توسعهدهنده ثبت سیستمی 11 ارسال شده در 24 اسفند 1399 توسعهدهنده اشتراک گذاری ارسال شده در 24 اسفند 1399 پرسش: حکم لقاح مصنوعی از زن و شوهر و گزاردن آن جنین در رحم زن دیگر برای باردار شدن چیست؟ و بچه ملحق به کیست و با اگر پسر باشد با کدام زن محرم است و مساله ارث چی می شود؟ و پدر بچه همین شوهر صاحب اسپرم است؟ پاسخ: تلقیح مصنوعی اسپرم زوج با تخمک زوجه و کاشت آن در رحم زن اجنبی (بنا بر احتیاط واجب این زن غیر از محارم زوج باشد) به خودی خود حرام نیست، ولی از این جهت که تلقیح مصنوعی غالبا همراه با کشف عورت یا لمس و نگاه به آن است حرام می شود، لذا در غیر حال ضرورت مراجعه کننده مجاز به کشف عورت نیست. و در هرحال چنانچه بچه متولد شود، انتساب او به زوجه (صاحب تخمک) یا به صاحب رحم محل اشکال است، بنابراین به احتیاط واجب لازم است در مسأله ارث بین آنها مصالحه صورت گیرد، و از این جهت که صاحب تخمک همسر پدر بچه است محرم بچه می باشد و همچنین صاحب رحم (مانند مادر) محرم بچه است. و از طرف دیگر زوج پدر شرعی او محسوب می شود. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: المسائل المنتخبة، مسائل مستحدثات، م۶۸ | وضعیت: تأییدشده توسط: ثبت-سیستمی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
توسعهدهنده ثبت سیستمی 11 ارسال شده در 24 اسفند 1399 مالک توسعهدهنده اشتراک گذاری ارسال شده در 24 اسفند 1399 پرسش: برخی اوقات، زن و شوهر به تلقیح مصنوعی که پزشکی آن را اجراء می کند نیاز پیدا می کنند و آن عمل، مستلزم دیدن آلت تناسلی آنان توسط پزشک است آیا چنین عملی جایز است؟ پاسخ: دیدن آلت تناسلی و مشاهده آن توسط فرد نامحرم، تنها به سبب یاد شده در سؤال، جایز نمی باشد و اما اگر نیاز به فرزند، ضروری باشد و آن، به دیدن آلت تناسلی موقوف باشد در آن صورت جایز می شود و از موارد ضرورت آن است که پدر و مادر آنچنان برای فرزند داشتن بی صبری می کنند که تحمل آن وضع برایشان فوق العاده دشوار و طاقت فرساست. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: المسائل المنتخبة، مسائل مستحدثات، م۶۹ | 1 وضعیت: تأییدشده توسط: ثبت-سیستمی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
توسعهدهنده ثبت سیستمی 11 ارسال شده در 24 اسفند 1399 مالک توسعهدهنده اشتراک گذاری ارسال شده در 24 اسفند 1399 پرسش: در عمل تلقیح تخمک در داخل دستگاه مصنوعی، گاهی چندین جنین شکل می یابد و چه بسا کشت همه آنها در رحم مادر برای او مرگ آور و یا خطر ناک است آیا می توان یک جنین را برگزید و بقیه را تلف کرد؟ پاسخ: کشت تخمک پرورده شده که در دستگاه آزمایش، به عمل می آید واجب نیست پس در فرض سؤال می توان یکی را برگزید و بقیه را تلف کرد و از بین برد. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: المسائل المنتخبة، مسائل مستحدثات، م۶۹ | وضعیت: تأییدشده توسط: ثبت-سیستمی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
توسعهدهنده ثبت سیستمی 11 ارسال شده در 24 اسفند 1399 مالک توسعهدهنده اشتراک گذاری ارسال شده در 24 اسفند 1399 پرسش: آیا کشت نطفه جایز است بدین معنی که تخمک زن ونطفه شوهرش را در بیرون رحم تلقیح کرده و آنگاه دوباره در داخل رحم زن قرار می دهند ؟! ایا این فرزند شرعی است و مانند بقیه فرزندان است؟ پاسخ: تلقیح مصنوعی تخمک زوجه با اسپرم زوج در محیط آزمایشگاهی و کاشت آن جنین در رحم زوجه، به خودی خود حرام نیست، ولی از این جهت که تلقیح مصنوعی غالبا همراه با کشف عورت یا لمس و نگاه به آن است حرام می شود، لذا در غیر حال ضرورت، مراجعه کننده مجاز به کشف عورت نیست. و در هر حال اگر بچه متولد شود فرزند شرعی زوجین محسوب می شود و احکام شرعی مانند محرمیت و ارث بین آنها ثابت است. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: المسائل المنتخبة، مسائل مستحدثات، م۶۹ | وضعیت: تأییدشده توسط: ثبت-سیستمی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
توسعهدهنده ثبت سیستمی 11 ارسال شده در 24 اسفند 1399 مالک توسعهدهنده اشتراک گذاری ارسال شده در 24 اسفند 1399 پرسش: آیا قرار دادن نطفه مرد اجنبی در رحم زن اجنبیه فی نفسه جایز است ؟ آیا این عمل شبیه به زنا نیست ؟ پاسخ: این کار جایز نیست ولی حکم زنا را ندارد . منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: المسائل المنتخبة، مسائل مستحدثات، م۶۵ | 1 وضعیت: تأییدشده توسط: ثبت-سیستمی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
Ali123 11 ارسال شده در 30 خرداد 1400 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد 1400 اینکه فرمودید فی نفسه جایز نیست منظور اینست که قرار گرفتن نطفه برای غیر بارداری باشد؟ وضعیت: پاسخدادهشده توسط: صادقی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناسان قدیم صادقی 30 ارسال شده در 1 تیر 1400 کارشناسان قدیم اشتراک گذاری ارسال شده در 1 تیر 1400 در در ۱۴۰۰/۳/۳۰ در 09:01، Ali123 گفته است : اینکه فرمودید فی نفسه جایز نیست منظور اینست که قرار گرفتن نطفه برای غیر بارداری باشد؟ سلام علیکم منظور از فی نفسه یعنی اصل قرار دادن نطفه مرد اجنبی در زن اجنبیه است 1 وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری