رفتن به مطلب

آیا پیامبر اکرم(ص) دارای مقام امامت است؟


ارسال های توصیه شده

  • کارشناس عقائد

آیا پیامبر اکرم(ص) دارای مقام امامت است؟

 

توجه به دو نکته جواب این سوال را روشن خواهد کرد:

1.    پیامبر اسلام مقامی  بالاتر از تمام انبیاء و ملائکه دارد در روایتی خود ایشان بیان می کند: « إن الله تعالى فضل أنبياءه المرسلين على الملائكة المقربين وفضلني على جميع النبيين والمرسلين»[1] که خداوند پیامبرانش را بر فرشتگان مقربش برتری داد و مرا بر تمام انبیاء و فرشتگان برتری داد.  در روایتی دیگر امیر المومنین می فرماید: «...مَا أَعْطَى اللَّهُ نَبِيّاً دَرَجَةً وَ لَا مُرْسَلًا فَضِيلَةً إِلَّا وَ قَدْ جَمَعَهَا لِمُحَمَّدٍ ص وَ زَادَ مُحَمَّداً عَلَى الْأَنْبِيَاءِ أَضْعَافاً مُضَاعَفَة...» [2] و در روایتی دیگر  امام صادق (ع) می فرماید: "اِنَّ اللّٰهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُعْطِ الْأَنْبِيٰاءَ شَيْئاً الاّٰ وَ قَدْ أَعْطٰاهُ مُحَمَّداً(ص)"[3]همانا خداى عزّوجلّ هيچ چيزى را به انبيا اعطا نكرده، مگر آنكه آن را به محمّد(ص) اعطا كرده است.

بر این اساس جمیع مقامات و فضائل انبیاء به پیامبر اسلام اعطا شده است و ایشان دارای مقامی بالاتر از تمام پیامبران و ملائکه هستند، لذا هنگامی که در قران مقام امامت برای حضرت ابراهیم امده است (و هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او همه را به جای آورد، خدا به او گفت: من تو را به امامت خلق برگزیدم)[4] اگر این مقام عظیم برای حضرت ابراهیم ثابت است برای رسول خدا به طریق اولی ثابت می شود.

2.    در روایات متعددی به امامت پیامبر اکرم تصریح شده است مانند روایت امام صادق (ع) :
"
فَالنَّبِيُّ ص إِمَامٌ وَ نَبِيٌّ وَ عَلِيٌّ (ع) إِمَامٌ لَيْسَ بِنَبِيٍّ وَ لَا رَسُول‏" ؛[5] پيامبر اكرم (ص) هم امام بود و هم نبىّ ،ولى على (ع) امام بود ولی نبی نبود‏ . و یا خود حضرت على(ع) بر مقام امامت پيامبر اكرم(ص) تصریح می کند: ٰا أَيُّهَا النّٰاسُ انَّ رَسُولَ اللّٰهِ(ص) امٰامٌ حَيّاً وَ مَيِّتاً" [6] اى مردم! همانا رسول خدا(ص) در حال حيات و ممات پيشوا و امام (همگان) است. و یا در نهج البلاغه حضرت بیان می کند: "فَهُوَ امٰامُ مَنِ اتَّقىٰ" [7] پيامبر اكرم(ص) پيشواى پرهيزكاران است.

با دقت در این دو نکته روشن می شود که مقام امامت که مقامی رفیع است، همانند مقام نبوت و رسالت برای پیامبر اکرم (ص) ثابت بوده است.

 

[1] . عیون اخبار الرضا ج1 ص 262- کمال الدین و تمام النعمه ج 1 ص 254

[2] . الاحتجاج / طبرسی / ج1 / ص 211.

[3] . الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 225

[4] . آیه 124 سوره بقره

[5] . شيخ صدوق‏، علل الشرائع، انتشارات داورى‏، قم، چاپ اول، ج 1، ص 175 .

[6] . الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 451

[7] . نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، خطبه 93 ، ص 279 .

وضعیت: با سپاس توسط: ناظم-ارشد
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×
×
  • اضافه کردن...