفارة المذكورة. المسائل المنتخبة، مسأله۵۱۹2 امتیاز
-
2 امتیاز
-
سلام تبریک ایام بله مانع به حساب می آید و در صورتی که مقدور است برای غسل باید این مانع برطرف شود و چنانچه بودن آن برای درمان ضرورت دارد غسل جبیره انجام دهد به این نحو که روی چسب را هنگام غسل، دست میکشد2 امتیاز
-
با سلام و احترام حضرت آیت الله سیستانی، فعالیّت مذکور را اجازه نمیدهند. بدین معنی که مکلف از ناحیۀ ایشان مُجاز به خرید و فروش بیتکوین و امثال آن نمیباشد و در این مسئله میتواند (با رعایت الاعلم فالاعلم) به نظر مجتهد دیگر عمل نماید. موفق باشید2 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد