رفتن به مطلب

۸۷۱


محمود مهمان

ارسال های توصیه شده

با سلام

 

آیا شرکت کردن در مسابقات سایت های شرط بندی، در جایی که می داند، طرف مقابل، محترم المال نیست ( صاحب سایت کافر غیر ذمی است)

 

در صورتی که انسان، قصد و نیت جدی نکند، یعنی قصد کند، پولی که می‌دهد به صورت مجانی بوده، و به نیت دریافت جایزه نیست.

 

و در این حال نیز، می داند اگر پیش بینی او صحیح باشد، به او جایزه خواهند داد.

 

آیا می تواند در مسابقه شرکت کند، و جایزه را به نیت استنقاذ دریافت کند؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

ماهیت این گونه مسابقات شرط بندی همان قمار است پس اگر بداند پولی که به او پرداخت می‌شود از افراد غیر مسلمان گرفته می‌شود و به او داده می‌شود اشکال ندارد اما اگر این یقین را ندارد و چه بسا جایزه را از پول سایر شرکت کنندگان که احیانا مسلمان هستند می‌پردازند جایز نبوده و حرام است

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد

با تشکر از کارشناس محترم توجه به این نکته لازم است که نفس قمار  حرام است حتی با غیر مسلمان .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام. 

 

چگونه هست، که در باب ربا، گفته شده، اگر وام را بدون قصد و نیت قرض، از بانک خارجی دریافت کنیم، حکم ربا جاری نیست، هر چند بدانیم، سود وام را از ما به زور خواهند گرفت.

 

در لینک زیر، آخرین سوال، چنین پاسخ داده شده است:

https://www.sistani.org/persian/qa/01088/

 

در باب قمار، چرا نتواند چنین چیزی صحیح باشد؟ وقتی بدون قصد و نیت، پول را به سایت خارجی بدهیم، و در صورت برنده شدن، پول را بگیریم. آیا واقعا چنین چیزی قمار محسوب می شود؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محمدآبادی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام. 

 

پرسش اول:

چگونه هست، که در باب ربا، گفته شده، اگر وام را بدون قصد و نیت قرض، از بانک خارجی دریافت کنیم، حکم ربا جاری نیست، هر چند بدانیم، سود وام را از ما به زور خواهند گرفت.

 

در لینک زیر، آخرین سوال، چنین پاسخ داده شده است:

https://www.sistani.org/persian/qa/01088/

 

آیا در باب قمار، هم چنین چیزی صحیح است؟ وقتی بدون قصد و نیت، پول را به سایت خارجی بدهیم، و در صورت برنده شدن، پول را بگیریم.

 

پرسش دوم:

 طبق مسئله ۴۳۴ جلد دوم رساله جامع گفته شده، در صورتی که قرارداد الزام و التزام عرفا صادق نباشد، قمار محسوب نمی شود. 

 

حال اگر ما به گردانندگان سایت اطلاع دهیم که ما هیچ قصد الزام و التزامی نداریم، و با میل خودتان میتوانید هیچ وجهی به ما نپردازید، و آن ها نیز، از پیش خودشان مبالغی را جایزه بدهند. در این صورت هم قمار محسوب می شود؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محمدآبادی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام
در 26 مهر 1402 در 23:36، محمود مهمان گفته است:

در باب قمار، چرا نتواند چنین چیزی صحیح باشد؟ وقتی بدون قصد و نیت، پول را به سایت خارجی بدهیم، و در صورت برنده شدن، پول را بگیریم. آیا واقعا چنین چیزی قمار محسوب می شود؟

با سلام و احترام 

چنانچه در پاسخ سؤال قبل بیان شده است، اصل قمار حرام است و با نیت قابل اصلاح نمی‌باشد.

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام
در 29 مهر 1402 در 18:04، محمود مهمان گفته است:

حال اگر ما به گردانندگان سایت اطلاع دهیم که ما هیچ قصد الزام و التزامی نداریم، و با میل خودتان میتوانید هیچ وجهی به ما نپردازید، و آن ها نیز، از پیش خودشان مبالغی را جایزه بدهند. در این صورت هم قمار محسوب می شود؟

مشارکت در سایت‌های قمار جایز نیست.

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 هفته بعد...

با سلام و با تشکر از همراهی کارشناسان محترم و پاسخ های بسیار دقیق و واضح

 

سایت های مذکور، آلات قمار محسوب می شود، اما از آنجایی که مشارکت در وبسایت های قمار، عنوان بازی کردن، در عرف را ندارند، و شاید ذیل حکم بازی با آلات قمار نباشند.

 

باید بپرسم، جایز نبودن مشارکت در سایت های قمار، بنا بر فتوی می باشد، یا اینکه بنا بر احتیاط واجب هست؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محمدآبادی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

با سلام و احترام

حرمت شرط‌بندی بنابر فتوا می‌باشد.

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×
×
  • اضافه کردن...