محمد علی مهمان ارسال شده در 29 دی 1402 اشتراک گذاری ارسال شده در 29 دی 1402 سلام علیکم ۱.اگر کسی قسم بخورد که فلان کاری که ترکش رجحان شرعی یا عقلی دارد را انجام ندهد و برای مدت این ترک کردن، زمانی مشخص نکرده است و قسمش هم طبق احکام قسم، صحیح باشد ، آیا اگر یکبار این کار را انجام داد و کفاره اش را هم داد و برای دوم ،این کار را مجدداً انجام داد، آیا دوباره باید کفاره بدهد؟ ۲. آیا صحیح است با قسم خوردن و حنث قسم و پرداخت کفاره ، تکرار مخالفت با آن کفاره ندارد؟ ۳. آیا این بیان درست است که برای اینکه آن قسم شرعی دوباره آثار قسم را داشته باشد، باید تجدید و دوباره منعقد شود و تا فرد دوباره قسم نخورد ، تکرار آن عمل دارای رجحانِ ترک، کفاره ندارد؟ وضعیت: پاسخدادهشده توسط: موسوی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام موسوی 175 ارسال شده در 1 بهمن 1402 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 1 بهمن 1402 سلام علیکم ۱و۲. چنانچه مقصود شخص از قسم خوردن بر ترک فعل، انعقاد یک تعهد و التزام بوده، در این فرض با تخلف عمدی از قسم در اولین بار، قسمش باطل شده و فقط یک کفارۀ قسم بر او واجب مىشود، و نسبت به دفعات بعدی تکلیفی ندارد. اما اگر فرد قسم بخورد که عملی را در مدت معینی ترک کند، مثلاً تمام ماه رجب امسال را بین الطلوعین نخوابد، چنانچه قصد وی از قسم خوردن این باشد که تعهدها و التزامهای متعددی را بر خود واجب کند، یعنى التزام به نخوابیدن بین الطلوعین هر یک از روزهای ماه، مستقلاً لحاظ شده باشد، در این صورت با تخلف عمدى در هر روز، کفارۀ قسم به تعداد روزهایی که تخلف نموده بر او واجب میشود. همچنین، تکلیف نسبت به ایام باقیمانده ساقط نمىشود و باید روزهای دیگر را نیز بین الطلوعین نخوابد. ۳. طبق تفصیل بالا اگر مقصود فرد انعقاد یک تعهد و التزام بوده، بله بعد از حنث قسم باید قسم دوباره منعقد شود، و الا دومرتبه قسم خوردن لازم نیست. موفق باشید وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده