رفتن به مطلب

هبه


زهرا مهمان

ارسال های توصیه شده

باسلام واحترام

متاسفانه به علت حساسیت به  شوهرم  تا دو سال پس از ازدواج، آزارش میدادم و  چون خانه متعلق به من بود و او از خودش خانه نداشت گاهی از خانه بیرونش میکردم.مدتی بعد نامه ای بدستم رسید که به خاطر متن نامه، سند خانه را به نام او زدم  و دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکردم.
چند وقت پیش اتفاقی ایمیل شخصی او را دیدم که ازیکی از دفاتر و چند نفر پاسخگو  عبارت ذیل را  استفتا کرده بودند. سوال: همسرم عصبی هستند و مجبور شدم او را توسط نامه ای که منسوب به فلان آیت الله و فلان معصوم است فریب دهم تا به جهت رفع اختلافات خانوادگی خانه مسکونیش به نام من شود حال خیلی نادم هستم آیا با این فرض حلال است و قبض محقق شده است؟

پاسخها: 1_بله قبض است2_دروغ جایز نبوده اما بخشش صحیح است3_اشکال ندارد اما متوجه شود یا نشود می‌تواند پس بگیرد...

سوال من که به پاسخ شما در این سایت اطمینان دارم این است:1_بر فرض اینکه راضی نباشم یا تا قیامت متوجه نمی‌شدم آیا واقعا قبض شده و برایشان حلال است؟
2_یکروز قبل از اینکه متوجه ماجرا بشوم به من گفتند فرض بگیر هیچ نامه ای در کار نبوده آیا بازهم سند به نامم میزدی؟ من زبانی گفتم بله بازهم می‌بخشیدم (اما واقعا نامه در ذهنم بود که گفتم بله می‌بخشیدم) آیا در این صورت  بر ایشان حلال است؟
3_ اگر مانع استطاعتشان برای حج رفتن، فقط خانه نداشتن بوده پس در سالی که سند را تحویل گرفتند و مشکل دیگری نداشتند حج بر ایشان مستقر شده یا خیر؟

باتشکر وسپاس فراوان

 

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

1و 2. گرچه فریب و جعل نامه و توسل به دروغ برای راضی کردن شما جهت انتقال منزل به نام او امری ناپسند بوده لکن چون با رضایت سند انتقال شده به تعبیر شما برای او حلال است و نیز بدانید اگر ایشان از ارحام شما نیست و بخشش شما قربة الی الله نبوده می‌توانید در هبه خود رجوع کنید و بر وی واجب است پس از رجوع شما در صورتیکه منزل به همان حال سابق است و تغییراتی در منزل ایجاد نکرده، آن را به شما بازگرداند

3. برای نظر دادن در حصول استطاعت  بررسی موارد متعددی لازم است و صرف اینکه شخصی صاحب منزلی باشد که برای سکونت به ان احتیاج دارد نمی‌توان حکم به استطاعت کسی داد

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...