رفتن به مطلب

تمامی فعالیت ها

این جریان به طور خودکار بروزرسانی می شود

  1. امروز
  2. آیا حیوانات نیز در روز قیامت محشور می‌شوند؟ موضوع حساب و کتاب حیوانات در روز قیامت یکی از مباحث جذاب و مهمی است که توجه بسیاری از عالمان و مفسران را به خود جلب کرده است. در ابتدا لازم به ذکر است که حشر، در لغت جمع و گردآورى توأم با درهم شکستن و راندن است، و محشر، محل جمع کردن است.[1] روز حشر روز بعث و معاد می باشد.[2] حشر در اصطلاح، برانگیختن مردگان از قبور و گردآورى آنان در روز قیامت براى حساب رسى است. [3] در آموزه‌های اسلامی، حیوانات نیز به عنوان مخلوقات دارای روح و موجوداتی که در روز قیامت حسابرسی خواهند شد، شناخته می‌شوند؛ در ادامه به برخی از آیات قرآن و روایات شیعه اشاره خواهد شد که بر این موضوع تأکید دارند. قرآن کریم در سوره مبارکه انعام می فرماید: «وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُم ۚ مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ» و هیچ جنبنده ای در زمین نیست، و نه هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند، مگر آنکه گروه هایی مانند شمایند؛ ما چیزی را در کتاب فروگذار نکرده ایم، سپس همگی به سوی پروردگارشان گردآوری می شوند.[4] در آیه شریفه بیان شده که حیوانات همانند انسان ها داراى امت مى باشند اما در اینکه مراد از این همانندى در چیست بین مفسران دیدگاه هاى متفاوتى است. [5] از جمله آن ها نیازمندى به خدا، تسبیح و ذکر پروردگار، زندگى اجتماعى و توالد و تناسل، تقدیر رزق و عمر و اجل و سعادت و شقاوت آن ها، حشر در قیامت و پاداش و کیفر. ولى مى توان گفت از بارزترین موارد تشابه حیوانات به انسان ها همان حشر در قیامت است که در پایان آن هم آمده است و بسیارى از مفسران نیز بدان تصریح کرده اند، یعنى «حیوانات همانند انسان ها داراى امت هستند و همانند انسان ها در رستاخیز محشور مى شوند. از این رو معناى ( إلى ربّهم یحشرون ) ، این خواهد بود که حیوانات بعد از مرگشان به سوى خدا محشور مى شوند، همان گونه که بندگان خدا در قیامت به سوى پروردگارشان محشور مى گردند. [6] این آیه شریفه به وضوح بیان می‌کند که همه جانداران در روز قیامت گردآوری خواهند شد. قرآن کریم در جایی دیگر با صراحت بیشتری سخن از محشور شدن حیوانات وحشی می گوید؛ آنجاکه فرموده است: «وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» و هنگامی که همه حیوانات وحشی محشور شوند.[7] «وُحوش» جمع وحش به معناى حیواناتى است که با انسان ها اُنس و اُلفت نمى گیرند مانند درندگان.[8] آلوسى مى نویسد: وحوش در این آیه تمام چهارپایان را دربرمى گیرد. [9] از آن جا که آیه فوق در سیاق آیاتى است که حوادث روز قیامت را توصیف مى کند همانند سؤال از دختران زنده به گور شده و گشودن نامه هاى اعمال و حوادث بعد از آن، این آیه ظهور در حشر حیوانات وحشى در قیامت دارد. از این رو این آیه شریفه همانند آیه 38 سوره انعام، ظهور در اصل حشر حیوانات دارد و جمهور مفسران در این مساله هم عقیده اند. در این زمینه روایات متعددی نیز ذکر شده است؛ به عنوان نمونه می توان به این روایت اشاره کرد : ابوذر می گوید: ما در محضر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بودیم که دو بز در مقابل ما به یکدیگر شاخ زدند؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: می‌دانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟ حاضران گفتند: نه؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: اما خداوند می‌داند، و به زودی میان آنها داوری خواهد کرد.[10] این روایت نشان می‌دهد که حتی حیوانات نیز در روز قیامت مورد قضاوت قرار خواهند گرفت و حقوق آنها محفوظ است؛ این امر به عدالت الهی و شمولیت آن بر تمام موجودات تأکید دارد. باید توجه داشت که علت حشر حیوانات در روز قیامت همان عاملی است که در انسان وجود دارد و آن قوه شعور است؛ انسان به دلیل داشتن قوه شعور، در روز قیامت حساب و کتاب خواهد داشت؛ حیوانات نیز دارای قوه شعور هستند، اما در مرتبه‌ای پایین‌تر از شعور انسان قرار دارند؛ علت محشور شدن حیوانات در روز قیامت نیز وجود همین قوه شعور است. این امر نشان‌دهنده عدالت الهی است که حتی حیوانات نیز با داشتن شعور و مسئولیت‌هایی که دارند، در روز قیامت حسابرسی خواهند شد و حقوقشان بازگردانده می‌شود. این مسأله که حیوانات نیز دارای شعور می باشند را می توان در آیات قرآن کریم مشاهده نمود؛ به عنوان مثال قرآن کریم در برخی از آیات، مطالبی را در مورد حیوانات مختلف نقل نموده است که از آن ها فهمیده می شود که حیوانات نیز دارای شعور می باشند؛ از جمله آن ها می توانیم به این موارد اشاره نمائیم: فرار کردن مورچگان از برابر لشگر سلیمان،[11] آمدن هدهد به منطقه "سبا در یمن" و آوردن خبرهای هیجان ‌انگیز برای سلیمان،[12] شرکت پرندگان در مانور حضرت سلیمان،[13] حرف زدن پرندگان با یکدیگر و افتخار سلیمان به این که خداوند زبان پرندگان را به او آموخته است.