محمود مهمان ارسال شده در 26 بهمن 1401 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 بهمن 1401 با سلام. آیا پولی که به حساب بانکی خود واریز میکنیم، بدین معناست که پول را به بانک قرض داده ایم؟ آیا این پولی که به صورت دستی، یا کارت به کارت، خودمان به حساب خودمان واریز میکنیم، بدین معنی است، که این پول را به بانک قرض داده، و دیگر در تملک ما نیست؟ در پرداخت خمس و زکات فطره، گفته شده، ابتدا از مستحق وکالت گرفته و پول را از طرف او قبض نمایید. اگر پول واریز شده به حساب بانکی، در تملک ما محسوب بشود، علی القاعده میتوان با نیت، این پول را از طرف مستحق قبض نمود، ولی اگر پول موجود در حساب بانکی (هر چند شخص خودمان پول را به حساب بانکی خود واریز کرده باشیم) قرض به بانک محسوب بشود، این پول دیگر در تملک ما نیست و با نیت نمیتوانیم پول را از طرف مستحق، قبض کنیم. لطفا توضیح بفرمایید، کدام صحیح است، اگر ممکن زودتر پاسخ بفرمایید، چون من قبلا به این طریق اقدام کرده ام. وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 227 ارسال شده در 28 بهمن 1401 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 28 بهمن 1401 سلام علیکم در خصوص قبض از طرف مستحق، صرف وجود پول در حساب ( چه آن را قرض بدانیم چه ندانیم) قبض محسوب نمیشود بلکه باید پول فیزیکی را بوکالت از فقیر قبض کنیم تا در فرصت مقتضی به او رد نماییم وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
محمود مهمان ارسال شده در 7 اسفند 1401 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 اسفند 1401 با سلام این طور که بنده از گفته شما نتیجه میگیرم، هر پولی، تا وقتی که به صورت فیزیکی دریافت نشده باشد، مشمول خمس هم نمی شود. هر چند که بارها بین حساب های خودمان و دیگران کارت به کارت کرده باشیم، تا وقتی که به صورت فیزیکی پول را نگرفته باشیم، هر چند در سال خمسی در کارت بانکی موجود باشد، مشمول خمس قرار نمیگیرد. درست هست؟ وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
سوسن مهمان ارسال شده در 7 اسفند 1401 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 اسفند 1401 یعنی مالی که درحساب بانکی یاعابربانک انسان باشد خمس ندارد؟وحتمابایدبهشکل پول موجودباشد؟ وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 227 ارسال شده در 7 اسفند 1401 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 7 اسفند 1401 سلام علیکم خیر دوست عزیز هر پولی این حکم را ندارد بلکه پولی که قبض و دریافت در آن شرط باشد مانند هدایای فردی، دولتی، سازمانی و... چنین حکمی دارد پس پولی که بعنوان حقوق افراد یا معاملات خرید و فروش و اجاره و... به حساب افراد واریز میشود فرد مالک آنها است ولو آنها را برداشت فیزیکی نکند لذا در سرسال خمسی باید آنها را در محاسبه خمسی بیاورد وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 227 ارسال شده در 7 اسفند 1401 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 7 اسفند 1401 سلام علیکم با تشکر از ارتباط شما با این انجمن... خیر هر پولی این حکم را ندارد بلکه پولی که قبض و دریافت کردن در آن شرط باشد مانند هدایای فردی، دولتی، سازمانی و... چنین حکمی دارد پس پولی که بعنوان حقوق افراد یا معاملات خرید و فروش و اجاره و... به حساب افراد واریز میشود فرد مالک آنها است ولو آنها را برداشت فیزیکی نکند لذا در سرسال خمسی باید آنها را در محاسبه خمسی بیاورد شایان ذکر است حقوق بازنشستگان حکم هدیه را دارد که برای مالک شدن، قبض و دریافت در آن شرط میباشد وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
سوسن مهمان ارسال شده در 8 اسفند 1401 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 اسفند 1401 ببخشیددرست متوجه نشدم یعنی کارت های هدیه خمس ندارد؟ سودسهام عدالت؟ سودفیش حج؟ اینها چطور؟ وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 227 ارسال شده در 8 اسفند 1401 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 8 اسفند 1401 سلام علیکم مبالغ کارت هدیه ( در صورتی که در قبال فروش چیزی یا ارائه خدماتی نباشد و صرفا هدیه باشد) مادامی که برداشت فیزیکی نشود خمس ندارد در ارتباط با سود فیش حج و عمره، اگر ثبت نام بدون شرط سود و بدون وکالت یا اجازه دادن به بانک برای سرمایهگذاری شرعی بوده، ولی بانک حسب قانون خویش مبلغی سود به حساب فرد واریز نموده، چنانچه آن فرد سود مذکور را برداشت ننماید، لازم نیست خمس آن را بپردازد، هرچند بداند سازمان حجّ و زیارت آن سود یا معادلش را برای وی در سفر حج هزینه خواهد کرد؛ امّا اگر سود مذکور را برداشت نماید و بخواهد آن را در زندگی صرف نماید، در صورتی که بانک مذکور دولتی یا مشترک در کشورهای اسلامی است باید نصف سود را به فقرای متدیّن شیعۀ اثناعشری صدقه دهد و نصف دیگر آن را میتواند برای خود در مصارف حلال هزینه نماید و در صورتی که قبض و تملّک شود، جزء درآمد بین سال محسوب میشود. وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
مهمان مهمان ارسال شده در 7 اردیبهشت 1402 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 اردیبهشت 1402 سلام علیکم. 1- اگر بازنشسته حقوق خود را با شرایط موجود که اکثر پرداخت ها الکترونیکی است هیچگاه قبض نکند و در سررسید سال خمسی همچنان در حساب نگهدارد بازهم معاف از تخمیس خواهد بود؟ 2- کالایی که بعد از سررسید سال خمسی خریداری میشود تا سال بعد فرصت برای مصرف خواهد داشت؟ وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 227 ارسال شده در 7 اردیبهشت 1402 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 7 اردیبهشت 1402 سلام علیکم 1. بله 2. اگر شاغل است و با درآمد سال جدید تهیه نموده است تا سرسال بعدی اگر مصرف کند خمس ندارد وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
DA Purazar مهمان ارسال شده در 10 اردیبهشت 1402 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 اردیبهشت 1402 سلام علیکم آیا این استنباط که شخص بازنشسته با حقوق موجود در حساب خود (بدون قبض و صرفا از طریق پرداخت الکترونیک) پس از سررسید سال خمسی میتواند صرف در مؤونه نموده و اقلام تهیه شده تا سال بعد معاف از تخمیس هستند، صحیح است؟ وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 227 ارسال شده در 10 اردیبهشت 1402 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 10 اردیبهشت 1402 سلام علیکم این مطلب در مورد هدایا و من جمله پرداختی های سازمان بیمه صحیح است نه هر پولی که شخص بازنشسته در حساب خود دارد وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده