تخته امتیازات
مطالب محبوب
در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان شنبه, 23 اردیبهشت 1402 در پست ها
-
سلام علیکم گرفتن این پولها برای ورزشها و مسابقات رزمی اگر مانع دیگری مانند قمار نداشته باشد اشکال شرعی ندارد. این درآمد اگر تا سر سال خمسی در مؤنه مصرف نشود مشمول خمس میشود.1 امتیاز
-
الف: اگر این پول پس انداز شده مشمول خمس بوده و از بین رفته، خمس آن به ذمه شخص هست ب: اگر سود این سهام در سررسید خمسی شخص در دسترس و قابل برداشت بوده خمس ان واجب شده و اگر بعد از آن از بین برود خمس آن به ذمه شخص میباشد1 امتیاز
-
سلام وقت بخیر در این مورد شرایط زندگی افراد و عنوان مالی که بدستشان میرسد در حکم مساله تفاوت ایجاد میکند بطور کلی؛ ملاک شاغل بودن فرد در بحث «خمس» آن است که درآمد کسبی وی در طول سال، نسبت به مخارج و مصارف سالیانهاش، مقدار قابل توجّهی باشد؛ مثلاً اگر درآمد کسبی فرد، به اندازۀ «5» درصد مخارج و مصارف وی باشد، این فرد، عرفاً شاغل به حساب نمیآید؛ امّا اگر درآمد کسبی او «25» درصد مخارجش باشد، عرفاً شاغل میباشد و در موارد تردید عرفی، مراعات مقتضای احتیاط بین احکام شاغل و غیر شاغل، ترک نشود1 امتیاز
-
سلام علیکم در بحث خمس تشخیص شان با خود مکلف است اما عواملی در آن تاثیر دارد موقعیت اجتماعی، نگرش دیگران، میزان درآمد و غیره با توجه به این موارد اگر انسان شیئی که خریده در شأنش باشد ولی به کمتر از آن هم نیازش برطرف میشود، اضافی آن خمس ندارد والله العالم1 امتیاز
-
سلام علیکم تمثال ائمه اگر دو بعدی باشد حکم صورت ب را دارد و اگر سه بعدی باشد حکم صورت ج را دارد، ساخت و اجرت بر ساخت آن حرام است؛ اما خرید و فروش آن جایز است.1 امتیاز
-
سلام علیکم در مورد سوال اگر ابی که از صورت به دست سرایت کرده بر رطوبت و اب دست برای مسح کردن غلبه نکرده وضو اشکال ندارد. اگر غلبه کرده بوسیله جای دیگر دست که آب صورت سرایت نکرده مسح نماید.1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر در حالی که میدانسته صبح شده عمدا چیزی خورده، روزهی آن روز صحیح نیست، و باید بنا بر احتیاط واجب تا اذان مغرب مفطرات را انجام نداده و بعد از ماه مبارک رمضان یک روز روزه قضایی بگیرد و کفاره افطار عمدی هم پرداخت نماید. اما اگر نمیدانسته اذان صبح را دادهاند و چیزی خورده در صورتی که برای طلوع فجر صادق (اذان صبح) تحقیق کرده باشد روزهی آن روز صحیح میباشد، اما اگر تحقیق نکرده و چیزی خورده باید بنا بر احتیاط واجب تا اذان مغرب مفطرات را انجام نداده و بعد از ماه مبارک رمضان فقط قضای آن روز را بهجا آورد و پرداخت کفاره لازم نیست. موفق باشید1 امتیاز
-
سلام علیکم مسافر در سفر نمی تواند روزه بگیرد مگر اینکه کثیرالسفر باشد یا در مقصد قصد ده روز نماید.1 امتیاز
-
سلام علیکم باید معادل گیری و تطبیق کرد، پول قدیم با جدید را. بهطور مثال 1000 پول قدیم، در ابتدا زمانی که تبدیل به پول جدید شد، (نه زمان حال), معادل چند پول جدید قرار میگیرد. اُفت ارزش پول، موجب نمیشود تا بیشتر دریافت شود. موفق باشید1 امتیاز
