تمامی فعالیت ها
این جریان به طور خودکار بروزرسانی می شود
- امروز
-
محمد صالح شعاعی عضو سایت گردید
-
سلام علیکم وکالتی که در این زمینه شرط می باشد وکالت از فقیر برای تصرف در مال کنار گذاشته شده است؛ نه نیابت و وکالت واسطه کارشناس #عقباطلب #t_31846
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
آیا در آخرت فرصت توبه و بازگشت وجود دارد؟ توبه و بازگشت به سوی خداوند یکی از زیباترین و عمیقترین مفاهیم در دین اسلام است؛ این مفهوم در قرآن کریم و روایات اهلبیت (علیهم السلام) با تاکید فراوان بیان شده است؛ توبه ترک گناهان کنونى و عزم بر ترک آنها در آینده و تلافى و تدارک کوتاهی های صورت گرفته، در گذشته است؛[1] که نشان دهنده تصمیم قاطع برای بازگشت به مسیر الهی و اصلاح رفتارهای اشتباه میباشد. واژه توبه و مشتقات آن ۸۷ بار در قرآن کریم به کار رفتهاند.[2] در بسیاری از آیات قرآن خداوند انسانها را دعوت به توبه در این دنیا می کند،[3] مانند: «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»[4] بگو: ای بندگان من که بر خود ستم کردهاید، از رحمت خداوند ناامید نشوید، همانا خداوند همه گناهان را میبخشد، که او بخشنده و مهربان است. این آیه نشاندهنده رحمت گسترده خداوند و دعوت به توبه است. در سوره تحریم نیز خداوند می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَىٰ رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنكُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ»[5] ای کسانی که ایمان آوردهاید، توبه کنید به سوی خدا با توبهای خالصانه، شاید پروردگارتان گناهانتان را بپوشاند و شما را به بهشتهایی وارد کند که در آنها رودهایی جاری است. در روایات نیز به اهمیت توبه و بازگشت به سوی خداوند در دنیا اشاره شده است؛[6] پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هر فرد اگر یک سال پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبهاش را میپذیرد؛ سپس فرمودند که یک سال زمان زیادی است؛ اگر کسی یک ماه پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبهاش را میپذیرد؛ سپس افزودند که یک ماه نیز زیاد است؛ اگر کسی یک هفته پیش از مرگش توبه کند، توبهاش مورد قبول خداوند قرار میگیرد؛ سپس افزودند که یک هفته نیز زیاد است؛ اگر کسی یک روز پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبهاش را پذیرا میشود؛ سپس فرمودند که یک روز نیز زیاد است؛ اگر کسی یک ساعت پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبهاش را میپذیرد؛ سپس افزودند که حتی یک ساعت نیز زیاد است؛ اگر کسی پیش از اینکه جانش به گلو برسد (یعنی در آخرین لحظات زندگی و در حالی که هنوز اختیار دارد) توبه کند، خداوند توبه او را میپذیرد.[7] این روایت تأکید میکند که توبه در هر لحظه از زندگی دنیوی انجام شود، تاثیر خواهد داشت مگر پس از مرگ. در روایت دیگری امام صادق (علیه السلام) فرمودند: در مکالمه ای که میان حضرت آدم(علیه السلام) و خداوند متعال صورت گرفت، خداوند متعال به ایشان فرمود: برای آنان (ذریه آدم) فرصت توبه را باز گذاشتم تا زمانی که نفس به انتهاء برسد.[8] این روایت نیز نشاندهنده رحمت و بخشش خداوند برای کسانی است که با توبه خالصانه به سوی او بازمیگردند اما خاصیت توبه را تا قبل از مرگ معرفی می نمایند. اما در خصوص توبه بعد از مرگ، خداوند متعال در بعضی از آیات قرآن تصریح می کند که بعد از مرگ توبه ثمری ندارد: «وَلَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّی تُبْتُ الآنَ وَلَا الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَهُمْ کُفَّارٌ أُوْلَٰئِکَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا»[9] «برای کسانی که بدیها میکنند، تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرا رسد و بگوید «اکنون توبه کردم»، و نه برای کسانی که کافر میمیرند، توبهای وجود ندارد. برای آنان عذابی دردناک مهیا کردهایم». در این آیه به صراحت بیان شده که توبه باید قبل از مرگ صورت گیرد و پس از مرگ فرصتی برای توبه وجود ندارد. در سوره مبارکه مؤمنون آمده است: «حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ ۚ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»[10] تا هنگامی که یکی از آنان را مرگ فرا رسد، میگوید: پروردگارا، مرا بازگردانید، تا شاید در آنچه ترک کردم عمل صالحی انجام دهم؛ هرگز، این تنها سخنی است که او میگوید، و پشت سرشان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند. این آیه شریفه نیز نشان میدهد که پس از مرگ، زمانی برای توبه و انجام اعمال صالح وجود ندارد و فرصتی برای بازگشت به دنیا نخواهد بود. همچنین در روایتی[11] از وجود نازنین امام رضا(علیه السلام) چنین آمده است: ابراهیم بن محمد همدانی گوید:گفتم به امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام): به چه علتی خداوند عز و جل فرعون را غرق کرد در حالی که او به خدا ایمان آورده بود و به توحید او اقرار کرده بود؟ امام فرمود: زیرا او در لحظهای که قهر و عذاب را دید ایمان آورد و ایمان آوردن در لحظه عذاب مورد قبول نیست؛ این حکم خداوند تعالی در گذشته و حال است؛ خداوند در قرآن فرموده است: پس وقتی عذاب ما را دیدند گفتند به خداوند یکتا ایمان آوردهایم و به آنچه شریک او بودیم کافر شدیم، اما ایمانشان در لحظه دیدن عذاب ما فایدهای نداشت. [12] همچنین خداوند عز و جل فرموده است: روزی که برخی از نشانه های پروردگارت به ظهور آید، ایمان آوردن کسی که پیش از این ایمان نیاورده یا در حال ایمانش عمل شایسته ای انجام نداده سودی نخواهد داشت. [13] نتیجه گیری: از مطالعه و بررسی آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت (علیهم السلام) چنین بر میآید که توبه و بازگشت به سوی خداوند باید در همین زندگی دنیوی انجام شود و پس از مرگ فرصتی برای توبه و اصلاح رفتارهای اشتباه وجود ندارد؛ این مسئله به ما یادآوری میکند که باید همیشه به فکر اصلاح خود و جلب رضایت الهی باشیم و از هر فرصتی برای توبه و بازگشت به سوی خداوند استفاده کنیم؛ توبه خالصانه نه تنها موجب بخشش گناهان گذشته میشود، بلکه سبب میشود که بنده نزد خداوند عزیز و مورد محبت قرار گیرد؛ امید است که با استفاده از آموزههای دینی و با تکیه بر رحمت و مغفرت الهی، همواره در مسیر صحیح الهی قدم برداریم و از فرصتهای ارزشمند زندگی بهرهمند شویم. [1] جامع السعادات: النراقي، المولى محمد مهدي، جلد: 3، صفحه: 50. https://lib.eshia.ir/71832/3/50 [2] المعجم الاحصائی: محمود روحانی، ج۱، ص۳۸۹. https://B2n.ir/p47320 [3] هود: 3 / آل عمران: 135 / نساء: 110 / مائده: 9 / نور: ۳۱ / نساء: ۱۷-۱۸ / بقره:۱۶۰ / فرقان: ۷۰ / آل عمران: ۸۹ و...... [4] زمر: 53 [5] تحریم: 8 [6] الکافی: الشیخ الکلینی، ج:4 ص: 226 کتاب ایمان و کفر باب توبه https://lib.eshia.ir/27311/4/226 [7] مستدرک الوسائل: المحدث النوری، ج12، ص145 https://B2n.ir/b03265 [8] الکافی: الشیخ الکلینی، ج4، ص241 https://B2n.ir/g19305 [9] نساء: 18 [10] مؤمنون: 99 – 100 [11] وسائل الشیعة، الشیخ حر العاملی، ج11، ص372 https://B2n.ir/d77299 [12] غافر: 84-85 «فَلَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا قَالُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَكَفَرْنَا بِمَا كُنَّا بِهِ مُشْرِكِينَ* فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا ۖ سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبَادِهِ ۖ وَخَسِرَ هُنَالِكَ الْكَافِرُونَ» [13] أنعام: 158 «هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ ۗ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا ۗ قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ»
- هفته گذشته
-
کسی که مقداری پول به عنوان زکات فطره کنار گذاشته، آیا می تواند به کسی بگویدکه به نیابت من به فلان فقیر، این مقدار مبلغ را بده.و من بدهکار تو هستم، و او هم قبول کند؟ آیا این درست است یا خیر؟
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
سلام علیکم دینی بابت این دانلود ها به ذمه شما نمی باشد . کارشناس #ترنجیان #t_31061
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
سلام علیکم اگر به صرف دیدن تصاویر یکدیگر ارضاء شوند اشکال ندارد؛ اما استمناء توسط خود فرد حرام است. کارشناس #محمدآبادی #t_31062
- 1 پاسخ
-
- 1
-
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
سلام علیکم بله میتوانید. اگر شخص در منطقهای زندگی میکند که مردم غالباً از نان استفاده میکنند، میتواند فطریهاش را بر اساس قیمت گندم محاسبه کند، گرچه غذای غالبی خودش برنج باشد. کارشناس #ناظم_1 #t_31063
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
سلام علیکم و رحمهالله و برکاته غرض از مزاحمت کسی به من گفته زن و شوهر کی از همدیگر دور است اگر از صفحه مجازی با تماس گرفتن و یا ارسالی عکس خودی شانرا ارضاء جنسی نماید این اشکال دارد یانه ؟
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
habib عضو سایت گردید
-
رضا محمدزاده عضو سایت گردید
- جدیدا
-
سید محمد اکبر علوی شروع به دنبال کردن زکات فطریه کرد
-
سلام علیکم من مشهد هستم می تونم زکات فطریه خودم و عیالم را از قیمت گندم پرداخت کنم در حالی که ما بیشتر برنج غیر ایرانی مصرف کردیم در ضمن قیمت برنج برای منی طلبه خیلی زیاده قیمت گندم اگه بدم کافیه ؟ ممنون
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
sam عضو سایت گردید
-
محب اهل بیت عَلِیه السلام عضو سایت گردید
-
saba شروع به دنبال کردن اشتراک فیلیمو کرد
-
سوال اول سلام خسته نباشید. اینکه میگن سریال ها و فیلم ها در بعضی پلتفرم ها مثلا فیلیمو و نماوا برای افرادی که اینترنت ایرانسل دارند رایگان هست یعنی نباید حق اشتراکی پرداخت کنند و با این شرایط اگر کسی چون همه جا این سریال ها برایش رایگان بوده همان سریال ها و فیلم ها را با اینترنت ایرانسل در ایتا یا در پیامرسان های دیگر دانلود کرده باشد آیا کار حرامی کرده؟ و وظیفه اش چیست؟ سوال دوم ببخشید پیرو سوال بالا یک سوال دیگر هم داشتم، اینکه یه چند وقتی دانلود چندتا فیلم و سریال رایگان ایرانی رو با اینترنت همراه اول و وای فای در تلگرام و ایتا هم انجام میدادم اونم چند وقت یکبار با فواصل مختلف که در فیلیمو با پرداخت اشتراک میتونستم اون ها رو دانلود کنم حالا برای جبران دِین میتونم اشتراک یک ماهه فیلیمو رو بخرم تا جبران بشه؟ یا باید اشتراک ۳ یا ۶ ماهه بخرم؟ به این صورت بوده که مثلا ۱ یا ۲ ساعت در طول روز و اون هم ۵ یا ۶ روز در ماه بوده و به صورت پراکنده در ۲ ماه این دانلود ها را انجام دادم بعد از آن مثلا ۶ ماه بعدش دوباره ۱ ماه دانلود کردم و اینطوری با فواصل مختلف، حالا نمیدانم باید تعداد ساعت هایی که استفاده کردم رو مد نظر قرار بدهم و جمع بزنم یا تعداد روز ها یا ماه هایی که استفاده کردم کدوم رو جمع بزنم و مد نظر قرار بدهم برای خرید اشتراک؟
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
پرداخت خمس با آنچه گذشت سال بر آن مشکوک است
ناظم پاسخی برای ابوالقاسم ارسال کرد در موضوع : ارسال سریع سؤال
سلام علیکم چنین فردی اگر نمیداند یک سال بر مالش گذشته یا خیر، خمس آن پول فعلا واجب نیست تا زمانی که یقین کند یک سال از آن درآمد گذشته است . البته اگر میداند تا سر سالش به این پول نیازی ندارد، بنا بر احتیاط واجب خمسش واجب است هر چند سال بر آن نگذشته باشد . کارشناس #ترنجیان #t_28940- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
در این فرض تا وقتی مطمئن نشده عین نجاست برطرف نشده، هنوز پاک محسوب نمیشود، البته این فرض بسیار بعیدی است، زیرا با این مقدار شستن و فشار دادن لباس خیلی بعید است هنوز نحاستی باقی مانده باشد، پس اگر در این زمینه وسواس دارید به وسوسه ها توجه نکنید و لباس را پاک حساب کنید. کارشناس #حسینی #t_28448
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
مجید کهریزی عضو سایت گردید
-
سلام علیکم بله میتواند. کارشناس #ناظم_1 #t_28941
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
سلام علیکم ۱. میتوان آنها را در بیابان یا در مکان پاک، دفن کنند یا اینکه در دریا یا آب روان بریزند. همچنین محو نوشتهها، هرچند با بعضی از مواد شیمیایی پاک، جایز است. ۲. بیاحترامی به اسماء پیامبران الهی نیز جایز نمیباشد. کارشناس #حسینی #t_28450
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
سلام علیکم تکلیفی ندارید. کارشناس #ناظم_1 #t_28449
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
پرداخت خمس با آنچه گذشت سال بر آن مشکوک است
ابوالقاسم پاسخی ارسال کرد برای یک موضوع در ارسال سریع سؤال
سلام علیکم شخصی غیر شاغل پولی هدیه گرفته که نمیداند بر آن یک سال کامل گذشته یا خیر.حکم تصرف در چنین پولی چیست؟ اکنون با همان پول خمس پرداخت کرده است. اگر خمس خود پول را با آن داده باشد چه حکمی دارد، و اگر خمس غیر آن پول را با آن داده چه حکمی؟ با تشکر.- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
ابوالقاسم عضو سایت گردید
-
جمیل شروع به دنبال کردن مسافرت روزه دار درروز 22ام ماه رمضان کرد
-
سلام آیا روزه دار میتواند در روز 22 ام ماه رمضان با قصد ده روز ماندن مسافرت کند؟
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
سلام علیکم تهمت آن است که فرد، عیب یا سخن ناحقّ یا عمل ناروا یا گناهی را به شخصی نسبت دهد، در حالی که آن شخص دارای آن نقص و عیب نیست یا آن سخن ناحقّ را نگفته یا آن عمل ناروا یا گناه را مرتکب نشده است. در حرام بودن تهمت، فرقی نیست بین اینکه تهمت را بگوید یا بنویسد یا به اشاره بفهماند، آن را با زبان یا قلم به مخاطب ارائه دهد یا با وسایلی نظیر تلفن همراه، رایانه و شبکه های اجتماعی و مانند آن. همچنان که فرق ندارد این نسبت ناروا و خلاف واقع، در حضور او باشد یا در غیابش، با علم و آگاهی از دروغ بودن آن صورت گیرد یا از روی حدس و گمان باشد. فردی که مرتکب تهمت شده، باید از گناه خود توبه نماید و احتیاط مستحب است چنانچه حلالیّت طلبیدن از شخص مورد اتّهام پیامدهای بدی ندارد، این کار را انجام دهد؛ بلکه در مواردی که تهمت، توهین و هتک حرمتی را نسبت به آن شخص در برداشته، اگر حلالیّت خواستن از او عرفاً جبران هتک حرمت و توهین به وی محسوب گردد، بنابر احتیاط، لازم است در صورتی که مفسدهای نداشته باشد، از وی حلالیّت بطلبد. کارشناس #موحدی_فر #t_16335 سلام علیکم جواب فرستاده شده در رساله موجود است. در بعضی موارد تهمت محسوب می شود. کارشناس #موحدی_فر #t_16335 سلام علیکم جواب فرستاده شده در رساله موجود است. در بعضی موارد تهمت محسوب می شود. کارشناس #موحدی_فر #t_16335
- 3 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
سلام و احترام فرض کنید بر روی یک لباس مقداری مایع منی ریخته شده است و ما آن لباس را با آب جاری که از شیر آب بیرون می آید می شوییم و دو بار هم شوینده بر روی آن می ریزیم و کل لباس را به هم فشار می دهیم و بعد آب کشی می کنیم و چند بار دیگر هم زیر آب می گیریم و می شوییم و بعد آن لباس را جایی قرار می دهیم تا خشک شود بعد از چند ساعت هنگامی که لباس هنوز خشک نشده و کمی مرطوب است می بینیم کمی از لکه های سفید رنگ بر روی لباس است و رنگ و بوی نجاست می دهد حالا ما شک می کنیم که این مقدار کم لکه عین نجاست است یا صرفا رنگ و بوی نجاست است. می خواستم بدانم در این شرایط که شک کنیم عین نجاست است یا صرفا رنگ و بوی نجاست هست باید کل لباس را نجس بدانیم یا پاک بدانیم؟
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
سلام من قبلا تعداد زیادی فیلم سینمایی در شبکه های اجتماعی دیدم و گمان می کردم آن فیلم ها رایگان هستند و جدیداً متوجه شدم در دوره اکران آنلاینش بوده که من دیدم و حالا باید هزینه بلیط همهی فیلم ها را که دیدم پرداخت کنم در صورتی که اولاً حتی نمی دانستم اکران آنلاینش هست و دوماً اصلا اکران آنلاین را نمی شناخم که باید همچون سینما پول بلیط بدهم حالا وظیفه من چیست؟
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
پویا شروع به دنبال کردن اسامی متبرکه کرد
-
1. از آنجا که پلاستیک در طبیعت برای تجزیه شدن به بیش از 100 سال زمان نیاز دارد حالا اگر بر روی پلاستیک اسامی متبرکه نوشته شود چگونه باید آن را امحا بکنیم؟ بجز حضرت محمد(ص) اسم سایر پیامبران مانند حضرت یوسف و حضرت ابراهیم و... هم جز اسامی متبرکه مجسوب می شود؟ اگر این اسامی بر روی کاغذ هم نوشته باشند باید آن ها را در رودخانه با آب روان قرار داد؟
- 1 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
بله صحیح است. کارشناس #ناظم_1 #t_26381
- 6 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
آیا می شود یک غسل به نیت همه غسل های واجب انجام داد و آیا این غسل از همه غسل های واجب کفایت می کند؟
- 6 پاسخ
وضعیت: پاسخدادهشده توسط: ناظم -
اگر سایر غسلها را نیز در نیت داشته، همه از عهدۀ او برداشته شده است. جهت اطلاع بیشتر: https://mesb.ir/j1-464 کارشناس #ناظم_1 #t_25524
- 6 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
سلام علیکم ۱. هر مقدار که یقین دارید قضا شده است را قضایش را بجا آورید کافی است و بیشتر از آن تکلیفی ندارید. ۲. نه، موجب بطلان روزه نمیشود. ۳. بله، میتواند ثوابش را به مرحوم هدیه کند. کارشناس #حسینی #t_25944
- 1 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم -
با احترام از نظر شرعی سود در معاملات مقدار معینی نداشته و بسته به نوع کالا میتواند متفاوت باشد و نمیتوان بهطور کلی درصد مشخصی برای آن مشخص کرد. این امر به رضایت و توافق طرفین بستگی دارد؛ ولی خوب است طرفین انصاف را رعایت کنند و نباید بهگونهای باشد که در حقّ طرف مقابل اجحاف و ظلم صورت گیرد.
- 2 پاسخ
وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم-ارشد