تمامی فعالیت ها
این جریان به طور خودکار بروزرسانی می شود
- دیروز
-
چرا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مشکلات شیعیان را حل نمیکند؟ شیعیان بر این باورند که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حجت خداوند بر روی زمین است و خداوند تمامی امور را از طریق ایشان جاری میسازد. زمین به برکت وجود ایشان پایدار مانده است. از سوی دیگر، گزارشهای متعددی از ملاقات با ایشان و اعجازهایی که برای رفع حوائج و برطرف کردن مشکلات شیعیان انجام دادهاند، وجود دارد. که نشاندهنده لطف و توجه ایشان به برطرف کردن مشکلات و سختی های جامعه شیعه است.[1] با این حال، انجام این امور بدین معنی نیست که پیامبران و امامان (علیهم السلام) باید تمام مشکلات جامعه را حل کنند و اثبات حقانیت آنان متوقف بر این امر باشد، چرا که در طول تاریخ بشریت، انبیاء الهی علی رغم توانی بر انجام امور خارقالعاده [2]و قدرت بر برطرف کردن مشکلات و سختی ها، خود و پیروان آنان در راستای حفظ دین خدا با چالشها و مشکلات متعددی مواجه شدهاند و خداوند آنان را به تلاش و کوشش در راه حق امر کرده است، حتی در شرایطی که ممکن بود جان خود را از دست بدهند.[3] با وجود اینکه از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) معجزات متعددی صادر شده است،[4] پیروان دین اسلام نیز در زمان حضور در مکه، سختیهای متعددی را متحمل شده و حتی تعدادی تحت شکنجههای مشرکان جان خود را از دست دادهاند.[5] لذا باید گفت که طبیعت این عالم بر این اساس است که امور بر اساس تلاش و کوشش بشری انجام می شود. [6] در خصوص حرکت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز باید گفت که انتظار نمیرود که اداره امور شیعیان بهطور کامل به صورت اعجاز انجام شود و هیچکس در جامعه شیعه با مشکلی مواجه نشود. این امر بخشی از زندگی انسانها در دنیای مادی است. همانطور که امام خمینی (ره) در مورد وقایع پس از ظهور میفرماید: «برخی گمان میکنند در یک شب همه امور معجزهآسا اصلاح میشود؛ در حالی که پس از ظهور حضرت، کوششها و فداکاریها برای سرکوب ستمکاران صورت خواهد گرفت. اگر توقع دارید که در یک شب همه امور بر طبق اسلام و احکام خداوند متعال متحول شود، این یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزهای روی نداده و نخواهد داد. روزی که انشاءالله تعالی مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه خواهد شد و یک روزه عالم اصلاح خواهد شد، بلکه با کوششها و فداکاریها، ستمکاران سرکوب و منزوی خواهند شد.» [7] در نتیجه می توان گفت که خداوند زندگی انسانها در دنیای مادی را بر پایه آزمون و امتحان،[8] آزادی اراده [9]و تعلیم و تربیت جامعه قرار داده است. آزادی اراده انسانها در بسیاری از زمانها سبب ایجاد سختی ها و مشکلات می شود[10] و از طرفی امتحان های الهی با ایجاد مشکلات و سختی ها همراه است که سبب رشد و تعالی انسانها و تربیت جامعه خواهد بود. بنابراین، نمی توان بیان داشت که اگر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد و زنده هستند، باید تمامی مشکلات شیعیان حل شود و حضرت با انجام امور خارقالعاده تمام مشکلات را از سر راه جامعه شیعه بردارند. همچنانکه در زمان جد بزرگوارشان، رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و سایر پیامبران الهی (علیهم السلام) نیز به این صورت نبوده است. [1] السلطان المفرج عن أهل الإيمان فيمن رأى صاحب الزمان: علي بن عبد الكريم النيلي، جلد: 1، صفحه: 37 https://B2n.ir/s22222 [2] به عنوان مثال، حضرت عیسی (ع) که در قرآن اشاره شده است: آل عمران: 49 «أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ» و یا ماجرای حضرت موسی (ع): بقره: 50 «وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ». [3] سوره مائده آیات: 21 تا 26 [4] مانند معجزه رد شمس: من لا يحضره الفقيه: الشيخ الصدوق، جلد: 1، صفحه: 203 https://B2n.ir/d20365 [5] الصحيح من سيرة النبي الأعظم (ص): العاملي، السيد جعفر مرتضى، ج: 3، ص: 221 https://B2n.ir/d72024 [6] سوره نجم: 39 «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ» [7] صحیفه امام: الخميني، السيد روح الله، ج21، ص447 https://B2n.ir/f66899 [8] . بقره: 155 «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» [9] . كهف: ٢٩ «وَقُلِ الحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ» [10] . شورى : ٣٠ «وَما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ»
- هفته گذشته
-
چگونه می شود ادعای نواب اربعه مبنی بر نیابت از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در عصر غیبت صغری اثبات کرد؟ در دوران غیبت صغری، چهار نفر به عنوان نمایندگان امام زمان تعیین شدند که به آنها نواب اربعه گفته میشود. این افراد عبارت بودند از: عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری. اما چگونه میتوانیم ادعای این افراد مبنی بر نیابت از امام زمان (عج) را باور کنیم؟ چرا باید به نواب اربعه اعتماد کنیم؟ تایید نواب اربعه بر گرفته از وثاقت آنها است، و وثاقت تمام نواب زمانی تایید می شود که وثاقت نایب اول تایید شود زیرا که سر سلسله نیابت از عثمان بن سعید آغاز می شود و نواب بعدی مقام خود را از او گرفتهاند لذا با اثبات وثاقت او وثاقت دیگر نواب نیز ثابت است، همچنانکه عدم مخالفت بزرگان امامیه با نیابت نواب اربعه خود بهترین شاهد بر صدق ادعای نواب اربعه بر نیابت از امام زمان است و نشان از اینکه بزرگان امامیه و جامعه شیعه این نیابت را پذیرفته اند و برای آنها در طول تاریخ هیچ جای شک و شبهه ای در مورد این نیابت نبوده است. در تایید وثاقت نایب اول باید گفت که عبدالله بن جعفر حمیری از احمد بن اسحاق نقل می کند که روزی خدمت امام هادی(علیه السلام) رسیدم و عرض کردم سرورم من گاه در این شهر هستم و گاه نیز حضور ندارم و در زمانی که حضور دارم برایم ممکن نیست که همیشه به خدمت شما برسم سخن چه کسی را بپذیرم و از چه کسی اطاعت کنم؟ ایشان فرمودند ابوعمرو (عثمان بن سعید) مورد اعتماد و امین من می باشد هر آنچه بگوید از من گفته و هر آنچه که به شما برساند از من رسانده است؛ زمانی که امام هادی(علیه السلام) به شهادت رسیدند به خدمت امام حسن عسکری(علیه السلام) رسیدم و همان سوال را از ایشان نیز پرسیدم ایشان نیز مانند پدرشان جواب دادند و فرمودند ابوعمرو مورد اطمینان و امین پدرم و من در ایام حیات و مماتم می باشد هر آنچه بگوید از من گفته و هر پیغامی که برایتان بیاورد از من آورده است.[1] همچنین در روایت دیگری امام حسن عسکری(علیه السلام) فرمودند: فرزندم امام شما پس از من است و خلیفه بعد از من می باشد و شما او را نخواهید دید و عثمان بن سعید واسطه بین او و شما می باشد. سخن او را قبول کنید که او نائب امام شما می باشد.[2] نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که علاوه بر عثمان بن سعید فرزند او محمد بن عثمان نیز از سوی امام امین و مورد اعتماد معرفی شده است که او نیز بعد از پدر به مقام نیابت رسید در این مورد نقل شده که امام حسن عسگری فرمودند عثمان بن سعید و فرزند او مورد اعتماد من هستند و آنچه به تو برسانند از سوی من رسانده اند و آنچه بگویند از جانب من گفته اند. پس سخن آن دو را گوش فرا ده و فرمان آن دو را اطاعت کن که آنها مورد اعتماد و امین هستند.[3] از آنجا که انتصاب سایر نواب از سوی عثمان بن سعید و فرزند او است لذا با تایید وثاقت او و فرزندش محمد بن عثمان جایگاه و مقام دیگر سایر نواب نیز ثابت می شود و با توجه به اخبار موجود در انتصاب نایب سوم از سوی محمد بن عثمان و نایب چهارم از سوی حسین بن روح به عنوان جانشین محمد بن عثمان هیچ جای شک و شبهه ای در وثاقت نواب باقی نمیماند. لذا در گزارشی آمده است که محمد بن عثمان در هنگام وفات، بزرگان شیعه را جمع کرده و همه را به حسین بن روح نوبختی ارجاع داد و او را جانشین خود اعلام کرد[4] و در عظمت او به همین مقدار کفایت می کند که نقل شده است ابوسهل نوبختی درباره رازداری حسین بن روح گفته است اگر او امام را زیر دامن خود پنهان دارد و بدنش را با قیچی قطعه قطعه کنند تا او را نشان دهد، هرگز چنین نخواهد کرد.[5] در مورد علی بن محمد سمری نیز باید گفت که مرحوم حسین بن روح به او وصیت کرد و او را جانشین خود قرار داد[6] و در توقیعی که از حضرت مهدی در مورد او صادر شده است، آمده: ای علی بن محمد خداوند پاداش برادران دینی تو را در مصیبت تو بزرگ دارد. تا شش روز دیگر خواهی مرد. پس امر حساب و کتاب خود را مرتب کن و درباره جانشینی این مقام نیابت به کسی وصیت مکن. زیرا غیبت دومی فرا رسیده است.[7] نتیجهگیری به طور خلاصه می توان گفت: · تایید امامان معصوم (ع): امامان معصوم (ع) به ویژه امام حسن عسکری (ع) به صراحت بر وثاقت و اعتمادپذیری عثمان بن سعید و فرزندش تاکید کردهاند. آنها گفتهاند که هر آنچه این دو نفر میگویند، از جانب امام است. · انتقال نیابت از نایبی به نایب دیگر: هر یک از نواب اربعه، نایب بعدی را مشخص کرده است و این نشان میدهد که انتصاب آنها از سوی امام زمان (عج) بوده است. توقیعات و نامههای امام زمان (عج): نواب اربعه توقیعات و نامههایی از سوی امام زمان (عج) دریافت میکردند که نشان از ارتباط مستقیم آنها با امام زمان (عج) داشت. کرامات و معجزات: نواب اربعه کرامات و معجزاتی داشتند که نشان از ارتباط خاص آنها با امام زمان (عج) بود. با توجه به این شواهد و دلایل، میتوانیم به طور قطع بگوییم که نواب اربعه به حق به عنوان نمایندگان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دوران غیبت صغری عمل میکردند. [1] الغيبة: الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 354 https://B2n.ir/m09801 [2] همان: صفحه 357 https://lib.eshia.ir/15084/1/357 / بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث: العلامة المجلسي جلد : 51 صفحه : 347 https://B2n.ir/s76502 [3] الكافي- ط الاسلامية: الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 330 https://B2n.ir/w53433 [4] الغيبة : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 371 https://B2n.ir/e79856 [5] همان، ص 391 https://B2n.ir/a42491 [6] همان، ص 394 https://B2n.ir/w97288 [7] كمال الدين و تمام النعمة : الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 516 https://B2n.ir/b18265
-
سلام علیکم اگر ازدواج نکرده اند اقدام به چنین ازدواجی جایز نیست وشرعا حرام است ، چرا که با این ازدواج نمیتواند به وظیفه شرعیش عمل نماید واگر ازدواج کرده و نمیتواند راه خلاصی پیدا کند وعمل کردن بر خلاف تقیه موجب خطر برای اوست میتواند تقیه نماید . کارشناس #ترنجیان #t_6661
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
آیا حکومت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حکومتی همراه با جنگ و قتال است؟
تقوی پاسخی ارسال کرد برای یک موضوع در حکومت جهانی حضرت
آیا حکومت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حکومتی همراه با جنگ و قتال است؟ این پرسش یکی از پرسشهای مهمی است که درباره امام زمان (عج) و حکومت عدل جهانی ایشان مطرح میشود. برخی روایات به جنگ و قتال در زمان ظهور اشاره دارند، اما آیا این به معنای آن است که حکومت ایشان مبتنی بر خشونت و جنگ خواهد بود؟ امام زمان (عج)، نماد مهربانی و عدالت در ابتدا لازم به بیان است که امام زمان (عج) به عنوان امامی معصوم، همدمی رفیق، پدری دلسوز، برادری حامی، (همانند) مادر مهربانی نسبتبه فرزند خردسالش، پناه امت در گرفتاریهای هولناک است.[1] در کلام امام علی (ع) مهربانی ائمه (ع) نسبت به مردم با چنین تعبیری بیان شده؛ همانا ما در شادی شما شادیم و در غم و اندوه شما اندوهناک هستیم.[2] در روایات متعدد بر این نکته تأکید شده است که امام زمان (عج) مایه رحمت برای جهانیان هستند[3] و به دنبال برقراری صلح و عدالت[4] در جهان میباشند. چرا ممکن است جنگ رخ دهد؟ اگرچه امام (عج) به دنبال صلح و اجرای عدالت هستند، اما ستمگران و دشمنان امام زمان (عج) با برپایی حکومت عدل ایشان مخالفت خواهند کرد و به جنگ خواهند پرداخت. حضرت نیز استقرار حکومتش غیر طبیعی نخواهد بود هر چند در تشکیل حکومت اعجاز هایی صورت می گیرد. بر این اساس طبیعی است که در این راه نبرد ها و جنگ هایی رخ دهد و این امر عیب و نقصی بر حضرت وارد نمی کند. به تعبیر دیگر جنگهایی که در زمان ظهور رخ میدهد، تحمیل شده بر امام زمان (عج) است. این دشمنان هستند که با اهداف ایشان مخالفت کرده و به جنگ میپردازند. روایات درباره جنگ نکته دیگری که لازم است توجه شود اینکه روایات کشتار و جنگ بر دو قسم هستند: 1. وقایع پیش از ظهور: برخی از آنها مربوط به حوادث و فتنههای پیش از ظهور است و هیچ ربطی به دوران ظهور ندارد و تنها ناظر به اوضاع نابسامان جهان پیش از ظهور میباشد. 2. وقایع ظهور: روایاتی که مربوط به دوران ظهور و حکومت امام زمان (عج) است نیز بیشتر توسط اهل سنت نقل شده که به علت مرسل بودن و وجود سند ضعیف قابل پذیرش نیستند. و یا اگر در منابع امامیه وجود دارد از نظر اعتبار قابل اعتنا نیست البته باید گفت در روایات صحیح به این نکته اشاره شده است که حضرت در دوران ظهور جنگ ها و نبرد هایی دارند. در روایتی آمده است که بشیر نبال می گوید؛ آنگاه که به مدینه رسیدم. به امام باقر (ع) عرض کردم آنان می گویند که اگر مهدی قیام کند کار ها به خودی خود برای او برقرار می شود و به اندازه ي يك ظرف حجامتي خون نمي ريزد. حضرت فرمود: هرگز چنين نيست! سوگند به آن كه جانم در دست اوست! اگر كارها، خود به خود براي كسي هموار مي شد، مسلما براي رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) در زماني كه دندان هاي پيشين آن حضرت شكسته و صورت اش زخمي شد، درست و برقرار مي گرديد! هرگز چنين نيست! سوگند به آن كه جانم به دست اوست! كار به آن جا مي انجامد كه ما و شما عرق و خون بسته شده را پاك كنيم. سپس پيشاني خود را پاك كرد.[5] این روایت نشان دهنده این است که هنگام تشکیل حکومت به دست امام زمان (عج) جنگ های سختی بین او و دشمنانش رخ خواهد داد. امام زمان (عج) و روش برخورد با دشمنان امام زمان (عج) همانند دیگر ائمه(ع) نخست به موعظه و ارشاد میپردازد و در صورت لزوم اقدام به شروع جنگ و نبرد خواهد کرد. اهتمام حضرت بر هدایت انسانها به اندازهای زیاد است که آن حضرت برای ارشاد مردم از تمام ابزارها استفاده خواهد کرد. امام صادق (ع) در اینباره فرمودهاند: «هیچ معجزهای از معجزات انبیاء و اوصیا نیست مگر اینکه به جهت تمام شدن حجّت بر دشمنان خداوند مانند آن را بدست قائم ما (عج) ظاهر خواهد کرد».[6] لذا دشمنان حضرت، که حضرت با آنها خواهد جنگید و آنها را به قتل خواهد رساند، کسانی خواهند بود که پس از آشکار شدن حقیقت و تمام شدن حجت باز بر گمراهی خود تعصب بورزند و از اطاعت حضرت سرپیچی کنند. نتیجهگیری به طور خلاصه، اگرچه در زمان ظهور ممکن است جنگهایی رخ دهد، اما هدف اصلی امام زمان (عج) برقراری صلح و عدالت است. جنگها در واقع برای دفاع از حق و مقابله با ظلم و ستم انجام میشوند. امام زمان (عج) به عنوان نماد مهربانی و عدالت، تلاش میکند تا با کمترین خشونت ممکن، جهانی عادلانه و پر از صلح را ایجاد کند. [1] الكافي- ط الاسلامية: الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 200 https://B2n.ir/f82123 [2] بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث: العلامة المجلسي جلد : 26 صفحه : 154 https://B2n.ir/x55322 [3] الكافي- ط الاسلامية: الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 528 https://B2n.ir/r95593 / كمال الدين و تمام النعمة : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 287 https://B2n.ir/y10443 [4] . الغيبة للنعماني: النعماني، محمد بن إبراهيم جلد : 1 صفحه : 297 https://lib.eshia.ir/15220/1/297 / إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات : الشيخ حرّ العاملي جلد : 5 صفحه : 70 https://lib.eshia.ir/71405/5/70 [5] كتاب الغيبة للنعماني : النعماني، محمد بن إبراهيم جلد : 1 صفحه : 284 https://B2n.ir/n11298 [6] . إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات: الشيخ حرّ العاملي جلد : 5 صفحه : 328 https://lib.eshia.ir/71405/5/328/137 / معجم أحاديث الإمام المهدي ع : الكوراني العاملي، الشيخ علي جلد : 3 صفحه : 380 https://lib.eshia.ir/15258/3/380 -
در جواب قبل کامل عرض شد ، لازم است به سید فقیر گفته شود مالی نزد ما داری آیا اجازه میدهید آن مال را تبدیل به غذا کنیم ؟اگر اجازه داد منعی ندارد . کارشناس #ترنجیان #t_5185
- 3 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم-ارشد -
سلام علیکم اگر شیء نجس با آب قلیل شسته شود، غساله آن (یعنی آبی که پس از شستن از آن جدا میشود) نجس است.
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم-ارشد -
مهدی و شروع به دنبال کردن سوال شرعی و ازدواج با عامة (أهل سنت) کرد
-
سلام علیکم در صورتی که یک جوان شیعه با یک دختر سنی ازدواج نماید ، و از سر تقیه باید اعمال عبادی را بر اساس فقه عامه انجام دهد و شرایط هم به گونه ای نیست که بتواند اعاده نماید ، آیا در این صورت أعمال نیاز به إعاده دارد یا خیر ؟ و در ضمن شکل گیری این ازدواج ، مشروط به تظاهرِ به تسننِ پسرِ شیعه دارد
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم - جدیدا
-
با سلام وقتی که شی نجسی را میشوریم هنگامی که ان شی پاک میشود ابی که از ان میچکد پاک است یا نجس
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم-ارشد -
چگونه امام غایب میتواند ما را هدایت کند؟ در پاسخ به این پرسش که «امام زمان که غایب هستند، چطور میتوانند به ما کمک کنند و ما را هدایت کنند؟» باید گفت درست است که غیبت امام باعث میشود که ما نتوانیم مستقیماً از ایشان کمک بگیریم و از نور امامتشان بهرهمند شویم. اما این مساله به این معنی نیست که امام ما را رها کردهاند. امام همیشه به فکر ما هستند و وظیفه هدایت ما را بر عهده دارند. از حضرت مهدی (عج) نقل شده كه فرموند: ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى كنيم و شما را فراموش نمى كنيم، اگر جز اين بود گرفتاريها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند پس تقواى خداى بزرگ را پيشه خود سازيد.[1] اما ممکن است پرسیده شود: «اگر امام غایب هستند، چطور میتوانند ما را هدایت کنند؟» در جواب باید گفت که امام به دلیل علم گستردهای که دارند،[2] میتوانند به شیوههای مختلف ما را هدایت کنند. حتی اگر ما ایشان را نبینیم، ایشان میتواند بر اعمال و رفتار ما تاثیر بگذارد. برای مثال: تایید اعمال ما: امام میتواند اعمال ما را تایید کند و به ما نشان دهد که در مسیر درست هستیم. مثلاً در داستان حاج علی بغدادی[3]، امام به او اطمینان داد که خمسهایی که داده، مورد قبول است. هدایت علما: امام میتواند به علما کمک کند تا فتواهای درست بدهند و مردم را راهنمایی کنند. مثلاً در مورد فتوایی که شیخ مفید داده بود[4]، امام به او نشان داد که اشتباه کرده است و او را هدایت کردند. ایجاد ارتباط با امام: امام میتواند با ایجاد ارتباط با برخی افراد، به طور غیر مستقیم به همه ما پیام برساند. مثلاً در همان داستان حاج علی بغدادی، امام با ظاهر شدن به شکل یک سید، به او توصیههایی کردند و او را به مسیر درست هدایت کردند. پس حتی در زمان غیبت هم، امام ما را فراموش نکردهاند و به روشهای مختلف به ما کمک میکنند. مهم این است که ما به امام اعتقاد داشته باشیم و تلاش کنیم که طبق دستورات ایشان عمل کنیم. در نتیجه: غیبت امام به معنای قطع ارتباط با امام نیست. امام همیشه همراه ما هستند و به روشهای مختلف مانند تایید اعمال، هدایت علما و حتی گاهی ایجاد ارتباط مستقیم با برخی افراد، جامعه را هدایت میکنند. بر همین اساس نیز در تبیین فایده امام غایب فرموده اند او همانند خورشید پشت ابر است[5] که هر چند مردم قادر به دیدن خورشید نباشند اما از فوائد خورشید حتی پشت ابر بهره مند هستند. لذا غیبت امام مانعی برای وظیفه هدایتگری او نمی باشد. [1] . راوندی، هبة الله بن حسین، الخرائج و الجرائح، ج۲، ص۹۰۳ https://lib.eshia.ir/15052/2/903 / طبرسی، احمد بن علی، احتجاج، ج۲، ص۳۲۳ https://lib.eshia.ir/15016/2/323 [2] الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 260 (بَابُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ ع يَعْلَمُونَ عِلْمَ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ وَ أَنَّهُ لَا يَخْفَى عَلَيْهِمُ الشَّيْءُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ) https://B2n.ir/z11714 [3] «این داستان درباره یک مرد به نام حاج علی بغدادی است که مبلغی از سهم امام را به علما داده بود. او قصد داشت مابقی را هم به یکی از علما بدهد و به همین خاطر به سمت کاظمین حرکت کرد. در میانه راه، به طور اتفاقی با امام زمان (عج) روبرو شد و مدتی را با ایشان همراه بود. در این مدت، حاج علی بغدادی سوالات مختلفی از امام پرسید و امام هم به سوالات او پاسخ دادند». النجم الثاقب في أحوال الإمام الحجّة الغائب: الطبرسي النوري، حسين، ج: 2، ص: 152 https://B2n.ir/q15062 [4] «در احولات شیخ مفید آمده است که روزی مردی به درب خانه شیخ مفید میرود و از او میپرسد که زنی باردار فوت کرده، باید چه کاری انجام دهند؟ آیا باید شکم زن را بشکافند و جنین را بیرون بیاورند یا اینکه مادر و جنین را با هم دفن کنند؟ شیخ مفید به او میگوید که مادر و جنین را با هم دفن کنند. اما در بین راه، مردی سوار بر اسب به او میرسد و میگوید که شیخ مفید گفته است شکم مادر را بشکافید و جنین را بیرون بیاورید. شخص سوال کننده هم همین کار را میکند. وقتی به شیخ مفید برمیگردد و ماجرا را تعریف میکند، شیخ متوجه میشود که امام زمان (عج) کسی است که به جای او این فتوا را داده است.» محمد بن سلیمان، تنکابنی، قصص العلماء، ص399 https://B2n.ir/t75706 [5] كمال الدين و تمام النعمة: الشيخ الصدوق، جلد: 1، صفحه: 207 https://B2n.ir/t89708
-
حالا که میشود خمس، شیء خمسی را از چیز دیگر داد. آیا میشود آنرا طبخ نمود و برای سید فقیر داد،منظورم سهم سادات است آیا میشود از سهم سادات برای سید فقیر غذا درست کرد و او را دعوت کرد؟
- 3 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم-ارشد -
وضعیت شیعیان در عصر ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چگونه خواهد بود؟
تقوی پاسخی ارسال کرد برای یک موضوع در حکومت جهانی حضرت
وضعیت شیعیان در عصر ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چگونه خواهد بود؟ بر اساس روایات و متون اسلامی، شیعیان در عصر ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار خواهند بود. برخی از ویژگیهای جامعه شیعه در عصر ظهور که در روایات به آن اشاره شده: تدریس صحیح قرآن: شیعیان به تعلیم صحیح قرآن کریم میپردازند و از بدعتها و انحرافات در تفسیر و آموزش آن جلوگیری میکنند. امیرالمومنین(علیه السلام) می فرماید: گویا شیعیان ما را در مسجد کوفه می بینم که خیمه ها را برپا کرده اند و به مردم قرآن را چنان که نازل شده است، می آموزند.[1] ارتقاء سطح علمی و معنوی: عقل و دانش مردم به اوج خود رسیده و درک عمیقی از معارف اسلامی پیدا میکنند. در روایتی از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است که در زمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عقول مردم کامل می شود و مردم به درک بالایی دست پیدا می کنند.[2] استقامت جسمانی و معنوی: شیعیان از جسمی قوی و روحی استوار برخوردار بوده و در برابر مشکلات و سختیها مقاومت میکنند. در روایتی از امام سجاد (علیه السلام) در این مورد آمده است خداوند رنج را از شیعیان ما دور می کند و دلهای آنها را چون پاره آهن قرار می دهد و خداوند قدرت هر مرد از آنها را برابر با چهل مرد قرار می دهد و آنها حاکمان زمین خواهند شد؛[3] مشابه همین روایت از امام باقر (علیه السلام) نیز نقل شده که نکته اضافه ای دارد؛ دل هايتان همانند پاره هاي آهن مي گردد؛ به گونه اي که اگر با آن دل ها به کوه بزنيد، کوه ها را مي شکافد و از جا مي کند.[4] سلامتی کامل: بیماریها و ضعفها از میان رفته و شیعیان از سلامتی کامل برخوردار میشوند. در روایتی از امام باقر (علیه السلام) آمده است کسی که مهدی اهل بیت را درک کند اگر دارای بیماری باشد صحت پیدا کند و اگر دچار ضعف باشد قوت پیدا کند.[5] ارتباطات گسترده و سریع: شیعیان به راحتی و سرعت با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از اخبار و اطلاعات به روز بهرهمند میشوند. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است در زمان قیام قائم ما خداوند شنوایی و بینایی شیعیان ما را تعمیم می دهد تا دیگر بین آنها و امام واسطه و فاصله ای نباشد. هنگامی که با آنان سخن میگوید، آنان میشنوند و به او نگاه می کنند در حالی که او در جای خود است.[6] در روایت دیگری آمده است شیعه در زمان مهدی اگر چه در مشرق باشد می تواند برادر خود را که در مغرب است ببیند و همچنین اگر در مغرب باشد می تواند برادر خود را که در مشرق است ببیند.[7] رفاه و آسایش: با برقراری عدالت و توزیع عادلانه ثروت، رفاه و آسایش برای همه مردم فراهم میشود. از امام باقر(ع) نقل شده است که: «همهى اموال جهان در نزد مهدى گرد آید، آنچه در دل زمین است و آنچه بر روى زمین، آنگاه حضرت مهدى به مردم بگوید: بیایید و این اموال را بگیرید. اینها، همان چیزهایى است که براى به دست آوردن آن، قطع رحم کردید. و نزدیکانتان را رنجانیدید، خونهاى بناحق ریختند و مرتکب گناهان شدید، بیایید و بگیرید.[8] در جاى دیگرى مىفرماید: «مهدى در هر سال دو مرتبه به مردم مال می بخشد و در هر ماه دو مرتبه سهمیه غذایی می دهد. بین مردم به تساوی رفتار می کند تا نیازمندى به زکات باقى نماند، و صاحبان زکات، زکاتشان را نزد محتاجان شیعه می آورند ولی آنها نمی پذیرند، پس آنان إصرار می کنند و در اطراف منازل و خانههایشان می گردند تا زکات را از آنان قبول کنند اما مردم بیرون می آیند و می گویند: ما را نیازى به پول شما نیست. [9] آبادانی زمین و افزایش برکات: زمین آباد شده و از نعمتهای فراوان برخوردار میشود. از پیامبر گرامى اسلام نقل شده است که: «امت من در زمان ظهور مهدى، به نعمتهایى دست مىیابند که پیش از آن، در هیچ دورهاى دست نیافته بودند. در آن روزگار آسمان باران فراوان دهد و زمین هیچ رویدنى را در دل خود نگاه ندارد. [10] امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «حکومت او، شرق و غرب جهان را فرا مىگیرد و گنجهاى زمین، براى او ظاهر مىشود و در سرتاسر جهان، جاى ویرانى باقى نخواهد ماند، مگر اینکه آن را آباد خواهد ساخت.[11] از حضرت على(ع) نیز نقل شده است که: «زمین آنچه در اعماق خویش دارد، براى او، بیرون دهد و همه امکانات و برکات خویش را در اختیار او گذارد.»[12] حاکمیت عدالت و امنیت: ظلم و ستم ریشه کن شده و عدالت و امنیت در سراسر جهان حاکم میشود. ابوسعید خدرى مىگوید: «پیامبر(ص) فرمود: بشارت می دهم شما را به مهدی؛ برانگیخته می شود در امت من در هنگام اختلاف مردم و زلزله ها. پس زمین را پر می کند از قسط و عدل، همانطور که از ظلم و جور پر شده باشد. از او خشنود خواهند بود، ساکنان آسمان و ساکنان زمین و اموال را صحیح تقسیم می کند. شخصی از آن حضرت پرسید: معنای تقسیم صحیح چیست؟ ایشان فرمودند: به تساوی در میان مردم و فرمودند: خداوند پر می کند قلبهای امت محمد را از بی نیازی، و عدل او (مهدی) همگان را فرا می گیرد.[13] حضرت على(ع) مىفرماید: اگر قائم ما قيام كند، آسمان بركت هاى خود را فرو مى ريزد و زمين گياهانش را مى روياند و كينه و دشمنى از دلهاى بندگان رخت برمى بندد و درندگان و چرندگان با هم مى سازند، تا آنجا كه یک زن در حالی که زيور به سر و گردن دارد، عراق را تا شام مى پيمايد و جز بر سبزه ها گام نمى نهد و هيچ درنده اى آشفته و هراسانش نمى كند. [14] به طور خلاصه، شیعیان در عصر ظهور به کمال انسانی و سعادت دنیوی و اخروی دست پیدا خواهند کرد. [1] كتاب الغيبة للنعماني نویسنده : النعماني، محمد بن إبراهيم جلد : 1 صفحه : 318 https://B2n.ir/g70579 [2] الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 25 https://B2n.ir/f13406 [3] الخصال نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 541 https://B2n.ir/d29156 [4] الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 294 https://lib.eshia.ir/11005/8/294 / بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 52 صفحه : 335 https://B2n.ir/j32848 [5] الخرائج و الجرائح : الراوندي، قطب الدين جلد : 2 صفحه : 839 https://lib.eshia.ir/15052/2/839 / بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 52 صفحه : 335 https://B2n.ir/j32848 [6] الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 241 https://B2n.ir/d52693 [7] بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 52 صفحه : 391 https://B2n.ir/d56705 [8] كتاب الغيبة نویسنده : النعماني، محمد بن إبراهيم صفحه : 237 https://lib.eshia.ir/15220/1/237 [9] بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء: العلامة المجلسي ج: 52 ص:390 https://lib.eshia.ir/11008/52/390 [10] الملاحم و الفتن في ظهور الغائب المنتظر(عج) نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 71 https://lib2.eshia.ir/86593/1/71 / بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 51 صفحه : 83 https://lib.eshia.ir/11008/51/83 [11] . كمال الدين و تمام النعمة: الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 331 https://lib.eshia.ir/27045/1/331 [12] . نهج البلاغه، خطبه 138:«و تخرج له الارض افالیذ کبدها و تلقى الیه سلما مقالیدها» https://lib.eshia.ir/26580/1/128 [13] . غاية المرام وحجة الخصام في تعيين الإمام : البحراني، السيد هاشم، ج : 7 ، ص: 112 https://lib.eshia.ir/70601/7/112 [14] الخصال نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 626 https://lib.eshia.ir/15339/2/626 -
فلسفه غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیست؟
تقوی پاسخی ارسال کرد برای یک موضوع در دلایل غیبت حضرت
فلسفه غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیست؟ برای غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حکمت های متعددی در روایات بیان شده است که به بعضی از آنان اشاره می شود: 1. امتحان و آزمایش کردن مردم برای شناخت مومن حقیقی؛ از رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) نقل شده است؛ امتحان و آزمایش مردم یکی از حکمت های غیبت می باشد که تنها مومن حقیقی بر امامت او ثابت قدم خواهد ماند.[1] و یا در روایتی از امام کاظم (علیه السلام) بیان شده است وقتی پنجمین فرزندم غایب شد، مواظب دین خود باشید. مبادا کسی شما را از دین خارج کند. او ناگزیر غیبتی خواهد داشت، به طوری که گروهی از مؤمنان از عقیده خویش برمیگردند. خداوند به وسیله غیبت، بندگان خودش را آزمایش میکند.[2] مرحوم کلینی نیز روایتی را با این مضمون از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است.