رفتن به مطلب

۱۴۲۹


مهمان مهمان

ارسال های توصیه شده

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

باعرض سلام خدمت دفتر مرجع عالیقدر سیستانی 

من یک سوال شرعی داشتم ‌از نماینده گان دفتر شما جواب داد که بنده را قانع نکرد,بنده در غرب زندگی میکنم گفتم تمام سیستم داد و ستد اینجا کریدت است ‌و اگر خانه ویل موتر خریداری نماید باید اضافه از پول قیمت آنها پرداخت نماید! آیا این ربا میشود یاخیر؟ که دفتر شما جواب داد نیت کن که مقدار پول که قرض گرفته ای را پس میدهید واگر بانک از شما پول بیشتر گرفت اشکال ندارد، 

بسیار متاسف شدم از چنین جواب ، من خود را فریب بدهم یا پرودگار عالم را نعوذ باالله یا نعوذ بالله علم غیب الله متعال اینجا کارگر نیست نعوذ باالله! بخدا سوگند در عصر غیبت که مسئولیت بدوش علما است من به شیعه بودن ام شک کردم این چه مسخره بازی است ، در مذهب اهلسنت حرام را سریع حرام میگوید وحلال را حلال، وقت مومنین به شما به عنوان نائب عام ولی عصر عج اعتماد میکند و وجوهات میدهد چرا در وقت مشکل مشکل آنها شفاف حل نمیشود،

من امید وارم که این چنین فتوا ها از ندانم کاری و سبک بینی بعضی شیخ ها باشد نه جز مذهب اگر خدا ناکرده مذهب چنین باشد پس فاتحه مذهب را باید خواند چون بافریب وریا کاری اسلام به موفقیت نمیرسد

امیدوارم که جواب بنده را براساس شرع مقدس وپذیرفتن عقل وخرد انسان بدهید، 

هر گونه گمراه شدن روز قیامت جواب گو شما ها هستید

وسلام

 

این را یکی از دوستان از استرالیا فرستاده و منتظر جواب خوشان میباشد.تشکر

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد

دوست عزیز بحث فریب خود نیست .جوابی که داده میشود بر اساس ادله ایست که توضیح دلیل گاهی موجب خستگی مخاطب وگاهی به دلیل آماده نبودن نسبت به مقدمات فهمش برای مخاطب دشوار است .اما چون مسأله برای شما مشتبه شده چاره ای نیست جز اینکه مقداری توضیح داده شود .

نظر مبارک آیه الله سیستانی این است که دولت را به عنوان شخص حقیقی نمی‌دانند ویک شخصیت حقوقی دارد .مالکیت نسبت به اموال برای شخص حقیقی معنا دارد نه شخص حقوقی.با توجه به این مقدمه باید گفت اموالی در اختیار دولت وبانک های دولتی است که مالک آنها نیستند ؛ بلکه مالکیت از آن مردم وسرمایه داران در بانک است . از آنجایی که مالک این اموال به شخصه مشخص نیست وسرمایه های مختلف در بانک وجود دارد از این اموال به عنوان اموال مجهول المالک یاد میشود . یعنی اموالی که مالک آنها مشخص نیست.

اختیار چنین اموالی در زمان حضور امام علیه السلام با امام ودر زمان غیبت با فقیه جامع الشرایط است . حضرت ایة الله سیستانی نسبت به چنین اموالی فرموده اند میتوانید با اجازه ما قرض بگیرید به این صورت که ما به عنوان ولی وصاحب اجازه مبلغی را به شما قرض میدهیم و زیادی نسبت به مبلغ قرض از شما مطالبه نداریم شما هم به قصد بر گرداندن همان مبلغ قرض را دریافت کنید .حال در این بین بانک به عنوان شخص ثالث مبلغی اضافه تر از شما دریافت می‌کند این ضرری به اصل قرض وارد نمی‌کند .مثال ساده ای که بتوان برای تقریب به ذهن آورد این است که فرض کنید شما صندوق داری دارید؛ بنده مبلغی را از شما به عنوان قرض مطالبه می نمایم وشما هم به من قرض می‌دهید بدون سود وربا .اما به موقع دریافت صندوق دار به زور مبلغی را اضافه تر از من اخذ میکند .گرفتن این مبلغ اضافه توسط صندوق دار که نه قرض دهنده است و نه قرض گیرنده موجب ربوی شدن این قرض نمیشود .

نکته آخر اینکه فقیه شیعه بر اساس ادله ای که در اختیار دارد فتوا می‌دهد نه بر اساس استحسان وقیاس وجیزهایی که حجیت شرعی ندارد .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد

اما نسبت به کشورهای غیر اسلامی اگر معاملات به صورت اقساط است سودی بابت نسیه خریدن اخذ می‌شود که اشکالی ندارد کما اینکه در کشورهای اسلامی هم چنین است ؛اما اگر وام گرفته میشود سودو  وام پرداخت میشود راه حلی که ذکر شد مناسب این مقام نیست ودرانحا حکم دیگری دارد .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×
×
  • اضافه کردن...