تمامی فعالیت ها
این جریان به طور خودکار بروزرسانی می شود
- امروز
-
سلام مقلد آقای سیستانی بنده خدا فطره ی ماه رمضان را کنار گذاشته بوده بعد دوباره خرج کرده و تا الان نداده تکلیف چیست؟
-
سلام علیکم،اگر خون به مقدار کمتر از بند انگشت باشد آیا باز هم لازم است شستشو وپاک شود؟
- 2 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: موسوی -
سلام علیکم اگر انسان نداند که چند روز این عمل استمناء را در ماه رمضان انجام داده باید چه کار کند؟
-
سلامعلیکم اگربعد از عقد ؛ زوجین راضی به عقد شده اندهرچنددر ابتدا راضی نباشند عقد صحیح است واثار عقد بر ان بار می شود اما اکر از ابتدا راضی نبودند وبعد از جاری شدنعقدهم راضی نشوند وعقد باطل است . در ازدواج دختر شیعه با شوهر اهل سنت اکر خوفانحراف اعتقادی باشد جایز نیست .
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
سلام علیکم باید توبه کند و قضای یک روز را بگیرد و استغفار کنند هر زمان که برایش مقدور بود کفاره آن را بپردازد یا اگر مقدور بود ۶۰ روز روزه را بگیرد. والله العالم
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
چطوردرزمان شک میشه نمازراشکست؟طبق احکام شکیات دستورداریم هرچه حکم داده شده عمل کنیم بنابراین درصورتهایی ازشک حکم نگفته نمازباطله ومیشودشکست رواین حساب چطورمرجع بزرگوارمیفرمایندمیشودشکست واعاده کرد؟ افعال نمازیعنی چه؟مثال بزنید
- 2 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: مصدق -
سلام شخصی که در ماهی رمضان ناخاسته مرکتب کار حرامی مانند استمنا میشود والان هم توان کفاره را ندارد این شخص باید چه کار نماید واگر توبه نماید آیا خدواند میبخشد
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: شوندی -
سلام علیکم در مورد سوال لازم است طبق قانون دفتر شهریه عمل نماید.
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
سلام علیکم خونی که به سبب کوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست میمیرد، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است؛ امّا اگر به آن خون بگویند و ظاهر گردد، نجس است؛ پس چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود طوری که خون، جزء ظاهر بدن حساب شود، چنانچه بیرون آوردن خون و تطهیر محل، برای وضو یا غسل، ضرر قابل توجّه یا زحمت فوقالعادهای ندارد، باید آن را بیرون آورند و اگر ضرر قابل توجّه یا سختی فوقالعاده که معمولاً قابل تحمّل نیست دارد، چنانچه در قسمتهای مربوط به تیمّم نمیباشد، تیمّم کافی است و اگر در قسمتهای مربوط به تیمّم است و مانع شمرده میشود، باید هم تیمّم نماید و هم وضوی جبیره بگیرد.
- 2 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
سلام علیکم همانطور که در پاسخ سوال گذشته بیان شد اگر مرد توان پرداخت مهریه را داشته باشد،حج بر زن واجب میشود. و اما اگر مرد توان پرداخت مهریه را نداشته باشد حج بر زن واجب نمیشود. والله العالم
- 3 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
سلام علیکم در مورد سوال در حریم های عمومی لازم است طبق قانون عمل شود و در حریم های خصوصی رضایت مالکین شرط است بدون رضایت مالکین جایز نیست تصرف نماید.
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان - دیروز
-
سلام و وقت بخیر این خون که به این شکل زیر ناخن میشود و خیلی نزدیک و ظاهر شدن است اگه بعد از ۳ الی۴ روز ظاهر بشه نجس هست ؟
- 2 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محمود-موحدی-فر -
المیرا عضو سایت گردید
-
سلام همه ساله با آمدن فصل بهار عدهی زیادی از کوچی ها(عشایر)در برخی از مناطق مرکزی افغانستان خصوصاً در مناطق شیعه نشین،آنها بادست باز از چراگاه های حریم عمومی روستایی و بعضاً خصوص افراد استفاده می کنند. آنان با توجه به حق بهره مندی از چنین مزیتی برای خود،کار شان با مردم منطقه به در گیری لفظی و فیزیکی نیز منجر میشود.حالا آیا این هاحق محروم کردن اهالی منطقه از منابع طبیعی و حریم روستایی را دارد
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محمود-موحدی-فر -
سلام علیکم یکی از شرایط اقامه، قیام است. آیا راه رفتن هنگام اقامه گفتن با این که ایستادن هم صدق میکنداشکال دارد؟ یعنی قیام دارای دو جزء (ایستادن و ساکن بودن) است یا ایستادن کافی است ولو که حرکت کردن و راه رفتن هم باشد؟ بنابر فرضی که راه رفتن در هنگام اقامه اشکال داشته باشداگر اقامه به خاطر اطلاق اجاره ی نماز یومیه میت واجب باشد و مستاجر در حال اقامه راه رفته، حکم نمازهای استیجاری و اجرت آن چیست؟ در حالی که مستاجر جاهل قاصر بوده چون فکر میکرده که قیام یعنی ایستادن ولو که راه رفتن هم در کنارش باشد.
-
سلام علیکم در ودی اثر منی چه اثر شرعی آن، مانند باطل شدن طهارت و یا واجب شدن غسل و چه اثر جسمی، مانند سستی بدن و احساس لذت و جستن هنگام خروج وجود ندارد.
- 3 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
سلام علیکم با صرف چنین احتمالی نمی شود در این آب تصرف کرد و با آن وضو گرفت. وضو با آبی که صاحب آن راضی نباشد باطل است، هر چند وضو گیرنده حکم شرعی را نمی دانسته .
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
سلام علیکم نماز گزار هر زمان در بین نماز متوجه شود قسمتی که باید برای نماز پوشیده باشد نمایان شده است، باید فورا آن را بپوشاند و لازم نیست نماز را دوباره بخواند و احتیاط واجب آن است زمانی که متوجه شد، جایی از بدن او که پوشش آن واجب است نمایان شده، چیزی از نماز را به جا نیاورد تا آن جا را بپوشاند و اگر در سجده متوجه چنین حالتی شد، به دلیل اینکه نمی تواند در چنین حالتی ذکر سجده بگوید و نیز بدون ذکر نمی تواند سر از سجده بردارد؛ باید نماز خود را دوباره بخواند .
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
سلام با توجه با مسأله ۶۶۹ رساله جامع آیت الله سیستانی من در سال۱۳۹۸ قبل از سررسید سال خمسی بعدی مبلغ مخموس سال قبل را با قیمت دلار همان زمان تبدیل به دلار کردم و پس از رسیدن سال خمسی با توجه به قیمت دلاری خمس را حساب و پرداخت کردم اما حالا دوباره که به مسأله رجوع کردم بدلیلی متوجه شدم به علت شاید بیتوجهی اون قسمت مصالحه را ندیدم و انکسی که پرسیدم هم نگفته بود و من آن کار رو نکردم یا اگر کردم یادم نیست از آن زمان تا حالا هم هر سال دلاری حساب میکنم حکمش چیس ت
-
محمد مقدم عضو سایت گردید
-
يعني الان كه دريافت نكرده هم حج بهش واجب است واگه سالهاي قبل هم حد و شرايط مرد طوري بوده باشه كه توانايي پرداخت نداشته چطور؟
- 3 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: شوندی -
آیا در وَدی اثر های منی هم وجود دارد یا خیر؟
- 3 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: عقباطلب -
سلام علیکم اگر بخواهد جانب احتیاط را رعایت کند باید به مسافرت برود
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
الف: اگر این پول پس انداز شده مشمول خمس بوده و از بین رفته، خمس آن به ذمه شخص هست ب: اگر سود این سهام در سررسید خمسی شخص در دسترس و قابل برداشت بوده خمس ان واجب شده و اگر بعد از آن از بین برود خمس آن به ذمه شخص میباشد
- 2 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
سلام وقت بخیر پاسخ بخش اول سوال: خرید و فروش سهام صحیح است ، البته اگر معاملات شرکت سهامی حرام باشد، مثل آنکه به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوی مشغول باشد ، خرید سهام آن، و مشارکت در این معاملات جایز نیست .
- 2 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
سلام وقت بخیر در این مورد شرایط زندگی افراد و عنوان مالی که بدستشان میرسد در حکم مساله تفاوت ایجاد میکند بطور کلی؛ ملاک شاغل بودن فرد در بحث «خمس» آن است که درآمد کسبی وی در طول سال، نسبت به مخارج و مصارف سالیانهاش، مقدار قابل توجّهی باشد؛ مثلاً اگر درآمد کسبی فرد، به اندازۀ «5» درصد مخارج و مصارف وی باشد، این فرد، عرفاً شاغل به حساب نمیآید؛ امّا اگر درآمد کسبی او «25» درصد مخارجش باشد، عرفاً شاغل میباشد و در موارد تردید عرفی، مراعات مقتضای احتیاط بین احکام شاغل و غیر شاغل، ترک نشود
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان -
سلام علیکم در مورد سوال اول وقت خواندن نماز ظهر اشکال ندارد.
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان