رفتن به مطلب

چگونه می توان وجود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از روایات شیعه اثبات کرد؟


ارسال های توصیه شده

  • کارشناس عقائد

چگونه می توان وجود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از روایات شیعه اثبات کرد؟

 

روایات شیعه در وجود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیش از حد تواتر است و کسی که کمترین مطالعه را در منابع شیعه داشته باشد به این مطلب اذعان می کند، که به برخی از آنها پرداخته می شود:

1.    روایاتی که اشاره به ولادت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارد، که از باب نمونه به یک مورد اشاره می شود: [1]

در روایتی احمد بن محمد بیان می کند: “وقتی زبیری  (یکی از مخالفین امام حسن عسکری (ع)) کشته شد، امام حسن عسکری (ع ) فرمود: این جزای کسی است که به خدا و اولیای او افترا می‌بندد. او ادعا کرده بود که مرا خواهد کشت و من فرزندی نخواهم داشت. پس چگونه قدرت خدا را دید!؟ (راوی می گوید:) در حالی که برای او (امام حسن عسکری (ع)) فرزندی به نام م ح م د در سال 256 هجری قمری به دنیا آمد.”[2]

2.    روایاتی که اشاره به این دارد که عده ای شهادت داده اند امام را دیده اند، که از باب نمونه به یک مورد اشاره می شود: [3]

"ضوء بن على عجلى" از قول یکی از خدمتگزاران امام حسن عسکری (ع) می گوید: روزى به آن حضرت داخل شدم، و آن حضرت در ديوان خانه (بیرونی خانه) تشريف داشت که صدای حركتى را در یکی از اتاق ها شنيدم. حضرت به من فرمودند از سر جای خود تکان نخور. پس من جرأت نكردم كه داخل شوم يا بيرون روم و در همان جا ايستاده بودم كه كنيزى بيرون آمد، و با آن كنيز چيزى بود كه آن را پوشانيده بودند. پس حضرت به من فرمودند كه داخل شو، چون داخل شدم به كنيز فرمودند كه برگرد و آن كنيز برگشت و به خدمت آن حضرت آمد. حضرت فرمود كه: «آنچه با تو است، ظاهر كن و پرده را از روى آن بردار». آن كنيز، پسرى را ظاهر ساخت سفيد و خوش‌رو .... حضرت به من فرموند: اين صاحب الامر شما است. [4]

3.    روایاتی که در آن امام حسن عسکری(علیه السلام) اشاره به نصب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعنوان امام بعد از خود دارند: [5]

در روایتی محمد بن على بن بلال گويد: فرمانى از طرف امام حسن عسكرى (علیه السلام) دو سال پيش از وفاتش براى من صادر شد و در آن به من از جانشين خود خبر داده بود و باز هم سه روز پيش از وفاتش نامه‌اى به من رسيد و به من از جانشين بعد از خودش خبر داده بود.[6]

4.    روایاتی که از ائمه(علیهم السلام) در مورد وجود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) صادر شده است:[7]

از امام جواد(علیه السلام) نقل شده است که امیر المومنین(علیه السلام) همراه با امام حسن(علیه السلام) نشسته بودند که حضرت خضر به صورت ناشناس داخل می شود و از حضرت امیر المومنین(علیه السلام) سوالاتی می پرسد بعد از پاسخ امیرالمومنین (علیه السلام) حضرت خضر شهادت به امامت تک تک ائمه می دهد و از حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم نام می برد به این صورت که در معرفی آخرین حجت خدا می فرماید: و گواهی می دهم به امامت مردى كه فرزند حسن است و به كنيه و نام تعبير نشود تا امر امامت او آشکار گردد و پر كند زمین را از عدالت چنانچه پر شده است از ستم و خلاف.[8]

امام صادق(علیه‌السّلام) در بحث معرفت خداوند، پیامبر و امام بیان می کنند: حداقل شناخت امام این است که او هم‌تراز پیامبر و وارث اوست به جز در مقام نبوت. اطاعت از امام، اطاعت از خدا و پیامبر است و باید در هر امری تسلیم او شد و به او رجوع کرد و سخن او را پذیرفت. و بداند که پس از رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)، علی بن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) امام است و پس از او حسن سپس حسین سپس علی بن الحسین سپس محمد بن علی پس از او منم، پس از من موسی فرزندم پس از او فرزندش علی و بعد از او محمد فرزندش پس از او نیز علی فرزندش سپس فرزندش حسن سپس حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از فرزندان حسن(صلوات الله علیهم اجمعین) است.[9] 

 در روایتی از دعبل خزاعی نقل شده است که حضرت رضا (ع) به ایشان می گویند آیا می دانی امام  (قائم) کیست و چه زمانی قیام می کند؟ او می گوید به امام گفتم خیر؛ حضرت در ادامه فرمودند پسرم محمد امام بعد از من است و بعد از او پسرش علی؛ بعد از او نیز پسرش حسن و بعد از حسن پسرش حجت قائم، امام امت است که (اهل ایمان) در زمان غیبتش انتظار او را می‌کشند و بعد از ظهورش از وی فرمان‌برداری می‌کنند. اگر تنها یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد خداوند آن روز را به‌اندازه‌ای طولانی می‌کند تا او بیاید و جهان را پر از عدل کند چنان که پر از ظلم شده است.[10] و به این صورت امام رضا (علیه السلام) بر وجود و ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مهر تایید می نهند.

در نتیجه بحث از وجود امام زمان، غیبت حضرت، ظهور حضرت و .... در روایات شیعه متواتر و غیر قابل انکار است.

 

 

 

[1] برای مطالعه بیشتر می توانید به این منابع رجوع کنید:  كمال الدين و تمام النعمة : الشیخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 424   https://B2n.ir/m52836  - الغيبة: الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 229   https://B2n.ir/e92247  - كتاب الغيبة للنعماني: النعماني، محمد بن ابراهيم جلد : 1 صفحه : 12  https://B2n.ir/k60124

[2] الكافي- ط الاسلامية: الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 514    https://B2n.ir/t74266

[3] برای مطالعه بیشتر می توانید به این منابع رجوع کنید:  كمال الدين و تمام النعمة : الشیخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 434    https://B2n.ir/x03342     - الغیبة: الشیخ الطوسی جلد : 1 صفحه : 253 https://B2n.ir/t87340  

[4] الكافي- ط الاسلامية: الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 514    https://B2n.ir/t74266

[5] برای مطالعه بیشتر می توانید به این منابع رجوع کنید:  الغیبة: الشیخ الطوسی جلد : 1 صفحه : 33   https://B2n.ir/j72963  -  كمال الدين و تمام النعمة: الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 378    https://B2n.ir/y98218  - كتاب الغيبة للنعماني: النعماني، محمد بن ابراهيم جلد: 1 صفحه : 90   https://B2n.ir/p30732

[6]  الكافي- ط الاسلامية: الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 328    https://B2n.ir/e73987

[7] الغیبة: الشیخ الطوسی جلد : 1 صفحه : 232   https://B2n.ir/d61751  

[8]  الكافي- ط الاسلامية: الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 525     https://B2n.ir/b87612

[9] كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر : علي بن محمد الخزاز    جلد : 1  صفحه : 260   https://B2n.ir/s98692  

[10] عيون أخبار الرضا(ع): الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 297    https://B2n.ir/q71038

وضعیت: با سپاس توسط: ناظم-ارشد
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×
×
  • اضافه کردن...