رفتن به مطلب

آیا امامان معصوم از ملائکه الهی برتر می باشند؟


تقوی

ارسال های توصیه شده

  • کارشناس عقائد

آیا امامان معصوم از ملائکه الهی برتر می باشند؟

 

ائمه از ملائکه مقامی بالاتر دارند با رجوع به روایات این مطلب به وضوح بیان شده است و حتی مرحوم صدوق بابی را با عنوان "عللی که به سبب آنها پیامبران و رسولان و حجج الهی افضل از ملائکه می باشند" قرار داده و احادیث متعددی را در آن بیان نموده است. [1]

به بعضی از آنها اشاره می شود: در روایتی آمده است که رسول خدا به حضرت علی عرض کرد یا علی خداوند من را بر همه انبیاء و فرشتگان برتری داده است و بعد از من همین فضیلت از ان تو و امامان بعد از تو است و فرشتگان خدمتگزاران ما هستند[2] در روایت دیگری نقل شده است که جبرئیل از خداوند خواست تا او را خادم  رسول خدا، امیر المومنین، فاطمه زهرا، حسن و حسین قرار دهد[3] در روایتی نقل شده است که  امیر المومنین فرمود ما به ملائکه تعلیم دادیم و ما بودیم که خداوند را تسبیح گفتیم و ملائکه از تسبیح ما خداوند را تسبیح کردند[4] در روایتی آمده است که فطرس ملکی بود که به علت خطایی خداوند بال ها ی او را شکست و به جزیره ای در زمین فرستاد او 700سال در زمین به عبادت خداوند مشغول بود تا آنکه سیدالشهدا به دنیا آمدند هنگامی که ایشان متولد شدند خداوند جبرئیل را با هفتاد هزار فرشته به زمین فرستاد تا به رسول خدا تبریک بگویند در این حین آنها در حال گذر از جزیره فطرس بودند که او از جبرئیل خواست تا او را  همراه خود ببرند وقتی خدمت رسول خدا رسیدن جبرئیل برای فطرس نزد رسول خدا واسطه شد رسول الله نیز دستور دادند تا فطرس بال های خود را به قنداقه ابی عبدالله متبرک  کند به موجب این عمل فطرس بال های خود را باز یافت و مقام اول خود را به دست آورد[5] بر این اساس برتری مقام امامان معصوم از تمام ملائکه روشن است زیرا که ملائکه خادم امامان هستند و اهل بیت معلم آنان بوده اند و همچنین ملائکه به آنها متوسل می شده اند.

 

[1] علل الشرائع؛ شيخ صدوق    جلد : 1  صفحه : 5 

[2] عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ج 1، ص 262؛ علل الشرائع؛ شيخ صدوق    جلد : 1  صفحه : 5؛ اکمال الدین؛ شیخ صدوق، ج 1 ص 254.

[3] بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 26  صفحه : 345 /   ارشاد القلوب؛ الدیلمی، حسن بن محمد، ج:2 ص: 300  

[4] بحار الأنوار ؛ العلامة المجلسي    جلد : 18  صفحه : 345 /   علل الشرائع؛ الشيخ الصدوق، جلد: 1  صفحه : 5  / عیون اخبار الرضا؛ الشیخ الصدوق، ج1 ص 262  / اکمال الدین ج1 ص 254

[5] الأمالي؛ الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 200  / کامل الزیارات؛ جعفر بن محمد (ابن قولویه قمی)، ص 66 

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: تقوی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس عقائد

Are the infallible Imams(a) superior to the divine angels?

 

The Imams have a higher status than the angels, which is clearly stated in the narrations. Even the late Saduq referred to this and stated a chapter as the title of "the reasons why the prophets, messengers, and divine saints are superior to the angels," and he mentioned numerous hadiths about it.[1]

 Some of them are as follows: In a narration, it is reported that the Messenger of Allah said to Imam Ali, "O Ali, my Lord has given me superiority over all the prophets and angels, and after me, this superiority is yours and the Imams after you, and the angels are our servants."[2]

In another narration, it is mentioned that Gabriel asked Allah to make him the servant of the Messenger of Allah, the Commander of the Faithful, Fatimah Zahra, Hasan, and Husayn.[3]

 Also, it is reported that the Commander of the Faithful said, "We taught the angels and it was us who glorified Allah, and the angels glorified Allah because of our glorification." [4]

Or in another narration, it is said that Futrus was an angel whose wings were broken by Allah due to an error, and he was sent to an island on earth. He was engaged in worshiping Allah on earth for 700 years until the Master of Martyrs was born. When he was born, Allah sent Gabriel with seventy thousand angels to congratulate the Messenger of Allah. Meanwhile, they were passing by Futrus Island, and he asked Gabriel to take him with them. When they arrived the presence of the Messenger of Allah, Gabriel acted as an intermediary for Futrus, and the Messenger of Allah ordered Futrus to bless his wings with the Master of Martyrs's body. As a result of this act, Futrus regained his wings and regained his original position.[5]

Based on this, the superiority of the infallible Imams over all the angels is evident, as the angels are the servants of the Ahl al-Bayt, and the Ahl al-Bayt have been their teachers, and the angels have sought intercession with them.

 


[1] . Illal al-Shara'i; al-Saduq vol.1 p.5

[2] . Uyun Akhbar al-Ridha; al-Saduq, vol.1 p.262 / Illal al-Shara'i; al-Saduq vol.1 p.5 / Ikmal al-Din vol.1 p.254 / Bihar al-Anwar; Allama Majlisi vol.18 p.345.

[3] . Irshad al-Qulub; al-Dailami, Hasan ibn Muhammad, vol.2 p.300 / Bihar al-Anwar ;Allama Majlisi vol.26 p.345.

[4] . Uyun Akhbar al-Ridha; al-Saduq, vol.1 p.262 / Illal al-Shara'i; al-Saduq vol.1 p.5 / Ikmal al-Din vol.1 p.254 / Bihar al-Anwar; Allama Majlisi vol.18 p.345.

[5] . Al-Amali; al-Saduq J.1 p.200 / Kamil al-Ziyarat; Ja'far ibn Muhammad (Ibn Qulawayh Qummi) p.66.

وضعیت: تأییدشده توسط: تقوی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×
×
  • اضافه کردن...