رفتن به مطلب

چرا نام اهل بیت در قرآن بیان نشده است؟


ارسال های توصیه شده

  • کارشناس عقائد

چرا نام اهل بیت در قرآن بیان نشده است؟

 

همین سوال که چرا نام اهل بیت در قرآن نیامده است؟ از امام صادق (ع) سوال شد. امام (ع) در پاسخ بیان نمودند: خداوند در قرآن کلیات  را بیان کرده است و  تبین جزئیات بر عهده رسول خدا است لذا فرمودند حج در قرآن موجود است اما احکام آن توسط رسول خدا بیان می شود نماز در قرآن ذکر شده است اما اینکه چند رکعت باید خوانده شود به دست رسول خدا تبیین می شود ذکات در قرآن ذکر شده است اما نصاب آن را رسول خدا معین می کند در مورد امامت نیز همین روش وجود دارد اصل آن در قرآن آمده است اما تبیین آن را رسول خدا انجام می دهد.[1] امام باقر (ع)فرمودند: اسلام بر پنچ چیز بنا شده است و آن پنچ چیز  نماز، زکات، روزه، حج و ولایت است[2] حال همه کلیات و اصول دین در قرآن آمده است اما تبیین و شرح آن در کلام خداوند وجود ندارد.

 باید به این نکته نیز توجه نمود که در قرآن مواردی وجود دارد که بجای نام فرد اوصاف آن آمده است مانند:(قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتاب)[3]، همین مبنا و روش در مسأله امامت نیز اجرا شده است چراکه امامت در قرآن ذکر شده است[4] و ذکر مصادیق و اسامی ائمه، تعریف به اوصاف شده است؛ همانطور که در قرآن اینچنین آمده است: (إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ)[5] که نه تنها علما شیعه حتی بسیاری از علماء و مفسرین اهل سنت از جمله قاضی عضد الدین ایجی[6] قائل هستند که شأن نزول آیه شریفه، امیرالمومنین علی(علیه السلام) می باشد. همچنین خداوند در جایی دیگر اینچنین می فرماید(یا آیها الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم)[7] که روایات به صراحت می گویند مراد از اولی الامر در آیه شریفه، ائمه اثنی عشر(علیهم السلام) می باشند.[8] و در جای دیگر خداوند می فرماید (یا آیها الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ)[9] برخی از علمای اهل سنت مانند علّامه گنجى  و حاکم حسکانی(10) قائل هستند که این آیه شریفه در وصف علی ( علیه السلام)نازل شده است.

در روایات مراد از اهل بیت  در آیه (إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً)[10] ائمه  معصومین بیان گردیده است.[11]

جالب است بدانیم که بر اساس برخی روایات واژه «علی» در دو آیه: (وَ إِنَّه‌ُ فِی‌َّ أُم‌ِّ الْکِتَـَب‌ِ لَدَیْنَا لَعَلِی‌ُّ حَکِیم‌)[12] (وَ جَعَلْنَا لَهُم‌ْ لِسَان‌َ صِدْق‌ٍ عَلِیًّا)[13] به حضرت علی (علیه‌السّلام) تفسیر شده است.[14]

نکته دیگری که لازم است بدانیم اینکه روش قرآن بیان جزئیات و نام تمام افراد نمی باشد همچنانکه از بین تمام پیامبران الهی نام تعداد کمی در قرآن اشاره شده است.

خلاصه بحث اینکه با وجود تصریح و مشخص شدن مصداق امام پس از رسول الله در قرآن آنهم به گونه‌ای که هرگونه شک و تردید را از بین می‌برد، دیگر نیازی به ذکر نام ایشان در قرآن نبوده و روش قرآن در ارائه مطالب بیان کلیات می باشد و بیان جزئیات و تفسیر آن را خداوند به پیامبر خود واگذار نموده است.

 

[1] الكافي- ط الاسلامية؛ الشيخ الكليني، ج: 1، ص: 287،286.  

[2] همان؛ ج: 2، ص: 18.

[3] نمل: 40.

[4] در برخی آیات مانند؛ «و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا» ( انبیاء: 73) یا «إنِّى جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إمَاماً»( بقره: 124)

[5] مائده: 55.

[6] تفسير الإيجي جامع البيان في تفسير القرآن؛ الإيجي، محمد بن عبد الرحمن، ج: 1، ص: 477.

[7] نساء: 59.

[8] خزاز رازی؛ کفایه الاثر، ص۵۳-۵۵؛ صدوق، کمال الدین، ج۱‌، ص۲۵۴- ۲۵۳.

[9] توبه: 119.

[10] كفاية الطالب في مناقب علي بن أبي طالب؛ الگنجي الشافعي‌، محمد بن يوسف، ج: 1، ص: 236؛  شواهد التنزيل لقواعد التفضيل؛ الحاكم الحسكاني، ج: 1، ص: 341.

[11] برای اطلاع بیشتر رجوع شود به سوال «مراد از اهل البیت در آیه انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت چیست؟»

[12] زخرف: 4.

[13] مریم:50.

[14] البرهان في تفسير القرآن؛ البحراني، السيد هاشم، ج: 4، ص: 845؛  همان؛ ج: 3، ص: 717.

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: تقوی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس عقائد

Why has the name of Ahlul Bayt (AS) not been mentioned in the Quran?

 

This question of why the name of Ahlul Bayt (AS) is not mentioned in the Quran was asked to Imam Sadiq (AS). The Imam (AS) replied: In the Quran, Allah (SW) has expressed generalities, and the elaboration of details is the responsibility of the Prophet of Allah (SW). Therefore, that Hajj is in the Quran, but its rules are expressed by the Prophet of Allah (SW). Prayer is mentioned in the Quran, but how many units should be performed is detailed by the Prophet of Allah (SW). Zakat is mentioned in the Quran, but its amount is determined by the Prophet of Allah (SW). The same applies to Imamate: the principle is mentioned in the Quran, but its delineation is performed by the Prophet of Allah (SW).[1]

Imam Baqir (AS) said: Islam is founded on five things: prayer, zakat, fasting, Hajj, and Wilayah.[2] All generalities and principles of religion are in the Quran, but their explanation and commentary do not exist in the word of Allah.

It must also be noted that in the Quran, there are instances where instead of the individual's name, their attributes are mentioned, such as: "The one who had knowledge from the Book said."[3] The same basis and method have been applied to the issue of Imamate because the Imamate is mentioned in the Quran,[4] but the exemplifications and names of the Imams are described by attributes.

 Just as the Quran states: "Your guardian is only Allah, His Apostle, and the faithful who maintain the prayer and give the zakat while bowing down."[5] Not only Shia scholars but also many Sunni scholars and interpreters like 'Adud al-Din Iji have stated that the verse was revealed about Ali ibn Abi Talib (AS).[6]

 Also, Allah elsewhere states: "O you who have faith, obey Allah and obey the Apostle and those vested with authority among you."[7] and the narrations explicitly state that the "Ulu'l-amr" in the verse refers to the Twelve Imams (AS).[8] Elsewhere, Allah says: "O you who have faith! Be wary of Allah, and be with the truthful."[9] Some Sunni scholars like Ganji and Hakim Haskani have stated that this verse was revealed in the description of Ali (AS).[10]

In narrations, the meaning of Ahlul Bayt in the verse "Indeed, Allah desires to repel all impurity from you, O people of the household, and purify you with a thorough purification"[11] has been stated to refer to the infallible Imams.[12]

Interestingly, according to some narrations, the term "Ali" in two verses: "And it is sublime and wise with Us in the Mother Book."[13] and "And We gave them a worthy and lofty repute."[14] has been interpreted as referring to Imam Ali (AS).[15]

Another point to realize is that the Quran's method is not to mention details and the names of all individuals, just as out of all the divine prophets, only a few are mentioned by name in the Quran.

In summary, despite the specification and identification of the Imam after the Prophet in the Quran in a way that removes any doubt or uncertainty, there was no need to mention their names in the Quran. The Quran's method of presentation is to express generalities, and Allah has left the expression of details and their interpretation to His prophet."

 


[1] . Al-Kafi : Al-Sheikh Al-Kulayni, Vol: 1, Pp: 287, 286.

[2] . Ibid, Volume: 2, p:18.

[3] . An-Naml: 40 «قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ»

[4] . In some verses such as: «و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا»  (Al- Anbia: 73) or «إنِّى جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إمَاماً» (Al-Baqarah: 124).

[5] . Al-Ma'idah: 55 «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»

[6] . Jami' al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an: Al-Iji, Muhammad ibn Abd al-Rahman, Vol: 1, p: 477.

[7] . An-Nisa: 59 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ»

[8] . Khazaz Razi, Kifayat al-Athar, Pp: 53-55/ Saduq, Kamal al-Din, Vol: 1, Pp: 254-253.

[9] . At-Tawbah: 119 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ »

[10] . Kifayat al-Talib fi Manaqib Ali ibn Abi Talib: Al-Ganji al-Shafi'i, Muhammad ibn Yusuf, Vol: 1, p: 236/ Shawahid al-Tanzeel li-Qawa'id al-Tafdil: Al-Hakim al-Haskani, Vol: 1, p: 341.

[11] . Al-Ahzab: 33 «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا »

[12] . For more information, refer to the question: Who are the “Ahlulbayt” in the verse " إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً"?

[13] . Az-Zukhruf: 4 «وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ»

[14] . Al-Maryam: 50 «وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا»

[15] . Al-Burhan fi Tafsir al-Qur'an: Al-Bahrani, Sayyid Hashim, Vol: 4, P: 845 / Ibid: Vol: 3, P:717.

 

وضعیت: تأییدشده توسط: تقوی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×
×
  • اضافه کردن...