[3] 2. حفظ جان امام از گزند و آسیب حاکمان ستمگر؛ زراره در این مورد می گوید که حضرت باقر(علیه السلام) فرمودند همانا برای قائم ما (حضرت مهدی علیهالسلام) قبل از ظهورش، غیبتی است گفتم: غیبت به چه علتی خواهد بود؟ حضرت در حالی که اشاره به شکمش کرد، فرمود: میترسد (که او را بکشند).[4] 3. عدم بیعت امام با هیچ حاکم طاغوت و ستمگر؛ امیر المومنین(علیه السلام) فرمودند: موقعي كه قائم ما (حضرت مهدي) قيام كند بيعت كسي بر گردن او نخواهد بود و به همين دليل تولد او به صورت مخفي انجام خواهد يافت و بعد نيز وجود مباركش غايب خواهد شد.[5] لازم به ذکر است تمام این موارد حکمت هایی است که در مورد غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مطرح شده است ولی هیچکدام از آنها نمی تواند علت اصلی غیبت حضرت باشد، همچنانکه اهل بیت (علیهم السلام) خود اشاره کرده اند که علت غیبت امام، راز و سرّ الهی است. عبدالله بن فضل هاشمی گوید: از امام صادق جعفر بن محمد(علیهماالسلام) شنیدم که میفرمود: «همانا صاحب این امر را غیبتی است که ناچار از آن است؛ به طوریکه اهل باطل در آن تردید میکنند»گفتم: «فدایت شوم! چرا غیبت میکند؟». فرمود: «به علّتی که به ما اجازه ندادهاند آن را بر شما آشکارسازیم». عرض کردم: «چه حکمتی در غیبت او است؟». فرمود: حکمت غیبت او، همان حکمتی است که در غیبت حجتهای الهی پیش از او بوده است. وجه حکمت غیبت او پس از ظهورش آشکار گردد، همچنانکه وجه حکمت کارهای حضرت خضر(علیهالسلام) - از شکستن کشتی و کشتن پسربچه و به پا داشتن دیوار بر موسی(علیهالسلام) روشن نبود تا آنکه وقت جدایی فرارسید.[6] در نتیجه می توان بیان نمود: علت و فلسفه واقعی غیبت امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) یکی از رازهای الهی است، جز خداوند و پیشوایان معصوم (علیهمالسّلام) کسی نسبت به آن اطلاع کافی و کامل ندارد. با این حال طبق بیان معصومین (علیهمالسّلام) اموری بعنوان حکمت غیبت آن حضرت مطرح شده، که به بعضی از آنها اشاره شد. [1] بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء: العلامة المجلسي جلد : 23 صفحه : 289 https://B2n.ir/x58269 [2] الغيبة: الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 166 https://B2n.ir/q96591 [3] الكافي: الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 336 https://lib.eshia.ir/11005/1/336 [4] كتاب الغيبة للنعماني: النعماني، محمد بن إبراهيم جلد : 1 صفحه : 177 https://B2n.ir/f38968 / الكافي: الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 337 https://B2n.ir/u54819 / كمال الدين و تمام النعمة: الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 481 https://B2n.ir/y18756 [5] كمال الدين و تمام النعمة: الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 303 https://B2n.ir/y85198 / بحار الأنوار: العلامة المجلسي جلد : 52 صفحه : 96 https://B2n.ir/g16705 / إعلام الورى بأعلام الهدى ط- الحديثة: الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 272 https://B2n.ir/j05582 [6] کمال الدین و تمام نعمة: الشيخ الصدوق، جلد : 2 صفحه : 482 https://B2n.ir/d88136 -
سلام علیکم صرف خواندن آن کتابها اگر باعث انحراف عقاید نشود و مفسدهای نداشته باشد اشکال ندارد. کارشناس #موحدی_فر #t_5969
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
سلام علیکم آنچه از معظمله در این خصوص میباشد، آن است که استخاره با خود کتاب قرآن یا تسبیح یا رقعه زدن، انجام شود. کارشناس #مصدق #t_5897
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم-ارشد -
مجتبی موسوی شروع به دنبال کردن مجتبی کرد
-
سلام عرض ادب یک سوال داشم آیا کتاب غربی ها در باره پشرفت در کتابش از جمله اینها هست که میگه غیبت نکنید دروغ نگوید به دیگران کمک کنید تا به شما بر گردد در کل برای عزت نفس واعتماد به نفس هستیش آیا خواندنش جایز هست ؟؟؟؟؟؟؟
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
سلام علیکم اگر بدون رضایت خواهر زمین را فروخته، به مقدار سهم خواهر از قیمت همان زمینی که به ارث رسیده است بدهکار است. مثلاً اگر یک سوم زمین سهم خواهر بوده است، معامله نسبت به یک سوم باطل بوده و باید قیمت فعلیِ همان زمین محاسبه شود و یک سوم قیمت به خواهر پرداخت شود. اما اگر با رضایت خواهر فروخته، یا بدون رضایت او فروخته ولی بعداً خواهر راضی به فروش شده؛ اما برادر پول زمین را به وی پرداخت نکرده است، قیمت زمان فروش را به وی بدهکار است؛ البته اگر ارزش پول از آن زمان کاهش خیلی زیاد (یعنی حدود ۲۰ برابر یا بیشتر) داشته باشد، باید با ورثۀ خواهر مصالحه صورت گیرد. کارشناس #محمدآبادی #t_5561
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
محمد یاسین شروع به دنبال کردن استخاره اینترنتی کرد
-
آیا استخاره اینترنتی صحیح است، لطفا اگر تفصیلی وجود دارد بفرمایید.
