رفتن به مطلب

تخته امتیازات

  1. محسن زاده

    محسن زاده

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      14

    • تعداد ارسال ها

      1,670


  2. شوندی

    شوندی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      8

    • تعداد ارسال ها

      628


  3. محمدآبادی

    محمدآبادی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      8

    • تعداد ارسال ها

      457


  4. صادقی

    صادقی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      7

    • تعداد ارسال ها

      220


مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان شنبه, 9 اردیبهشت 1402 در همه بخش ها

  1. سلام علیکم اگر در حالی که می‌دانسته صبح شده عمدا چیزی خورده، روزه‌ی آن روز صحیح نیست، و باید بنا بر احتیاط واجب تا اذان مغرب مفطرات را انجام نداده و بعد از ماه مبارک رمضان یک روز روزه قضایی بگیرد و کفاره افطار عمدی هم پرداخت نماید. اما اگر نمی‌دانسته اذان صبح را داده‌اند و چیزی خورده در صورتی که برای طلوع فجر صادق (اذان صبح) تحقیق کرده باشد روزه‌ی آن روز صحیح می‌باشد، اما اگر تحقیق نکرده و چیزی خورده باید بنا بر احتیاط واجب تا اذان مغرب مفطرات را انجام نداده و بعد از ماه مبارک رمضان فقط قضای آن روز را به‌جا آورد و پرداخت کفاره لازم نیست. موفق باشید
    1 امتیاز
  2. سلام علیکم مسافر در سفر نمی تواند روزه بگیرد مگر اینکه کثیرالسفر باشد یا در مقصد قصد ده روز نماید.
    1 امتیاز
  3. سلام علیکم باید معادل گیری و تطبیق کرد، پول قدیم با جدید را. به‌طور مثال 1000 پول قدیم، در ابتدا زمانی که تبدیل به پول جدید شد، (نه زمان حال), معادل چند پول جدید قرار می‌گیرد. اُفت ارزش پول، موجب نمی‌شود تا بیشتر دریافت شود. موفق باشید
    1 امتیاز
  4. سلام علیکم در کفاره عمدی روزه ماه مبارک رمضان باید دو ماه روزه بگیرید، یا شصت فقیر را سیر نمایید یا به هرکدام یک مد (تقریبا 750 گرم)، طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهید، و چنانچه اینها برای شما ممکن نباشد، باید به قدر امکان صدقه بدهید، و اگر صدقه دادن هم ممکن نیست، استغفار نمایید. و احتیاط واجب آن است که هر وقت توانایی مالی پیدا کردید، کفاره را به فقیر پرداخت نمایید. موفق باشید
    1 امتیاز
  5. سلام علیکم در مورد سوال وضو اشکال ندارد. حساسیت زیاد در مسئله برای خود بوجود نیاورید.
    1 امتیاز
  6. با سلام و احترام آب ریختن مقدمۀ شستن است، گاهی شستن با صرف ریختن آب حاصل می‌شود و گاهی نیاز به دست‌کشیدن دارد. اما این مسئله در مقام تفصیل بین آب ریختن و شستن نیست؛ بلکه می‌خواهد بگوید: گاهی هنگام شستن صورت، آب روی وسط پیشانی ریخته می‌شود، و در واقع نسبت به قسمت بالای پیشانی، شستن، با ریختن آب محقق نمی‌شود و نیاز به دست کشیدن دارد. این کشیدن دست به بالای پیشانی در صورتی کافی است که رطوبت دست به‌اندازه‌ای باشد که غَسل و شستن صدق کند، نه اینکه به‌قدری کم باشد که مسح صدق کند.
    1 امتیاز
