Ali123 11 ارسال شده در 26 مرداد 1400 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مرداد 1400 مسألة 253 : إذا اشترى فضّة معيّنة بفضّة أو بذهب وقبضها قبل التفرّق فوجدها جنساً آخر رصاصاً أو نحاساً أو غيرهما بطل البيع، وليس له المطالبة بالإبدال، ولو وجد بعضها كذلك بطل البيع فيه وصحّ في الباقي، وله حينئذٍ ردّ الكلّ لتبعّض الصفقة، وإن وجدها فضّة معيبة فإن كان العوض من جنسها كان له الردّ ولم يكن له أخذ الأرش ولو مع عدم التمكّن من الردّ على الأحوط لزوماً، وإن كان العوض من غير جنسها كان بالخيار بين الردّ وبين المطالبة بالأرش مع عدم التمكّن من الردّ، ولا فرق في ذلك بين كون أخذ الأرش قبل التفرّق وبعده. سلام این مسئله را بی زحمت توضیح دهید . وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس ارشد ترنجیان 94 ارسال شده در 28 مرداد 1400 کارشناس ارشد اشتراک گذاری ارسال شده در 28 مرداد 1400 در در ۱۴۰۰/۵/۲۶ در ۱۰:۴۴، Ali۱۲۳ گفته است : مسألة 253 : إذا اشترى فضّة معيّنة بفضّة أو بذهب وقبضها قبل التفرّق فوجدها جنساً آخر رصاصاً أو نحاساً أو غيرهما بطل البيع، وليس له المطالبة بالإبدال، ولو وجد بعضها كذلك بطل البيع فيه وصحّ في الباقي، وله حينئذٍ ردّ الكلّ لتبعّض الصفقة، وإن وجدها فضّة معيبة فإن كان العوض من جنسها كان له الردّ ولم يكن له أخذ الأرش ولو مع عدم التمكّن من الردّ على الأحوط لزوماً، وإن كان العوض من غير جنسها كان بالخيار بين الردّ وبين المطالبة بالأرش مع عدم التمكّن من الردّ، ولا فرق في ذلك بين كون أخذ الأرش قبل التفرّق وبعده. سلام این مسئله را بی زحمت توضیح دهید . سلام علیکم اگر معامله ای واقع شود به این کیفیت که نقره معینی ، مثلاً سکه خاصی که از جنس نقره است در مقابل یک گرم نقره یا یک گرم طلا فروخته شود وقبل از اینکه تفرق وجدایی خریدار و فروشنده واقع شود قبض هم صورت گیرد ،اما خریدار متوجه شود آن مبیع نقره نیست بلکه سرب یا مس یا هر جنس دیگری غیر از نقره بوده در این صورت بیع باطل است و نمیتواند سکه نقره دیگری را مطالبه نماید (چرا که بیع ،بیع شخصی بوده وبر سکه خاص واقع شده)،اما اگر چند سکه خاص بوده و بعضی از آنها نقره بوده وبعض دیگر از جنس دیگر ،در این فرض آن سکه های که نقره بوده معامله نسبت به تنها صحیح است ولی نسبت به سکه های از جنس غیر نقره باطل است ،ولی در همین فرض مشتری حق فسخ تمام معامله را دارد که اصطلاحا از آن تعبیر میشود به خیار تبعیض صفقه . این حکم موردی بود که مبین غیر جنسی باشد که توافق شده است . اما اگر مبیع نقره باشدلکن نقره معیب مثلا سکه شکسته یا ناقص ،در صورتی که عوض آن هم نقره باشد (یعنی نقره در مقابل نقره مبادله شده باشد )،در این صورت خریدار میتواند معامله را بر هم زند وحق گرفتن آرش را ندارد هر چند امکان رد هم نباشد (چرا که موجب ربا در معامله میشود)اما اگر عوض غیر نقره باشد در این فرض مشتری مخیر است بین رد وبر هم زدن بیع وبین گرفتن ارش در صورتی که امکان رد نباشد .(مراد از ارش گرفتن ما به التفاوت معیب وسالم ونسبت سنجی با ثمن معامله است )،ودر این فرض اخیر تفاوتی ندارد گرفتن ارش قبل از تفرق باشد یا بعد تفرق. وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری