فرد مهمان ارسال شده در 21 فروردین 1401 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 فروردین 1401 باسلام. خانمی مهریه را به همسرش زبانی بخشید مشروط که در زمان حیات یا وفات او زن نگیرد،و شوهرش قبول کرد. اما شوهر متاسفانه ازدواج کرده است.1_ اگر زنش در زمان زنده بودن بفهمد و طلب مهریه کند آیا مهریه را شوهر مدیون است؟ 2_اگر زن متوجه نشود و فوت کند ایا مرد مدیون وراث زنش میشود 3_ اگر هیچ اتفاقی نیفتد آیا مرد گناه کرده و قیامت مدیون است؟ باتشکر وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 227 ارسال شده در 21 فروردین 1401 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 21 فروردین 1401 سلام علیکم در فرضی که زن مهریه را دریافت نکرده باشد (تا بعدا آن را ببخشد مشروط به ازدواج نکردن مجدد شوهرش)، بلکه مهریه را بدون دریافت ابراء کرده و از گردن شوهرش برداشته باشد 1و2. مرد مهریه را مدیون نیست 3. مرد بخاطر تخلف از وعده خود معصیت نموده و مرتکب گناه شده است( بنابر احتیاط واجب) وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
فرد مهمان ارسال شده در 25 فروردین 1401 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 فروردین 1401 در ۱۴۰۱/۱/۲۲ در 00:34، محسن زاده گفته است: سلام علیکم در فرضی که زن مهریه را دریافت نکرده باشد (تا بعدا آن را ببخشد مشروط به ازدواج نکردن مجدد شوهرش)، بلکه مهریه را بدون دریافت ابراء کرده و از گردن شوهرش برداشته باشد 1و2. مرد مهریه را مدیون نیست 3. مرد بخاطر تخلف از وعده خود معصیت نموده و مرتکب گناه شده است( بنابر احتیاط واجب) قبل از آماده شدن جواب شما، پاسخگوی محترمی گفتند ولی وراث میتوانند طلب کنند! آیا صحیح است؟ وضعیت: با سپاس توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
هما مهمان ارسال شده در 25 فروردین 1401 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 فروردین 1401 در ۱۴۰۱/۱/۲۲ در 00:34، محسن زاده گفته است: سلام علیکم در فرضی که زن مهریه را دریافت نکرده باشد (تا بعدا آن را ببخشد مشروط به ازدواج نکردن مجدد شوهرش)، بلکه مهریه را بدون دریافت ابراء کرده و از گردن شوهرش برداشته باشد 1و2. مرد مهریه را مدیون نیست 3. مرد بخاطر تخلف از وعده خود معصیت نموده و مرتکب گناه شده است( بنابر احتیاط واجب) باسلام.. 1_پس چرا در رساله آمده که اگر زن به شوهر مهریه را صلح کند تا مرد زن نگیرد واجب است مرد زن نگیرد. (احتیاط واجب در رساله نیست) مگر صلح همان ابرا و بخشش نیست؟ 2_ایا اگر من مهریه را بگیرم بعد ببخشم و یا بدون گ فتن ببخشم تفاوت در شرط مورد سوال میکند؟ وضعیت: پاسخدادهشده توسط: محسن-زاده لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
تیم ناظمان ناظم ارشد 15 ارسال شده در 25 فروردین 1401 تیم ناظمان اشتراک گذاری ارسال شده در 25 فروردین 1401 3 ساعت قبل، فرد مهمان گفته است: قبل از آماده شدن جواب شما، پاسخگوی محترمی گفتند ولی وراث میتوانند طلب کنند! آیا صحیح است؟ با احترام پاسخی که کارشناسان سایت به آن رسیدهاند همان است که پیشتر عرض شد. وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم-ارشد لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس احکام محسن زاده 227 ارسال شده در 25 فروردین 1401 کارشناس احکام اشتراک گذاری ارسال شده در 25 فروردین 1401 4 ساعت قبل، هما مهمان گفته است: باسلام.. 1_پس چرا در رساله آمده که اگر زن به شوهر مهریه را صلح کند تا مرد زن نگیرد واجب است مرد زن نگیرد. (احتیاط واجب در رساله نیست) مگر صلح همان ابرا و بخشش نیست؟ 2_ایا اگر من مهریه را بگیرم بعد ببخشم و یا بدون گ فتن ببخشم تفاوت در شرط مورد سوال میکند؟ سلام علیکم 1. عقد صلح با ابراء و بریء الذمه کردن تفاوت دارد در عقد صلح اگر شرطی گذاشته شود و طرف مقابل به شرط عمل نکند میتوان به مورد مصالحه ( در مثال، مهریه) رجوع کند اگر چه آنچه از رساله نقل کرده اید ناظر به حکم تکلیفی است که میگوید واجب است به شرطش عمل کند که در فرض شرط ابتدایی و وعده دادن ( در قبال بریء الذمه نمودن) هم گفتیم به احتیاط واجب باید به شرطش عمل کند 2. بله تفاوت دارد ، اگر بگیرید و آن را هبه کنید( ببخشید) و در ضمن آن شرط عدم ازدواج بگذارید مرد اگر تخلف کرد میتوانید به آنچه بخشیده اید(مهریه) رجوع کنید اما اگر بدون گرفتن ببخشید که معنایش بریء الذمه کردن مرد است ولو مرد بسبب تخلف از وعد خود معصیت میکند (احتیاط واجب) اما زن حق رجوع به مهر خود را ندارد وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
هما مهمان ارسال شده در 25 فروردین 1401 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 فروردین 1401 2 ساعت قبل، محسن زاده گفته است: سلام علیکم 1. عقد صلح با ابراء و بریء الذمه کردن تفاوت دارد در عقد صلح اگر شرطی گذاشته شود و طرف مقابل به شرط عمل نکند میتوان به مورد مصالحه ( در مثال، مهریه) رجوع کند اگر چه آنچه از رساله نقل کرده اید ناظر به حکم تکلیفی است که میگوید واجب است به شرطش عمل کند که در فرض شرط ابتدایی و وعده دادن ( در قبال بریء الذمه نمودن) هم گفتیم به احتیاط واجب باید به شرطش عمل کند 2. بله تفاوت دارد ، اگر بگیرید و آن را هبه کنید( ببخشید) و در ضمن آن شرط عدم ازدواج بگذارید مرد اگر تخلف کرد میتوانید به آنچه بخشیده اید(مهریه) رجوع کنید اما اگر بدون گرفتن ببخشید که معنایش بریء الذمه کردن مرد است ولو مرد بسبب تخلف از وعد خود معصیت میکند (احتیاط واجب) اما زن حق رجوع به مهر خود را ندارد ببخشید پس با توجه به جواب شما، من اگر بعد از گرفتن مهریه و سپس هبه کردن و تخلف شوهر، حال اگر رجوع کنم ،1_ شوهر نپردازد، آیا قیامت مدیونم میشود؟ 2_اگر در دنیا متوجه ازدواجش نشوم، باز هم قیامت مدیونم است یا خیر؟. وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس ارشد ترنجیان 94 ارسال شده در 26 فروردین 1401 کارشناس ارشد اشتراک گذاری ارسال شده در 26 فروردین 1401 بله اگر مهریه را دریافت کنید وبعد هبه مشروط کنید چنانچه به شرط عمل نشود میتوانید هبه را پس بگیرید وایشان بعد از رجوع شما از هبه شرعا موظف به پرداخت هستند، وتا زمانی که از هبه خود به سبب تخلف شرط توسط ایشان ، منصرف نشده اید ایشان شرعا بدهکار نمیشوند. وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
هما مهمان ارسال شده در 26 فروردین 1401 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 فروردین 1401 2 ساعت قبل، ترنجیان گفته است: بله اگر مهریه را دریافت کنید وبعد هبه مشروط کنید چنانچه به شرط عمل نشود میتوانید هبه را پس بگیرید وایشان بعد از رجوع شما از هبه شرعا موظف به پرداخت هستند، وتا زمانی که از هبه خود به سبب تخلف شرط توسط ایشان ، منصرف نشده اید ایشان شرعا بدهکار نمیشوند. مجدد عذرخواهی میکنم! اگر شوهرم بعد از هبه من و شرط من مبنی بر عدم ازدواج،. اما مخفیانه ازدواج کرده باشد و در دنیا اصلا متوجه نشوم آيا قیامت مدیونم خواهد بود یا خیر؟ از جواب قبلی برداشت کردم که خیر مدیون نیست! وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
کارشناس ارشد ترنجیان 94 ارسال شده در 26 فروردین 1401 کارشناس ارشد اشتراک گذاری ارسال شده در 26 فروردین 1401 با توجه به خلاف شرطی که مرتکب شده اند معصیت کرده اند ، اما نسبت به مهریه چون نسبت به هبه خود رجوع نکرده اید هر چند به سبب بی خبری از اینکه میتوانسته اید رجوع کنید ، خیر بدهکار نیستند . وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری