رفتن به مطلب

تمامی فعالیت ها

این جریان به طور خودکار بروزرسانی می شود

  1. امروز
  2. مهمان

    ۲۰۸۱

    سلام علیکم اگر انسان نداند که چند روز این عمل استمناء را در ماه رمضان انجام داده باید چه کار کند؟
  3. ترنجیان

    ۲۰۶۶

    سلام‌علیکم‌ اگر‌بعد از عقد ؛ زوجین راضی به عقد شده اندهر‌چند‌در ابتدا راضی نباشند عقد صحیح است واثار عقد بر ان بار می شود اما اکر از ابتدا راضی نبودند وبعد از جاری شدن‌عقد‌هم راضی نشوند وعقد باطل است . در ازدواج دختر شیعه با شوهر اهل سنت اکر خوف‌انحراف اعتقادی باشد جایز نیست .
  4. شوندی

    ۲۰۸۰

    سلام علیکم باید توبه کند و قضای یک روز را بگیرد و استغفار کنند هر زمان که برایش مقدور بود کفاره آن را بپردازد یا اگر مقدور بود ۶۰ روز روزه را بگیرد. والله العالم
  5. مهمان

    ۲۰۳۹

    چطوردرزمان شک میشه نمازراشکست؟طبق احکام شکیات دستورداریم هرچه حکم داده شده عمل کنیم بنابراین درصورتهایی ازشک حکم نگفته نمازباطله ومیشودشکست رواین حساب چطورمرجع بزرگوارمیفرمایندمیشودشکست واعاده کرد؟ افعال نمازیعنی چه؟مثال بزنید
  6. مهمان

    ۲۰۸۰

    سلام شخصی که در ماهی رمضان ناخاسته مرکتب کار حرامی مانند استمنا میشود والان هم توان کفاره را ندارد این شخص باید چه کار نماید واگر توبه نماید آیا خدواند میبخشد
  7. محمود موحدی فر

    ۲۰۵۷

    سلام علیکم در مورد سوال لازم است طبق قانون دفتر شهریه عمل نماید.
  8. سلام علیکم خونی که به سبب کوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست می‌‌میرد، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است؛ امّا اگر به آن خون بگویند و ظاهر گردد، نجس است؛ پس چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود طوری که خون، جزء ظاهر بدن حساب شود، چنانچه بیرون آوردن خون و تطهیر محل، برای وضو یا غسل، ضرر قابل توجّه یا زحمت فوق‌العاده‌‌ای ندارد، باید آن را بیرون آورند و اگر ضرر قابل توجّه یا سختی فوق‌العاده که معمولاً قابل تحمّل نیست دارد، چنانچه در قسمت‌های مربوط به تیمّم نمی‌باشد، تیمّم کافی است و اگر در قسمت‌های مربوط به تیمّم است و مانع شمرده می‌شود، باید هم تیمّم نماید و هم وضوی جبیره بگیرد.
  9. شوندی

    ۲۰۶۱

    سلام علیکم همانطور که در پاسخ سوال گذشته بیان شد اگر مرد توان پرداخت مهریه را داشته باشد،حج بر زن واجب میشود. و اما اگر مرد توان پرداخت مهریه را نداشته باشد حج بر زن واجب نمیشود. والله العالم
  10. محمود موحدی فر

    ۲۰۷۴

    سلام علیکم در مورد سوال در حریم های عمومی لازم است طبق قانون عمل شود و در حریم های خصوصی رضایت مالکین شرط است بدون رضایت مالکین جایز نیست تصرف نماید.
  11. دیروز
  12. المیرا

    خون زیر ناخن

    سلام و وقت بخیر این خون که به این شکل زیر ناخن میشود و خیلی نزدیک و ظاهر شدن است اگه بعد از ۳ الی۴ روز ظاهر بشه نجس هست ؟
  13. مهمان

    ۲۰۷۴

    سلام همه ساله با آمدن فصل بهار عده‌ی زیادی از کوچی ها(عشایر)در برخی از مناطق مرکزی افغانستان خصوصاً در مناطق شیعه نشین،آنها بادست باز از چراگاه های حریم عمومی روستایی و بعضاً خصوص افراد استفاده می کنند. آنان با توجه به حق بهره مندی از چنین مزیتی برای خود،کار شان با مردم منطقه به در گیری لفظی و فیزیکی نیز منجر میشود.حالا آیا این هاحق محروم کردن اهالی منطقه از منابع طبیعی و حریم روستایی را دارد
  14. عقباطلب

    ۲۰۶۰

    سلام علیکم در ودی اثر منی چه اثر شرعی آن، مانند باطل شدن طهارت و یا واجب شدن غسل و چه اثر جسمی، مانند سستی بدن و احساس لذت و جستن هنگام خروج وجود ندارد.
  15. عقباطلب

    وضو یا آب غصبی

    سلام علیکم با صرف چنین احتمالی نمی شود در این آب تصرف کرد و با آن وضو گرفت. وضو با آبی که صاحب آن راضی نباشد باطل است، هر چند وضو گیرنده حکم شرعی را نمی دانسته .
  16. عقباطلب

    نماز و پوشش

    سلام علیکم نماز گزار هر زمان در بین نماز متوجه شود قسمتی که باید برای نماز پوشیده باشد نمایان شده است، باید فورا آن را بپوشاند و لازم نیست نماز را دوباره بخواند و احتیاط واجب آن است زمانی که متوجه شد، جایی از بدن او که پوشش آن واجب است نمایان شده، چیزی از نماز را به جا نیاورد تا آن جا را بپوشاند و اگر در سجده متوجه چنین حالتی شد، به دلیل اینکه نمی تواند در چنین حالتی ذکر سجده بگوید و نیز بدون ذکر نمی تواند سر از سجده بردارد؛ باید نماز خود را دوباره بخواند .
  17. محمد مقدم

    خمس

    سلام با توجه با مسأله ۶۶۹ رساله جامع آیت الله سیستانی من در سال۱۳۹۸ قبل از سررسید سال خمسی بعدی مبلغ مخموس سال قبل را با قیمت دلار همان زمان تبدیل به دلار کردم و پس از رسیدن سال خمسی با توجه به قیمت دلاری خمس را حساب و پرداخت کردم اما حالا دوباره که به مسأله رجوع کردم بدلیلی متوجه شدم به علت شاید بی‌توجهی اون قسمت مصالحه را ندیدم و ان‌کسی که پرسیدم هم نگفته بود و من آن کار رو نکردم یا اگر کردم یادم نیست از آن زمان تا حالا هم هر سال دلاری حساب میکنم حکمش چیس ت
  18. مهمان

    ۲۰۶۱

    يعني الان كه دريافت نكرده هم حج بهش واجب است واگه سالهاي قبل هم حد و شرايط مرد طوري بوده باشه كه توانايي پرداخت نداشته چطور؟
  19. مهمان

    ۲۰۶۰

    آیا در وَدی اثر های منی هم وجود دارد یا خیر؟
  20. صادقی

    ۲۰۷۱

    سلام علیکم اگر بخواهد جانب احتیاط را رعایت کند باید به مسافرت برود
  21. محسن زاده

    بورس

    الف: اگر این پول پس انداز شده مشمول خمس بوده و از بین رفته، خمس آن به ذمه شخص هست ب: اگر سود این سهام در سررسید خمسی شخص در دسترس و قابل برداشت بوده خمس ان واجب شده و اگر بعد از آن از بین برود خمس آن به ذمه شخص می‌باشد
  22. محسن زاده

    بورس

    سلام وقت بخیر پاسخ بخش اول سوال: خرید و فروش سهام صحیح است ، البته اگر معاملات شرکت سهامی حرام باشد، مثل آنکه به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوی مشغول باشد ، خرید سهام آن، و مشارکت در این معاملات جایز نیست .
  23. محسن زاده

    خمس

    سلام وقت بخیر در این مورد شرایط زندگی افراد و عنوان مالی که بدستشان میرسد در حکم مساله تفاوت ایجاد میکند بطور کلی؛ ملاک شاغل بودن فرد در بحث «خمس» آن است که درآمد کسبی وی در طول سال، نسبت به مخارج و مصارف سالیانه‌اش، مقدار قابل توجّهی باشد؛ مثلاً اگر درآمد کسبی فرد، به اندازۀ «5» درصد مخارج و مصارف وی باشد، این فرد، عرفاً شاغل به حساب نمی‌آید؛ امّا اگر درآمد کسبی او «25» درصد مخارجش باشد، عرفاً شاغل می‌باشد و در موارد تردید عرفی، مراعات مقتضای احتیاط بین احکام شاغل و غیر شاغل، ترک نشود
  24. محمود موحدی فر

    ۲۰۷۲

    سلام علیکم در مورد سوال اول وقت خواندن نماز ظهر اشکال ندارد.
  25. مهمان

    ۲۰۷۲

    سلام روز بخیر نماز ظهر را در روز جمعه اگر در مسجد حضور نداشته باشیم چی زمان بخوانیم بگذاریم که نماز جمعه تموم شود یا نه؟
  26. مهمان

    ۲۰۷۱

    سلام علیکم اگر شخصی محتاط بین نظرات دو یا سه مرجع بزرگوار باشد، اگر عده ای از آنان جمعه و عده ای شنبه را بعنوان عید فطر اعلام کنند، تکلیف شخص محتاط در این مسأله چگونه میباشد؟
  27. هفته گذشته
  28. محمود موحدی فر

    ۲۰۶۸

    سلام علیکم در مورد سوال زکات مال التجاره شرایط خاص خودش برای وجوب زکات دارد. مالی که انسان به عقد معاوضه مالک می‌شود، و برای تجارت و منفعت بردن نگاه می‏دارد باید ـ بنا بر احتیاط واجب ـ با چند شرط زکات آن را بدهد ـ و آن یک چهلم است ـ : 1 ـ مالک بالغ و عاقل باشد. 2 ـ مال حداقل به‌اندازه (15) مثقال طلای مسکوک یا (105) مثقال نقره مسکوک قیمت داشته باشد. 3 ـ یک سال از وقتی که قصد منفعت بردن کرده است بر آن مال گذشته باشد. 4 ـ قصد منفعت بردن در تمام سال باقی باشد، پس اگر در میان سال از آن قصد منصرف شود، و مثلاً قصد صرف آن را در مؤونه نماید، زکات واجب نیست. 5 ـ مالک بتواند در تمام سال در آن تصرف کند. 6 ـ در تمام سال به مقدار سرمایه یا بیشتر از آن، خریدار داشته باشد، پس اگر در قسمتی از سال به مقدار سرمایه، خریدار نداشته باشد، واجب نیست زکات آن را بدهد. اگر این شرایط را ندارد پرداخت ان واحب نیست و ثواب قرائت و قاری قرآن به قوت خود باقی است.
  1. نمایش فعالیت های بیشتر
×
×
  • اضافه کردن...