-
سلام علیکم در کفاره عمدی روزه ماه مبارک رمضان باید دو ماه روزه بگیرید، یا شصت فقیر را سیر نمایید یا به هرکدام یک مد (تقریبا 750 گرم)، طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهید، و چنانچه اینها برای شما ممکن نباشد، باید به قدر امکان صدقه بدهید، و اگر صدقه دادن هم ممکن نیست، استغفار نمایید. و احتیاط واجب آن است که هر وقت توانایی مالی پیدا کردید، کفاره را به فقیر پرداخت نمایید. موفق باشید1 امتیاز
-
سلام علیکم در مورد سوال وضو اشکال ندارد. حساسیت زیاد در مسئله برای خود بوجود نیاورید.1 امتیاز
-
با سلام و احترام آب ریختن مقدمۀ شستن است، گاهی شستن با صرف ریختن آب حاصل میشود و گاهی نیاز به دستکشیدن دارد. اما این مسئله در مقام تفصیل بین آب ریختن و شستن نیست؛ بلکه میخواهد بگوید: گاهی هنگام شستن صورت، آب روی وسط پیشانی ریخته میشود، و در واقع نسبت به قسمت بالای پیشانی، شستن، با ریختن آب محقق نمیشود و نیاز به دست کشیدن دارد. این کشیدن دست به بالای پیشانی در صورتی کافی است که رطوبت دست بهاندازهای باشد که غَسل و شستن صدق کند، نه اینکه بهقدری کم باشد که مسح صدق کند.1 امتیاز
-
سلام علیکم در مورد سوال توبه واقعی؛ همین که از کرده خودش پشیمان باشد و بین خودش و خدای خودش عهد ببندد که مجدد مرتکب گناه نشود کافی است و جایی که نیاز به جبران دارد جبران نماید مثلا اگر حق الناس است پرداخت نماید اگر قضای نماز است بجا آورد برای توبه کافی است.1 امتیاز
-
سلام علیکم به سؤال شما چند مرتبه پاسخ داده شده است. اگر هنوز ابهامی وجود دارد، با تلفنهای دفتر تماس حاصل کنید: https://wiki.al-mesbah.org/wiki/آدرس_و_تلفن_دفتر1 امتیاز
-
با سلام و احترام رسالت ما در این انجمن، پاسخ به سؤالات احکام میباشد. با توجه به اینکه سؤال فوق خارج از «سیاستها و قوانین سایت المصباح» میباشد، از پاسخدادن به آن معذوریم؛ ازاینرو موضوع بسته شد. موفق باشید1 امتیاز
-
با سلام و احترام سعی کنید با مطالعه بیشتر دربارۀ گناهان و اثرات منفی آنها، فاصله ذهنی خود را از گناه بیشتر کنید. همین که از گذشته پشیمان بوده و تصمیم دارید به سمت گناه نروید، توبه محقق شده است. هر مقدار میتوانید استغفار کنید، مداومت بر استغفار بسیار خوب است. درود بر شما، موفق باشید1 امتیاز
-
سلام علیکم قبول شدن توبه تنها بهدست خداوند میباشد، البته برای امیدوار بودن به قبولی توبه، ادا کردن حق الله و حق الناس، جزو ملزومات آن میباشد. موفق باشید1 امتیاز
-
با سلام و احترام پیشتر به سؤال شما پاسخ داده شده است. پست فعلی شما با قبلی ادغام شد.1 امتیاز
-
سلام علیکم این موضوع باید بررسی شود که خود چاه کن مقصر بوده یا شاگرد مقصر بوده یا صاحبکار مقصر است. والله العالم1 امتیاز
-
سلام علیکم آبی که بعد از استبرا از انسان خارج میشود پاک است و وضو را هم نقض نمیکند و در این باره و سواس نداشته باشید و به آن اعتنا نکنید.چون اگر اعتنا کنید روز به روز بر مشکلتان افزوده میشود والله العالم1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
سلام علیکم 1_ طبق فرض گفته شده پیشانی پاک بوده و فقط دست نجس است. نکته قابل توجه: اگر تری و رطوبت به قدری کم باشد که به دیگری نرسد، آن شی دیگر نجس نمیشود. 2_ آب واسطه سوم حساب نمیشود و با برخورد با واسطه دوم نجس میشود. و این آب با برخورد با هر شئ پاک دیگری آنرا نجس میکند. موفق باشید1 امتیاز
-
سلام علیکم دلیل بطلان این معاملات منطبق نبودن بر هیچ یک از عقود شرعیه و اکل مال به باطل بودن است1 امتیاز
-
سلام علیکم باید تمام اموالی که دارد به سه قسم تقسیم کند. اول :آنهایی که خمس تعلق نگرفته است که یا از مستثنیات خمس است یا در مؤنه قرار گرفته است. این قسم خمس ندارد. دوم: آنهایی که قطعاً خمس تعلق گرفته است که باید خمس آنها را بدهد. سوم: آنهایی که شک دارد که آیا خمس تعلق گرفته یا نه که باید با حاکم شرع و دفتر مرجعش مصالحه کنند.1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر اهالی (واگذار کنندکان زمین) راضی به تغییر کاربری هستند و از طرف دولت منعی در استفاده از فضای ایجاد شده نیست، اشکالی ندارد1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
با سلام و احترام آسیبرساندن و آزار بیجهت حیوانات جایز نمیباشد و عصبانیت، عذر شرعی محسوب نمیشود. در فرض سؤال، الآن تکلیفی ندارید.1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر در جایی که هتک نمیشود باشد اشکال ندارد. و اگر در جایی باشد که هتک میشود و محو آن ممکن باشد باید آنرا محو کند.1 امتیاز
-
سلام علیکم مطلبی که در مسئله ۶۳۹ جلد ۲ رساله جامع آمده در فرض برداشت بصورت نقدی میباشد و در کارت به کارت صدق نمیکند. فرق مسئله فوق با مسئله ۷۸۷ جلد ۳ در این است که اجازه اموال مجهول المالک با حاکم شرع است و در این موضوع اجازه دادند اما در مال مشترک و شراکتی اجازه دو شریک لازم است و بدون اذن هریک دیگری نمی تواند در مال شرکت تصرف کند.1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر اعضای میت قبل از اینکه سه غسل آن کامل شود لمس شود غسل مس میت واجب میشود واگر هر شیئی (دست یا لباس و...) با رطوبت به میتی که سه غسل او کامل نشده برخورد کند نحس میشود.1 امتیاز
-
سلام علیکم دعا کردن برای چهل نفر مومن جزو مستحبات نماز شب است شما میتوانید این ذکری که فرمودید بگویید میتوانید یک مرتبه بگویید و ادامه نماز را بخوانید یا کلا نگویید اشکالی به نماز شب وارد نمیشود1 امتیاز
-
سلام علیکم رانندگی بانوان با رعایت حجاب اسلامی و سایر شؤون اشکالی ندارد اگر در رانندگی را به خوبی بلد هستند مشکلی ندارد و تقوا رعایت حلال و حرام خداوند است هر کدام که کمتر با نامحرم ارتباط دارند از همان استفاده کنند1 امتیاز
-
سلام علیکم اون مقداری که متوجه نبوده اید و غذا خورده آید روزه تان صحیح است همچنین مقداری که بدون اختیار فرو داده اید روزه صحیح است در باطل شدن روزه ۲ شرط است ۱ : علم ۲ : عمد چون در هر دو موضوع شما علم و اختیار نبوده روزه صحیح است و نیازی به قضا کردن و کفاره نمیباشد1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
پوشش زن در نماز علاوه بر صورت و دو دست تا مچ ، پاها تا مچ هم لازم نیست بپوشاند اما حکم پاها فقط در نماز است (در صورتی که نامحرم نباشد ) و الا در برابر نامحرم پوشیده بودن پاها هم لازم است1 امتیاز
-
با سلام و احترام در صورتی که ثمن معامله از پول حرام پرداخت شود، معامله صحیح است و خریدار مالک کالا میشود. اما بریءالذمه نشده و ثمن را به فروشنده بدهکار است.1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
1 امتیاز
-
سلام علیکم خیر این یک مساله فقهی است و جزو ضروریات دین نیست و عدم اعتقاد به ولایت فقیه سبب خروج از دین نمیشود1 امتیاز
-
سلام علیکم چنانچه توافق روشن و صریحی بر نحوه کار و خدمات شده باشد، اجیر مستحق مبلغ بالاتری نخواهد بود گرچه اگر واقعا از کلفت و سختی کار باخبر نبوده سزاوار است طرفین مصالحه نمایند1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر مطمئن باشید که چنانچه میدانستند انکسی که پول قرضی میخواهد خود شما هستید آن پول را قرض میدادند اشکالی ندارد1 امتیاز
-
سلام علیکم ارشاد جاهل و یاد دادن حکم شرعی به وی با این شرایط واجب است : ۱. آن حکم، از احکام الزامیّه (واجب یا حرام) باشد. ۲. حکم مذکور محلّ ابتلای فرد جاهل باشد، مانند بسیاری از مسائل نماز و روزه. ۳. آن حکم از موارد اختلافی در فقه نباشد که احتمال عقلایی داده شود وی از مجتهد جامع الشرایطی تقلید مینماید که آن مورد را از احکام الزامیه (واجب یا حرام) نمیداند. ۴. فردی که میخواهد ارشاد نماید، اطلاع از حکم الزامی داشته باشد. ۵. احتمال عقلایی تأثیر در فرد جاهل وجود داشته باشد. ۶. یاد دادن به وی موجب سختی فوقالعادهای که معمولاً تحمّل نمیشود (حَرَج) نباشد؛ البتّه احتمال حرج کافی نیست و برای رفع تکلیف یقین یا اطمینان به حرج لازم است. ۷. یاد دادن به وی موجب ضرر قابل توجّه نباشد؛ البتّه اطمینان به ضرر لازم نیست، بلکه برای رفع تکلیف، خوف ضرر کافی است. شایان ذکر است، در مواردی که فرد جاهل درصدد یادگیری و تعلّم حکم مسأله است ارشاد وی – با تحقّق شرایط فوق – لازم میباشد و همین طور است اگر با وجود التفات به ندانستن حکم مسأله، درصدد یادگیری آن نباشد، بلکه اگر فرد به علّت غفلتی که نسبت به آن مسأله دارد، احتمال ثبوت حکم الزامی در آن مورد را نمیدهد و به این علّت درصدد یادگیری آن نیست، باز هم بنابر احتیاط لازم، یاد دادن مسأله به او واجب است.1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر فردی عقیقه نشده باشد، مستحب است خودش تا آخر عمر، برای خودش عقیقه کند، بلکه می توان برای کسی که عقیقه نشده بعد از فوت او نیز عقیقه انجام داد . عقیقه باید شتر یا گاو یا گوسفند یا بز باشد و حیوان دیگر مانند مرغ و خروس و بوقلمون و شتر مرغ کافی نیست . مستحب است عقیقه چاق و فربه باشد و لازم نیست شرایط واجب قربانی عید قربان را داشته باشد .1 امتیاز
-
سلام علیکم تردّد، تصرّف و استفاده از کوچههای بنبست برای سایر افراد به اندازۀ متعارف که معمولاً کسی از آن جلوگیری نمیکند، اشکال ندارد؛ ولی بیش از این مقدار، نیاز به اجازه یا اطمینان به رضایت صاحبان حقّ در آن کوچه دارد.1 امتیاز
