کارشناس عقائد تقوی 1 ارسال شده در 15 اسفند 1402 کارشناس عقائد اشتراک گذاری ارسال شده در 15 اسفند 1402 اقسام ولایت کدامند؟ با توجه به استعمال ولایت می توان گفت کلمه ولایت در نگاه اول به ولایت شیطانی (وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبِيناً)[1] و ولایت الهی ( اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ)[2] قابل تقسیم می باشد. اما آنچه در کلام بزرگان هنگام بیان اقسام ولایت مطرح است ولایت الهی است که ولایت و سلطنتی حقیقی می باشد و بالذات برای خداوند است و خداوند این ولایت را به پیامبران و اولیاء خود عطاء نموده است. لذا بیان می شود که ولایت دو قسم می باشد ولایت تکوینی و ولایت تشریعی. ولایت تکوینی یعنی پیامبر و امام دارای قدرت خارق العاده هستند و می توانند در عالم تکوین تصرف نمایند، مانند جان دادن به مجسمه یک پرنده گلی و زنده کردن آن.( أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ...)[3] ولایت تشریعی یعنی پیامبر و امام از سوی خداوند صاحب شریعت شناخته می شوند و اجازه دارند احکام را تشریع و بیان نمایند.( وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ...)[4] [1] . نساء: 119 [2] . بقره: 257 [3] . آل عمران: 49 [4] . احزاب: 36 وضعیت: پاسخدادهشده توسط: تقوی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس عقائد تقوی 1 ارسال شده در 20 اسفند 1402 مالک کارشناس عقائد اشتراک گذاری ارسال شده در 20 اسفند 1402 What are the different types of Wilayah? According to the use of Wilayah in the holy Qur'an, it can be said that the word Wilayah can be divided into Satanic Wilayah and Divine Wilayah: " One who accepts Satan as his guardian, instead of Allah, has certainly incurred a great loss upon himself "[1] "Allah is the Guardian of those who believe. He brings them out from darkness into the light"[2] But in the words of the scholars, when describing the types of guardianship,They express the divine guardianship, which is a real and inherent guardianship and belongs to Allah in essence, and Allah has given this guardianship to His prophets and imams. Therefore, it is stated that there are two types of guardianship: Takwiniyyah (natural), and Tashri'iyyah (legal). Wilayah at-takwiniyyah means that the Prophet and Imam have extraordinary power and can take over the world of creation, like giving life to a clay bird and making it come alive.[3] Wilayah at-tashri’iyyah means that the Prophet and the Imam are recognized by Allah as the owner of the Sharia law and are allowed to legislate and express the rulings. "It is not for any believer man or woman to have the choice in the affair when a matter is decreed by Allah and His Prophet...."[4] [1] .An-Nisa: 119,""وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبِيناً [2] .Al-Baqarah: 257, اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ..."" [3] .Al-Imran: 49, " "أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ... [4] .Al-Ahzab: 36, " "وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ... وضعیت: تأییدشده توسط: تقوی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده