رفتن به مطلب

آیا پیامبر اکرم(ص) دارای مقام امامت است؟


ارسال های توصیه شده

  • کارشناس عقائد

آیا پیامبر اکرم(ص) دارای مقام امامت است؟

توجه به دو نکته جواب این سوال را روشن خواهد کرد:

1.    پیامبر اسلام مقامی  بالاتر از تمام انبیاء و ملائکه دارد در روایتی خود ایشان بیان می کند: « إن الله تعالى فضل أنبياءه المرسلين على الملائكة المقربين وفضلني على جميع النبيين والمرسلين»[1] که خداوند پیامبرانش را بر فرشتگان مقربش برتری داد و مرا بر تمام انبیاء و فرشتگان برتری داد.  در روایتی دیگر امیر المومنین می فرماید: «...مَا أَعْطَى اللَّهُ نَبِيّاً دَرَجَةً وَ لَا مُرْسَلًا فَضِيلَةً إِلَّا وَ قَدْ جَمَعَهَا لِمُحَمَّدٍ ص وَ زَادَ مُحَمَّداً عَلَى الْأَنْبِيَاءِ أَضْعَافاً مُضَاعَفَة...» [2] و در روایتی دیگر  امام صادق (ع) می فرماید: "اِنَّ اللّٰهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُعْطِ الْأَنْبِيٰاءَ شَيْئاً الاّٰ وَ قَدْ أَعْطٰاهُ مُحَمَّداً(ص)"[3]همانا خداى عزّوجلّ هيچ چيزى را به انبيا اعطا نكرده، مگر آنكه آن را به محمّد(ص) اعطا كرده است.

بر این اساس جمیع مقامات و فضائل انبیاء به پیامبر اسلام اعطا شده است و ایشان دارای مقامی بالاتر از تمام پیامبران و ملائکه هستند، لذا هنگامی که در قران مقام امامت برای حضرت ابراهیم امده است (و هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او همه را به جای آورد، خدا به او گفت: من تو را به امامت خلق برگزیدم)[4] اگر این مقام عظیم برای حضرت ابراهیم ثابت است برای رسول خدا به طریق اولی ثابت می شود.

2.    در روایات متعددی به امامت پیامبر اکرم تصریح شده است مانند روایت امام صادق (ع) :
" فَالنَّبِيُّ ص إِمَامٌ وَ نَبِيٌّ وَ عَلِيٌّ (ع) إِمَامٌ لَيْسَ بِنَبِيٍّ وَ لَا رَسُول‏" ؛[5] پيامبر اكرم (ص) هم امام بود و هم نبىّ ،ولى على (ع) امام بود ولی نبی نبود‏ . و یا خود حضرت على(ع) بر مقام امامت پيامبر اكرم(ص) تصریح می کند: "يٰا أَيُّهَا النّٰاسُ انَّ رَسُولَ اللّٰهِ(ص) امٰامٌ حَيّاً وَ مَيِّتاً" [6] اى مردم! همانا رسول خدا(ص) در حال حيات و ممات پيشوا و امام (همگان) است. و یا در نهج البلاغه حضرت بیان می کند: "فَهُوَ امٰامُ مَنِ اتَّقىٰ" [7] پيامبر اكرم(ص) پيشواى پرهيزكاران است.

با دقت در این دو نکته روشن می شود که مقام امامت که مقامی رفیع است، همانند مقام نبوت و رسالت برای پیامبر اکرم (ص) ثابت بوده است.

 

[1] . عیون اخبار الرضا ج1 ص 262- کمال الدین و تمام النعمه ج 1 ص 254

[2] . الاحتجاج / طبرسی / ج1 / ص 211.

[3] . الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 225

[4] . آیه 124 سوره بقره

[5] . شيخ صدوق‏، علل الشرائع، انتشارات داورى‏، قم، چاپ اول، ج 1، ص 175 .

[6] . الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 451

[7] . نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، خطبه 93 ، ص 279 .

 

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: تقوی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس عقائد

Does the Holy Prophet (s) have the position of Imamate?

 

Paying attention to two points will clarify the answer to this question:

1.     The Prophet has a higher status than all the prophets and angels. The prophet himself states: “Allah Almighty has favored His prophets over the angels who are close to Him, and He has favored me over all prophets.”[1] In another narration, the Commander of the Faithful (a) says: "...God has not given any prophets any status or virtue except that he collected it for Muhammad (s), and added to the number of those virtues for Muhammad"[2]. And in another narration, Imam Sadiq (a) says: "Indeed, God Almighty did not grant anything to the prophets, except that He granted it to Muhammad (s)". [3]

Therefore, all the positions and virtues of prophets have been granted to the holy Prophet, and he has a position higher than all the prophets and angels, so when in the Qur'an, the position of Imamate has given to prophet Abraham (When his Lord tested Abraham's faith, by His words and he fulfilled them, He said, "I am appointing you Imam of mankind.)[4] If this great position is confirmed for Abraham, it will be for the Prophet as a priority.

2. It is specified in some hadiths the Imamate of the Prophet of Islam, such as the narration of Imam Sadiq (a): "The Holy Prophet (s) was both an imam and a prophet, but Ali (a) was an imam, not a prophet".[5] Or imam Ali (a) himself states about the Imamate of the Holy Prophet (s): " O people! Indeed, the Messenger of God is the Imam of all, during his life and after his death".[6] Or in Nahj al-Balagha, imam Ali (a) states: "The prophet is the imam of the pious"[7].

According to these two points, it becomes clear that the position of Imamate, which is a great position, has been constant for the Prophet (s) as well as the position of prophethood and risalat.

 


[1] . Ayoun Akhbar al-Reza Vol. 1 p. 262- Kamal al-Din and Tamma Al-Naimah Vol. 1 p. 254. « إن الله تعالى فضل أنبياءه المرسلين على الملائكة المقربين وفضلني على جميع النبيين والمرسلين»

[2] . Al-Ihtjaj / Tabarsi / Volume 1 / Page 211. «...مَا أَعْطَى اللَّهُ نَبِيّاً دَرَجَةً وَ لَا مُرْسَلًا فَضِيلَةً إِلَّا وَ قَدْ جَمَعَهَا لِمُحَمَّدٍ ص وَ زَادَ مُحَمَّداً عَلَى الْأَنْبِيَاءِ أَضْعَافاً مُضَاعَفَة...»

[3] . Usul Kafi/Kulaini/vol. 1/p. 225." "اِنَّ اللّٰهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُعْطِ الْأَنْبِيٰاءَ شَيْئاً الاّٰ وَ قَدْ أَعْطٰاهُ مُحَمَّدا

[4] . Al-Baqarah: 124." "وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً

[5] . Al-Ilal Al-Shara’i, Sheikh Saduq, vol. 1, p. 175." فَالنَّبِيُّ ص إِمَامٌ وَ نَبِيٌّ وَ عَلِيٌّ (ع) إِمَامٌ لَيْسَ بِنَبِيٍّ وَ لَا "رَسُول‏

[6] . Usul Kafi/Kulaini/vol. 1/p. 225. "أَيُّهَا النّٰاسُ انَّ رَسُولَ اللّٰهِ(ص) امٰامٌ حَيّاً وَ مَيِّتاً"

[7] . Nahj al-Balagha, Fayd al-Islam, Sermon 93, p. 279. " "فَهُوَ امٰامُ مَنِ اتَّقىٰ

وضعیت: تأییدشده توسط: تقوی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×
×
  • اضافه کردن...