  7. سلام علیکم در مورد سوال توبه واقعی؛ همین که از کرده خودش پشیمان باشد و بین خودش و خدای خودش عهد ببندد که مجدد مرتکب گناه نشود کافی است و جایی که نیاز به جبران دارد جبران نماید مثلا اگر حق الناس است پرداخت نماید اگر قضای نماز است بجا آورد برای توبه کافی است.
    1 امتیاز
  8. سلام علیکم به سؤال شما چند مرتبه پاسخ داده شده است. اگر هنوز ابهامی وجود دارد، با تلفن‌های دفتر تماس حاصل کنید: https://wiki.al-mesbah.org/wiki/آدرس_و_تلفن_دفتر
    1 امتیاز
  9. با سلام و احترام رسالت ما در این انجمن، پاسخ به سؤالات احکام می‌باشد. با توجه به اینکه سؤال فوق خارج از «سیاست‌ها و قوانین سایت المصباح» می‌باشد، از پاسخ‌دادن به آن معذوریم؛ ازاین‌رو موضوع بسته شد. موفق باشید
    1 امتیاز
  10. با سلام و احترام سعی کنید با مطالعه بیشتر دربارۀ گناهان و اثرات منفی آنها، فاصله ذهنی خود را از گناه بیشتر کنید. همین که از گذشته پشیمان بوده و تصمیم دارید به سمت گناه نروید، توبه محقق شده است. هر مقدار می‌توانید استغفار کنید، مداومت بر استغفار بسیار خوب است. درود بر شما، موفق باشید
    1 امتیاز
  11. با سلام و احترام پیش‌تر به سؤال شما پاسخ داده شده است. پست فعلی شما با قبلی ادغام شد.
    1 امتیاز
  12. سلام علیکم این موضوع باید بررسی شود که خود چاه کن مقصر بوده یا شاگرد مقصر بوده یا صاحبکار مقصر است. والله العالم
    1 امتیاز
  13. سلام علیکم آبی که بعد از استبرا از انسان خارج می‌شود پاک است و وضو را هم نقض نمی‌کند و در این باره و سواس نداشته باشید و به آن اعتنا نکنید.چون اگر اعتنا کنید روز به روز بر مشکلتان افزوده می‌شود والله العالم
    1 امتیاز
  14. سلام علیکم در پرداخت این هزینه، تکلیفی به عهده شما نمی باشد. موفق باشید
    1 امتیاز
  15. سلام وقت بخیر اگر این مقدار از مسامحه سبب تولید محصولی می‌شود که نسبت به محصول مورد نظر مشتری، تفاوتی ایجاد می‌شود که عرف از آن اغماض و چشم پوشی نمی‌کند این نوعی کم‌فروشی بوده، حرام و حق الناس است و شما نیز مجوز چنین کاری را ندارید
    1 امتیاز
  16. سلام علیکم 1_ طبق فرض گفته شده پیشانی پاک بوده و فقط دست نجس است. نکته قابل توجه: اگر تری و رطوبت به قدری کم باشد که به دیگری نرسد، آن شی دیگر نجس نمی‌شود. 2_ آب واسطه سوم حساب نمی‌شود و با برخورد با واسطه دوم نجس می‌شود. و این آب با برخورد با هر شئ پاک دیگری آن‌را نجس می‌کند. موفق باشید
    1 امتیاز
  17. سلام علیکم دلیل بطلان این معاملات منطبق نبودن بر هیچ یک از عقود شرعیه و اکل مال به باطل بودن است
    1 امتیاز
  18. سلام علیکم باید تمام اموالی که دارد به سه قسم تقسیم کند. اول :آنهایی که خمس تعلق نگرفته است که یا از مستثنیات خمس است یا در مؤنه قرار گرفته است. این قسم خمس ندارد. دوم: آنهایی که قطعاً خمس تعلق گرفته است که باید خمس آنها را بدهد. سوم: آنهایی که شک دارد که آیا خمس تعلق گرفته یا نه که باید با حاکم شرع و دفتر مرجعش مصالحه کنند.
    1 امتیاز
  19. سلام علیکم کافر دو نوع است ذمی و حربی و قرارداد های بین دولت‌ها دلیل بر ذمی بودن آنها نمیشود.
    1 امتیاز
  20. سلام علیکم اگر اهالی (واگذار کنندکان زمین) راضی به تغییر کاربری هستند و از طرف دولت منعی در استفاده از فضای ایجاد شده نیست، اشکالی ندارد
    1 امتیاز
  21. سلام علیکم خیر، شما ضمان مالی ندارید
    1 امتیاز
  22. با سلام و احترام آسیب‌رساندن و آزار بی‌جهت حیوانات جایز نمی‌باشد و عصبانیت، عذر شرعی محسوب نمی‌شود. در فرض سؤال، الآن تکلیفی ندارید.
    1 امتیاز
  23. سلام علیکم اگر در جایی که هتک نمیشود باشد اشکال ندارد. و اگر در جایی باشد که هتک میشود و محو آن ممکن باشد باید آنرا محو کند.
    1 امتیاز
  24. سلام علیکم مطلبی که در مسئله ۶۳۹ جلد ۲ رساله جامع آمده در فرض برداشت بصورت نقدی میباشد و در کارت به کارت صدق نمیکند. فرق مسئله فوق با مسئله ۷۸۷ جلد ۳ در این است که اجازه اموال مجهول المالک با حاکم شرع است و در این موضوع اجازه دادند اما در مال مشترک و شراکتی اجازه دو شریک لازم است و بدون اذن هریک دیگری نمی تواند در مال شرکت تصرف کند.
    1 امتیاز
  25. سلام علیکم کسی که مسلمان باشد و از اسلام خارج شود مرتد میشود. مرتد دو نوع است ملی و فطری مسأله 125 رساله جامع جلد(۱). کافر کسی است که الف. به خداوند متعال یا به یگانگی او معترف نباشد؛ ب. یا معترف به نبوّت خاتم الأنبیاء(صلی الله علیه وآله وسلم) نباشد؛ ج. یا یکی از ضروریات دین را منکر شود و این انکار، طوری باشد که به تکذیب خاتم الأنبیاء پیامبر اکرمˆ برگردد، هرچند به‌طور اجمالی باشد و در این مورد فرقی نمی‌‌کند که آن ضروری، از واجبات مانند نماز، روزه، زکات و حجاب باشد یا از کارهای حرام مانند شراب خوردن، ربا و غنا باشد یا از مسائل اعتقادی مثل معاد یا مودّت اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) باشد. بنابراین، فردی که دینی را انتخاب نکرده باشد یا دارای دینی غیر از دین اسلام باشد یا دین اسلام را انتخاب نموده، امّا بعضی از دستوراتی را که از جانب خداوند متعال به پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) ابلاغ شده - در حالی که می‌‌داند گفتۀ پیامبر خداست - انکار نماید، کافر می‌‌باشد. امّا فردی که اسلام را به عنوان دین خویش انتخاب نموده، ولی به دلایلی مانند دوری از محیط مسلمانان یا القاء شبهات مخالف دین، بعضی از احکام فرعی دین مثل خمس و حجاب را بدون آنکه قصد تکذیب پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و گفتۀ ایشان را داشته باشد منکر گردد، کافر نمی‌‌باشد، هرچند منحرف است. کافر به‌طور کلّی، به دو دستۀ کافر کتابی یعنی یهودی، مسیحی و زرتشتی و کافر غیر کتابی، یعنی کافری که یهودی یا مسیحی یا زرتشتی نمی‌‌باشد، طبقه‌بندی می‌‌گردد که حکم پاک یا نجس بودن آنان در مسألۀ «127» ذکر میشود مسأله 127. شایان ذکر است، حکم پاک یا نجس بودن مرتدّ، یعنی کسی که از اسلام خارج شده، حکم همان گروهی است که مرتدّ به آن وارد شده است. پس اگر فرد مرتدّ، کافر کتابی گردد، پاک است و چنانچه کافر غیر کتابی شود، بنابر احتیاط واجب نجس می‌‌گردد.
    1 امتیاز
  26. سلام علیکم دعا کردن برای چهل نفر مومن جزو مستحبات نماز شب است شما میتوانید این ذکری که فرمودید بگویید میتوانید یک مرتبه بگویید و ادامه نماز را بخوانید یا کلا نگویید اشکالی به نماز شب وارد نمیشود
    1 امتیاز
  27. سلام علیکم رانندگی بانوان با رعایت حجاب اسلامی و سایر شؤون اشکالی ندارد اگر در رانندگی را به خوبی بلد هستند مشکلی ندارد و تقوا رعایت حلال و حرام خداوند است هر کدام که کمتر با نامحرم ارتباط دارند از همان استفاده کنند
    1 امتیاز
  28. سلام علیکم اون مقداری که متوجه نبوده اید و غذا خورده آید روزه تان صحیح است همچنین مقداری که بدون اختیار فرو داده اید روزه صحیح است در باطل شدن روزه ۲ شرط است ۱ : علم ۲ : عمد چون در هر دو موضوع شما علم و اختیار نبوده روزه صحیح است و نیازی به قضا کردن و کفاره نمیباشد
    1 امتیاز
  29. با سلام و احترام چنانچه عرض شد معامله صحیح است.
    1 امتیاز
  30. پوشش زن در نماز علاوه بر صورت و دو دست تا مچ ، پاها تا مچ هم لازم نیست بپوشاند اما حکم پاها فقط در نماز است (در صورتی که نامحرم نباشد ) و الا در برابر نامحرم پوشیده بودن پاها هم لازم است
    1 امتیاز
  31. با سلام و احترام در صورتی که ثمن معامله از پول حرام پرداخت شود، معامله صحیح است و خریدار مالک کالا می‌شود. اما بریءالذمه نشده و ثمن را به فروشنده بدهکار است.
    1 امتیاز
  32. با سلام و احترام اگر عرفاً آسیب محسوب شود، باید رضایت گرفته شود.
    1 امتیاز
  33. سلام علیکم غسل صحیح است، گرچه معظم له حفر چاهی که مجوز قانونی ندارد را اجازه نمی‌دهند
    1 امتیاز
  34. سلام علیکم خیر این یک مساله فقهی است و جزو ضروریات دین نیست و عدم اعتقاد به ولایت فقیه سبب خروج از دین نمی‌شود
    1 امتیاز
  35. سلام علیکم چنانچه توافق روشن و صریحی بر نحوه کار و خدمات شده باشد، اجیر مستحق مبلغ بالاتری نخواهد بود گرچه اگر واقعا از کلفت و سختی کار باخبر نبوده سزاوار است طرفین مصالحه نمایند
    1 امتیاز
  36. سلام علیکم اگر مطمئن باشید که چنانچه میدانستند انکسی که پول قرضی میخواهد خود شما هستید آن پول را قرض می‌دادند اشکالی ندارد
    1 امتیاز
  37. سلام علیکم ارشاد جاهل و یاد دادن حکم شرعی به وی با این شرایط واجب است : ۱. آن حکم، از احکام الزامیّه (واجب یا حرام) باشد. ۲. حکم مذکور محلّ ابتلای فرد جاهل باشد، مانند بسیاری از مسائل نماز و روزه. ۳. آن حکم از موارد اختلافی در فقه نباشد که احتمال عقلایی داده شود وی از مجتهد جامع الشرایطی تقلید می‌نماید که آن مورد را از احکام الزامیه (واجب یا حرام) نمی‌داند. ۴. فردی که می‌خواهد ارشاد نماید، اطلاع از حکم الزامی داشته باشد. ۵. احتمال عقلایی تأثیر در فرد جاهل وجود داشته باشد. ۶. یاد دادن به وی موجب سختی فوق‌العاده‌ای که معمولاً تحمّل نمی‌شود (حَرَج) نباشد؛ البتّه احتمال حرج کافی نیست و برای رفع تکلیف یقین یا اطمینان به حرج لازم است. ۷. یاد دادن به وی موجب ضرر قابل توجّه نباشد؛ البتّه اطمینان به ضرر لازم نیست، بلکه برای رفع تکلیف، خوف ضرر کافی است. شایان ذکر است، در مواردی که فرد جاهل درصدد یادگیری و تعلّم حکم مسأله است ارشاد وی – با تحقّق شرایط فوق – لازم می‌باشد و همین طور است اگر با وجود التفات به ندانستن حکم مسأله، درصدد یادگیری آن نباشد، بلکه اگر فرد به علّت غفلتی که نسبت به آن مسأله دارد، احتمال ثبوت حکم الزامی در آن مورد را نمی‌دهد و به این علّت درصدد یادگیری آن نیست، باز هم بنابر احتیاط لازم، یاد دادن مسأله به او واجب است.
    1 امتیاز
  38. سلام علیکم اگر فردی عقیقه نشده باشد، مستحب است خودش تا آخر عمر، برای خودش عقیقه کند، بلکه می توان برای کسی که عقیقه نشده بعد از فوت او نیز عقیقه انجام داد . عقیقه باید شتر یا گاو یا گوسفند یا بز باشد و حیوان دیگر مانند مرغ و خروس و بوقلمون و شتر مرغ کافی نیست . مستحب است عقیقه چاق و فربه باشد و لازم نیست شرایط واجب قربانی عید قربان را داشته باشد .
    1 امتیاز
  39. سلام علیکم تردّد، تصرّف و استفاده از کوچه‌های بن‌بست برای سایر افراد به اندازۀ متعارف که معمولاً کسی از آن جلوگیری نمی‌کند، اشکال ندارد؛ ولی بیش از این مقدار، نیاز به اجازه یا اطمینان به رضایت صاحبان حقّ در آن کوچه دارد.
    1 امتیاز
  40. سلام علیکم رد مظالم عبارت است از دینی که بر ذمه شماست . حق وطلب متعلق به دیگری است وشما با صدقه دادن ان مبلغ در مال دیگران تصرف میکنید ، از طرفی صاحب حق را نمی شناسید یا دسترسی به او ندارید تا بتوانید در مال او تصرف کنید از انجایی که در روایات ولایت هایی فی الجمله به فقیه واگذار شده ، که یکی از انها تصرف در مال مجهول المالک است لذا اذن واجازه از فقیه برای صدقه دادن مال دیگران لازم است .
    1 امتیاز
  41. عادل کسى است که کارهایى را که بر او واجب است بجا آورد و کارهایى را که بر او حرام است ترک کند. نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبى باشد، که اگر از اهل محل یا همسایگان، یا کسانى که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، خوبى او را تصدیق نمایند. اگر بی توجهی منظورتان همان انجام ندادن باشد اخلالی به عدالت نیست
    1 امتیاز
  42. با سلام و احترام اگر از واژه‌ای استفاده کند که در عرف همان معنای سلام و تحیّت را داشته باشد، در پاسخش بگوید: «سلام»، و اگر معنی سلام را متوجه نمی‌شود، به همان صورتی که او سلام کرده، پاسخش را بدهد.
    1 امتیاز
  43. سلام علیکم در خصوص شماره 1 و 2 دشنام و لعن جایز نمی‌باشد. در شماره 3 شخص بدعت‌گذاری که به مخالفت شرع پرداخته، به گونه‌ای که شرع، رعایت احترامش را لازم نداند، در این‌جا دُشنام و بیان معایب و مذمّت کردن این فرد، جایز می‌باشد. نکته قابل توجه: در جایی که دشنام دادن جایز می‌باشد، نباید مشتمل بر الفاظِ رکیک باشد، و منظور از آن کلامی است که عرفاً تصریح به آن نسبت به هر فردی، زشت و قبیح محسوب می‌شود. ضمناً تعیین حد جواز، به ملاحظات مختلفی بستگی دارد من‌جمله: عدم ضرر جانی، مالی، اختلاف و هرج‌ومرج جامعه و غیره. جهت مطالعه و آگاهی بیشتر https://lib.al-mesbah.org/2747/ موفق باشید
    1 امتیاز
  44. مقصود قوانین مصوب حکومتی است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب میرسد .
    1 امتیاز
  45. سلام علیکم اگر منکر بودن عمل او برای شما محرز باشد ( چه بسا از ناحیه مالک شرکت ماذون باشد) وظیفه شما نهی از منکر است( با وجود شرائط دیگر آن مثل احتمال ترتیب اثر) ولی در هرحال ضمان و دین و حق الناسی متوجه شما نیست
    1 امتیاز
  46. سلام علیکم در این خصوص، قانونی در کشور نداریم. پس شرعاً ضمان و بدهی برای فرد ایجاد نمی‌شود، امّا چنانچه در ضمن عقد شرعی مانند صلح، پرداخت خسارت معیّن در صورت تخلّف با وی شرط شده، پرداخت آن لازم است. موفق باشید
    1 امتیاز
  47. سلام علیکم اگر میدانسته وقت برای غسل ندارد ولی وقت برای تیمم داشته و با این وجود اقدام نکرده، حکم باقی ماندن عمدی بر جنابت دارد که باید روزۀ آن روز را تمام کند و بنابر احتیاط واجب، آن را به نیّت قربت مطلقه انجام دهد؛ سپس باید روز دیگری را نیز روزه بگیرد و چون معلوم نیست روزۀ آن روز دیگر، قضا است یا عقوبت، آن روز را نیز به قصد آنچه وظیفۀ اوست قربةً إلی اللّه روزه بگیرد. اما اگر بر این باور بوده که فرصت برای غسل دارد اما در اثنای غسل متوجه دخول وقت میشود، روزه آن روزش صحیح است و قضا ندارد
    1 امتیاز
  48. اگر فردی در بانک خصوصی پولی را به رسم امانت بگذارد و شرط سود و اضافه نکند( گرچه می‌داند به آن پول، من باب سود مبلغی اضافه میکنند) در این فرض تصرف در آن مبلغ اضافه که بانک خصوصی با رضایت خود به ما پرداخت نموده، حلال است و بانک خصوصی بانکی است که سهامداران آن افراد حقیقی و سازمان های خصوصی باشند و دولت در آن سهمی نداشته باشد
    1 امتیاز
  49. وظیفه مکلفین رجوع به مرجع اعلم در باب فروعات واحکام دین است وکلام مرجع از این باب حجت است که ما راهی برای رسیدن به احکام دین غیر ازاین راه نداریم ورجوع به فقیه جامع الشرایط که تبحر وتخصص در این امر دارد ، عاقلانه ترین راه برای رسیدن به احکام دین است . اما نکاتی را باید در این مورد مد نظر داشته باشید . نکته اول این است که غیر معصوم همیشه در معرض خطا واشتباه است وکسی را به حد عصمت نبینیم . لذا به مرجع تقلید عالم وعادل در باب فروعات دین مراجعه میکنیم تا زمانی که شرایط تقلید در او باشد ،وهر زمان شرایط را از دست داد ،شرعا تقلید از او جایز نیست . این نوع فکر که من مقلد مرجعی هستم وبه کلام دیگر فقها وعالمان دین توجهی ندارم فکر اشتباهیست . همه ما به علمای مهذب وبا تقوا نیاز داریم واز وجود همه انها بهره میبریم .لذا این تعبیر که نظر هیچ‌کسی را نه میپذیرم نه اهمیت میدهم عبارت مناسبی نیست.
    1 امتیاز
  50. سلام علیکم به طور کلی چنانچه یادگیری علوم غریبه مشتمل بر کار حرام یا ترک واجب یا مخالف شرع نباشد، و محذور شرعی دیگری را به همراه نداشته باشد اشکال ندارد. لکن آنچه از این علوم در حال حاضر نزد مردم است قابل اعتماد نیست، و غالبا ورود به این امور موجب #تضییع_وقت و #اتلاف_عمر عزیز و بازماندن از وظایف اهمّ میگردد، و لذا توصیه نمیشود خصوصا برای طلاب علوم دینی، گاه این علوم مشتمل بر اموری است که ترویج باطل محسوب میشود. نسبت به کتب دینی هم باید سطح تحصیلات شما واشنایی شما با ادبیات عرب برای ما مشخص شود تا بتوانیم در این زمینه راهنمای شما باشیم .
    1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد
×
×
  • اضافه کردن...