[14] همچنین خداوند متعال در جایی دیگر از قرآن کریم می فرماید: همه‌ی موجودات، تسبیح گوی خدایند ولی شما نمی‌فهمید.[15] به باور علامه طباطبایی، این آیه نشان می‌دهد که تسبیح موجودات به زبان علم و به روش بیان مستقیم صورت می‌گیرد؛ اگر منظور از تسبیح، تنها نشان دادن وجود خالق از طریق حالت و وضعیت موجودات بود، دیگر معنا نداشت که گفته شود: «شما تسبیح آنها را نمی فهمید»؛ این نشان‌دهنده آن است که تسبیح موجودات به زبان قال (گفتار) صورت می‌گیرد و ناشی از علم و آگاهی آنها به خداوند است.[16] نتیجه گیری در نهایت، آموزه‌های اسلامی به وضوح نشان می‌دهند که حیوانات نیز در روز قیامت مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت؛ قرآن کریم و روایات معتبر شیعه به این واقعیت اشاره دارند که حیوانات نیز دارای شعور و مسئولیت‌هایی هستند که بر اساس آنها در روز قیامت به عدالت الهی حسابرسی می‌شوند؛ این مسئله بیانگر شمولیت و فراگیری عدالت الهی است که هیچ موجودی را از دایره محبت و عدالت خود خارج نمی‌سازد. [1] المصباح المنير في غريب الشرح الكبير: الفيومي، أبو العباس، ج: 1، ص: 136 https://lib2.eshia.ir/40675/1/136 [2] لسان العرب: ابن منظور، ج: 4، ص: 190. https://lib2.eshia.ir/40707/4/190 [3] مجمع البيان في تفسير القرآن: الشيخ الطبرسي، ج: 10، ص: 277 https://lib2.eshia.ir/12023/10/277 [4] أنعام: 38 https://B2n.ir/h52579 [5] مجمع البيان في تفسير القرآن: الشيخ الطبرسي، ج: 4، ص: 49. https://lib2.eshia.ir/12023/4/49 / التفسير الكبير (مفاتيح الغيب): الرازي، فخر الدين، ج: 12، ص: 524 https://lib2.eshia.ir/41730/12/524 [6] الميزان في تفسير القرآن: العلامة الطباطبائي، ج: 7، ص: 73 https://lib2.eshia.ir/12016/7/73 / التبيان في تفسير القرآن: الشيخ الطوسي، ج: 4، ص: 127 https://lib2.eshia.ir/86469/4/127 / مجمع البيان في تفسير القرآن: الشيخ الطبرسي، ج: 4، ص: 49. https://lib2.eshia.ir/12023/4/49 / التفسير الكبير (مفاتيح الغيب): الرازي، فخر الدين، ج: 12، ص: 525 https://lib2.eshia.ir/41730/12/525 [7] تکویر: 5 https://B2n.ir/j83552 [8] التفسير الكبير (مفاتيح الغيب): الرازي، فخر الدين، ج: 31، ص: 64 https://lib2.eshia.ir/41730/31/64 [9] تفسير روح المعاني - ط دار العلمية: الألوسي، شهاب الدين، ج: 15، ص: 255. https://lib2.eshia.ir/41932/15/255 [10] مجمع البیان فی تفسیر القرآن، الشیخ الطبرسی، ج4، ص50 https://B2n.ir/x42599 / تفسیر نور الثقلین، العروسی الحویزی، الشیخ عبد علی، ج1، ص715 https://B2n.ir/d36750 [11] نمل: 18 (حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ) https://B2n.ir/w69202 [12] نمل: 22 (فَمَكَثَ غَيْرَ بَعِيدٍ فَقَالَ أَحَطْتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُكَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقِينٍ) https://B2n.ir/q85262 [13] نمل: 17 (وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ) https://B2n.ir/j92998 [14] نمل: 16 (وَ وَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ ۖ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ ۖ إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ) https://B2n.ir/z75200 [15] أسراء: 44 (تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ ۚ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ ۗ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا) https://B2n.ir/e86902 [16] الميزان في تفسير القرآن: العلامة الطباطبائي، ج: 17، ص: 381 https://lib2.eshia.ir/12016/17/38
    • وضعیت: در انتظار پاسخ
  3. هفته گذشته
  4. ناظم

    کات فطره

    سلام علیکم وکالتی که در این زمینه شرط می باشد وکالت از فقیر برای تصرف در مال کنار گذاشته شده است؛ نه نیابت و وکالت واسطه کارشناس #عقباطلب #t_31846
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  5. آیا در آخرت فرصت توبه و بازگشت وجود دارد؟ توبه و بازگشت به سوی خداوند یکی از زیباترین و عمیق‌ترین مفاهیم در دین اسلام است؛ این مفهوم در قرآن کریم و روایات اهل‌بیت (علیهم السلام) با تاکید فراوان بیان شده است؛ توبه ترک گناهان کنونى و عزم بر ترک آنها در آینده و تلافى و تدارک کوتاهی های صورت گرفته، در گذشته است؛[1] که نشان دهنده تصمیم قاطع برای بازگشت به مسیر الهی و اصلاح رفتارهای اشتباه می‌باشد. واژه توبه و مشتقات آن ۸۷ بار در قرآن کریم به کار رفته‌اند.[2] در بسیاری از آیات قرآن خداوند انسانها را دعوت به توبه در این دنیا می کند،[3] مانند: «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»[4] بگو: ای بندگان من که بر خود ستم کرده‌اید، از رحمت خداوند ناامید نشوید، همانا خداوند همه گناهان را می‌بخشد، که او بخشنده و مهربان است. این آیه نشان‌دهنده رحمت گسترده خداوند و دعوت به توبه است. در سوره تحریم نیز خداوند می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَىٰ رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنكُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ»[5] ای کسانی که ایمان آورده‌اید، توبه کنید به سوی خدا با توبه‌ای خالصانه، شاید پروردگارتان گناهانتان را بپوشاند و شما را به بهشت‌هایی وارد کند که در آنها رودهایی جاری است. در روایات نیز به اهمیت توبه و بازگشت به سوی خداوند در دنیا اشاره شده است؛[6] پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هر فرد اگر یک سال پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد؛ سپس فرمودند که یک سال زمان زیادی است؛ اگر کسی یک ماه پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد؛ سپس افزودند که یک ماه نیز زیاد است؛ اگر کسی یک هفته پیش از مرگش توبه کند، توبه‌اش مورد قبول خداوند قرار می‌گیرد؛ سپس افزودند که یک هفته نیز زیاد است؛ اگر کسی یک روز پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبه‌اش را پذیرا می‌شود؛ سپس فرمودند که یک روز نیز زیاد است؛ اگر کسی یک ساعت پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد؛ سپس افزودند که حتی یک ساعت نیز زیاد است؛ اگر کسی پیش از اینکه جانش به گلو برسد (یعنی در آخرین لحظات زندگی و در حالی که هنوز اختیار دارد) توبه کند، خداوند توبه او را می‌پذیرد.[7] این روایت تأکید می‌کند که توبه در هر لحظه از زندگی دنیوی انجام شود، تاثیر خواهد داشت مگر پس از مرگ. در روایت دیگری امام صادق (علیه السلام) فرمودند: در مکالمه ای که میان حضرت آدم(علیه السلام) و خداوند متعال صورت گرفت، خداوند متعال به ایشان فرمود: برای آنان (ذریه آدم) فرصت توبه را باز گذاشتم تا زمانی که نفس به انتهاء برسد.[8] این روایت نیز نشان‌دهنده رحمت و بخشش خداوند برای کسانی است که با توبه خالصانه به سوی او بازمی‌گردند اما خاصیت توبه را تا قبل از مرگ معرفی می نمایند. اما در خصوص توبه بعد از مرگ، خداوند متعال در بعضی از آیات قرآن تصریح می کند که بعد از مرگ توبه ثمری ندارد: «وَلَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّی تُبْتُ الآنَ وَلَا الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَهُمْ کُفَّارٌ أُوْلَٰئِکَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا»[9] «برای کسانی که بدی‌ها می‌کنند، تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرا رسد و بگوید «اکنون توبه کردم»، و نه برای کسانی که کافر می‌میرند، توبه‌ای وجود ندارد. برای آنان عذابی دردناک مهیا کرده‌ایم». در این آیه به صراحت بیان شده که توبه باید قبل از مرگ صورت گیرد و پس از مرگ فرصتی برای توبه وجود ندارد. در سوره مبارکه مؤمنون آمده است: «حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ ۚ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»[10] تا هنگامی که یکی از آنان را مرگ فرا رسد، می‌گوید: پروردگارا، مرا بازگردانید، تا شاید در آنچه ترک کردم عمل صالحی انجام دهم؛ هرگز، این تنها سخنی است که او می‌گوید، و پشت سرشان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند. این آیه شریفه نیز نشان می‌دهد که پس از مرگ، زمانی برای توبه و انجام اعمال صالح وجود ندارد و فرصتی برای بازگشت به دنیا نخواهد بود. همچنین در روایتی[11] از وجود نازنین امام رضا(علیه السلام) چنین آمده است: ابراهیم بن محمد همدانی گوید:گفتم به امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام): به چه علتی خداوند عز و جل فرعون را غرق کرد در حالی که او به خدا ایمان آورده بود و به توحید او اقرار کرده بود؟ امام فرمود: زیرا او در لحظه‌ای که قهر و عذاب را دید ایمان آورد و ایمان آوردن در لحظه عذاب مورد قبول نیست؛ این حکم خداوند تعالی در گذشته و حال است؛ خداوند در قرآن فرموده است: پس وقتی عذاب ما را دیدند گفتند به خداوند یکتا ایمان آورده‌ایم و به آنچه شریک او بودیم کافر شدیم، اما ایمانشان در لحظه دیدن عذاب ما فایده‌ای نداشت. [12] همچنین خداوند عز و جل فرموده است: روزی که برخی از نشانه های پروردگارت به ظهور آید، ایمان آوردن کسی که پیش از این ایمان نیاورده یا در حال ایمانش عمل شایسته ای انجام نداده سودی نخواهد داشت. [13] نتیجه گیری: از مطالعه و بررسی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت (علیهم السلام) چنین بر می‌آید که توبه و بازگشت به سوی خداوند باید در همین زندگی دنیوی انجام شود و پس از مرگ فرصتی برای توبه و اصلاح رفتارهای اشتباه وجود ندارد؛ این مسئله به ما یادآوری می‌کند که باید همیشه به فکر اصلاح خود و جلب رضایت الهی باشیم و از هر فرصتی برای توبه و بازگشت به سوی خداوند استفاده کنیم؛ توبه خالصانه نه تنها موجب بخشش گناهان گذشته می‌شود، بلکه سبب می‌شود که بنده نزد خداوند عزیز و مورد محبت قرار گیرد؛ امید است که با استفاده از آموزه‌های دینی و با تکیه بر رحمت و مغفرت الهی، همواره در مسیر صحیح الهی قدم برداریم و از فرصت‌های ارزشمند زندگی بهره‌مند شویم. [1] جامع السعادات: النراقي، المولى محمد مهدي، جلد: 3، صفحه: 50. https://lib.eshia.ir/71832/3/50 [2] المعجم الاحصائی: محمود روحانی، ج۱، ص۳۸۹. https://B2n.ir/p47320 [3] هود: 3 / آل عمران: 135 / نساء: 110 / مائده: 9 / نور: ۳۱ / نساء: ۱۷-۱۸ / بقره:۱۶۰ / فرقان: ۷۰ / آل عمران: ۸۹ و...... [4] زمر: 53 [5] تحریم: 8 [6] الکافی: الشیخ الکلینی، ج:4 ص: 226 کتاب ایمان و کفر باب توبه https://lib.eshia.ir/27311/4/226 [7] مستدرک الوسائل: المحدث النوری، ج12، ص145 https://B2n.ir/b03265 [8] الکافی: الشیخ الکلینی، ج4، ص241 https://B2n.ir/g19305 [9] نساء: 18 [10] مؤمنون: 99 – 100 [11] وسائل الشیعة، الشیخ حر العاملی، ج11، ص372 https://B2n.ir/d77299 [12] غافر: 84-85 «فَلَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا قَالُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَكَفَرْنَا بِمَا كُنَّا بِهِ مُشْرِكِينَ* فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا ۖ سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبَادِهِ ۖ وَخَسِرَ هُنَالِكَ الْكَافِرُونَ» [13] أنعام: 158 «هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ ۗ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا ۗ قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ»
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: تقوی
  6. العلم نور

    کات فطره

    کسی که مقداری پول به عنوان زکات فطره کنار گذاشته، آیا می تواند به کسی بگویدکه به نیابت من به فلان فقیر، این مقدار مبلغ را بده.و من بدهکار تو هستم، و او هم قبول کند؟ آیا این درست است یا خیر؟
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ناظم
  7. جدیدا
  8. ناظم

    اشتراک فیلیمو

    سلام علیکم دینی بابت این دانلود ها به ذمه شما نمی باشد . کارشناس #ترنجیان #t_31061
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  9. ناظم

    ازدواج دائمی

    سلام علیکم اگر به صرف دیدن تصاویر یکدیگر ارضاء شوند اشکال ندارد؛ اما استمناء توسط خود فرد حرام است. کارشناس #محمدآبادی #t_31062
    • 1 پاسخ
      • 1
      • پسندیدن
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  10. سلام علیکم بله می‌توانید. اگر شخص در منطقه‌ای زندگی می‌کند که مردم غالباً از نان استفاده می‌کنند، می‌تواند فطریه‌اش را بر اساس قیمت گندم محاسبه کند، گرچه غذای غالبی خودش برنج باشد. کارشناس #ناظم_1 #t_31063
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  11. habib

    ازدواج دائمی

    سلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته غرض از مزاحمت کسی به من گفته زن و شوهر کی از همدیگر دور است اگر از صفحه مجازی با تماس گرفتن و یا ارسالی عکس خودی شانرا ارضاء جنسی نماید این اشکال دارد یانه ؟
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ناظم
  12. سید محمد اکبر علوی

    زکات فطریه

    سلام علیکم من مشهد هستم می تونم زکات فطریه خودم و عیالم را از قیمت گندم پرداخت کنم در حالی که ما بیشتر برنج غیر ایرانی مصرف کردیم در ضمن قیمت برنج برای منی طلبه خیلی زیاده قیمت گندم اگه بدم کافیه ؟ ممنون
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ناظم
  13. saba

    اشتراک فیلیمو

    سوال اول سلام خسته نباشید. اینکه میگن سریال ها و فیلم ها در بعضی پلتفرم ها مثلا فیلیمو و نماوا برای افرادی که اینترنت ایرانسل دارند رایگان هست یعنی نباید حق اشتراکی پرداخت کنند و با این شرایط اگر کسی چون همه جا این سریال ها برایش رایگان بوده همان سریال ها و فیلم ها را با اینترنت ایرانسل در ایتا یا در پیامرسان های دیگر دانلود کرده باشد آیا کار حرامی کرده؟ و وظیفه اش چیست؟ سوال دوم ببخشید پیرو سوال بالا یک سوال دیگر هم داشتم، اینکه یه چند وقتی دانلود چندتا فیلم و سریال رایگان ایرانی رو با اینترنت همراه اول و وای فای در تلگرام و ایتا هم انجام می‌دادم اونم چند وقت یکبار با فواصل مختلف که در فیلیمو با پرداخت اشتراک میتونستم اون ها رو دانلود کنم حالا برای جبران دِین میتونم اشتراک یک ماهه فیلیمو رو بخرم تا جبران بشه؟ یا باید اشتراک ۳ یا ۶ ماهه بخرم؟ به این صورت بوده که مثلا ۱ یا ۲ ساعت در طول روز و اون هم ۵ یا ۶ روز در ماه بوده و به صورت پراکنده در ۲ ماه این دانلود ها را انجام دادم بعد از آن مثلا ۶ ماه بعدش دوباره ۱ ماه دانلود کردم و اینطوری با فواصل مختلف، حالا نمی‌دانم باید تعداد ساعت هایی که استفاده کردم رو مد نظر قرار بدهم و جمع بزنم یا تعداد روز ها یا ماه هایی که استفاده کردم کدوم رو جمع بزنم و مد نظر قرار بدهم برای خرید اشتراک؟
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ناظم
  14. سلام علیکم چنین فردی اگر نمی‌داند یک سال بر مالش گذشته یا خیر،‌ خمس آن پول فعلا واجب نیست تا زمانی که یقین کند یک سال از آن درآمد گذشته است . البته اگر میداند تا سر سالش به این پول نیازی ندارد، بنا بر احتیاط واجب خمسش واجب است هر چند سال بر آن نگذشته باشد . کارشناس #ترنجیان #t_28940
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  15. ناظم

    طهارت

    در این فرض تا وقتی مطمئن نشده عین نجاست برطرف نشده، هنوز پاک محسوب نمیشود، البته این فرض بسیار بعیدی است، زیرا با این مقدار شستن و فشار دادن لباس خیلی بعید است هنوز نحاستی باقی مانده باشد، پس اگر در این زمینه وسواس دارید به وسوسه ها توجه نکنید و لباس را پاک حساب کنید. کارشناس #حسینی #t_28448
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  16. سلام علیکم بله می‌تواند. کارشناس #ناظم_1 #t_28941
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  17. ناظم

    اسامی متبرکه

    سلام علیکم ۱. میتوان آنها را در بیابان یا در مکان پاک، دفن ‌کنند یا اینکه در دریا یا آب روان بریزند. همچنین محو نوشته‌ها، هرچند با بعضی از مواد شیمیایی پاک، جایز است. ۲. بی‌احترامی به اسماء پیامبران الهی نیز جایز نمیباشد. کارشناس #حسینی #t_28450
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  18. ناظم

    حق الناس

    سلام علیکم تکلیفی ندارید. کارشناس #ناظم_1 #t_28449
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  19. سلام علیکم شخصی غیر شاغل پولی هدیه گرفته که نمی‌داند بر آن یک سال کامل گذشته یا خیر.حکم تصرف در چنین پولی چیست؟ اکنون با همان پول خمس پرداخت کرده است. اگر خمس خود پول را با آن داده باشد چه حکمی دارد، و اگر خمس غیر آن پول را با آن داده چه حکمی؟ با تشکر.
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ناظم
  20. سلام آیا روزه دار میتواند در روز 22 ام ماه رمضان با قصد ده روز ماندن مسافرت کند؟
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ناظم
  21. ناظم

    شبهه

    سلام علیکم تهمت آن است که فرد، عیب یا سخن ناحقّ یا عمل ناروا یا گناهی را به شخصی نسبت دهد، در حالی که آن شخص دارای آن نقص و عیب نیست یا آن سخن ناحقّ را نگفته یا آن عمل ناروا یا گناه را مرتکب نشده است. در حرام بودن تهمت، فرقی نیست بین اینکه تهمت را بگوید یا بنویسد یا به اشاره بفهماند، آن را با زبان یا قلم به مخاطب ارائه دهد یا با وسایلی نظیر تلفن همراه، رایانه و شبکه­ های اجتماعی و مانند آن. همچنان که فرق ندارد این نسبت ناروا و خلاف واقع، در حضور او باشد یا در غیابش، با علم و آگاهی از دروغ بودن آن صورت گیرد یا از روی حدس و گمان باشد. فردی که مرتکب تهمت شده، باید از گناه خود توبه نماید و احتیاط مستحب است چنانچه حلالیّت طلبیدن از شخص مورد اتّهام پیامدهای بدی ندارد، این کار را انجام دهد؛ بلکه در مواردی که تهمت، توهین و هتک حرمتی را نسبت به آن شخص در برداشته، اگر حلالیّت خواستن از او عرفاً جبران هتک حرمت و توهین به وی محسوب گردد، بنابر احتیاط، لازم است در صورتی که مفسده‌ای نداشته باشد، از وی حلالیّت بطلبد. کارشناس #موحدی_فر #t_16335 سلام علیکم جواب فرستاده شده در رساله موجود است. در بعضی موارد تهمت محسوب می شود. کارشناس #موحدی_فر #t_16335 سلام علیکم جواب فرستاده شده در رساله موجود است. در بعضی موارد تهمت محسوب می شود. کارشناس #موحدی_فر #t_16335
    • 3 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  22. پویا

    طهارت

    سلام و احترام فرض کنید بر روی یک لباس مقداری مایع منی ریخته شده است و ما آن لباس را با آب جاری که از شیر آب بیرون می آید می شوییم و دو بار هم شوینده بر روی آن می ریزیم و کل لباس را به هم فشار می دهیم و بعد آب کشی می کنیم و چند بار دیگر هم زیر آب می گیریم و می شوییم و بعد آن لباس را جایی قرار می دهیم تا خشک شود بعد از چند ساعت هنگامی که لباس هنوز خشک نشده و کمی مرطوب است می بینیم کمی از لکه های سفید رنگ بر روی لباس است و رنگ و بوی نجاست می دهد حالا ما شک می کنیم که این مقدار کم لکه عین نجاست است یا صرفا رنگ و بوی نجاست است. می خواستم بدانم در این شرایط که شک کنیم عین نجاست است یا صرفا رنگ و بوی نجاست هست باید کل لباس را نجس بدانیم یا پاک بدانیم؟
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ناظم
  23. saba

    حق الناس

    سلام من قبلا تعداد زیادی فیلم سینمایی در شبکه های اجتماعی دیدم و گمان می کردم آن فیلم ها رایگان هستند و جدیداً متوجه شدم در دوره اکران آنلاینش بوده که من دیدم و حالا باید هزینه بلیط همه‌ی فیلم ها را که دیدم پرداخت کنم در صورتی که اولاً حتی نمی دانستم اکران آنلاینش هست و دوماً اصلا اکران آنلاین را نمی شناخم که باید همچون سینما پول بلیط بدهم حالا وظیفه من چیست؟
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ناظم
  24. پویا

    اسامی متبرکه

    1. از آنجا که پلاستیک در طبیعت برای تجزیه شدن به بیش از 100 سال زمان نیاز دارد حالا اگر بر روی پلاستیک اسامی متبرکه نوشته شود چگونه باید آن را امحا بکنیم؟ بجز حضرت محمد(ص) اسم سایر پیامبران مانند حضرت یوسف و حضرت ابراهیم و... هم جز اسامی متبرکه مجسوب می شود؟ اگر این اسامی بر روی کاغذ هم نوشته باشند باید آن ها را در رودخانه با آب روان قرار داد؟
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ناظم
  25. ناظم

    غسل واجب

    بله صحیح است. کارشناس #ناظم_1 #t_26381
    • 6 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  26. Violet

    غسل واجب

    آیا می شود یک غسل به نیت همه غسل های واجب انجام داد و آیا این غسل از همه غسل های واجب کفایت می کند؟
    • 6 پاسخ
    • وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ناظم
  27. ناظم

    غسل واجب

    اگر سایر غسل‌ها را نیز در نیت داشته، همه از عهدۀ او برداشته شده است. جهت اطلاع بیشتر: https://mesb.ir/j1-464 کارشناس #ناظم_1 #t_25524
    • 6 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  28. ناظم

    نماز قضایی قرآن کریم

    سلام علیکم ۱. هر مقدار که یقین دارید قضا شده است را قضایش را بجا آورید کافی است و بیشتر از آن تکلیفی ندارید. ۲. نه، موجب بطلان روزه نمیشود. ۳. بله، میتواند ثوابش را به مرحوم هدیه کند. کارشناس #حسینی #t_25944
    • 1 پاسخ
    • وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم
  1. نمایش فعالیت های بیشتر
×
×
  • اضافه کردن...
امارفا - آمارگیر رایگان سایت
AM 00 : 1

Hour
Minutes
AM PM
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12