-
عادل کسى است که کارهایى را که بر او واجب است بجا آورد و کارهایى را که بر او حرام است ترک کند. نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبى باشد، که اگر از اهل محل یا همسایگان، یا کسانى که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، خوبى او را تصدیق نمایند. اگر بی توجهی منظورتان همان انجام ندادن باشد اخلالی به عدالت نیست1 امتیاز
-
با سلام و احترام اگر از واژهای استفاده کند که در عرف همان معنای سلام و تحیّت را داشته باشد، در پاسخش بگوید: «سلام»، و اگر معنی سلام را متوجه نمیشود، به همان صورتی که او سلام کرده، پاسخش را بدهد.1 امتیاز
-
سلام علیکم اگر منکر بودن عمل او برای شما محرز باشد ( چه بسا از ناحیه مالک شرکت ماذون باشد) وظیفه شما نهی از منکر است( با وجود شرائط دیگر آن مثل احتمال ترتیب اثر) ولی در هرحال ضمان و دین و حق الناسی متوجه شما نیست1 امتیاز
-
اگر فردی در بانک خصوصی پولی را به رسم امانت بگذارد و شرط سود و اضافه نکند( گرچه میداند به آن پول، من باب سود مبلغی اضافه میکنند) در این فرض تصرف در آن مبلغ اضافه که بانک خصوصی با رضایت خود به ما پرداخت نموده، حلال است و بانک خصوصی بانکی است که سهامداران آن افراد حقیقی و سازمان های خصوصی باشند و دولت در آن سهمی نداشته باشد1 امتیاز
-
وظیفه مکلفین رجوع به مرجع اعلم در باب فروعات واحکام دین است وکلام مرجع از این باب حجت است که ما راهی برای رسیدن به احکام دین غیر ازاین راه نداریم ورجوع به فقیه جامع الشرایط که تبحر وتخصص در این امر دارد ، عاقلانه ترین راه برای رسیدن به احکام دین است . اما نکاتی را باید در این مورد مد نظر داشته باشید . نکته اول این است که غیر معصوم همیشه در معرض خطا واشتباه است وکسی را به حد عصمت نبینیم . لذا به مرجع تقلید عالم وعادل در باب فروعات دین مراجعه میکنیم تا زمانی که شرایط تقلید در او باشد ،وهر زمان شرایط را از دست داد ،شرعا تقلید از او جایز نیست . این نوع فکر که من مقلد مرجعی هستم وبه کلام دیگر فقها وعالمان دین توجهی ندارم فکر اشتباهیست . همه ما به علمای مهذب وبا تقوا نیاز داریم واز وجود همه انها بهره میبریم .لذا این تعبیر که نظر هیچکسی را نه میپذیرم نه اهمیت میدهم عبارت مناسبی نیست.1 امتیاز
-
سلام علیکم به طور کلی چنانچه یادگیری علوم غریبه مشتمل بر کار حرام یا ترک واجب یا مخالف شرع نباشد، و محذور شرعی دیگری را به همراه نداشته باشد اشکال ندارد. لکن آنچه از این علوم در حال حاضر نزد مردم است قابل اعتماد نیست، و غالبا ورود به این امور موجب #تضییع_وقت و #اتلاف_عمر عزیز و بازماندن از وظایف اهمّ میگردد، و لذا توصیه نمیشود خصوصا برای طلاب علوم دینی، گاه این علوم مشتمل بر اموری است که ترویج باطل محسوب میشود. نسبت به کتب دینی هم باید سطح تحصیلات شما واشنایی شما با ادبیات عرب برای ما مشخص شود تا بتوانیم در این زمینه راهنمای شما باشیم .1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد