رفتن به مطلب

تفاوت بین رسول اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) در چیست؟

تقوی

ارسال های توصیه شده

• کارشناس عقائد

تفاوت بین رسول اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) در چیست؟

وظیفه رسولان الهی دریافت شریعت از جانب خداوند و تبلیغ و حفظ آن بوده است و وصی پیامبر، وصی بر حفظ شریعت و وصی بر امت آن پیامبر نیز بوده است و فرق بین وصی و رسول آن است که رسول شریعت را از خداوند می گیرد و وصی، شریعت را از پیامبر و تا زمانی که وصی رسول در میان امت است، آن شریعت نیز توسط آن وصی سالم باقی می ماند.

لذا در روایتی از پیامبراشاره شده است یا علی من انذار دهنده هستم و تو هدایتگر بر این امرهستی[1] از این روایت به دست می اید امام وظیفه ی هدایت کردن مردم بر طبق دین رسول خدا را دارد، در روایت دیگری امده است سدير گويد: به امام صادق (علیه السلام) گفتم: قومى معتقدند كه شما معبوديد و از قرآن دليل بر آن آورند  فرمود: اى سدير! گوشم، چشمم، تنم، خونم و مويم از اين مردم بيزار است و خدا هم از آنها بيزار است، اينان بر كيشِ من و كيش پدران من نيستند، به خدا سوگند، كه خدا مرا و آنها را در قيامت گرد هم نياورد جز آنكه بر آنها خشمگين باشد.گويد: گفتم: نزد ما مردمى باشند كه گويند: شما رسولان خدائيد فرمود: اى سدير! گوشم، چشمم، مويم، تنم، گوشتم و خونم از اينان هم بيزار است، خدا و رسولش از آنها بيزارند اينان بر كيش من نيستند و نه بر كيش‌ پدرانم، به خدا سوگند كه روز قيامت خدا مرا و آنها را گرد هم نياورد جز آنكه بر آنها خشمناك است.گويد: گفتم: پس شما چه هستيد؟ فرمود: ما خزانه دار علمِ خدائيم، ما ترجمان و مفسر أمر خدائيم، ما مردمى معصوم و پاكيم، خدای تبارك و تعالى أمر به اطاعت ما فرموده و از نافرمانى ما نهی كرده، ما حجتِ رسائيم بر هر كه زير آسمان و روى زمين است.[2] حضرت در این روایت پیامبری را از خود نفی می کند و فرق ائمه با پیامبر را در این می دانند که انها مفسران امر الهی  هستند که خداوند اطاعت انها را چون پیامبر واجب کرده است، لذا از انجا که مفسر امر الهی هستند دیگر دین جدیدی را نمی اورند به همین دلیل به انها وحی رسالی[3] نمی شود اما با ملائک در ارتباط هستند همچنانکه در روایتی حضرت باقر(علیه السلام) فرمودند امام کسی است که صوت ملائک را می شنود.[4]

[1] . بحار الأنوار - العلامة المجلسي    جلد : 35  صفحه : 400  «أَنَا الْمُنْذِرُ وَ أَنْتَ يَا عَلِيُّ الْهَادِي إِلَى أَمْرِي‏»

[2] . الكافي- ط الاسلامية / الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 269  «عن سَدِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّكُمْ آلِهَةٌ......»

[3] . معرفت قرآنى نویسنده : معرفت، شيخ محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 260  ( وحى رسالى: وحى بدين معنا شاخصه نبوّت است و در قرآن بيش از هفتاد بار از آن ياد شده است ص 22)

[4] . الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 176   «.... قُلْتُ الْإِمَامُ مَا مَنْزِلَتُهُ قَالَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ .....»

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: تقوی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

• کارشناس عقائد

What is the difference between the Holy Prophet (s) and the infallible Imams (a)?

The duty of the messengers of God is to receive the Sharia from God and propagate and preserve it, and prophets' successors are their successor in the Sharia among prophets' ummah, so the difference between the successor and the messenger is that the messenger receives the Sharia from God directly and the successor receives the Sharia from the prophet and as long as the Messenger's successor is among the Ummah, that Sharia also remains intact through that successor.

Therefore, it is mentioned in a narration from the Prophet(s), O Ali, I am the one who gives warning, and you are the guide in this matter.[1]

In another narration, Sadir says: I said to Imam Sadiq (a): There are some people who believe that you are deities and they provide evidence for it from the Qur'an. He said: O Sadir! My ears, my eyes, my body, my blood and my hair hate these people, and God hates them, they are not in my religion, nor in the religion of my fathers. I said: There are other people who say: You are the messengers of God. He said: O Sadir! My ears, my eyes, my hair, my body, my flesh and my blood hate them, God and His Messenger hate them, they are not in my religion, nor in the religion of my fathers. I swear to God that on the Day of Resurrection, God will not bring me and them together except that He is angry with them. I said: So, what are you? He said: We are the treasurers of God's knowledge, we are the interpreters of God's orders, we are innocent and pure people, God Almighty has commanded people to obey us and forbade people from disobeying us. We are the clear proof of God over everything under the sky and on the earth. [2]

In this narration, the Imam denies the prophecy for himself, and explains difference between the Imams and the Prophet is that they are the interpreters of the divine command, which God has made their obedience like the prophet's obedience, obligatory.

So, since they are the interpreters of the divine order, they do not receive a new religion, that's why prophetic revelation is not revealed to them[3], but they are in contact with the angels, as Imam Baqir (a) said in a narration, Imam is the one who hears the voice of angels. [4]

[1] . Bihar Al-Anwar / Al-Allamah Al-Majlisi/ vol. 35/ p: 400. «أَنَا الْمُنْذِرُ وَ أَنْتَ يَا عَلِيُّ الْهَادِي إِلَى أَمْرِي‏»

[2] . Usul Kafi/Kulaini/vol: 1/p: 269. «عن سَدِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّكُمْ آلِهَةٌ......»

[3] . Prophetic revelation is a sign of prophecy and it is mentioned more than seventy times in the Quran. Ma’rifat Qur’ani / Marafat, Sheikh Mohammad Hadi / Vol: 1 P: 22.

[4] . Usul Kafi/Kulaini/vol: 1/p: 176. «.... قُلْتُ الْإِمَامُ مَا مَنْزِلَتُهُ قَالَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ .....»

وضعیت: تأییدشده توسط: تقوی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

• اضافه کردن...