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم-ارشد -
آیا در تاریخ بشریت سابقه غیبت حجج الهی وجود داشته است؟ یا این موضوع تنها اختصاص به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارد؟ در طول تاریخ بشر غیبت های متعددی برای اولیاء و پیامبران الهی وجود داشته است از جمله آنها می توان به غیبت و دوری گزیدن حضرت موسی اشاره کرد؛ حضرت موسی چهل روز در میان قوم و پیروان خود نبود.[1] در کلام الهی در مورد حضرت یونس (علیهالسّلام) نیز آمده است؛ وقتی قوم او بر مخالفت خود افزودند و او را سرزنش کردند، حضرت یونس (علیهالسّلام) از میان آنها بیرون رفت به طوری که هیچ کس نمیدانست او کجاست! و برای مدتی کسی از او اطلاعی نداشت![2] در مورد حضرت ادریس (علیهالسّلام) نیز نقل شده است که آغاز نبوت او با پادشاه جباری بود که روزی، فرد مومنی را به قتل رساند و اموال او را مصادره کرد. خداوند از این عمل به خشم آمد و به ادریس (علیهالسّلام) فرمان داد تا به نزد آن پادشاه ستمگر برود و او را تذکر دهد. پادشاه دستور قتل ادریس (علیهالسّلام) را صادر کرد و چهل نفر را به قصد قتل ادریس (علیهالسّلام) روانه کرد اما آنها ادریس (علیهالسّلام) را پیدا نکردند. ادریس (علیهالسّلام) از این موضوع آگاه شد و از شهر گریخت و مردم شهر را نفرین کرد. و به مدت بیست سال ادریس (علیهالسّلام) در کوه پناهنده بود.[3] در روایتی نقل شده که حضرت یوسف (علیهالسّلام) در لحظات قبل از فوت، شیعیان و پیروان خود را جمع کرد و آنها را به آمدن منجی بشارت داد و ویژگی های منجی را برای آنها بیان کرد، پیروان او حدود چهارصد سال را به انتظار نشستند تا نشانه های منجی (که حضرت موسی (علیهالسّلام) بود) را دیدند. موسی (علیهالسّلام) از نظر آنها غایب شد و به نزد شعیب (علیهالسّلام) رفت بعد از چهل سال دوباره آنها موسی (علیهالسّلام) را دیدند.[4] حضرت عیسی (علیهالسّلام) نیز از انبیائی است که قرآن در مورد ایشان می گوید؛ عیسی (علیهالسّلام) از دیدگان مردم غیب شده است در حالی که گمان اهل کتاب بر این است که به صلیب کشیده شده است. [5] و در زمان ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از آسمان فرود خواهند آمد.[6] از دیگر افرادی که قرآن کریم نیز داستان ملاقات او و حضرت موسی (علیهالسّلام) را نقل کرده است،[7] و در حال حاضر زنده است، حضرت خضر (علیهالسّلام) می باشد. در روایتی بیان شده خضر (علیهالسّلام) از آب حیات نوشیده و زنده است.[8] و با وجود حضورش در این عالم، او غایب از دیدگان مردم می باشد. اینها مواردی بود از غیبت نسبتاً طولانی برخی از انبیاء الهی که نشان می دهد مسئله غیبت یکی از امتحانات الهی است که در گذشته نیز وجود داشته است. [1] بقره: 51 – اعراف: 142 [2] انبیاء: 87 [3] كمال الدين و تمام النعمة: الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 127 https://B2n.ir/y09818 [4] همان، ص145 https://lib.eshia.ir/27045/1/145 [5] نساء: 154-159. "وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا ﴿157﴾ بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا ﴿158﴾ وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا ﴿159﴾" [6] عقد الدرر في أخبار المنتظر: السلمي، يوسف بن يحيى جلد : 1 صفحه : 73 https://B2n.ir/n29666 [7] کهف: 60-82. [8] عيون أخبار الرضا(ع): الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 53 https://B2n.ir/t47652 / كمال الدين و تمام النعمة: الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 390 https://B2n.ir/q92740
-
علی و فاطمه خواهر برادر هستند علی زمینی وراثتی را بدون اذن خواهرش می فروشد چندین سال بعد وارثان فاطمه از وارثان علی تقاضای وراثت می کند سوال این است که عوض از زمینی که فروخته شده از زمین موجود محاسبه می شود از قیمت سوال دوم در صورت مدیون بودن به قیمت قیمت فعلی مدیون است یا قیمتی که گرفته
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
سلام علیکم منظور شما روشن نیست.
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم-ارشد -
تغییر مرجع تقلید عدول از مرجع مساوی به مساوی
ناظم پاسخی برای حسن حریزی ارسال کرد در موضوع : بلوغ و تقلید
لازم است از اساتید حوزه تحقیق نمایید. کارشناس #ترنجیان #t_5435 -
حسین حسینی شروع به دنبال کردن عدول از مرجع مساوی به مساوی کرد
-
تغییر مرجع تقلید عدول از مرجع مساوی به مساوی
حسین حسینی پاسخی برای حسن حریزی ارسال کرد در موضوع : بلوغ و تقلید
سلام علیکم. امکانش هست که نام مراجع تقلیدی که به نظر اهل خبره و کارشناسان فقاهت، هم طراز و مساوی با آیت ا... سیستانی هستند را بفرمایید؟ -
سلام علیکم صرف برعکس نوشتن آیات قرآن اشکالی ندارد؛ اما اگر نوع نگارش آیات بهگونهای باشد که عرفاً توهین و هتک محسوب شود جایز نیست. کارشناس #محمدآبادی #t_5183
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
سلام علیکم اگر متوفی در زمان حیات خود اهل خمس بوده ومقید به پرداخت خمس بوده است ولی نسبت به اموالی موفق به پرداخت خمس آن نشده یا از سال خمسی قبلی ارباحی به دست آورده و در بین سال از دنیا رفته لازم است ورثه خمس آن اموال محاسبه نشده را از اصل مال پرداخت نمایند ولی اگر اهل خمس نبوده یا مقید به پرداخت خمس نبوده چنانچه وصیتی به پرداخت خمس نداشته باشد بر ورثه واجب نیست خمس اموال را محاسبه کنند و برای آنها تصرف در اموال باقی مانده حلال است گرچه دین بر ذمه متوفی باقی می ماند . کارشناس #ترنجیان #t_5184
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
سلام علیکم میتوانید خمس یک مال را از مال دیگر پرداخت کرد اما توجه به این نکات لازم است اول اینکه خمس مالی را از پولی غیر از مال داده شود ودادن کالایی دیگر احتیاج به اجازه حاکم شرع یا در سهم سادات احتیاج به اجازه خود سید فقیر دارد . نکته دوم اینکه اگر آن مالی که بابت خمس پرداخت میشود از درآمد بین سال باشد خود آن مال مشمول خمس باشد در این صورت لازم است یک چهارم قیمت محاسبه شود وبابت خمس پرداخت شود اما اگر آن مال خمسش داده شده ویا اینکه از مواردی است که خمس به آن تعلق نمیگیرد ، در این صورت پرداخت یک پنجم کافی است . کارشناس #ترنجیان #t_5185
- 3 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم