رفتن به مطلب

نماز


علی مهمان

ارسال های توصیه شده

سلام

1_گفته شده واو به فارسی تلفظ شود اشکالی ندارد. لذا کلمه واو در ( هو) در سوره توحید اگر به فارسی تلفظ شود (ها) آن  که ضمه دارد یک طور تلفظ می‌شود اما اگر واو  در (هو) به عربی تلفظ شود (ها) آن که ضمه دارد ضمه آن تقریبا دیگر تلفظ نمی‌شود یعنی کلمه هو شبیه( او) در فارسی می‌شود...آیا  دوصورت فوق  تلفظ ( هو) که در نتیجه  کاملا (ها) متفاوت تلفظ می‌شود صحیح است؟

2_با این فرض که مقلد نمی‌خواهد هیچ عملی را به نیت رجاء انجام دهد بفرمایید که گفتن هر ذکری مثل یکبار سبحان الله یا ربنا آتنا... ویا  سایر اذکار در قنوت نمازهای واجب و همچنین گفتن و رحمه  الله و برکاته در سلام نماز قطعا مستحب است یا رجاء؟(به این جهت سوال کردم که در ابتدای رساله آمده است بسیاری از مستحبات در رساله به نیت رجا است)

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام
23 ساعت قبل، علی مهمان گفته است:

1_گفته شده واو به فارسی تلفظ شود اشکالی ندارد. لذا کلمه واو در ( هو) در سوره توحید اگر به فارسی تلفظ شود (ها) آن  که ضمه دارد یک طور تلفظ می‌شود اما اگر واو  در (هو) به عربی تلفظ شود (ها) آن که ضمه دارد ضمه آن تقریبا دیگر تلفظ نمی‌شود یعنی کلمه هو شبیه( او) در فارسی می‌شود...آیا  دوصورت فوق  تلفظ ( هو) که در نتیجه  کاملا (ها) متفاوت تلفظ می‌شود صحیح است؟

سلام وقت بخیر

هر دو صورت صحیح است و ضرری به قرائت ندارد

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در 18 آبان 1402 در 09:13، محسن زاده گفته است:

سلام وقت بخیر

هر دو صورت صحیح است و ضرری به قرائت ندارد

سلام

جواب قسمت دوم سوال؟ باتشکر

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محمدآبادی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام
در 17 آبان 1402 در 09:19، علی مهمان گفته است:

2_با این فرض که مقلد نمی‌خواهد هیچ عملی را به نیت رجاء انجام دهد بفرمایید که گفتن هر ذکری مثل یکبار سبحان الله یا ربنا آتنا... ویا  سایر اذکار در قنوت نمازهای واجب و همچنین گفتن و رحمه  الله و برکاته در سلام نماز قطعا مستحب است یا رجاء؟(به این جهت سوال کردم که در ابتدای رساله آمده است بسیاری از مستحبات در رساله به نیت رجا است)

با سلام و احترام

کسی که بخواهد مستحبات رجائی را ترک نماید، باید مجموعه عظیمی از عبادات را رها کند.

تأمل روی این فرض ثمره عملی ندارد.

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

13 ساعت قبل، محمدآبادی گفته است:

با سلام و احترام

کسی که بخواهد مستحبات رجائی را ترک نماید، باید مجموعه عظیمی از عبادات را رها کند.

تأمل روی این فرض ثمره عملی ندارد.

باسلام

من به این روش سوال کردم تا جواب قطعی بگیرم نه اینکه عبادات را رها کنم! آقای سیستانی قاعده تسامح در ادله سنن را قبول ندارند و فرمودند بسیاری از مستحبات در رساله رجاء است اما در رساله موارد که گفته شده مستحب بودنش ثابت نیست و نیت رجاء کنید خیلی کم هستند و این  با عبارت (بسیاری از مستحبات رجاء است!) منافات دارد.  

به عنوان مثال:قنوت یعنی دستها را بالا ببریم مستحب قطعیست اما اذکارش رجاء! مگر معنی رجا این نیست که به امید ثواب است و شاید صحیح باشد و شاید هم نباشد! یعنی هیچ ذکر قطعی مستحبی برای قنوت وجود ندارد؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: مصدق
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم 

مطلبی که فرموده‌اید "قنوت یعنی دستها را بالا ببریم مستحب قطعیست اما اذکارش رجاء" صحیح نمی‌باشد.

آنچه در رساله آورده شده، آن است که خواندن قنوت مستحب است، و هر دعا یا مناجات یا ذکری هنگام قنوت خوانده شود کافی است.

نه اینکه اصل و اساس خواندن دعا و ذکرِ در قنوت، رجاءً باشد.
 

 

موفق باشید

 

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...