رفتن به مطلب

۲۰۶۸


سجاد تیموری مهمان

ارسال های توصیه شده

سجاد تیموری مهمان

سلام آیت الله سیستانی می فرمایند که برای

بساز بفروشی احتیاط واجب ز‌کات تعلق میگیرد 

 

حالا اگر زکات برای بساز بفروشی ندهم وقتی که حافظ قرآن رو تموم کردم خدشه ای به ثواب حافظ یا قاری بودن وارد می‌کند؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محمود-موحدی-فر
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم 

در مورد سوال زکات مال التجاره شرایط خاص خودش برای وجوب زکات دارد.

مالی که انسان به عقد معاوضه مالک می‌شود، و برای تجارت و منفعت بردن نگاه می‏دارد باید ـ بنا بر احتیاط واجب ـ با چند شرط زکات آن را بدهد ـ و آن یک چهلم است ـ :
1 ـ مالک بالغ و عاقل باشد.
2 ـ مال حداقل به‌اندازه (15) مثقال طلای مسکوک یا (105) مثقال نقره مسکوک قیمت داشته باشد.
3 ـ یک سال از وقتی که قصد منفعت بردن کرده است بر آن مال گذشته باشد.
4 ـ قصد منفعت بردن در تمام سال باقی باشد، پس اگر در میان سال از آن قصد منصرف شود، و مثلاً قصد صرف آن را در مؤونه نماید، زکات واجب نیست.
5 ـ مالک بتواند در تمام سال در آن تصرف کند.
6 ـ در تمام سال به مقدار سرمایه یا بیشتر از آن، خریدار داشته باشد، پس اگر در قسمتی از سال به مقدار سرمایه، خریدار نداشته باشد، واجب نیست زکات آن را بدهد.

اگر این شرایط را ندارد پرداخت ان واحب نیست و ثواب قرائت و قاری قرآن به قوت خود باقی است. 

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×
×
  • اضافه کردن...