احکام مبطلات و مکروهات روزه
احکام مبطلات و مکروهات روزه
مسئله ۱۶۲۳ ـ اگر انسان عمداً و از روی اختیار کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، روزه او باطل میشود. و چنانچه از روی عمد نباشد اشکال ندارد. ولی جنب اگر بخوابد و به تفصیلی که در مسأله (۱۶۰۰) ذکر شد تا اذان صبح غسل نکند روزه او باطل است. و چنانچه انسان نداند که بعضی از آنچه ذکر شد روزه را باطل میکند اگر در این جهل کوتاهی نکرده باشد، و تردیدی هم نداشته باشد، یا آنکه اعتماد بر حجت شرعی داشته باشد، اگر آن چیز را انجام دهد، روزهاش باطل نمیشود، مگر در خوردن و آشامیدن و نزدیکی.
مسئله ۱۶۲۴ ـ اگر روزهدار سهواً یکی از کارهایی که روزه را باطل میکند انجام دهد و به اعتقاد اینکه روزهاش باطل شده، عمداً دوباره یکی از آنها را بهجا آورد، حکم مسأله گذشته درباره او جاری میشود.
مسئله ۱۶۲۵ ـ اگر چیزی به زور در گلوی روزهدار بریزند، روزه او باطل نمیشود، ولی اگر مجبورش کنند که روزه خود را به خوردن یا آشامیدن یا نزدیکی باطل کند، مثلاً به او بگویند اگر غذا نخوری ضرر مالی یا جانی به تو میزنیم، و خودش برای جلوگیری از ضرر چیزی بخورد، روزه او باطل میشود. و در غیر آن سه چیز نیز ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باطل میشود.
مسئله ۱۶۲۶ ـ روزهدار نباید جایی برود که میداند چیزی در گلویش میریزند، یا مجبورش میکنند که خودش روزه خود را باطل کند، و اگر برود و از روی ناچاری خودش کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، روزه او باطل میشود. و همچنین است ـ بنا بر احتیاط لازم ـ اگر چیزی را در گلویش بریزند.
آنچه برای روزهدار مکروه است
مسئله ۱۶۲۷ ـ چند چیز برای روزهدار مکروه است و از آن جمله است:
- 1 ـ دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن، در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد.
- 2 ـ انجام دادن هر کاری مانند خون گرفتن، و حمام رفتن که باعث ضعف میشود.
- 3 ـ دارو در بینی ریختن، اگر نداند که به حلق میرسد، و اگر بداند به حلق میرسد جایز نیست.
- 4 ـ بو کردن گیاههای معطّر.
- 5 ـ نشستن زن در آب.
- 6 ـ استعمال شیاف.
- 7 ـ تر کردن لباسی که در بدن است.
- 8 ـ کشیدن دندان، و هر کاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید.
- 9 ـ مسواک کردن با چوب تر.
- 10 ـ بیجهت آب یا چیزی روان در دهان کردن.
و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد، یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد.
0 دیدگاه
دیدگاه توصیه شده
هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود دارد.