رفتن به مطلب

معنای ولایت تکوینی چیست؟


ارسال های توصیه شده

  • کارشناس عقائد

معنای ولایت تکوینی چیست؟

 

یکی از اعتقادات مهم و اساسی مذهب تشیع، ولایت تکوینی برای اولیا الله می‌باشد؛ یعنی پیامبر و امام دارای قدرت خارق العاده هستند و می توانند در عالم تکوین تصرف نمایند مثلا حضرت عیسی شخص مرده را که بر اساس طبیعت دیگر نباید زنده بشود را احیاء می‌نمود، یا به مجسمه جان می‌داد، یا از غیب خبر می‌داد[1] ویا در قرآن از آصف بن برخیا نام برده شده که به یک چشم بهم زدن توانست تخت بالقیس را برای حضرت سلیمان بیاورد.[2]

لذا بیان می شود؛ عقلا و شرعا امکان دارد که خداوند به بندگان خاص خود بخاطر بیان مقام و جایگاه آنها یا اتمام حجت بر دیگران و یا مصالح دیگر، 1. ولایت و قدرت تصرف در کاینات را عطا کند. 2. ماموریت های خاصی مثل تدبیر امور البته فقط در مواردی که مامورند را عطا کند. 3. کاینات را مطیع و فرمانبر آنها سازد تا بر حسب اقتضا و مصلحت هر تصرفی را که مصلحت دیدند انجام دهند.

چنین ولایتی برای رسول اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) ثابت و محقق است و تصرفات آنها و اتفاقات مسلمی که تاریخ و احادیث متواتر آنها را حفظ کرده، قابل انکار و تردید نیست و حتی از بسیاری از بزرگان و خواص اصحاب ائمه و علما و زهاد نیز تصرفات و خوارق صادر شده است و این نوع ولایت نه شرک است و نه تفویض و نه غلو و نه مخالف با توحید می باشد.[3]

امام هادی (ع) می فرمایند: «اِیابُ الْخَلْقِ ِالَیْکُمْ، وَحِسابُهُمْ عَلَیْکُمْ، وَفَصْلُ الْخِطابِ عِنْدَکُمْ، وَ آیاتُ اللهِ لَدَیْکُمْ»[4]  بازگشت خلق خدا بسوى شماست و حسابشان با شماست و سخنى که حق و باطل را جدا کند نزد شماست و آیات خدا پیش شماست.

 


[1] وَرَسُولًا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ – (آل عمران – 49)

[2] قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ ۚ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ ۖ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ (نمل – 40)

[3] ولایت تکوینی و ولایت تشریعی/ لطف الله صافی گلپایگانی/ص94

[4] زیارت جامعه کبیره

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: تقوی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس عقائد

What is the meaning of Wilayah at-Takwiniyyah?

 

One of the important beliefs of the Shia is the Wilayah at-Takwiniyyah of divine saints. That means, the Prophet and the Imam have extraordinary power and can control the world of creation, for example, Jesus resurrected a dead person who according to nature should not be alive again, or gave life to a statue, or informed about the unseen[1]. An other Qur'anic example is Asif Ibn Barkhia who was able to bring the throne of Balqis to Prophet Suleiman in the blink of an eye.[2]

Therefore, it is stated; It is possible rationally and legally, that God grants His special servants

 1. The authority and the power to control the universe.

2. Special missions such as managing affairs, of course, only in those cases that are assigned to them.

3. To make the universe submissive and subservient to them so that they can do whatever they see fit according to necessity and expediency. In order to express their status and position, to complete the argument against others or for other purposes.

Such a guardianship for the Holy Prophet and the Imams is stable and reliable. Their extraordinary power and certain events that have been recorded by history and frequent hadiths cannot be denied or doubted.

And even from some special companions of the Imams, scholars and pious persons, extraordinary deeds have been issued, and this type of Wilayah(guardianship) is neither Shirk (polytheism), nor Tafwidh (delegation), nor Ghulu (exaggeration), nor is it against Tawhid (monotheism).[3]

In Ziyarat Jami'a al-Kabirah, Imam Hadi (a.s.) said:"The return of creation is to you, and their reckoning is with you, and the speech that separates truth from falsehood is with you, and God's signs are with you"[4]

 


[1] . (Al-Imran-49) "وَرَسُولًا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ"

[2]  "قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ ۚ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي" (An-Naml-40) .

[3] . Wilayah at-takwiniyyah and Wilayah at-tashri’iyyah /Lotfollah Safi Golpayegani/p.94

[4] . «اِیابُ الْخَلْقِ ِالَیْکُمْ، وَحِسابُهُمْ عَلَیْکُمْ، وَفَصْلُ الْخِطابِ عِنْدَکُمْ، وَ آیاتُ اللهِ لَدَیْکُمْ» (Ziyarat Jamea Kabira)

وضعیت: تأییدشده توسط: تقوی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×
×
  • اضافه کردن...