کارشناس عقائد تقوی 1 ارسال شده در 15 اسفند 1402 کارشناس عقائد اشتراک گذاری ارسال شده در 15 اسفند 1402 تفاوت ولایت تکوینی و معجزه در چیست؟ برای بررسی تفاوت ولایت تکوینی و معجزه ابتدا باید تعریف هر کدام بیان شود در تعریف ولایت تکوینی: بیان می شود؛ ولایت تکوینی یعنی پیامبر و امام دارای ولایت و قدرت تصرف در کاینات را دارا هستند و می توانند در عالم تکوین تصرف نمایند مانند جان دادن به مجسمه یک پرنده گلی و زنده کردن آن.( أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ...)[1] تعریف معجزه: معجزه در لغت از عجز به معنای ناتوانی است یعنی مخالفان پیامبر در مقابله با نبی و پیامبر ناتوان هستند[2] به تعبیر دیگر؛ معجزه کاری است که دیگران را عاجز میکند[3] در اصطلاح نیز به معنای امر خارق عاده ای که مطابق با ادعای شخص است و سایرین عاجز از انجام آن می باشند[4] و برای اثبات منصب الهی همچون نبوت و امامت صورت می پذیرد. [5] تفاوت ولایت تکوینی با معجزه: با توجه به تعاریف بیان شده می توان گفت؛ تحقق اعجاز به دست پیامبر و ائمه به معنای ولایت تکوینی نیست بلکه معجزه و انجام امور خارق العاده تکوینی نشانه و نتیجه إعمال ولایت است و صاحب ولایت تکوینی توانایی انجام امور خارق العاده و معجزه را دارد؛ بنابراین ولایت تکوینی به معنای اعجاز و تحقق امر خارق العاده نیست، بلکه صاحب ولایت تکوینی در صورت اعمال ولایت، در عالم تکوین تصرف خارق العاده میکند. بعض بزرگان به این نکته تصریح کرده اند؛ که معجزه و کرامت شاهدی بر وجود قدرت ولایت تکوینی در افراد است[6]مرحوم ایت الله صافی در کتاب خود بیان داشته اند تصرفات و قدرت امام از تدابیر کلی الهی است که بر اساس مصالح به صورت اعجاز و خوارق ظهور پیدا می کند و این مورد به تواتر در روایات موجود است و انکار ان کار عاقلانه ای نیست[7] بر این اساس از نگاه متاخرین معجزه و کرامت از اثار و ظهورات ولایت تکوینی است. [1] . آل عمران: 49 [2] القاموس المحيط نویسنده : الفيروز آبادي، مجد الدين جلد : 2 صفحه : 181 "ومعجزة النبي، صلى الله عليه وسلم: ما أعجز به الخصم عند التحدي، والهاء للمبالغة" [3] كشاف اصطلاحات الفنون و العلوم نویسنده : التهانوي، محمد علي جلد : 2 صفحه : 1575 " و بالجملة فالمعجزة أمر خارق يظهر على يد مدّعى النّبوة موافقا لدعواه،" [4] النكت الإعتقادية نویسنده : الشيخ المفيد جلد : 1 صفحه : 35" المعجز هو الامر الخارق للعادة المطابق للدعوى المقرون بالتحدي المتعذر على الخلق الاتيان بمثله." [5] . "الذی یذهب الیه اصحابنا ان المعجزات یجوز ظهورها علی ایدی الائمه علیهم السلام " سید مرتضی، الذخیره فی علم الکلام، ص 332. [6] جوادی عاملی، کتاب شمیم ولایت، ص89 [7] ولایت تکوینی و تشریعی/لطف الله صافی گلپایگانی وضعیت: پاسخدادهشده توسط: تقوی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس عقائد تقوی 1 ارسال شده در 20 اسفند 1402 مالک کارشناس عقائد اشتراک گذاری ارسال شده در 20 اسفند 1402 What is the difference between the Wilayat at-Takwiniyyah and the miracle? In order to examine the difference between the Wilayat at-Takwiniyyah and the miracle, the definition of each must first be stated. In the definition of the Wilayat at-Takwiniyyah, it is stated; Wilayah at-takwiniyyah means that the Prophet and Imam have the authority and the power to control the universe and can take over the world of creation, like giving life to a clay bird and making it come alive.[1] In the definition of the miracle it is stated; The word "معجزه" (miracle) is derived from the word ""عجز (inability) which means, the opponents of the Prophet are incapable of confronting the Prophet[2]. In other words; A miracle is an act that disables others[3]. In the term, it also means an extraordinary thing that is in accordance with the claim of a person and others are unable to do it[4] and it is done to prove the divine position such as prophethood and Imamate.[5] The difference between the Wilayat at-Takwiniyyah and the miracle: According to the stated definitions, it can be said; The realization of a miracle by the hands of the Prophet and Imams does not mean the Wilayat at-Takwiniyyah, but the performance of miracles and extraordinary deeds are the signs and results of performing Wilayat (guardianship), and the owner of the Wilayat at-Takwiniyyah has the ability to perform extraordinary deeds and miracles. Therefore, Wilayat at-Takwiniyyah does not mean miracles and the realization of extraordinary deeds, but the owner of the Wilayat at-Takwiniyyah, in the case of exercising guardianship, has the authority and the power to control the universe and can take over the world of creation. Some scholars have specified this point;[6] Ayatollah Safi Golpayegani has stated in his book that miracles are evidences of the existence of the power of Wilayat at-Takwiniyyah. This case is mentioned in frequently Hadiths and denying them is not wise.[7] Based on this, from the point of view of later scholars, miracles are the effects and signs of the Wilayat at-Takwiniyyah. [1] . for more information look the qustion"what is the meaning of Wilayah at -Takwiniyyah?" [2] . Al-Qamoos Al-Muhit / Al-Fayrouzabadi, Majd Al-Din/ Vol: 2/ p: 181. [3] . kashshaf astilahat al-funun w al-eulumu / altahanwi, muhamad ali/ Vol : 2 /p :1575. [4] . Alnukt al-'ietiqadiat / Sheikh Al-Mufid / Vol: 1 / P: 35. [5] . Al-Dhakhira fi Ilm al-Kalam/Sayyid Murtada/p. 332. [6] . Shamim Velayat / Javadi Amoli / p. 89 [7] . Wilayah at-takwiniyyah and Wilayah at-tashri’iyyah /Lotfollah Safi Golpayegani. وضعیت: تأییدشده توسط: تقوی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده